AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg ønsker å være rettferdig/ ha en rettferdig fordeling, så er det sagt. Derfor spør jeg etter råd fra dere. Jeg er en mann på 45 år, som har funnet meg ei dame (også 45 år). Vi ønsker å bli samboere. Begge har voksne barn, så det er bare oss to. Hun har eget hus, jeg har borettslagsleilighet. Hun ønsker å flytte til meg, og leie ut huset sitt til ei venninne. Lang historie kort, hun tenker å leie ut for kr 7.000,- (ulike årsaker til dette lave beløpet. Lånet hennes er ca kr 13.000,- i mnd (selveier, hus). Kr 7.000,- ønsker hun å gi meg - som husleie (vi skal fortsatt eie hvert vårt). Inntil videre, for hun tenker å pusse opp og lage en boenhet til i 2. etasjen, slik at hun får inn mer penger på utleie, da. Men dette er langt frem i tid. Selv har jeg ca kr 7.000,- i husleie (borettslag) og ca kr 7.000,- i lån på leiligheta mi. Tenker dere at det er riktig at hun skal betale meg kr 5.000,- i mnd? Hva er ditt synspunkt på dette? Anonymkode: 7d085...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Glemte å si at lønna er ganske så lik TS Anonymkode: 7d085...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ønsker å være rettferdig/ ha en rettferdig fordeling, så er det sagt. Derfor spør jeg etter råd fra dere. Jeg er en mann på 45 år, som har funnet meg ei dame (også 45 år). Vi ønsker å bli samboere. Begge har voksne barn, så det er bare oss to. Hun har eget hus, jeg har borettslagsleilighet. Hun ønsker å flytte til meg, og leie ut huset sitt til ei venninne. Lang historie kort, hun tenker å leie ut for kr 7.000,- (ulike årsaker til dette lave beløpet. Lånet hennes er ca kr 13.000,- i mnd (selveier, hus). Kr 7.000,- ønsker hun å gi meg - som husleie (vi skal fortsatt eie hvert vårt). Inntil videre, for hun tenker å pusse opp og lage en boenhet til i 2. etasjen, slik at hun får inn mer penger på utleie, da. Men dette er langt frem i tid. Selv har jeg ca kr 7.000,- i husleie (borettslag) og ca kr 7.000,- i lån på leiligheta mi. Tenker dere at det er riktig at hun skal betale meg kr 5.000,- i mnd? Hva er ditt synspunkt på dette? Anonymkode: 7d085...561 Halvparten av utleieverdien på din leilighet er nok det mest riktige. Eventuelt med litt "samboerrabatt". Endret 7 timer siden av Traktor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Nei, tror ikke hun skal betale noe til deg. Hun blir jo samboeren din, ikke leietakeren. Anonymkode: aab90...f9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Halvparten av det hun tjener på å flytte inn til deg. Altså leieinntekt minus skatt. Da deler dere gevinsten ved flyttingen likt. Anonymkode: 60c0c...05b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Traktor skrev (4 minutter siden): Halvparten av utleieverdien på din leilighet er nok det mest riktige. Eventuelt med litt "samboerrabatt". Men da skal hun også ha halve leiligheten, altså et eget soverom, og like rettigheter til å pusse opp / endre leilighet. Blir mer riktig at hun betaler halvparten av husleie, strøm og internett. Anonymkode: 1f75b...fb2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Hun vil gi deg 7000 i mnd, men du vil bare ha 5000? Anonymkode: 99070...e5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Blir mer riktig at hun betaler halvparten av husleie, strøm og internett. Ja, halvparten av det husleien ville vært om de leide, pluss halvparten av strøm og internett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, tror ikke hun skal betale noe til deg. Hun blir jo samboeren din, ikke leietakeren. Anonymkode: aab90...f9f Hadde jeg vært TS, ville jeg da heller foreslått at de flyttet inn sammen i hennes hus. Så kunna han bod gratis og leid ut egen leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Kjenner jeg henger meg opp i venninnen som skal leie huset for 7000… Så da skal samboeren til TS betale 13.000 i lån etc på sitt hus, pluss 5/7000 til TS, også få 7000 av venninnen? Anonymkode: c8183...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjenner jeg henger meg opp i venninnen som skal leie huset for 7000… Så da skal samboeren til TS betale 13.000 i lån etc på sitt hus, pluss 5/7000 til TS, også få 7000 av venninnen? Anonymkode: c8183...f6b Tenker det samme. Om hun skal betale 13000,- i lån og 7000,- til ham, og få inn 7000,- fra venninnen, så er det kun han som økonomisk tjener på å bli samboer. TS går i minus når hun må begynne å skatte av leieinntektene. For meg høres leien til venninnen svært lav ut og at TS skal betale så mye til ham når hans låneutgifter er såpass lave Anonymkode: f5857...1bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tenker det samme. Om hun skal betale 13000,- i lån og 7000,- til ham, og få inn 7000,- fra venninnen, så er det kun han som økonomisk tjener på å bli samboer. TS går i minus når hun må begynne å skatte av leieinntektene. For meg høres leien til venninnen svært lav ut og at TS skal betale så mye til ham når hans låneutgifter er såpass lave Anonymkode: f5857...1bf Det er hennes valg å subsidiere venninnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Så hun skal gå 13 000,- i minus på boligen, og betale for at venninnen skal få bo billig? Høres ut som tidenes dårligste ide… Det mest fornuftige hadde vel vært at hun hadde tatt 13.000,- + det kommunale avgifter koster, i husleie. Og betalt deg halvparten av rentene på lånet du har + halvparten av kommunale avgifter, strøm, nett osv… Anonymkode: 28e2c...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden Samboer kontrakt er en fin ting. Ingen leie inntekter men være med å betale for strøm og andre utgifter. Som andre sier her blir hun ikke leietakeren din men samboeren din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå