AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Del Skrevet 20. januar Jeg vet at vekt opp eller ned som oftest skyldes input/output. De siste månedene har jeg likevel gått opp et par kilo uten at kostholdet er nevneverig forandret (ei heller i julen, jeg spiser jevnt over ganske sunt). Det jeg har gjort de siste månedene er å øke treningsmengden ganske markant. Fra å trene et par dager i uka trener jeg nå som oftest 5. 3 økter med styrke, og 2 med løping. Jeg merker at jeg har fått god muskelvekst i lår og rumpe, men dette kan da umulig utgjøre noe særlig på vekta? 🤔 Er kvinne, 51 - så jeg forsøker rett og slett å finne en knagg å henge denne plutselige vektøkning på. Har trent jevnt og trutt hele livet, og har stort sett hatt samme vekt siden jeg var 20. Jeg frykter det er overgangsalderen som begynner å tulle med meg, men har ingen andre tegn til den ennå. Kan en slik endring av treningsrutiner ha noe med dette å gjøre? Noen erfaringer? Anonymkode: 9b30a...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #2 Del Skrevet 20. januar Vekten kan variere med 2-3 kg fra en dag til neste uten at det betyr noe. Innhold i tarmen, luft i magen, mat i magen, hormonelle sy kluser, væskemengde i kroppen osv. Det er mange slike ting som kan påvirke vekten. Så 2-3 kg betyr ikke så mye, det er mer enn det over tid man må se på. Muskler veier mer enn fett, så om man har mye muskelvekst så kan man gå opp i kg men ned i midjemål og fettprosent. Trening kan også binde vann i kroppen, så det er ikke unormalt å gå opp et par kg på det, men det går fort av igjen. Naturlig svingninger. Anonymkode: 8c53f...a7d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #3 Del Skrevet 20. januar Man blir mer sulten av å trene, logger du kalorier så du vet at du ikke spiser mer? Anonymkode: 0e9d4...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vekten kan variere med 2-3 kg fra en dag til neste uten at det betyr noe. Innhold i tarmen, luft i magen, mat i magen, hormonelle sy kluser, væskemengde i kroppen osv. Det er mange slike ting som kan påvirke vekten. Så 2-3 kg betyr ikke så mye, det er mer enn det over tid man må se på. Muskler veier mer enn fett, så om man har mye muskelvekst så kan man gå opp i kg men ned i midjemål og fettprosent. Trening kan også binde vann i kroppen, så det er ikke unormalt å gå opp et par kg på det, men det går fort av igjen. Naturlig svingninger. Anonymkode: 8c53f...a7d DETTE!!!!! Anonymkode: 11acc...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #5 Del Skrevet 22. januar Jeg har alltid opplevd å gå noen kilo opp i vekt når jeg har begynt å trene etter inaktive perioder eller økt treningsmengden. Det er ikke reell vektoppgang væskeopphoping til musklene. Masse informasjon om det: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/hvorfor-oker-vekten-etter-en-treningsokt Men det kan også være muskelveksten i seg selv. Du har flere styrkeøkter i uken, og løpingen vil også bygge muskler i leggene. Det er bra! Når du trener såpass og antar at du er normalvektig så vil jeg anbefale å droppe vekten som mål. I den alderen du er i nå så betyr midjemål mest. Får du større muskler i armer og underkropp, men klarer å beholde en slank midje så er dette helt optimalt. Kvinner over 50 som har denne kroppssammensetningen fremstår som vitale. Å ha samme vekt som da de var 20 kan fort bli for magert når man blir eldre. Anonymkode: cfb35...7e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå