Gå til innhold

Dere crazy bilstol entusiaster …

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De kjører buss som «normalt» selv om de sitter bakovervendt i bilen min. (4.5 og 1.5 år) 

Anonymkode: c4074...441

Samme her :) Vår satt også bakovervendt frem til 4,5 år og forovervendt bilstol etter det. men kjører vanlig rutebuss med barnehagen når de er på tur. Det blir for dumt å lage oppstyr pga 4-5 bussturer i året. Synes forøvrig det er kjempefint at barnehagen tar med unga på turer slik at de får sett på forestillinger, museer og opplevd andre ting enn det som er i nærmiljøet. 

Anonymkode: 439c1...559

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Bokormsen skrev (3 timer siden):

Bytter til fremovervendt her når ungene begynner å protestere mot bakovervendt, skjer vel rundt 3 års alder. Da går ungene inn selv. Bruker bare sittepute for 7-åringen.

Sett noen 7-8+ åringer bakovervendt, stakkars unger, ser komisk ut😂

Og hvem ga dem ideen om å protestere? Eldste her er fem og har aldri nevnt retningen på stolen. 

Men nå sier det ganske mye om deg at du synes godt sikrede barn ser "komisk" ut, da. 

Anonymkode: 83b40...eae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt får barnehagen ta med ungene på tur, og kjører de med barn så kjører de gjerne ekstra forsiktig. Vårt barn på 5 sitter i bakovervendt bilstol, men vi har hatt noen grunner med frustrasjoner da vi synes det er tungvint og ikke minst trangt. Vi har besafe stretch som har fått alle slags anbefalinger, men er ikke så fornøyd. Dette gjør vi fordi det er anbefalt av trygg trafikk og jeg jobber med små barn som har blitt alvorlig skadet i trafikken. Alt grunnet sikkerhet. 

Anonymkode: 0277c...138

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt får barnehagen ta med ungene på tur, og kjører de med barn så kjører de gjerne ekstra forsiktig. Vårt barn på 5 sitter i bakovervendt bilstol, men vi har hatt noen grunner med frustrasjoner da vi synes det er tungvint og ikke minst trangt. Vi har besafe stretch som har fått alle slags anbefalinger, men er ikke så fornøyd. Dette gjør vi fordi det er anbefalt av trygg trafikk og jeg jobber med små barn som har blitt alvorlig skadet i trafikken. Alt grunnet sikkerhet. 

Jeg har riktignok ikke prøvd besafe stretch, men min på 5 sitter i axkid minikid og axkid one, og begge de gir relativt god plass til voksne i setet foran. One mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (4 timer siden):

Vi er blant dem som var kjempenøye på korrekt bilstoltbruk hjemme og alle tre satt bakovervendt til passert 4 år og brukte beltestol helt til de var 150 cm. I barnehagen og på skolen lot vi dem kjøre buss rett og slett. Her passer vel ordtaket om å ikke la det beste bli det godes fiende. 

Enig med deg, vi er også nøye på riktig sikring og bilstol hjemme og i alle private sammenhenger. Men i barnehagen og på skolen lar vi dem kjøre buss, det blir for dumt å kreve bilstoler. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Minibuss, tenker du da? Min fikk med seg sette, på bussen. Ja, vi leverte ungen med sette og satt den inn i bussen selv 😅 Dette er etter at vi flyttet fra Oslo. I Oslo tok de (barnehagen) vanlige rutebusser, det blir noe helt annet, man bruker ikke bilpute/bilsette i bybuss, de bussene skal ikke på motorvei og kjøre i 60+ km/t. 

Anonymkode: 5e84e...35e

Nei, jeg tenker på helt vanlig rutebuss. Vi bor rett utenfor Oslo og her er bussene bare sikret med hoftebelter. Ikke mulig å montere sete på en rutebuss her, de stopper ikke lenge ved en holdeplass. Å be stakkars barnehageansatte som har nok å stri med i utgangspunktene, om å drasse med seg en bilstol og montere den blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
luxifine skrev (3 timer siden):

Siden du spurte: vi leverte ungen litt tidligere og så monterte setet i bussen før vi gikk på jobb. Noenganger var vi så heldig at vi kunne montere ettermiddagen før turen.

Her er det snakk om helt vanlige rutebusser. Har aldri vært med på at de kjører minibuss. Der er det ikke mulig å montere på bilstoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hysterikere! Selv satt vårt barn i vanlig fremovervendt stol. 😅

Anonymkode: 3819b...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør dere når barnehagebarna skal kjøre buss i forbindelse med en utflukt? Tar dere fri fra jobb og kjører ungen i privatbil? Slår dere vrange og saboterer turen til barnehagen? Presser de stakkars barnehageansatte til å bære med seg bilstoler?? Holder ungen hjemme fra barnehagen den dagen? 

Jeg bare lurer…

Før dere skyter meg: Ja, jeg bruker alltid bilstol til barna mine. Men lar 4 åringen min gå på tur med barnehagen, selvom det innebærer at han skal kjøre buss i 10-15 min uten bilstol. Det blir for dumt å begynne å kreve bilstol fra barnehagen. Å ta seg fri fra jobb for å kjøre ungen selv kan vi ikke, i den virkelige verden har ikke alle jobber der man kan ta seg fri når deg passer en.

«Presser de stakkars barnehageansatte til å bære med seg bilstoler»? For noe VÅS! Barnehagene får ansette kompetente medarbeidere som LAR VÆRE å dra på busstur i barnehagetiden uten å sikre barna tilstrekkelig. 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: b4315...f34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (3 timer siden):

I en perfekt verden, så driver man ikke med arbeid slik som i dag. Se hvordan vi opprinnelig levde, og hvordan alle andre dyr i naturen lever.

Avsporing: men tenker du på jeger og samler samfunnet der barnedødeligheten var skyhøye og gjennomsnittlig levealder 45 år. Vil du virkelig tilbake dit??😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 usikrede barn i en minibuss = 20 prikker i førerkortet til sjåføren og en bot på over 30 000,-

Hvem skal ta den "regningen"? 

Heldigvis er det nå oftere kontroller rundt barnehager (og skoler).

Det er helt hull i hodet hvis en barnehage tar med seg usikrede barn på tur i bil/buss, om det så er i bare 2 minutter. Jeg ville faktisk ikke ha hatt mine barn i en barnehage som hadde gjort noe slikt. Vil tro de fleste barnehager har ansatte med såpass hjernekapasitet at de hadde funnet på en måte å få til turen på en sikker og lovlydig måte. Går fint an å leie en minibuss som står klar fra morgenen av og er der hele dagen, slik at foreldre kan flytte bilsetet sitt dit og hente det etter at dagen er over. 

Anonymkode: 1d7eb...93c

Her har barnehagen ikke råd til å leie inn en minibuss i to døgn slik du beskriver. De kjører vanlig rutebuss og kidsa er sikret med helt vanlige hoftebelter på bussen. Det er foresten helt i tråd med lovverket, så lenge barna er over 3 år. Så glad for at vi ikke har en sånn som deg i vår barnehage. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (3 timer siden):

I en perfekt verden, så driver man ikke med arbeid slik som i dag. Se hvordan vi opprinnelig levde, og hvordan alle andre dyr i naturen lever.

Ja sukk, det var tider. Død av stivkrampe før 15, eller slaktet når nabostammen var på raid. 

Anonymkode: b845c...471

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvem ga dem ideen om å protestere? Eldste her er fem og har aldri nevnt retningen på stolen. 

Men nå sier det ganske mye om deg at du synes godt sikrede barn ser "komisk" ut, da. 

Eldre søsken som sitter riktig vei, og at de ser feil vei når de kjører. Ingen som liker det, bare se på buss og trikk hvilke seter som blir opptatt sist. 

ser komisk ut med de lange beina som må krølle seg sammen for å få plass, men egentlig mest ubehagelig ut, det er vel en bedre beskrivelse.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokormsen skrev (24 minutter siden):

Eldre søsken som sitter riktig vei, og at de ser feil vei når de kjører. Ingen som liker det, bare se på buss og trikk hvilke seter som blir opptatt sist. 

ser komisk ut med de lange beina som må krølle seg sammen for å få plass, men egentlig mest ubehagelig ut, det er vel en bedre beskrivelse.

Håper du tuller...du bytter sete pga de ser ikke så mye ut når de kjører.

Du vet at barn kan sitte bakovervendt til de er 7...og at du mener at de ser komiske ut med beina slikt .og der er grunnen til å snu.

Våres satt bakovervendt til hun var 6. Da gikk hode over sete. At hun hadde begynt ba bøyd gjorde ingenting 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (5 timer siden):

Dere monterer i rutebussen? 🙂 

Nei vi hadde egen buss som barnehagen benyttet. Tenkte ikke på at andre steder har barnehagebarn med på vanlig kollektivtransport, gikk bare ut fra hvordan det var her. 

Nå er mine to ganske store, men vet faktisk ikke hvordan jeg hadde løst det med vanlig kollektiv transport. Er det vanlig i byene? Å ta barnehagebarna med ut såpass lange turer at de må ta rutebuss?

All ære til barnehagepersonale, jeg opplevde det som krevende å spasere med barna på tur, tør ikke se føre meg gjengen vår på buss, ser føre meg kaos. 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hysterikere! Selv satt vårt barn i vanlig fremovervendt stol. 😅

Anonymkode: 3819b...574

Uff ja er grusomt å sikre barn best mulig 

Anonymkode: dda8a...e01

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er en ekte bilstolentusiast. Barnehagen vår drar heldigvis ikke på slike turer. De bruker nærområdet. Men jeg hadde nok godtatt det :) 

Anonymkode: a02b6...ce6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormsen skrev (6 timer siden):

Bytter til fremovervendt her når ungene begynner å protestere mot bakovervendt, skjer vel rundt 3 års alder. Da går ungene inn selv. Bruker bare sittepute for 7-åringen.

Sett noen 7-8+ åringer bakovervendt, stakkars unger, ser komisk ut😂

Hva er greia med å le av andres barn fordi de blir sikret godt? Det er forøvrig stor forskjell på 3-4 år og 8 år. Tviler på at du ser mange 8-åringer bakovervendt mens du selv såvidt sikrer 3- og 7-åringen i bilen din. Men er jo greit å overdrive litt når man ikke har noen argumenter annet enn å være nedlatende og kjip mot barn på nett. Spesielt.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I følge linkene du legger til her så skal kids under 3 år ha bilsete. Her snakker vi om barn over 3 år som går på storbarnsavdeling. Det er OK med bilbelte som sikring på rutebusser i følge linkene dine. Det er nettopp de barnehagebarna bruker når de er på tur. De crazy bilstol entusiastene mener jo at barn opp til konfirmasjonsalder skal sitte bakovervendt…

Det er det selvfølgelig ingen som mener. Du er tydligvis veldig uenig med folk som velger å sikre etter Trygg Trafikks anbefalinger (uforståelig i seg selv da det overhode ikke går ut over deg) men da må du nesten klare å ha dine egne gode argumenter istedet for å bare finne på ting?

Skjønner generelt ikke helt behovet for å hetse folk som sikrer etter anbefalinger. Ser sjeldent folk som skriver på nett "haha hva gjør dere amøber som ikke har bilsete på ungen om de må sitte på hos meg og må bruke pute haha da blir dere nok gærne ja! sånne folk legger jo bare babyene sine i bagasjerommet de!"

Altså overdrivelsene og det hånlige språket er så dumt!

Går dere ut og peker og ler om dere ser folk bruke sykkehjelm også? Eller hånler av voksne som tar på seg bilbelte? Det er jo også helt hysterisk overdrevent eller?

Anonymkode: 96596...8a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormsen skrev (2 timer siden):

Og da klarer ikke du å si til dine egne barn at det er forskjell på sikring av store og små barn i bil? Og du synes det SER komisk/ubehagelig ut med krøllete ben? Ja, klart, begge disse er gode grunner til å la være å sikre barn skikkelig. Virkelig. 🏳️ 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har riktignok ikke prøvd besafe stretch, men min på 5 sitter i axkid minikid og axkid one, og begge de gir relativt god plass til voksne i setet foran. One mest. 

Er disse bakovervendt? Hørt en del bra om Axkid da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...