Gå til innhold

Har ikke en russegruppe fordi jeg har INGEN venner.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 17 år og skal være russ til neste år, går studiespes vg3 i 2026. Har kjeeempe lyst til å være med i en russegruppe, med bil og greier. Jeg vil ikke være vandreruss og alene men alt peker i den retningen fordi jeg har nesten ingen venner i klassen og hos de som går yrkesfag spm skal være russ samtidig som meg. De iklassen liker meg heller ikke fordi jeg er «en av de rare» pga jeg var en av de  som hang med de utstøtte på ungdomsskolen. Og per nå har jeg en veldig god venn som ikke skal være russ, og da blir jeg alene. Alle har begynt å planlegge russetiden og russegruppene men jeg står HELT alene og aner ikke hva jeg skal gjøre. Vil heller ikke rettferdiggjøre at jeg må gjøre dumme ting for å kjempe meg inn i en russegjeng. Har noen jenter som har sagt at jeg kan være med i gruppen deres, men problemet da er at de er russ i 2027 og jeg ser egentlig ikke poenge i å utsette russetiden til et helt år etter jeg egentlig skal være russ og ferdig med vgs.

Har noen tips? Jeg vil ikke gå glipp av russetiden men jeg har absolutt ingen å henvende meg til..

Anonymkode: 3f7ac...29a

• Liker 1
  • Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå spør jeg fordi jeg ikke forstår tankegangen din, ikke for å være ekkel; hvorfor vil du feire russetiden hvis du ikke har venner som er russ likt med deg? Det er jo noe man gjør med venner. Hvorfor vil du henge med folk som ikke er venner?

Anonymkode: 401e0...11b

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke gjøre som på ungdomsskolen, finne de andre som heller ikke er med i en gjeng (dere er sikkert flere), også kan dere feste sammen?

Anonymkode: e8efc...72f

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

hvorfor vil du feire russetiden hvis du ikke har venner som er russ likt med deg? Det er jo noe man gjør med venner. Hvorfor vil du henge med folk som ikke er venner?

Russetiden har nå blitt til noe man gjør sammen med venner enten de går på skole eller ikke. Tidligere var russetiden noe som ble feiret sammen med de du gikk på skole med. Det er fremdeles forventninger til de som går på 3ST om å feire russetid. Det er mange russeaktiviteter som fremdeles er knyttet opp til skolen. Det å være utestengt fra den største sosiale happeningen på skolen er selvfølgelig sårt. 

Du er kanskje en som på en eller annen måte bidrar til ekskludering i russetiden siden du ikke forstår hvorfor "de andre" på trinnet har lyst til å være russ. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig sånn at flertallet er med på busser og biler og svir av hundretusener nå? Da jeg var russ, riktignok for en tid tilbake, var det store flertallet vandreruss, og det var helt innafor å bare bruke et par tusen på dress, lure og kort, og resten på fest og reise.

Anonymkode: b845c...c98

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (20 minutter siden):

Russetiden har nå blitt til noe man gjør sammen med venner enten de går på skole eller ikke. Tidligere var russetiden noe som ble feiret sammen med de du gikk på skole med. Det er fremdeles forventninger til de som går på 3ST om å feire russetid. Det er mange russeaktiviteter som fremdeles er knyttet opp til skolen. Det å være utestengt fra den største sosiale happeningen på skolen er selvfølgelig sårt. 

Du er kanskje en som på en eller annen måte bidrar til ekskludering i russetiden siden du ikke forstår hvorfor "de andre" på trinnet har lyst til å være russ. 

Nei da, Frøken Dømmende, jeg er en kvinne på 44, med tre døtre som har vært eller er midt oppi russetiden. Jeg oppfatter det som langt mer akseptert nå enn da jeg selv var russ å velge andre alternativer enn russebuss. Det er fullt akseptert å være vandreruss eller ikke gjøre noe stort ut av feiringen overhode, sånn var det ikke i -99 da jeg var russ, da var du på bil (buss var ikke så vanlig) eller helt utenfor. Eldste gikk på en privat vgs og der var kun et mindretall på buss, mens flertallet ikke var det. Jeg oppfatter at alle er velkomne på arrangementer for russ så lenge man faktisk er russ, uavhengig av busstilknytning. På meg virker det som bussopplegget er mindre vanlig igjen.

Og spørsmålet mitt står ved lag; hvorfor er russetiden så viktig hvis man ikke har venner som er russ? Det er mer at ts skal reflektere over situasjonen enn å dømme henne. Hun har venner og burde ta vare på dem og kose seg med dem fremfor å hige etter et fellesskap der hun faktisk ikke har ekte venner. Det ER også plass til vandreruss i dagens russekull. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts😊 Man kan være på russebil sammen med noen fra en annen klasse også, t.o.m en annen skole, i vår russebil var vi folk både fra klassen min, parallellklasse og med folk fra en annen skole. En salig blanding, og det ble veldig bra. Er det noen du kunne prøvd å bli kjent med i en parallellklasse? Gjør ingenting om det ikke er samme studieretning som deg😊 Jeg hadde prøvd å tenke meg om, se meg om, for å se om det kan være noen på trinnet ditt som kan være hyggelig å bli kjent med😊

Anonymkode: f4989...a01

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det virkelig sånn at flertallet er med på busser og biler og svir av hundretusener nå? Da jeg var russ, riktignok for en tid tilbake, var det store flertallet vandreruss, og det var helt innafor å bare bruke et par tusen på dress, lure og kort, og resten på fest og reise.

Man selger jo bilen/bussen etterpå og får igjen pengene😊

Anonymkode: f4989...a01

AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men er det sånn at man blir ekskludert for å ha vært venn med noen som var utstøtt på ungdomsskolen? Hvordan vet de på yrkesfaglig om det? 

Hvis russetiden betyr mye for deg TS så bør du vente et år og feire da

Anonymkode: b76c3...af7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei da, Frøken Dømmende, jeg er en kvinne på 44, med tre døtre som har vært eller er midt oppi russetiden. Jeg oppfatter det som langt mer akseptert nå enn da jeg selv var russ å velge andre alternativer enn russebuss. Det er fullt akseptert å være vandreruss eller ikke gjøre noe stort ut av feiringen overhode, sånn var det ikke i -99 da jeg var russ, da var du på bil (buss var ikke så vanlig) eller helt utenfor. Eldste gikk på en privat vgs og der var kun et mindretall på buss, mens flertallet ikke var det. Jeg oppfatter at alle er velkomne på arrangementer for russ så lenge man faktisk er russ, uavhengig av busstilknytning. På meg virker det som bussopplegget er mindre vanlig igjen.

Og spørsmålet mitt står ved lag; hvorfor er russetiden så viktig hvis man ikke har venner som er russ? Det er mer at ts skal reflektere over situasjonen enn å dømme henne. Hun har venner og burde ta vare på dem og kose seg med dem fremfor å hige etter et fellesskap der hun faktisk ikke har ekte venner. Det ER også plass til vandreruss i dagens russekull. 

Interessant, det er vel få som er i tvil om at russetiden er den største kilden til dårlig skolemiljø på videregående skole. 

Rart at du som russemamma ikke forstår at avgangselever vil være med på russetiden selv om man ikke har andre venner som er russ. 

Russebusser er fremdeles veldig vanlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Jeg synes det er trist med all denne eksluderingen, og det burde ikke være slik! Jeg har hatt tre jenter som var på din alder de siste årene. En av dem var russ i en russe-gruppe, en av dem var bare russ som møtte på noen tilstelninger, og den siste har valgt å ikke være russ, men hun går i motsetning til de andre på yrkesfag og da går litt presset vekk føler jeg. 

Er det mulig å bytte klasse? Det høres jo ikke så trivelig ut med klassemiljø, helt uavhengig av russe-tiden. Kanskje du kunne fått flere venner i en annen klasse? Du har jo 1,5 år igjen, og det hadde jo vært greit å bli inkludert. 

Jeg synes -under de omstendigheter som nå er blant russen- at det er helt ok å droppe hele russ. Poenget er borte når det bare er negativt med det. Og alt vi hører er negativt. Men jeg skjønner jo at du har lyst på en fin russetid, og kunne kose deg og ha det kjekt. 

Anonymkode: b8ff7...b50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det ikke noen som laget en russe-gruppe av outsidere i fjor- jeg leste om det.. Altså, det var noen jenter som arrangerte bli-kjent-kvelder for de som stod utenfor, og så laget de russegrupper. De fikk sinnsykt med repons. Og det hadde kanskje i tillegg vært et flott tiltak, og du hadde blitt en russ som stod fram og ut som et forbilde for alle andre. Lag en inkluderende russegruppe, og spør om noen på trinnet deres står utenfor og  kunne tenkt seg å være med. Heng opp lapp eller noe, slik som vi gjorde før i tiden :P 

Anonymkode: b8ff7...b50

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her syns jeg skolen har gjort utrolig jobb med at alle skal være med. Bor på bygda. Ingen som har buss. Skolen står for genser til alle elevene i den fargen de er russ som det står skolens navn og linje og navnet på eleven på ryggen. De har forskjellige arrangement.  Som til jul ble alle som er avgang elever bedt på julebor hvor resturant og matfag stod for maten, russe komiteen låner et lokale hvor foresatte ofte står vakt som alle blir bedt på, som det blir satt opp maxi taxi slik at en kommer hjem osv

Anonymkode: 90f24...9a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå spør jeg fordi jeg ikke forstår tankegangen din, ikke for å være ekkel; hvorfor vil du feire russetiden hvis du ikke har venner som er russ likt med deg? Det er jo noe man gjør med venner. Hvorfor vil du henge med folk som ikke er venner?

I alle dager… Hun kan da vel bli kjent med nye folk? Dette er jo en gang i livet også. 

Anonymkode: a8ddb...2df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt off topic, men er det sånn at man blir ekskludert for å ha vært venn med noen som var utstøtt på ungdomsskolen? Hvordan vet de på yrkesfaglig om det? 

Hvis russetiden betyr mye for deg TS så bør du vente et år og feire da

Ts her: ja. Henger du med de som er eksludert blir du ekskludert selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her: ja, det er faktisk sånn, russegrupper på en 6-7 jenter eller flere som har slipp og egen bil, slik med gutta også, også blant de som går yrkesfag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her: Fordi jeg vil jo være med å feire at jeg er ferdig med videregående? Det er jo en vanlig greie? Jeg sier ikke at jeg vil henge med folk som ikke er venner? Jeg ber om tips til jeg kan gjøre fordi jeg vil ha en gruppe og vil ha en bil og ha en typisk russefeiring vi hat på bydga her? Jeg vil slippe å måtte være ekkel for å kunne kjempe meg inn i andre russegrupper, det kler ikke meg. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ene dattera mi utsatte russetiden slik at hun var med sine venner. Hun var ikke med i noen bil. For det er biler her. Ikke buss. Hun hadde ikke mange venner. Fortsatt ikke så mange venner. Hun var med på noe men ikke alt. Hun jobbet jo egentlig når hun valgte å feire russ. Andra mi var å en liten gjeng som var russ. Dem hadde bil. Og dem snappa opp de som ikke hadde noen å henge med. For hun vet alt for godt hvordan det er å bli utanfor. Så har du meg. Som ikke brydde meg og noe sånt. Så jeg valgte å ikke være russ. Mulig noen hadde noen tanker om meg men jeg levde sånn i min egen boble at jeg la ikke merke til det hvert fall. 
så ts. Hvis du vil så har du lov til å utsette det et år å ta det med dine venner. Men det er lov til å være vandreruss altså. Ellers så får du prøv å finne flere som ikke har noen å være med og danne dere en egen gruppe. 

Anonymkode: 1068f...e3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 19.23):

Ts her: ja. Henger du med de som er eksludert blir du ekskludert selv. 

Jeg vil utfordre den tankegangen litt. Det kan være det er sånn i ditt tilfelle, men i de fleste tilfeller så bryr ikke andre seg om hvem du har vært venn med. Å tenke på hvem en potensielt ny venn har vært venn med er for langt ut. Folk flest er mer opptatt av seg selv. Hvis man vil bli venn med noen så bør man snakke med dem. Og hvis man ikke gjør det så er det ikke de ekskluderte sin feil 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vil utfordre den tankegangen litt. Det kan være det er sånn i ditt tilfelle, men i de fleste tilfeller så bryr ikke andre seg om hvem du har vært venn med. Å tenke på hvem en potensielt ny venn har vært venn med er for langt ut. Folk flest er mer opptatt av seg selv. Hvis man vil bli venn med noen så bør man snakke med dem. Og hvis man ikke gjør det så er det ikke de ekskluderte sin feil 

På mindre steder vet gjerne de fleste hvem som henger med hvem. De som er blant de "populære" vil gjerne ikke blande seg med outsiderne, sånn har det alltid vært, dessverre.

Så selv om de er ferdige med ungdomsskolen, så går gjerne de samme elevene videre på videregående sammen. I byene har vi jo mange forskjellige skoler å velge blant, men det blir annerledes på små steder. Der kjenner alle hverandre. Du har ikke vært mye rundt om du ikke har sett hvordan dette fungerer der ute. Det er ikke lett å få innpass om man først er blitt stemplet som en utenfor gjengen.

Jeg mener at vi voksne må langt mer på banen. Så et innlegg i tråden her om hvordan skolen har tatt grep, og foreldrene involverer seg og tar mer styring. Det tror jeg er veien å gå for å ta skikkelig tak i inkludering og få dette på rett spor.

Anonymkode: 9041d...cfc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...