AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Skrevet 20. januar Jeg vurderer å binde strømprisen selv om spotprisene for NO4 (Nord-Norge) er svært lave og utsiktene på helt kort sikt holder seg på det nivået rundt 10 øre. Synes kontraktene for fastpris er litt korte. 5 og 10 (gjerne 15) hadde vært mer av interesse. Hva tenker dere, kan fastpris være en grei forsikring også for nordlendinger? Anonymkode: 47674...063
AnonymBruker Skrevet 20. januar #2 Skrevet 20. januar Hvor er disse avtalene? Anonymkode: 554e8...27a
Perine Skrevet 20. januar #3 Skrevet 20. januar Forutsigelige priser er jo en sikkerhet. Ingen vet hvordan spotprisene utvikler seg. Folk murrer om enorme, geografiske prisforskjeller mellom strømregionene. Både næringsdrivende og privatpersoner i de dyreste strømregionene føler seg urettferdig behandlet når det gjelder strømpriser. Derfor ville jeg nok selv ønsket meg en lang avtale om fastpris hvis jeg hadde bodd der strømmen er billigst i landet. Det er vanskelig å spå i fremtiden, men prisene på nettleie kommer også til å øke, og vi må bare betale og betale..
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Skrevet 20. januar Perine skrev (12 minutter siden): Forutsigelige priser er jo en sikkerhet. Ingen vet hvordan spotprisene utvikler seg. Folk murrer om enorme, geografiske prisforskjeller mellom strømregionene. Både næringsdrivende og privatpersoner i de dyreste strømregionene føler seg urettferdig behandlet når det gjelder strømpriser. Derfor ville jeg nok selv ønsket meg en lang avtale om fastpris hvis jeg hadde bodd der strømmen er billigst i landet. Det er vanskelig å spå i fremtiden, men prisene på nettleie kommer også til å øke, og vi må bare betale og betale.. Ja, enig i at den politiske risikoen ligger der. I tillegg tenker jeg på muligheten for en ny syklus med høyere inflasjon men jeg er usikker på om det nødvendigvis påvirker strømprisene så mye, siden det er tilbud og etterspørsel. Det kan være ca 30 øre forskjell på spot og fastpris i 5 år. En 10-årig avtale kunne jeg vært ganske betalingsvillig for, men det tilbys nesten ikke. Jeg regner med å tape penger hvis jeg tegner en avtale, men slipper kanskje å oppleve det samme som konas slekt opplever på Østlandet, med å skru ned temp. så mye at man sitter og småfryser. Sper på økonomien med å spise havregrøt og suppe... Anonymkode: 47674...063 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #5 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor er disse avtalene? Anonymkode: 554e8...27a Se på strømpris.no (drives av Forbrukerrådet). Noen mindre aktører selger lengre kontrakter relativt dyrt: Bærum Energiomsetning AS og Kilden Kraft AS (to merkevarer, samme eier). For 10 år koster det 59,92 øre/kWt med Kilden Kraft. Virker litt smådyrt siden de er de eneste på Strømpris.no som tilbyr 10-årskontrakter. Jeg er i kontakt med mitt lokale kraftselskap og de søker i markedet etter lengre prissikringskontrakter for meg, uten at de har fått opp noe for 10 år. 5 år er derimot mulig. Snakker rundt 41-45 øre/kWt Anonymkode: 47674...063
Perine Skrevet 20. januar #6 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, enig i at den politiske risikoen ligger der. I tillegg tenker jeg på muligheten for en ny syklus med høyere inflasjon men jeg er usikker på om det nødvendigvis påvirker strømprisene så mye, siden det er tilbud og etterspørsel. Det kan være ca 30 øre forskjell på spot og fastpris i 5 år. En 10-årig avtale kunne jeg vært ganske betalingsvillig for, men det tilbys nesten ikke. Jeg regner med å tape penger hvis jeg tegner en avtale, men slipper kanskje å oppleve det samme som konas slekt opplever på Østlandet, med å skru ned temp. så mye at man sitter og småfryser. Sper på økonomien med å spise havregrøt og suppe... Anonymkode: 47674...063 Ja, kjenner til det. De siste 3 årene har jeg knepet grundig inn på strømforbruket mitt her i landets aller dyreste strømsone, nemlig i sør, NO2 hvor prisene har vært temmelig ville, tross strømstøtte. Sånn er det. Jeg vet ikke om det finnes lange fastprisavtaler i Nord lenger, bortsett fra kanskje Polarkraft, men det er vel bare for maks 1 år nå. Jeg tviler på at det kan lønne seg. 1
newman01 Skrevet 20. januar #7 Skrevet 20. januar Det er vel ingen rasjonelle strømselskaper som tør tilby lange fastpriskontrakter nå som regjeringen har bestemt at Melkeøya skal elektrifiseres og støvsuge nordnorge for strøm. Samme regjering har jo funnet ut at de skal løse strømutfordringene med vindmøller der oppe. Vindmøller som er så populært i områder i nærheten av urbefolkning... Jeg hadde ihvertfall ikke solgt lange fastpriskontrakter til en billig penge når utsiktene til å selge strømmen for 300-12'000 øre kWh i nær fremtid er i sikte 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #8 Skrevet 20. januar newman01 skrev (3 minutter siden): Det er vel ingen rasjonelle strømselskaper som tør tilby lange fastpriskontrakter nå som regjeringen har bestemt at Melkeøya skal elektrifiseres og støvsuge nordnorge for strøm. Samme regjering har jo funnet ut at de skal løse strømutfordringene med vindmøller der oppe. Vindmøller som er så populært i områder i nærheten av urbefolkning... Jeg hadde ihvertfall ikke solgt lange fastpriskontrakter til en billig penge når utsiktene til å selge strømmen for 300-12'000 øre kWh i nær fremtid er i sikte Interessant perspektiv. Spørsmålet er om ikke 5 års kontrakt blir for kort og 10 år litt vel dyrt. Det finnes fastprisavtaler for NO4. Ville du slått til hos Kilden kraft for 10 år til 59,92 øre/kWh? Du kan si det er dyrt fordi det er så mye høyere enn spot, men mitt alternativ er nok å binde i 5 år hos et annet selskap for ca 43 øre/kWh. Og diff. 43 øre for 5 år til 59,92 øre for 10 år skulle vel tilsi ca 529 kroner mer å betale i en vintermåned som januar. Skal montere varmepumpe, så regner med å få kuttet strømforbruket noe. Anonymkode: 47674...063
AnonymBruker Skrevet 20. januar #9 Skrevet 20. januar Prøvde å ringe til Kilden kraft. Hvis jeg synes de virker litt fishy fra før med useriøse priser som avviker stort fra forbrukerrådet sine sider og det Kilden selv opplyser, så ble det ikke bedre når jeg fikk til svar på engelsk at telefonnummeret ikke er i bruk. Jeg får vurdere spot vs. 5 år, siden 10-årskontrakter ikke er tilgjengelig i markedet. Anonymkode: 47674...063
AnonymBruker Skrevet 20. januar #10 Skrevet 20. januar Hva fremtiden bringer blir bare spekulasjoner, men for 2025 sin del så er alle vannkraftmagasiner i nord fulle og vel så det, så jeg vil bli svært overrasket om flytende pris i NO4 stiger nevneverdig inneværende år. Å binde prisen blir uansett en "forsikring" og man skal ha ekstrem flaks for å tjene noe på det. Men man kjøper seg jo fri fra bekymringer/uforutsette utgifter. Anonymkode: 4f9da...545 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #11 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva fremtiden bringer blir bare spekulasjoner, men for 2025 sin del så er alle vannkraftmagasiner i nord fulle og vel så det, så jeg vil bli svært overrasket om flytende pris i NO4 stiger nevneverdig inneværende år. Å binde prisen blir uansett en "forsikring" og man skal ha ekstrem flaks for å tjene noe på det. Men man kjøper seg jo fri fra bekymringer/uforutsette utgifter. Anonymkode: 4f9da...545 Prisen i nord stiger ikke nevneverdig før de nye linjene settes i drift i 2027. Da går det nok til helvete der oppe også. Anonymkode: 554e8...27a 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Skrevet 20. januar Nei, strøm leddet er ikke kostnadene. Fastprisen har skytt i været, ingen avtaler eller strømstøtte hjelper på den. Anonymkode: 1c285...711
AnonymBruker Skrevet 20. januar #13 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, strøm leddet er ikke kostnadene. Fastprisen har skytt i været, ingen avtaler eller strømstøtte hjelper på den. Anonymkode: 1c285...711 Strømstøtte kan være svært gunstig med fastprisavtale. Anonymkode: 554e8...27a
Concorde Skrevet 20. januar #14 Skrevet 20. januar Blir flådd levende uansett, ja. Tenker fastpris som en forsikring, spare opp litt mer og installere vannbåren varme med solfanger på taket og vedkjele/vedovn med vannkappe. Ved har jeg god tilgang på. Det vil hjelpe å stenge ned boligen og bare bruke varme på stue/kjøkken, bad og soverom (kveld og natt). Resten kald.. Spørs om det er så heldig.
bvp Skrevet 20. januar #15 Skrevet 20. januar Perine skrev (2 timer siden): Det er vanskelig å spå i fremtiden, men prisene på nettleie kommer også til å øke, og vi må bare betale og betale.. Nå har det vel nettopp blitt foreslått og redusere nettleien med 20% ved at nettleien blir fritatt for mva.
AnonymBruker Skrevet 20. januar #16 Skrevet 20. januar bvp skrev (35 minutter siden): Nå har det vel nettopp blitt foreslått og redusere nettleien med 20% ved at nettleien blir fritatt for mva. Forslaget er vel å gå ned til 15% mva, altså 8% lavere pris. Da kan nettselskapene øke inntjeningen ved å sette opp prisen. Anonymkode: 83c3b...619 1
Perine Skrevet 20. januar #17 Skrevet 20. januar bvp skrev (37 minutter siden): Nå har det vel nettopp blitt foreslått og redusere nettleien med 20% ved at nettleien blir fritatt for mva. Jeg tror ikke at regningene blir noe mindre av den grunn, for da bare øker vel en annen post på dem, og ofte med mer enn den posten som ble fjernet eller redusert. 1 1
bvp Skrevet 20. januar #18 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Forslaget er vel å gå ned til 15% mva, altså 8% lavere pris. Da kan nettselskapene øke inntjeningen ved å sette opp prisen. Anonymkode: 83c3b...619 Forslaget som ble lagt frem i dag er momsfritak på strøm, nettleien er også politisk styrt, fra 1 januar var det mange som fikk redusert nettleien fordi selskapene tjente for mye på nettleie.
AnonymBruker Skrevet 20. januar #19 Skrevet 20. januar bvp skrev (3 timer siden): Nå har det vel nettopp blitt foreslått og redusere nettleien med 20% ved at nettleien blir fritatt for mva. bvp skrev (2 timer siden): Forslaget som ble lagt frem i dag er momsfritak på strøm, nettleien er også politisk styrt, fra 1 januar var det mange som fikk redusert nettleien fordi selskapene tjente for mye på nettleie. Hjelper lite, da denne regjeringen snart er historie. Altfor sent å komme med slikt nå. Anonymkode: 554e8...27a 2
bvp Skrevet 20. januar #20 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hjelper lite, da denne regjeringen snart er historie. Altfor sent å komme med slikt nå. Anonymkode: 554e8...27a Så du tror altså at hvis momsen på strøm blir fjernet nå så vil den neste regjeringen innføre den igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå