AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Skrevet 20. januar Noen som har erfaring og vil si litt om det? Datteren vår har 600 000 i egenkapital og vurderer å kjøpe leilighet der hun skal studere. Regner med banken kanskje ikke vil godta lån på f.eks 2,5 mill på grunn av inntekt mens hun studerer. Studielån er jo bare ca 10000 i mnd og jobb ved siden av er jo ikke så alt for mye. Hvordan er det dersom vi er medlåntakere , vil de da kreve at vi betaler et visst beløp i mnd? Det er jo noe annet enn å kausjonere hvor vi stiller sikkerhet. 🤔 Anonymkode: 893ea...d16
AnonymBruker Skrevet 20. januar #2 Skrevet 20. januar Banken driter i hvem av dere som betaler hva, så lenge de får den summen de skal. Jeg og mannen har lån sammen, men han betaler 80% av summen, jeg 20% (jeg hadde veldig mye mer egenkapital enn ham). Så nei, banken kommer ikke til å legge seg opp i om datteren deres betaler hele avdraget og dere ikke noe. Anonymkode: 9f3b7...e82 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #3 Skrevet 20. januar Dere må ikke betale noe, så lenge hun betaler. Men om hun ikke betaler så må dere. Men ett lån på 2,5 mill når man er student er MYE! Har dere faktisk regnet på hva det vil koste i måneden? Med fellesutgifter, kommunale avgifter, strøm, forsikring og slikt? For å håndtere ett så stort lån, bør hun ha minst 30 000 utbetalt pr mnd. Jeg har nylig kjøpt selveier med 2,5 i lån. 10 500,- er renter og avdrag. Så kommer fellesutgifter på 3500,-. Og kommunale avgifter på 1700,-. Siden jeg bor på Østlandet budsjetterer jeg med 1000,- i strøm pr mnd. Anonymkode: 31e9b...783
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Skrevet 20. januar Bankene er ikke så opptatt av hvem av dere som betaler hva, men om hun ikke klarer å betjene det så er dere like ansvarlige for å betjene det. Anonymkode: e0e9b...0e4
AnonymBruker Skrevet 20. januar #5 Skrevet 20. januar Men hva er da forskjellen på medlåntaker og kausjonist? ts Anonymkode: 893ea...d16
AnonymBruker Skrevet 20. januar #6 Skrevet 20. januar Nei, banken vil nok ikke godta jeg lån på 2,5 mil så lenge hun er student. Studielånet kommer også i tillegg til boliglån, og har de siste årene hatt rente på lik linje med boliglån, kun noen promille under. som kausjonist betaler du ingenting, men du stiller egen bolig eller kapital som garanti for at hun skal betale. Jeg tviler på at banken godtar lån på denne størrelsen selv med kausjonist Anonymkode: 4fc48...202 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #7 Skrevet 20. januar Jeg har egentlig ikke sagt noe om lånets størrelse, så vet ikke hvor 2,5 mill kom fra her. Er mer opptatt av hva som blir betydningen av å være medlåntaker fremfor kausjonist. Virker som begge egentlig skal garantere for at banken får det de skal, men er det ingen forskjell? ts Anonymkode: 893ea...d16
AnonymBruker Skrevet 20. januar #8 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva er da forskjellen på medlåntaker og kausjonist? ts Anonymkode: 893ea...d16 Som kausjonist så prøver de først hente pengene fra henne, ved hjelp av f.eks inkasso. Og det er først når det heller ikke går at de eventuelt krever tvangssalg. Dersom tvangssalg ikke dekker lånet, så krever de resterende fra dere og eventuelt tvangsselger deres bolig også. Som medlåntaker sender de regningen til dere samtidig som de sender til henne. Dere får purring og inkassovarsel samtidig som henne. Anonymkode: 31e9b...783
AnonymBruker Skrevet 20. januar #9 Skrevet 20. januar Jo ser jeg nevnte det som eksempel over her🙈, men summen er som sagt ikke bestemt, så det er irrelevant for det jeg lurer på ts Anonymkode: 893ea...d16
AnonymBruker Skrevet 20. januar #10 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har egentlig ikke sagt noe om lånets størrelse, så vet ikke hvor 2,5 mill kom fra her. Er mer opptatt av hva som blir betydningen av å være medlåntaker fremfor kausjonist. Virker som begge egentlig skal garantere for at banken får det de skal, men er det ingen forskjell? ts Anonymkode: 893ea...d16 Du skrev i HI at du trodde banken kanskje ikke ville godta ett lån på 2,5... Anonymkode: 31e9b...783 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #11 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har egentlig ikke sagt noe om lånets størrelse, så vet ikke hvor 2,5 mill kom fra her. Er mer opptatt av hva som blir betydningen av å være medlåntaker fremfor kausjonist. Virker som begge egentlig skal garantere for at banken får det de skal, men er det ingen forskjell? ts Anonymkode: 893ea...d16 2,5 mill kommer fra ditt eget startinnlegg.. Det er du som nevner "Lån på f.eks 2,5 mill". Forskjellen på medlåntaker og kausjonist finner du ut av ved å google "forskjellen på medlåntaker og kausjonist". Da får du opp blant annet dette som et av de første resultatene: https://tfinans.no/blogg/medlantaker-eller-kausjonist Anonymkode: 9f3b7...e82 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Skrevet 20. januar Ja, takk. Leste litt om forskjellen nå. Lurer jo også på hvor mye man kan låne med 650 000 i egenkapital. Skal hun leie er det jo fort 8-10000 i mnd, så dersom vi heller kan betale 10000 på et lån tenker jeg det må vurderes hva som lønner seg. Anonymkode: 893ea...d16 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #13 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hva er da forskjellen på medlåntaker og kausjonist? ts Anonymkode: 893ea...d16 Kausjonist stiller med sikkerhet, f.eks iant i egen bolig, egne bankinnskudd etc. Medlåntaker er solidarisk ansvarlig og bidrar f.eks med egenkapital. Medlånstaker vil ofte være med på.nedbetaling av lån, og får rentefradrag. Kausjonist kommer inn når låntaker ikke betjener lånet. Anonymkode: 1de42...857
Ny Bruker Skrevet 20. januar #14 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Noen som har erfaring og vil si litt om det? Datteren vår har 600 000 i egenkapital og vurderer å kjøpe leilighet der hun skal studere. Regner med banken kanskje ikke vil godta lån på f.eks 2,5 mill på grunn av inntekt mens hun studerer. Studielån er jo bare ca 10000 i mnd og jobb ved siden av er jo ikke så alt for mye. Hvordan er det dersom vi er medlåntakere , vil de da kreve at vi betaler et visst beløp i mnd? Det er jo noe annet enn å kausjonere hvor vi stiller sikkerhet. 🤔 Anonymkode: 893ea...d16 Kan hun betjene boliglånet? Hvis ikke, hvorfor skal hun "kjøpe"? Får vente til studiene er over og hun vet hvor hun skal bo og jobbe. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar #15 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, takk. Leste litt om forskjellen nå. Lurer jo også på hvor mye man kan låne med 650 000 i egenkapital. Skal hun leie er det jo fort 8-10000 i mnd, så dersom vi heller kan betale 10000 på et lån tenker jeg det må vurderes hva som lønner seg. Anonymkode: 893ea...d16 Selv om egenkapital er vel og bra, og nødvendig, så er bankene mye mer opptatt av inntekten hver måned. Om barnet ditt ikke jobber og bare lever av studielån, så vil jeg ikke tro hun får spesielt mye i lån. Jeg tjente omtrent 600,000 med 400,000 i egenkapital. Fikk ikke låne mer enn 1.7 i banken. Hadde fått låne litt mer om jeg hadde kausjonist, men det var ikke mulig i mitt tilfelle. Ei venninne hadde ganske lik lønn som meg, men mindre i egenkapital. Hun fikk med kausjonist kjøpe for 2.3 mill, der var da inkludert egenkapital. Og vi jobbet fullt. Anonymkode: 5a6b8...8b2 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #16 Skrevet 20. januar Ny Bruker skrev (5 minutter siden): Kan hun betjene boliglånet? Hvis ikke, hvorfor skal hun "kjøpe"? Får vente til studiene er over og hun vet hvor hun skal bo og jobbe. Fordi vi ser at leieprisene er så høye at det kan tilsvare det samme som mnd-kostnaden på et lån. ts Anonymkode: 893ea...d16 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #17 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, takk. Leste litt om forskjellen nå. Lurer jo også på hvor mye man kan låne med 650 000 i egenkapital. Skal hun leie er det jo fort 8-10000 i mnd, så dersom vi heller kan betale 10000 på et lån tenker jeg det må vurderes hva som lønner seg. Anonymkode: 893ea...d16 Som sagt må dere se på den totale kostnaden. Summen for lån er vanligvis bare rundt halvparten av kostnadene for å bo. Med 650 000 i egenkapital kan man kjøpe for 6 500 000 hvis inntekten er bra nok. Egenkapital må være minst 10% av totalpris. Anonymkode: 31e9b...783
AnonymBruker Skrevet 20. januar #18 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som sagt må dere se på den totale kostnaden. Summen for lån er vanligvis bare rundt halvparten av kostnadene for å bo. Med 650 000 i egenkapital kan man kjøpe for 6 500 000 hvis inntekten er bra nok. Egenkapital må være minst 10% av totalpris. Anonymkode: 31e9b...783 Forstår det, vi ser på den totale kostnaden, men samtidig må vi se på om det kan ha en hensikt å investere de pengene hun har eller om det lønner seg å vente. 8-10000 i mnd ut til noen andre er mye det og😬 ts Anonymkode: 893ea...d16
AnonymBruker Skrevet 20. januar #19 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har egentlig ikke sagt noe om lånets størrelse, så vet ikke hvor 2,5 mill kom fra her. Er mer opptatt av hva som blir betydningen av å være medlåntaker fremfor kausjonist. Virker som begge egentlig skal garantere for at banken får det de skal, men er det ingen forskjell? ts Anonymkode: 893ea...d16 Som kausjonist er du kun ansvarlig for å dekke den summen du har kausjonert for hvis hun ikke skulle klare å betjene lånet. Når boligen stiger i verdi/lånet betales ned så vil dere "forsvinne" som kausjonister. Du kan kun bruke kausjonist når du har råd til å ha hele lånet stående på deg selv, men ikke har nok oppspart egenkapital. Som medlånetaker er dere like ansvarlige for hele lånet helt til det er nedbetalt, eller til det er så lite at hun kan søke om hele lånet alene. Medlånetaker brukes når man ikke kan oppnå nok lån alene, som i ditt barns tilfelle. Det er stor forskjell på risikoen, og man kan ikke bare velge om man vil stille som kausjonist eller medlånetaker, det kommer an på økonomien til den som skal kjøpe. Vi hadde f.eks kausjonist på 170 000 kr da vi kjøpte bolig. Lånet var innenfor "lånerammene" i forhold til vår inntekt, men vi manglet da disse pengene i egenkapital. Mine foreldre kunne stille som kausjonister, og pga økningen i boligpriser på den tiden så kunne de fjernes som kausjonister lenge før det første året var omme. Anonymkode: e0e9b...0e4
AnonymBruker Skrevet 20. januar #20 Skrevet 20. januar Mulig at det lønner seg mer å putte pengene i fond imens hun studerer. Hvor skal hun studere? Hvor lenge? Hvor mye kan hun jobbe, kan hun tjene 15 000 kr i mnd utenfor eksamenstid? Kan hun jobbe fullt i ferier? Kan dere kjøpe en 3-roms og leie ut et rom? Evt. en stor 2-roms som dere bygger om til en 3-roms? Eller er hun villig til å bo langt unna sentrum / universitetet for å kunne kjøpe? Anonymkode: 9452f...7fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå