Gå til innhold

Har ikke en russegruppe fordi jeg har INGEN venner.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 12.33):

Er 17 år og skal være russ til neste år, går studiespes vg3 i 2026. Har kjeeempe lyst til å være med i en russegruppe, med bil og greier. Jeg vil ikke være vandreruss og alene men alt peker i den retningen fordi jeg har nesten ingen venner i klassen og hos de som går yrkesfag spm skal være russ samtidig som meg. De iklassen liker meg heller ikke fordi jeg er «en av de rare» pga jeg var en av de  som hang med de utstøtte på ungdomsskolen. Og per nå har jeg en veldig god venn som ikke skal være russ, og da blir jeg alene. Alle har begynt å planlegge russetiden og russegruppene men jeg står HELT alene og aner ikke hva jeg skal gjøre. Vil heller ikke rettferdiggjøre at jeg må gjøre dumme ting for å kjempe meg inn i en russegjeng. Har noen jenter som har sagt at jeg kan være med i gruppen deres, men problemet da er at de er russ i 2027 og jeg ser egentlig ikke poenge i å utsette russetiden til et helt år etter jeg egentlig skal være russ og ferdig med vgs.

Har noen tips? Jeg vil ikke gå glipp av russetiden men jeg har absolutt ingen å henvende meg til..

Anonymkode: 3f7ac...29a

Hvis jeg var det ville jeg ha dritet i russegruppe og vært med de faktisk vennene jeg har.
Jeg er litt i samme situasjon som deg. I fjor når jeg gikk vg2 hadde jeg absolutt ingen å være med: gamle vennegjeng forlot meg og resten i klassen overso meg. Ja, det skar litt når den gamle vennegjengen lagde russegruppe uten meg. Jeg antar jeg var for annderledels og rar. Endte opp med å flytte til Trondheim til siste året så i år kan jeg være russ, men takket nei fordi jeg helt enkelt har ikke fått noen venner eller invitasjon til.

Men jeg føler meg ikke så altfor dårlig nå. Fokuset mitt har heller snudd seg til å prøve å gjøre dette siste året best for mulig både sosialt og personlig. Igjennom den tiden jeg hadde absolutt ingen lærte jeg meg å tåle å være alene og å navigere ting litt selv.

Mitt råd er at du sakte aksepterer at folk ikke vil være med deg eller ha deg med. Hvis du absolutt vil være russ så er det nok en lærer som kan hjelpe eller annen klassekammerat som er grei mot deg. Iallefall bruk den tiden du har på å gjøre det beste ut av det. I mitt tilfelle var det å fokusere på å "selvutvikle meg selv" og å lære å forstå andres synnspunkt på hvorfor ingen ville være med meg, og flytte til en storby hvor jeg ikke ble så inneklemt. Litteratur gir deg et nytt perspektiv på verden også.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre å bare være vandreruss, enn å svi av en hel haug med unødvendige penger på alt det felles opplegget. Fremtiden blir sikkert ikke noe enklere for de som skal etablere seg, så gjør deg selv en tjeneste og begrens dette til russegenseren og buksa om du absolutt må markere at du er ferdig med videregående.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På mindre steder vet gjerne de fleste hvem som henger med hvem. De som er blant de "populære" vil gjerne ikke blande seg med outsiderne, sånn har det alltid vært, dessverre.

Så selv om de er ferdige med ungdomsskolen, så går gjerne de samme elevene videre på videregående sammen. I byene har vi jo mange forskjellige skoler å velge blant, men det blir annerledes på små steder. Der kjenner alle hverandre. Du har ikke vært mye rundt om du ikke har sett hvordan dette fungerer der ute. Det er ikke lett å få innpass om man først er blitt stemplet som en utenfor gjengen.

Jeg mener at vi voksne må langt mer på banen. Så et innlegg i tråden her om hvordan skolen har tatt grep, og foreldrene involverer seg og tar mer styring. Det tror jeg er veien å gå for å ta skikkelig tak i inkludering og få dette på rett spor.

Anonymkode: 9041d...cfc

Sier hvem? 

Jeg kan være enig i at vokne må mer på banen

Anonymkode: b76c3...af7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sier hvem? 

Du mener det er feil at på mindre steder kjenner alle hverandre? Eller hva er det du stiller spørsmål ved?

På mindre steder er det ikke mange skoler, slik som i byene. Det betyr at de som går på ungdomsskolen også møter hverandre igjen på videregående (selvsagt med unntak av de som velger å flytte, og bo på hybel). Da starter man ikke med blanke ark, man settes i den samme båsen som tidligere.

At de såkalt populære finner hverandre, og at de mindre populære havner utenfor, det er jo bakgrunnen for denne tråden. Det er et stort tema på landsbasis at så mange blir ekskludert, og at russefeiringen er altfor lite inkluderende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du mener det er feil at på mindre steder kjenner alle hverandre? Eller hva er det du stiller spørsmål ved?

På mindre steder er det ikke mange skoler, slik som i byene. Det betyr at de som går på ungdomsskolen også møter hverandre igjen på videregående (selvsagt med unntak av de som velger å flytte, og bo på hybel). Da starter man ikke med blanke ark, man settes i den samme båsen som tidligere.

At de såkalt populære finner hverandre, og at de mindre populære havner utenfor, det er jo bakgrunnen for denne tråden. Det er et stort tema på landsbasis at så mange blir ekskludert, og at russefeiringen er altfor lite inkluderende.

Slik er det i den (lille) byen jeg bor. 

Forventningene til russetiden, ekskludering og redsel for ekskludering preger hele skoletiden for mange på slike små steder. Det er lett å være voksen å si at russetiden er tull, men det hjelper veldig lite den som ikke får være med.

Voksne som ikke forstår dette problemet bidrar i stor grad til å opprettholde problemet. 

Anonymkode: 643ef...23e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sier hvem? 

Nei. Russ er pr definisjon voksne og det er bare latterlig at foreldre skal blande seg inn.

Anonymkode: 401e0...11b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 12.33):

Er 17 år og skal være russ til neste år, går studiespes vg3 i 2026. Har kjeeempe lyst til å være med i en russegruppe, med bil og greier. Jeg vil ikke være vandreruss og alene men alt peker i den retningen fordi jeg har nesten ingen venner i klassen og hos de som går yrkesfag spm skal være russ samtidig som meg. De iklassen liker meg heller ikke fordi jeg er «en av de rare» pga jeg var en av de  som hang med de utstøtte på ungdomsskolen. Og per nå har jeg en veldig god venn som ikke skal være russ, og da blir jeg alene. Alle har begynt å planlegge russetiden og russegruppene men jeg står HELT alene og aner ikke hva jeg skal gjøre. Vil heller ikke rettferdiggjøre at jeg må gjøre dumme ting for å kjempe meg inn i en russegjeng. Har noen jenter som har sagt at jeg kan være med i gruppen deres, men problemet da er at de er russ i 2027 og jeg ser egentlig ikke poenge i å utsette russetiden til et helt år etter jeg egentlig skal være russ og ferdig med vgs.

Har noen tips? Jeg vil ikke gå glipp av russetiden men jeg har absolutt ingen å henvende meg til..

Du må akseptere situasjonen.

Fattig trøst: men om ti år spiller dette ingen rolle. Jeg fant meg ikke til rette på videregående, og gjorde lite som russ. Noen måneder siden startet jeg utdanningen min, og det ble de beste sosiale årene i livet mitt. 

Anonymkode: 58a1e...14d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fattig trøst: men om ti år spiller dette ingen rolle. Jeg fant meg ikke til rette på videregående, og gjorde lite som russ. Noen måneder siden startet jeg utdanningen min, og det ble de beste sosiale årene i livet mitt. 

Anonymkode: 58a1e...14d

Hvis du leser litt om ensomhet blant studenter vil du se at det ikke er noen garanti for at studietiden er de beste sosiale årene i livet. Mange har tidligere hørt at videregående er den beste sosiale tiden i livet... Ikke bidra til å skape forventninger om at det blir så bra, det vet du ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Russ er pr definisjon voksne og det er bare latterlig at foreldre skal blande seg inn.

Anonymkode: 401e0...11b

Foreldre blander seg inn i stor grad, de samler inn penger (les: selger toalettpapir og annet) på sosiale medier for å bidra til at barna deres får best mulig russetid. De tigger om penger til barnas fest...

Mange ressurssterke foreldre bidrar på denne måten til ekskludering og stort skille blant elevene på skolen. 

I tillegg krever russeservice og lignende selskaper foreldrenes signatur for kjøp av russebuss, for kontrakten må jo helst sikres når barna er 16. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 14.23):

Litt off topic, men er det sånn at man blir ekskludert for å ha vært venn med noen som var utstøtt på ungdomsskolen? Hvordan vet de på yrkesfaglig om det? 

Hvis russetiden betyr mye for deg TS så bør du vente et år og feire da

Ts her:  Ja desverre, Alle kjenner alle her, og du er selv rar om du du bare viser interesse i å henge med de som er utstøtte. Det man ender opp med å bli kalt da er tilbakestående, også kjent som «retarded». Er du skeiv er er du retard, de rare er retards. Sånn funker det dessverre i bygda jeg bor på. Trist. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 13.29):

Kan du ikke gjøre som på ungdomsskolen, finne de andre som heller ikke er med i en gjeng (dere er sikkert flere), også kan dere feste sammen?

Anonymkode: e8efc...72f

Ts her: de andre som kanskje er utstøtt fester ikke. De fester ikke fordi de bokstavelig talt har gitt opp, man blir ikke invitert, får ikke komme på åpent hus. For det andre (dette spiller ingen rolle for meg), hvem har lyst å gå rundt å få høre om den ene festen hvor alle raringene samla seg fordi ingen andre vill ha noe med de å gjøre? Det er helt seriøst krise at det faktisk er sånn. Er du ikke populær er du strøket av lista. Er du rar er du strøket av lista. Er du skeiv er du strøket av lista. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 14.30):

Hei TS

Jeg synes det er trist med all denne eksluderingen, og det burde ikke være slik! Jeg har hatt tre jenter som var på din alder de siste årene. En av dem var russ i en russe-gruppe, en av dem var bare russ som møtte på noen tilstelninger, og den siste har valgt å ikke være russ, men hun går i motsetning til de andre på yrkesfag og da går litt presset vekk føler jeg. 

Er det mulig å bytte klasse? Det høres jo ikke så trivelig ut med klassemiljø, helt uavhengig av russe-tiden. Kanskje du kunne fått flere venner i en annen klasse? Du har jo 1,5 år igjen, og det hadde jo vært greit å bli inkludert. 

Jeg synes -under de omstendigheter som nå er blant russen- at det er helt ok å droppe hele russ. Poenget er borte når det bare er negativt med det. Og alt vi hører er negativt. Men jeg skjønner jo at du har lyst på en fin russetid, og kunne kose deg og ha det kjekt. 

Anonymkode: b8ff7...b50

Ts her: vi er en liten skole, bare én klasse i kullet mitt som går studieforberedende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 14.15):

Hei ts😊 Man kan være på russebil sammen med noen fra en annen klasse også, t.o.m en annen skole, i vår russebil var vi folk både fra klassen min, parallellklasse og med folk fra en annen skole. En salig blanding, og det ble veldig bra. Er det noen du kunne prøvd å bli kjent med i en parallellklasse? Gjør ingenting om det ikke er samme studieretning som deg😊 Jeg hadde prøvd å tenke meg om, se meg om, for å se om det kan være noen på trinnet ditt som kan være hyggelig å bli kjent med😊

Anonymkode: f4989...a01

ts her: vi er bare én klasse som går studieforberedende. Og det er nesten ingen av YF elever av samme kull som skal gå påbygg heller, og nærmeste andre skole er 45+ minutter unna…

AnonymBruker
Skrevet
Lt.Dan skrev (12 timer siden):

Bedre å bare være vandreruss, enn å svi av en hel haug med unødvendige penger på alt det felles opplegget. Fremtiden blir sikkert ikke noe enklere for de som skal etablere seg, så gjør deg selv en tjeneste og begrens dette til russegenseren og buksa om du absolutt må markere at du er ferdig med videregående.

Ts her: handler ikke om at jeg er NØDT til å markere at jeg er ferdig på videregående. Men det er et omdiskutert tema og en sosial event som de aller fleste burde få være med på, men som ikke er problemfritt. Russen i bygda jeg bor i blir også hedret og elsket av barna og det er mye moro festing og rulling deriblant som jeg også vil få oppleve fordi det skjer én gang i livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere en fb side eller noe, skriv ett innlegg der. 

Anonymkode: 96856...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Tenkt at russ er en ting enda🙃

Håper det blir forbudt, det er bare sykt nå, og varer altfor lenge, jeg var i 2007, og da fikk vi bare gå med klærne fra 1-17 mai.

ja vi hadde fester fra skolestart, men herregud altså.

Anonymkode: c6edf...a3a

• 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...