Gå til innhold

18 åring som bor hjemme uten å bidra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Holder på å klikke av vår 18 år gamle datter.

Hun bor hjemme og går på VGS. I tillegg jobber hun mye og tjener godt.

Her hjemme hjelper hun ikke til med en prikk. Omtrent som om hun bor på hotell med klesvask inkludert.

Alle pengene bruker hun på ekstreme mengder shopping, fikse negler, hår osv. Sparer ikke en krone.

Har forsøkt å snakke med henne flere ganger om å bidra hjemme men hun driter totalt i det.

Hvis jeg «truer» med at hun må bidra økonomisk og betale for seg så gidder hun ikke å jobbe.

Er så mettet og forbanna driilei 🤢 Noen råd?

Anonymkode: c875c...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slutt å vaske klærne hennes?!

Anonymkode: 7bb78...001

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er det jo bare å slutte å gjøre noe ekstra for henne. Rop henne til middag, men ikke tilpass noe i tid eller ønsker , thats it. Alt ekstra av klesvask og annet du pleier å hjelpe henne med forsvinner. 

Hjemme hos meg trenger de ikke gjøre så mye, men jeg forventer at de er høflige og hjelper når jeg ber om det. Jeg vil heller ha det slikt enn faste oppgaver. Når eldste begynte få inntekt som lærling ville vi ikke ha noe for å bo hjemme, men forventer sparing til fremtiden. Å bruke opp alt på tull er uaktuelt så lenge de bor hjemme gratis.

Ungdommen kom med dette forslaget selv før jeg rakk å si noe, men det var akkurat det jeg også hadde tenkt, så fantastisk at vi var enige.

Anonymkode: cbb0e...0b7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å vaske klærne hennes. Samle sammen alt rotet hennes og legg det på rommet hennes. Slutt å kjøpe ting til henne, avbestill treningsavgift og mobilabonnement - det er aldri inkludert i hotellregningen. Skift passord på WiFi, og si at det får hun når hun har gjort det hun skal. 

ellers bør man begynne å forvente ting av ungene mht husarbeid og bidrag hjemme leeenge før de er 18 år. Unger har godt av å lære seg å bli huslige. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krever ikke betalt av ungdommen her. Kravet er at de sparer minst 50% av det de tjener. Noe de har gjort fra de startet å jobbe. Eldste har etter han begynte som lærling, så handler han inn matvarer pålegg,brød osv når han får lønn men det har vi ikke bedt om.  Betaler å bil og forsikring selv 

De gjør ting i hus og hage. Henger opp klær, setter på vaskemaskin, oppvaskmaskin,  lager middag 1 dag i uka, rydder og holder sitt rom reint. Går ut med søppel, er med å kapper å kløver ved, med å måker snø, legger klær på plass etter vask. Ellers så hjelper de til mrd andre ting hvis vi spør

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her hjemme hjelper hun ikke til med en prikk. Omtrent som om hun bor på hotell med klesvask inkludert.

Alle pengene bruker hun på ekstreme mengder shopping, fikse negler, hår osv. Sparer ikke en krone.

Har forsøkt å snakke med henne flere ganger om å bidra hjemme men hun driter totalt i det.

Hvis jeg «truer» med at hun må bidra økonomisk og betale for seg så gidder hun ikke å jobbe.

Du har forsørgerplikt for dine barn til de er ferdig på vgs. Så pass opplyst er vel barnet ditt at hun vet?

Har du hørt at man høster som man sår? 
Her kan du ikke begynne å forvente at barnet ditt skal plutselig begynne å bidra hjemme når hun er nesten voksen. Dette er noe du begynner å bygge op fra barnet begynner å plukke opp egne leker og rydde etter seg fra hun er begynt å rote. 
Det samme gjelder gode relasjoner til egne barn. Om saken har rot i virkeligheten så har du sviktet i mange år og nå forventer du at det voksne barnet skal begynne å endre seg? 
Slutt og klag og begynn å bygge en bedre og mer konstruktiv relasjon til ditt voksne barn, så endrer kanskje ting seg før hun går lei av mas og flytter for seg selv. 
Unge mennesker i dag har og så mye de skal klare og rekke at foreldregenerasjonen ikke klarer å henge med. 
Se noen episoder av uten synlige tegn, på tv2, så kanskje du forstår et ungt menneskes krav bedre?
Klarer du ikke å egenhånd å få en bedre relasjon til barnet ditt, så får du oppsøke profesjonell hjelp og dere får gå i terapi. 

Anonymkode: 978e2...4e1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Slutt å rydde hennes rom og vaske hennes klær.

Det med sparing og forbruk, det blir hennes problem.

Dekker du noe av hennes utgifter sm telefon o.l., så kan du også slutte slik at hun begynner å bruke egen inntekt til det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er du som har "oppdratt" dette mennesket i 18 år. Kun du sitter med nøkkelen til hvor det gikk galt.

Du har forsørgeransvar til hun er ferdig på VGS, dog begrenset til din egen økonomiske kapasitet. Det enkleste er vel å tilby husly og middag, resten kan hun fikse selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som har avlet frem dette resultatet.
Eneste forslaget jeg har er konsekvenser

Konsekvenser er både positive og negative. Bruk begge deler. 

resten er opp til deg

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis mine barn skal bo hjemme etter fylte 18 år, så skal de jammen få jobbe for det 😂🙈 Stakkars ❤️ Men jeg HATER husarbeid, og jeg elsker å jobbe. Så hvis de tar husarbeidet så kan jeg jobbe mer og tjene så mye at de fortsatt kan bo hjemme. 

Regner dessverre med at de kommer til å flytte til storbyen for å studere, rimelig fort. Ikke rart, med den strenge mammaen. 

Anonymkode: b58cd...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men så slutt å være tjeneren hennes da! Forvent at hun vasker klær, lager middag et par dager i uka, vasker hus en gang i mnd osv. Betal hus og mat for henne til hun er ferdig med vgs, men ikke noe mer. Hvorfor har du vært så redd for å stille krav til henne?

Hun er 18, så det er nok for sent å oppdra henne nå. Regner med at hun er ferdig med vgs til våren og flytter ut? Frivillig, eller under tvang. Om du lar henne bo hjemme etter vgs, så gjør du noe dumt. Hun må komme seg ut, og få seg en bratt læringskurve vedr økonomi og alt annet. Og hjelp henne aldri inn på boligmarkedet, siden hun har sløst bort så mye penger.

Anonymkode: bba59...7a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en holdning og språkbruk i beskrivelsen av egen tenåring som du har oppdratt inn i deres familiekultur. Det er da bare å slutte å vaske klær, slutte å servere henne mat, begynne å snakke sammen uten å true og være glad og stolt fordi hun jobber. Er det ikke bedre at hun jobber mindre, gjør mer hjemme, og slutter med ekstrem sløsing, istedetfor at du skal kreve henne for penger og ellers være drittlei? 
Jeg har selv en 17-åring, og hun har virkelig ikke tid til å jobbe mye. Ikke bidrar hun det spøtt hjemme heller, men jeg er ikke drittlei. Hva gjør deg så lei nå jf da hun var 15, er det bare at hun bruker penger på seg selv og ikke betaler for seg? Jeg kjenner ingen 18-åringer som betaler for seg hjemme. Men mange hjelper til en del med matlaging og rydding, vask av bad osv. Ingen begynner mirakuløst med det som 18-åringer, tvert i mot, det blir gradvis verre en periode.
Du er 10 år for sent ute med de forsøkene på en prat. Slutt å prat, og slutt med trussler. bare gjennomfør: Hun må lage mat (har hun tid til det?) mandag og onsdag, hun må rydde opp på kjøkkenet mandag, onsdag og hver dag etter egne måltider, hun må vaske badet hver helg, og vaske klær et par ganger i uka. F.eks.

Anonymkode: 484d4...13e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slutt å gjøre ting for henne, dvs ikke vask klærne hennes og ikke lag mat til henne. Ikke kjøp inn mat bare for hennes skyld. Ikke gi henne noe som helst lommepenger og ikke kjøp inn sjampo og ting hun ber om.

Vi er "dessverre" forpliktet til å forsørge barna våre til de er ferdige på vgs, jeg skriver dessverre for det er jo ikke noe allright når det blir som hos dere. Hun får tak over hodet, det får være nok inntil hun evt vet å sette pris på det og blir voksen nok til å fatte at det er helt idiotisk å sløse bort penger og leve på andre.

Har heldigvis en 18 åring som gir uttrykk for å sette pris på det som blir gjort for henne, som kjøper ting selv og som har sagt fra seg lommepenger fordi hun synes det blir for dumt når hun tjener penger selv. Hun får kost og losji og noe klær og jeg holder oss med alt av dagligvarer, men sminke, kosmetikk og klær kjøper hun selv.

Anonymkode: 6b131...f88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper nok ikke mye nå som hun er 18, men her har vi begynt med å gi barna små oppgaver fra skolealder. Startet så smått som å henge opp/legge på plass ytterklær når de kom inn døren og å ta matboksen ut av sekken. 
Nå rydder som regel 10 åringen inn i maskinen etter middag og 7 åringen dilter etter storesøster og hjelper til. 

Nå vet ikke jeg hva dere dekker av utgifter for henne, men kan jo starte med: «Nå er du såpass voksen at vi forventer litt av deg, vi driver ikke et hotell. Vi forventer at du xxx. Dersom du ikke gjør dette vil vi ikke lenger betale for xxx.» 

Ville ikke forventet altfor mye fra start, start smått så hun begynner å skjønne hvor mye tid det tar å holde et hjem. 

Anonymkode: eef51...bf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et resultat av årevis med en spesiell type oppdragelse der hun ikke har trengt å gjort noe. Selvfølgelig tar hun det om en selvfølge at hun ikke trenger å bidra hvis hun aldri har trengt å gjøre det før. Om du vil ha en forandring, kanskje sett deg ned å ta en alvorsprat med henne, men ha i bakhodet at dette også er din feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde kun holdt henne med mat.

Alt annet måtte hun betalt selv som mobil, transport osv.

Hadde ikke vasket klærne hennes og krevd at hun bidro med å hjelpe til i hjemmet. Klart: der siste krever jeg av ungene mine som går på barneskolen. 

Og hadde også sagt at når hun er ferdig på VGS så må hun flytte ut når hun verken sparer eller bidrar til familien AS.

Anonymkode: 55414...1f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent nå, men å holde rommet sitt i orden, inkl sengetøyskift kan de gjøre fra de går på barneskolen. Fra ungdomsskolen av så går vask av badet på rundgang (så tar en av oss voksne en større nedvask innimellom, men tømme sluken må de være med på). Vi er ikke helt der at de setter på klesvask selv, vi har bare en maskin og vi er såpass mange at jeg må få kjøre fulle maskiner så vi får unna klesvask. Men de blir stadig vist hvordan man kjører hurtigprogrammet eller må sette på sengetøyet og håndklær fra badet. Den som kommer hjem først må tømme oppvaskmaskina om den er ren. 

Jeg har 17 og 15 åring, begge jobber. Ikke krav til sparing, men alt av sånn fjaseshopping og kantina istedenfor matpakke må de dekke selv. Vi dekker månedskort, mobil, treningssenter og 150 kr uka i lommepenger. Vanlig klesbudsjett dekker vi, merkeklær/hvis vi ikke er enige i at de trenger ny bukse feks så er det forhandlinger om hvor mye vi dekker eller noe ekstra husarbeid/hjelpe bestemor etc. Jeg forventer  at de hjelper til med å lufte hunden, når de blir spurt om ting og tar badet sin runde, og de har ansvaret for eget rom. Hvis ikke inndras mobildata og WiFien stenges på deres dingser (mesh nettverk hjemme er nydelig!)  så de ikke kan scrolle bort tiden.... gjør de noe stort på eget initiativ vanker det noen ganger litt ekstra penger uten at de spør/forventer det. Som i forrige uke da   den ene av tenåringene måkte oppkjørselen da hen kom hjem fra skolen på eget initiativ, da vippset jeg litt penger. Hadde jeg spurt og vi gjorde det sammen ville det ikke blitt noe ekstra. Det er for å trene litt på å se hva som faktisk må til av innsats i huset 😉

Endret av Summeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...