Gå til innhold

Hvorfor er det så ille at jeg ikke vil bli sammen med en bifil person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne, 28 år, lesbisk. 

For tiden så har jeg drevet med litt dating. Jeg ble kjent med en veldig pen og hyggelig dame. Jeg likte henne og hun likte meg. Vi møttes flere ganger på forskjellige dates, ble godt kjent og jeg ble selv litt småforelsket. Hun var også åpen om at hun var betatt av meg. Etter hvert kom det frem at hun var bifil. Hun hadde vært sammen med menn før, men hadde nå heller lyst til å inngå et forhold med en dame. Etter den forrige gangen vi møttes så sa jeg at jeg synes det var kjempehyggelig å bli kjent med henne, at jeg egentlig selvfølgelig likte henne, men på grunn av at hun var bifil så var jeg ikke interessert i et forhold. Jeg foreslo at vi heller kunne være venner. Dette ble ikke så godt mottatt. I følge henne, så var jeg tydeligvis trangsynt og urettferdig. Siden den gangen har vi egentlig ikke pratet sammen, verken på ekte eller via SMS.

Er det virkelig slik at man er en dårlig person fordi man ikke vil date noen som er bifil? Det tyder på å være voldsomt tabu. Grunnen til at jeg vil unngå det er fordi jeg har inntrykk av at de kan være vinglete å ustabile i forhold. Jeg vet at bifile aldri innrømmer dette IRL, men på anonyme forum sier mange ofte noe helt annet. Jeg har blant annet lest om bifile kvinner som er sammen med damer som savner penis og maskulinitet, og bifile menn som også vil ha sex med kvinner fordi det blir for ensidig å bare ha sex med en mann. Jeg har også lest om bifile som er i homofile forhold som eventuelt forlater det fordi de vil ha biologiske barn, noe som selvfølgelig ikke går an med en av samme kjønn. Også har man jo det faktum at om man har en bifil partner, så kommer til alltid til å føle attraksjon mot begge kjønn, ikke bare ett. Jeg er i utgangspunktet ikke en sjalu og usikker type, men selv jeg ville eventuelt ha blitt litt paranoid av det.

Det er en slags irriterende forventning av at så lenge man er i LGBT, så må man være villig til å date bifile. Man kan liksom ikke ha preferanser for kun homofile/lesbiske, fordi da er man slem. Dette synes jeg er bare tull. Hva synes dere?

Anonymkode: 4c588...5f1

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du dømmer henne pga legning, det er jo ganske ufint. Hvorfor synes du det er greit å droppe ei fordi du har hørt at andre bifile ikke slår seg til ro? Det er veldig rart og ganske trangsynt. 
Det normale ville vært å lufte bekymringen med henne, jeg skjønner godt at hun ble irritert. 

• Liker 34
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig helt greit at du har denne preferansen. Du ville ikke trivdes i et forhold med en bifil dame, og samme hvor legitime eller lite legitime bekymringene dine rundt bifiles atferd i forhold måtte være er det da selvfølgelig riktig at du ikke blir sammen med en bifil dame. 

Så tenker jeg, menneskelig sett, at det samtidig er lett å forstå at det kan føles sårt for henne. Jeg sier ikke at ditt inntrykk av bifile er feil, og heller ikke at det er riktig, men for henne skjønner jeg at det er kjipt. Det du jo faktisk gjør er å velge henne bort på grunn av en legning hun bare er født inn i, eller i absolutt beste fall fordi hun lever ut legningen sin fremfor å undertrykke halvparten av den. Det er sårt og kanskje også ekstra sårt som skeiv.

Det er lov, og det står du helt fritt til, og at du har krav til partners legning har ikke jeg noen problemer med. Men sånn jeg leser innlegget ditt har du nok trykket på noen knapper det er kjipt for en som er født bifil at noen trykker på. Og jeg tror det nok ville vært lurere å avslutte datingen under henvisning til noe litt annet enn legningen hennes. 

Anonymkode: 37435...feb

• Liker 13
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ille å ha personlige preferanser når det gjelder partner, alle har personlige preferanser på en eller en annen måte og det er heller ikke preferanser som man bevisst har bestemt seg for å ha.

Om det er etnisitet, alder, legning, biologisk kjønn, hårfarge eller kroppstype så er det helt normalt. For meg så virker det som om det er LGBT miljøet som skal være så inkluderende at det ender opp med å bli ekskluderende i stedet.

Noen ganger så er det bedre å holde sine preferanser og meninger mest mulig for seg selv, spesielt ovenfor personer som kan bli krenket eller som blir krenket på andre sine vegne.

Anonymkode: 94c92...e9d

• Liker 10
Skrevet

Ikke hør på de som kritiserer dette, jeg vil si at du tok en fornuftig avgjørelse. Man vet ikke helt hva man får av bifile, om de plutselig får lyst til å prøve ut det andre kjønnet igjen osv. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Du dømmer henne på grunn av hennes legning. Og du insinuerer at hun ikke er trofast. Men vis du synes det er greit å bli dømt selv, så er det vel bare sånn du er. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så i kortversjon: Ingenting som helst galt i at du ikke vil bli sammen med en bifil person. Ytterst få mener det er noe ille i at man har slike preferanser.

Samtidig fremstår det unødvendig kjipt å begrunne det at du bryter av med noen, også overfor personen selv, med at vedkommende er født med den legningen hun er. Jeg skjønner du ikke dro hele regla om bifiles vingling og ustabilitet, men du burde nok sløyfet alt om at det skyldtes legningen hennes. Jeg tror også skeive, jevnt over, synes «det fordi du er [feil type] skeiv» er ekstra vondt. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært veldig turn off hvis min partner er bifil også. Jeg hadde mista tenningen. Så jeg forstår hva du mener. 

Anonymkode: a7473...5ea

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes dette lukter fordommer mot bifile mennesker. Jeg vil råde deg til å se på det som et problem som er ditt, og definere det ut fra den adferden du ønsker eller ikke ønsker fra en partner. Så møter du mennesker som du sorterer på adferd, ikke nyanser i legninga deres.

• Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kvinne, 28 år, lesbisk. 

For tiden så har jeg drevet med litt dating. Jeg ble kjent med en veldig pen og hyggelig dame. Jeg likte henne og hun likte meg. Vi møttes flere ganger på forskjellige dates, ble godt kjent og jeg ble selv litt småforelsket. Hun var også åpen om at hun var betatt av meg. Etter hvert kom det frem at hun var bifil. Hun hadde vært sammen med menn før, men hadde nå heller lyst til å inngå et forhold med en dame. Etter den forrige gangen vi møttes så sa jeg at jeg synes det var kjempehyggelig å bli kjent med henne, at jeg egentlig selvfølgelig likte henne, men på grunn av at hun var bifil så var jeg ikke interessert i et forhold. Jeg foreslo at vi heller kunne være venner. Dette ble ikke så godt mottatt. I følge henne, så var jeg tydeligvis trangsynt og urettferdig. Siden den gangen har vi egentlig ikke pratet sammen, verken på ekte eller via SMS.

Er det virkelig slik at man er en dårlig person fordi man ikke vil date noen som er bifil? Det tyder på å være voldsomt tabu. Grunnen til at jeg vil unngå det er fordi jeg har inntrykk av at de kan være vinglete å ustabile i forhold. Jeg vet at bifile aldri innrømmer dette IRL, men på anonyme forum sier mange ofte noe helt annet. Jeg har blant annet lest om bifile kvinner som er sammen med damer som savner penis og maskulinitet, og bifile menn som også vil ha sex med kvinner fordi det blir for ensidig å bare ha sex med en mann. Jeg har også lest om bifile som er i homofile forhold som eventuelt forlater det fordi de vil ha biologiske barn, noe som selvfølgelig ikke går an med en av samme kjønn. Også har man jo det faktum at om man har en bifil partner, så kommer til alltid til å føle attraksjon mot begge kjønn, ikke bare ett. Jeg er i utgangspunktet ikke en sjalu og usikker type, men selv jeg ville eventuelt ha blitt litt paranoid av det.

Det er en slags irriterende forventning av at så lenge man er i LGBT, så må man være villig til å date bifile. Man kan liksom ikke ha preferanser for kun homofile/lesbiske, fordi da er man slem. Dette synes jeg er bare tull. Hva synes dere?

Du har lest om bifile som ditt og datt, du har hørt at bifile ditt og datt.. du dømmer henne basert på ting du har hørt om andre, jeg hadde blitt lei meg for det og veldig opprørt, du tar ikke en avgjørelse basert på kjennskapet med henne, men ting du har lest og hørt om fra andre. Det er det som er dårlig gjort. 

Anonymkode: 79e9e...919

• Liker 8
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (16 minutter siden):

Ikke hør på de som kritiserer dette, jeg vil si at du tok en fornuftig avgjørelse. Man vet ikke helt hva man får av bifile, om de plutselig får lyst til å prøve ut det andre kjønnet igjen osv. 

Tror du alt handler om sex og kjønn eller? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det holdt jeg med deg i. Vi har alle våre grenser. Syns ikke du skal gå på akkord med dine. 

Anonymkode: 21213...b84

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du er ingen dårlig person. Det er helt og holdent opp til deg. Dette handler om preferanser. Det er så stygt å sjarme de som ikke vil være sammen med de som har en annen legning. Nei, det er ikke nødvendigvis greit for en. Dette er noe folk bare må respektere. 

Anonymkode: ade15...d2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen synes det er ille. Menn som ligger med menn er dessuten svært utsatt for kjønnssykdommer. 

Anonymkode: 9fb9f...9c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har lest om bifile som ditt og datt, du har hørt at bifile ditt og datt.. du dømmer henne basert på ting du har hørt om andre, jeg hadde blitt lei meg for det og veldig opprørt, du tar ikke en avgjørelse basert på kjennskapet med henne, men ting du har lest og hørt om fra andre. Det er det som er dårlig gjort. 

Nettipp, det er jo dette som er hovedproblemet! Ts er fordømmende mot den bifile jenta basert på antakelser utifra andre bifile sine tanker og følelser. Det er mulig denne jenta har absolutt ingen av disse tankene. Det er klart det er trangsynt og fordømmende da.. 

Anonymkode: eac0a...b7d

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt OK å ha preferanser, det hadde vært turn-off for meg også med en bifil partner. Jeg er i utgangspunktet opptatt av at man skal være ærlig, men kanskje i akkurat disse situasjonene så hadde jeg vurdert å si "kjenner kanskje ikke helt at kjemien er der" heller enn å ta opp dette med at hun er bifil. Det er som en annen skrev sannsynligvis sårt å bli avvist på grunn av legning, så kanskje man ikke behøver å gjøre en greie ut av det og bare gå videre.

Anonymkode: d3071...a4c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvis du ser på anonyme nettforum, som for eksempel dette forumet, som en kilde til sannferdige opplysninger, så tror jeg virkelig du har noen overraskelser i vente. Det er for øvrig fullt mulig for en lesbisk kvinne å få biologiske barn og jeg skjønner heller ikke hva bifile menn har med dette å gjøre siden du uansett ikke tiltrekkes av menn.

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å ha akkurat hvilke preferanser du vil, men disse preferansene er jo åpenbart basert på synsing og fordommer. Personlig driter jeg i hvem partneren min teoretisk kan bli tiltrukket av, så lenge hun er trofast og er tiltrukket av meg.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettipp, det er jo dette som er hovedproblemet! Ts er fordømmende mot den bifile jenta basert på antakelser utifra andre bifile sine tanker og følelser. Det er mulig denne jenta har absolutt ingen av disse tankene. Det er klart det er trangsynt og fordømmende da.. 

Anonymkode: eac0a...b7d

Ja jeg er sjokkert over at folk her er enig.. jeg er i 30årene og kjenner bifile menn og kvinner i min alder, de er som normale folk flest, ikke mer utro eller bytter partner fordi de får lyst på et annet kjønnsorgan, hva er det for en trangsynt tankegang om folk.. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror du alt handler om sex og kjønn eller? 

Handler i stor grad om lyst, sex osv, det må være på plass, i hvert fall inntil man blir ganske gammel og grå. Jeg ville også vegret meg for å gå inn i et uvisst forhold om jeg tenkte langsiktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er greit å være åpen om hva man ser etter.

Anonymkode: 361f8...991

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...