Gå til innhold

Mye festing til nyttår og bekymret for lever, tok blodprøver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da må du bare ta deg sammen.

Anonymkode: 22a1a...161

Skrevet flere ganger at jeg kuttet ned fra nyttår. «Ta deg sammen» er liksom ikke det jeg søker svar om, ønsker svar fra noen som har litt kjennskap til hvordan gamma kan være høy når asat og alat er lave. 

Anonymkode: b3b1e...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Makavelli skrev (1 minutt siden):

Vi klarer ikke å forstå hva som er målet med denne tråden.

Om noen har kjennskap til hvordan gamma kan være høy når leverenzymer er lave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Merkelig at du ikke får tallene når du er helsepersonell selv. 
Med en slik utagerende festing, er jeg skremt over at du er helsepersonell som skal hjelpe og ivareta andre syke mennesker. 

Anonymkode: 7eec2...f59

Haha. Herregud ass. Hun dikker jo ikke på hverdager. Garantert ikke leverskade.

Anonymkode: 9f75d...e3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor høy var gamma gt-prøvene dine da?

Anonymkode: fbb73...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Symptomer på leversykdom kan være gulsott, mørk urin, kvalme, brekninger, magesmerter, lys/hvit avføring.

Verdier over 400 U/L er forenlig med blokkering av gallegangen (kolestase), betennelse i gallegangen (kolangitt), betennelse i galleblæren (kolecystitt), akutt og kronisk betennelse i bukspyttkjertelen (pankreatitt) og kreft i bukspyttkjertelen (pankreaskreft).

Verdier mellom 100 og 400 U/L er forenlig med infeksiøs hepatitt, fettlever og/eller cirrhose, leverkreft (hepatocellulært karsinom), spredning av kreft til leveren (levermetastaser), diabetes med fettlever, alkohol- og legemiddelforgiftninger, høyresidig hjertesvikt med leverstuvning.
Behandling med en lang rekke farmaka, f.eks. tiazider, antidepressiva, benzodiazepiner, antityroide midler, antiepileptika, p-piller og diverse enzyminduserende legemidler kan medføre lett til moderat forhøyede verdier, uten at det er tale om toksiske leverpåvirkninger. Lett til moderat forhøyede verdier kan også ses ved nyresykdom, hyper­lipidemi, inflammatoriske tilstander, akutt leverstase (høyresidig hjertesvikt), akutt pankreatitt, hjerteinfarkt, diabetes mellitus (især ved hjerte- og karsykdom), samt ved hjernesvulster og hjerneblødninger.

(Kilde: Norsk helseinformatikk)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slapp av og lev sunt. Leveren er i stor grad selvhelende, med mindre du allerede har alvorlig leverskade, og det har du ikke.  

Anonymkode: 5645a...3a5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor høy var gamma gt-prøvene dine da?

40 som jo (knapt) er innenfor referanse. Men det som skremmer meg er at den var på 20 for 1,5 år siden og det er kun siste halvdel av 2024 jeg festen en del med bryllup, utdrikningslag, julebord og mye annet, så at det kan øke fra 20 til 40 av det, så frykter jeg at et par fester til så er jeg over referansen til leverskade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I perioder mye fest, dvs hver helg. Rører ikke alkohol i ukedagene men gjør nok skade med helgene tydeligvis. 

Vet ikke hvor gammel du er, men de fleste studenter f.eks drikker en del hver helg, kanskje t.o.m to kvelder i løpet av helgen, og det går fint med de gjennom studietiden likevel. Så drikker man ofte litt mindre etter studieårene, kanskje gjennomsnittlig en gang pr måned. Det går nok helt fint, skal du se😊 Noen prøver kan forresten være litt høye/lave en gang, for å normalisere seg neste gang. Ikke tenk på det så lenge legen sier alt er ok😊

Anonymkode: 03e90...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vet ikke hvor gammel du er, men de fleste studenter f.eks drikker en del hver helg, kanskje t.o.m to kvelder i løpet av helgen, og det går fint med de gjennom studietiden likevel. Så drikker man ofte litt mindre etter studieårene, kanskje gjennomsnittlig en gang pr måned. Det går nok helt fint, skal du se😊 Noen prøver kan forresten være litt høye/lave en gang, for å normalisere seg neste gang. Ikke tenk på det så lenge legen sier alt er ok😊

Anonymkode: 03e90...30f

Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed om at vi skulle se helt bort fra leververdier sist jeg tok blodprøver fordi jeg nettopp hadde kommet hjem fra ferie med ganske høyt inntak av alkohol. Det vistes på prøvene uten at det betyr noe i den store sammenhengen.

Anonymkode: 53754...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk beskjed om at vi skulle se helt bort fra leververdier sist jeg tok blodprøver fordi jeg nettopp hadde kommet hjem fra ferie med ganske høyt inntak av alkohol. Det vistes på prøvene uten at det betyr noe i den store sammenhengen.

Anonymkode: 53754...651

Takk, jeg får bare roe ned på dette da :) Ble så tatt på sengen sånn umiddelbart siden jeg trodde gamma skulle være lav når enzymene var det. Men er nok litt ettervirkninger av fjoråret bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Levra fikser seg selv i voldsom hastighet når man kvitter seg med årsaken som belaster leveren. Du har ingen kronisk leversykdom eller leversvikt- da må du bare kutte alkohol så er alt bra igjen på kort tid

Anonymkode: ac1b4...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (11 timer siden):

Vi klarer ikke å forstå hva som er målet med denne tråden.

Halleluja og Amen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om noen har kjennskap til hvordan gamma kan være høy når leverenzymer er lave. 

Er du helsepersonell, så forstår du vel såpass?  :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...