AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Mamma har veldig dårlig råd fordi hun var hjemmeværende i mange år og senere jobbet som ufaglært i lavtlønnsyrke. Pappa stakk av med hele sparekontoen deres da han fikk midtlivskrise, og mamma hadde aldri råd til å spare så nå har hun bare den lille pensjonen sin. Husleien er gått opp, og hun har veldig dårlig råd. Jeg hjelper mamma litt med å storhandle 1–2 ganger i måneden. Søsteren min er en selvopptatt snobb som er opptatt av fasade og vil ha det «alle andre» har. Hun bruker sin lønn (hun og mannen har lønn over mediannivå) på å kjøpe merkeklær og dyre ting, og så ringer hun mamma og sier at hun ikke har råd til mat til barna sine. Hun spiller på å gi mamma dårlig samvittighet. Mamma klarer ikke si nei. Søsteren min kan være veldig manipulerende og trykker på de knappene hun vet gjør vondt. Neste gang husleien hennes øker så vil ikke mamma klare å bo der lenger. Jeg har tilbudt henne å flytte inn på gjesterommet hos meg (rom med eget bad). Men, hvis hun bor gratis hos meg så vil søsteren min grafse til seg enda mer av mammas pensjon. Derfor tenker jeg å ta en husleie av mamma. Jeg tenker å sette husleien på en egen sparekonto, og mamma kan få tilbake pengene senere om hun trenger dem. Dette skaper voldsom debatt i familien og alle er uenige. Er det urettferdig om jeg tar en husleie? Hvor stor prosent av pensjonen hennes er det rettferdig å kreve i husleie? Jeg vurderer å be om så mye som 80–90% for kost og losji, sånn at hun ikke har penger på konto til å vippse søsteren min. Så får heller jeg kjøpe inn alt mamma trenger av kremer, blader og ting. Jeg kjøper uansett mesteparten av dette i dag. Noen råd? Anonymkode: 29fbf...9e8 3 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Så fint at du vil bo med mammaen din! Det kommer du ikke til å angre på Dersom mammaen deres er enig i at du skal forvalte hennes penger, så er det ok. Jeg synes kanskje 90% av minstepensjon som er ca 20k blir å umyndig-gjøre henne og i drøyeste laget? Ville tilbudt mor å flytte inn fort, og samtidig tatt ett oppgjør med søster og hennes mann. Det er uhørt å tigge om penger fra foreldre som ikke har penger. La mor få leve sine beste dager i pensjonisttida ❤️ Anonymkode: f4062...718 5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Selvsagt kan du ta leie av en leieboer, selv om hun er din mor. Takker hun nei til tilbudet, er det hennes valg. Da må hun finne seg noe annet som andre voksne må. Anonymkode: a15a1...681 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Jeg ville snakket åpent med mamma om hvordan du føler det. g så hadde jeg spurt henne hva hun synes hadde vært passende, noe hun hadde det godt med og du og evt din mann. Viktig at dere har det godt med hvordan dere har det med det. Synes ikke søsteren din har noe med det å gjøre. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Vær obs på farene med å leie ut til familie. Det blir ofte konflikter innad i familie, spesielt om det er husleie involvert, eller lignende... Dette splitter ofte familier. Anonymkode: ba0f9...d12 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Så da får søsteren din kloa i mer av mammas penger? Anonymkode: 5fc0c...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Hadde tatt kanskje 6000 kr av henne og satt de på en egen sparekonto, på den måten har hun penger i bakhånd til feks ferie ol, men er jo veldig viktig at din søster ikke får vite om denne ekstra kontoen. Men uansett bør du ta en prat med din mor og faktisk informere henne om at din søster reker rundt i dyre merkeklær istedenfor å kjøpe mat og bleier til ungene sine. Din mor har knapt råd til å bo for seg selv og din søster utnytter henne det er faktisk ondt gjort av din søster. Du burde tatt ett oppgjør med din søster og være like skruppelløs som henne og si at du kommer til å informere alle rundt dere om at hun utnytter sin fattige mor økonomisk for å ha råd til å kjøpe dyre merkeklær og lar mor kjøpe mat til ungene hennes. Er denne søsteren din så opptatt fasade så er hun nok livredd for at dette skal komme andre for øre. 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Neste gang husleien hennes øker så vil ikke mamma klare å bo der lenger. Noen råd? Anonymkode: 29fbf...9e8 Finnes det ingen bosteder med lavere husleie? Har du undersøkt om hun kan få bostøtte? Det eneste du oppnår med at mor flytter inn hos deg er at din søster får tilgang til enda mer penger fra sin mor. Og så starter konflikter av en annen verden. Anonymkode: dc2e6...ab2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden (endret) Altså: Jeg ville tenkt meg svært godt om før jeg tok mor inn på gjesterommet. Det er uavhengig av husleien. Er det tenkt som en permanent løsning at din mor bor hos deg? Det eneste måtte være å la henne bo der en avgrenset periode for å finne annen, rimeligere bolig. Det kan tære svært på deres forhold å bo sammen på ubestemt tid. Ved å ta din mor inn i din bolig blir du også involvert i din søsters økonomi i større grad. Du vil da indirekte bidra til din søsters forbruk. Du er vel allerede nå indirekte med på det siden du gjør så mange innkjøp til moren din. Hvis din mor har lav inntekt har hun mulighet til å søke om bostøtte hos Husbanken. Det kan være verd å se på skattetrekket til din mor. Å lete etter rimeligere bolig er selvsagt noe dere kan/bør gjøre. Rimeligere bolig kan bety mer usentral bolig. De fleste voksne ønsker å bo selvstendig, men du har jo dem som ikke liker å bo alene. Husleie kan og bør du ta dersom moren din flytter til deg. Det er flere grunner til at en slik eventuell flytting skal bli kortvarig. Moren din må lære å ivareta seg selv og si nei til søsteren din. Når du sørger for innkjøpene kan moren din fortsette å fore søsteren din med penger. Sett hardt mot hardt. Ha en pakke havregryn på lur i tilfelle moren din ikke har mat, men slutt med å sørge for alt mulig til henne. Ta en runde med søsteren din og forklar hvordan din mors økonomi er. Du har sikkert gjort det allerede, men gjør det igjen ( og igjen). Endret 6 timer siden av Olsen skrivefeil 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Hun søsteren der hadde jeg kuttet ut av livet mitt altså. Når det er sagt - din mor er myndig, så selv om hun ikke høres ut som hun er flink til å ta vare på seg selv, så er det faktisk ikke sånn at du kan overta økonomien hennes uten at hun selv ber om det. Avtalen mellom deg og din mor er en avtale mellom deg og din mor. Din griske egoistiske søster kan dra lukt åt helvette. Anonymkode: 9ba28...854 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Der er fint at du vil hjelpe din mor, men er du forberedt på at du kan komme i vanskelig situasjon når hun blir eldre og kanskje pleietrengende. Kommunen vil da regne med at hun ikke vil ha like stort hjelpebehov som om hun hadde bodd alene og mye vil falle på deg. Anonymkode: 7d96c...b66 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Du burde ikke. Hun bør heller bo i nærheten. Anonymkode: 5fc0c...fa4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Jeg syns du skal si til din søster at dere fra nå av skal dele på husleien til din mor. PUNKTUM. Moren deres har opplevd mye fælt, og hun fortjener å kunne bo trygt på sitt eget sted. Når hun flytter inn hos deg får du hovedansvaret for henne på alle måter. Det kan være fint, men det kan også være krevende. Det kan også hende at moren din faktisk vil bo og være selvstendig så lenge hun klarer. Jeg syns du skal sette helt tydelige krav til din søster om å dele på utgiftene til deres mor. Både når det gjelder husleie, men også andre utgifter. Loggfør hva du har av utgifter, og vis det til søsteren din. Anonymkode: 1cef1...10f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Jeg ville ALDRI tatt husleie av noen av mine foreldre hvis jeg var i din situasjon. Alt som jeg fikk i oppveksten og etter det helt gratis , snakker ikke nødvendigvis om penger, så kun derfor ville jeg ikke tatt husleie. Mat kunne man jo spleise med Anonymkode: 86d0d...d88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg syns du skal si til din søster at dere fra nå av skal dele på husleien til din mor. PUNKTUM. Moren deres har opplevd mye fælt, og hun fortjener å kunne bo trygt på sitt eget sted. Når hun flytter inn hos deg får du hovedansvaret for henne på alle måter. Det kan være fint, men det kan også være krevende. Det kan også hende at moren din faktisk vil bo og være selvstendig så lenge hun klarer. Jeg syns du skal sette helt tydelige krav til din søster om å dele på utgiftene til deres mor. Både når det gjelder husleie, men også andre utgifter. Loggfør hva du har av utgifter, og vis det til søsteren din. Anonymkode: 1cef1...10f Man kan ikke bestemme at noen skal betale noen andre sin husleie. Dersom denne moren skal være selvstendig må hun bo et sted hun har råd til å betale for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden TS her. Takk for mange fine svar. Dere har flere gode poenger som jeg må tenke gjennom. Skal også undersøke hos Husbanken Jeg har prøvd å snakke med søsteren min mange ganger, men hun er umulig. Hun mener at mamma skylder henne oppreisning etter en uheldig situasjon vi opplevde i barndommen etter at mamma fikk et slags psykisk sammenbrudd da pappa stakk. Mamma har sagt unnskyld mange ganger, og er veldig lei seg over at hun ikke klarte å være en god mamma den tiden. Søsteren min er fortsatt sint på mamma for det, og hun gidder ikke en gang kjøpe julegave til mamma. Hun gjør aldri noe hyggelig for mamma. Inviterer henne aldri på middag. Det eneste hun gjør er å «invitere» mamma på kino eller andre dyre aktiviteter med ungene, men da må mamma betale. Nå virker jeg sikker slem, men for å være ærlig så er mamma litt dum og ekstremt naiv. Og hun har dårlig samvittighet over det som skjedde den gangen, og søsteren min gnir det inn hver gang hun vil ha penger. Jeg tror søsteren min aldri kommer til å gi seg. Jeg er bekymret for hva som vil skje om mamma f.eks. får demens, og hva slags faenskap søsteren min vil finne på da. Det er også litt av grunnen til at jeg føler at det hadde vært trygt å ha henne boende hos meg, men mulig det er falsk trygghet. Anonymkode: 29fbf...9e8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Hva ønsker moren din da? Ønsker hun å miste egen bolig og flytte inn på et gjesterom? Jeg har fullstendig forståelse for hvor frustrerende og irriterende og fullstendig megadritt det er for deg at søsteren din holder på sånn. Men er det likevel riktig for deg å derfor bestemme over moren din på den måten? Hun er jo et fritt menneske, og står fritt til å gjøre dustete ting og la seg utnytte, Kjempeirriterende å bare måtte stå passiv og se på det - men er det riktig av deg å oppføre deg som overformynderiet? Noe å tenke over. Men som sagt, all sympati over at det er dritt. Har vært i en slags lignende situasjon selv, jeg var megaforbanna 😛 Anonymkode: c808c...3f8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ville ALDRI tatt husleie av noen av mine foreldre hvis jeg var i din situasjon. Alt som jeg fikk i oppveksten og etter det helt gratis , snakker ikke nødvendigvis om penger, så kun derfor ville jeg ikke tatt husleie. Mat kunne man jo spleise med Anonymkode: 86d0d...d88 Hele poenget her er jo å ta husleie så ikke øvrig familie grabber til seg mors penger. Du ville heller latt mor bo gratis hos deg, og dermed sett på at hun gav bort ENDA mer penger til øvrig familie, mens du og hun ikke satt igjen med noe? Anonymkode: 535a8...f58 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mamma har veldig dårlig råd fordi hun var hjemmeværende i mange år og senere jobbet som ufaglært i lavtlønnsyrke. Pappa stakk av med hele sparekontoen deres da han fikk midtlivskrise, og mamma hadde aldri råd til å spare så nå har hun bare den lille pensjonen sin. Husleien er gått opp, og hun har veldig dårlig råd. Jeg hjelper mamma litt med å storhandle 1–2 ganger i måneden. Søsteren min er en selvopptatt snobb som er opptatt av fasade og vil ha det «alle andre» har. Hun bruker sin lønn (hun og mannen har lønn over mediannivå) på å kjøpe merkeklær og dyre ting, og så ringer hun mamma og sier at hun ikke har råd til mat til barna sine. Hun spiller på å gi mamma dårlig samvittighet. Mamma klarer ikke si nei. Søsteren min kan være veldig manipulerende og trykker på de knappene hun vet gjør vondt. Neste gang husleien hennes øker så vil ikke mamma klare å bo der lenger. Jeg har tilbudt henne å flytte inn på gjesterommet hos meg (rom med eget bad). Men, hvis hun bor gratis hos meg så vil søsteren min grafse til seg enda mer av mammas pensjon. Derfor tenker jeg å ta en husleie av mamma. Jeg tenker å sette husleien på en egen sparekonto, og mamma kan få tilbake pengene senere om hun trenger dem. Dette skaper voldsom debatt i familien og alle er uenige. Er det urettferdig om jeg tar en husleie? Hvor stor prosent av pensjonen hennes er det rettferdig å kreve i husleie? Jeg vurderer å be om så mye som 80–90% for kost og losji, sånn at hun ikke har penger på konto til å vippse søsteren min. Så får heller jeg kjøpe inn alt mamma trenger av kremer, blader og ting. Jeg kjøper uansett mesteparten av dette i dag. Noen råd? Anonymkode: 29fbf...9e8 Hvor mye penger går til søsteren din? Siden du må storhandler for mor som har dårlig økonomi -så er det vel strengt talt du som indirekte gir søsteren din penger? Det hadde jeg slått hardt ned på, evt må du slutte å handle for mor sånn at mor ikke har annet valg en å si nei til din søster for da blir hun stående uten mat. kunne mor fått bostøtte til økt husleie? Anonymkode: 2f30c...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Du er en fantastisk person slik du stiller opp, det skal du ha all mulig ros for. Likevel, du er jo og en tilrettelegger for at din søster kan fortsette å utnytte din mor. Så lenge du hjelper til så vil søsteren din kunne fortsette å utnytte din mors dårlige samvittighet. Du sier hun har lav pensjon, da kan hun få bostøtte. Kommunen er pliktig til å hjelpe folk så de har et sted å bo. Hun skal kunne leve av pensjon, med en nøktern levestandard. Tar du henne hjem, så vil du og overta alt av byrder for helse og hjelp, og tipper din søster ikke blir mindre grisk av dette. Det er vel egentlig der du virkelig kan hjelpe din mor om du får søsteren din til å slutte med det hun gjør. Det høres jo ut som at hun kan ha alvorlige traumer også, kanskje hun opplevde situasjonen i barndommen mye verre enn deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå