AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #1 Skrevet 20. januar 2025 Kan noen snille folk hjelpe meg å finne en god bilstol som passer oss? Jeg går meg vill i bilstol-jungelen 😅 Vi skal reise i sommer og har begynt å planlegge litt. Ønsker å ha med egen bilstol til gutten på 2 år. Den bilstolen skal være fast i bestemoren sin bil resten av året, så fint om den er lett å montere i tilfelle bestemoren må fjerne den/sette den inn selv. Vi har nå en BeSafe iZi Turn og er veldig fornøyd med den. Men har forstått at den er for stor til flysetet. Krav/ønsker: -2 åringen kan bruke bilstolen på flyet. -Beltemontert (finnes de som kan både belte monteres og isofix monteres? -Ønskelig at den varer til ungen er minst 4 år. -Så trygg som mulig. Tusen takk for all hjelp ❤️😊 Anonymkode: 664a3...fe1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #2 Skrevet 20. januar 2025 Hva skal en toåring med bilstol på flyet? Anonymkode: a2324...42b 9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #3 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva skal en toåring med bilstol på flyet? Anonymkode: a2324...42b Lurer jeg også på. Vi har reist masse med baby i babystol, men når det var tid for barnesete satt barnet i eget flysete. Med mindre det er bare for akkurat denne turen til bestemor? Da ville jeg heller forslått å kjøpe en bilstol hos bestemor på forhånd. Eller det skal være en bilstol som kan følge barnet på flere turer i sommer før den skal fast i bestemor sin bil? Anonymkode: fd947...e73
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #4 Skrevet 20. januar 2025 Bilstol i flysete?? Hææ? Har dere sjekka at det er lov å sette en bilstol oppi der? Ser liksom ikke helt for meg hvordan den stolen kan bli trygt festet i et flysete. Hvis dere vil ha det med på feriedestinasjonen slik at dere kan bruke det i taxi eller hvis dere leier bil, så skjønner jeg det men da tror jeg dere må sende det som spesial baggasje. Jeg trodde ikke engang 2 åringer fikk ha sitt eget sete på fly. Anonymkode: e9ba9...abe 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #5 Skrevet 20. januar 2025 Bilstol på fly har vi brukt til baby, og det er veldig flott! Men, en 2 åring er nok for stor for spebarnssete som er det som er godkjent på fly. Usikker på om det finnes bilsete som passer både for spedbarn og for en 4-åring? Ville gått i en butikk å spurt her faktisk. Mange flink på barnas hus osv som sikkert kan hjelpe deg 😊 Anonymkode: 14d84...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #6 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bilstol i flysete?? Hææ? Har dere sjekka at det er lov å sette en bilstol oppi der? Ser liksom ikke helt for meg hvordan den stolen kan bli trygt festet i et flysete. Hvis dere vil ha det med på feriedestinasjonen slik at dere kan bruke det i taxi eller hvis dere leier bil, så skjønner jeg det men da tror jeg dere må sende det som spesial baggasje. Jeg trodde ikke engang 2 åringer fikk ha sitt eget sete på fly. Anonymkode: e9ba9...abe 2-åringer kan helt fint ha eget sete. Du kan også bestille eget sete til babyer som reiser i babystol. Anonymkode: fd947...e73
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #7 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Bilstol i flysete?? Hææ? Har dere sjekka at det er lov å sette en bilstol oppi der? Ser liksom ikke helt for meg hvordan den stolen kan bli trygt festet i et flysete. Hvis dere vil ha det med på feriedestinasjonen slik at dere kan bruke det i taxi eller hvis dere leier bil, så skjønner jeg det men da tror jeg dere må sende det som spesial baggasje. Jeg trodde ikke engang 2 åringer fikk ha sitt eget sete på fly. Anonymkode: e9ba9...abe Det går helt fint å ha bilstol på fly til spedbarn, flere typer er godkjent for dette bl.a. Britax Rømer Anonymkode: 14d84...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #8 Skrevet 20. januar 2025 Men jeg skjønner ikke poenget, men mindre man vet at feks baby er roligere i bilstol? Men et vanlig sete til en på 2+ forstår jeg ikke poenget med. Jeg hadde sendt setet på flyet. Mulig det ikke koster. Eller kjøpt i landet det skal brukes. Et annet spørsmål, kan man feste bilstol til alle seter? Ved en nødsituasjon ville ikke jeg likt å sitte med vindu og ha mor og bilstol ved siden av. Vanskeligere å evakuere. Anonymkode: 21270...54c 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #9 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Bilstol i flysete?? Hææ? Har dere sjekka at det er lov å sette en bilstol oppi der? Ser liksom ikke helt for meg hvordan den stolen kan bli trygt festet i et flysete. Hvis dere vil ha det med på feriedestinasjonen slik at dere kan bruke det i taxi eller hvis dere leier bil, så skjønner jeg det men da tror jeg dere må sende det som spesial baggasje. Jeg trodde ikke engang 2 åringer fikk ha sitt eget sete på fly. Anonymkode: e9ba9...abe AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bilstol på fly har vi brukt til baby, og det er veldig flott! Men, en 2 åring er nok for stor for spebarnssete som er det som er godkjent på fly. Usikker på om det finnes bilsete som passer både for spedbarn og for en 4-åring? Ville gått i en butikk å spurt her faktisk. Mange flink på barnas hus osv som sikkert kan hjelpe deg 😊 Anonymkode: 14d84...0b6 Så lenge setet passer så er det også noen vanlige småbarnsseter som er lovlig på fly. Litt forskjell på hvor sære flyselskapene/de ansatte er. Og til første jeg siterte, ja det er tryggere å sitte i et sånt sete for en 2-åring, med internseler, enn kun festet med flyets magebelte. Da feks ved turbulens. Setet blir festet med flyets belte så det må være et sete som kan festes på den måten. Personlig valgte vi å ta sjansen på å dra uten med 2-åring (trengte ikke sete på destinasjonen og skulle fly med Sunclass som jeg vet fra andre er veldig sære og strenge på bilsete på fly) men har all forståelse for de som ønsker å ha sete til barnet på fly. TS, jeg ville spurt på Bilstolgruppa på Facebook, der er det mange som har god kjennskap til forskjellige stoler og mange som har med stol på reise. Men det kan nok hende det ikke finnes noen stol som dekker alle punkter. Ser ofte at man ser etter en stol med alt for mange ønsker til hva den skal klare og det er ikke alltid realistisk. Om det er til sommeren dere skal reise og barnet er 2 år da og litt liten ville jeg egentlig håpet at babystolen passet for reise og at bestemor kan få et annet sete til sin bil uten at det samme setet også skal være reisesete. Anonymkode: 4013a...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #10 Skrevet 20. januar 2025 Dette skjønner jeg ikke, da «må» man jo ha et vindussete? Det kan man selvsagt reservere, men så blir det flybytte og kanselleringer og vipps får man et annet sete. Hvis jeg hadde sittet ved vinduet og noen i midten eller midtgangen hadde montert et slikt sete hadde jeg jo blitt sittende fast der inne hele turen😱 Anonymkode: d43eb...5d9
Maleficenta Skrevet 20. januar 2025 #11 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lurer jeg også på. Vi har reist masse med baby i babystol, men når det var tid for barnesete satt barnet i eget flysete. Med mindre det er bare for akkurat denne turen til bestemor? Da ville jeg heller forslått å kjøpe en bilstol hos bestemor på forhånd. Eller det skal være en bilstol som kan følge barnet på flere turer i sommer før den skal fast i bestemor sin bil? Anonymkode: fd947...e73 Ja og det går jo og an å sjekke inn setet som spesialbagasje
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #12 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette skjønner jeg ikke, da «må» man jo ha et vindussete? Det kan man selvsagt reservere, men så blir det flybytte og kanselleringer og vipps får man et annet sete. Hvis jeg hadde sittet ved vinduet og noen i midten eller midtgangen hadde montert et slikt sete hadde jeg jo blitt sittende fast der inne hele turen😱 Anonymkode: d43eb...5d9 Barnesete kan bare brukes i vindussete. Reglene på det er klare. Anonymkode: 7d339...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #13 Skrevet 20. januar 2025 Er dette første gang dere ser barn på fly? Ingen bærer med seg bilstol. Anonymkode: f0b74...cca 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #14 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Barnesete kan bare brukes i vindussete. Reglene på det er klare. Anonymkode: 7d339...0ca Ja, hva skjer da, når flyet blir kansellert, de setene man booket er borte og nytt føy kun har ledig midtgang? Anonymkode: d43eb...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #15 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hva skjer da, når flyet blir kansellert, de setene man booket er borte og nytt føy kun har ledig midtgang? Anonymkode: d43eb...5d9 Ikke vindussete, ingen barnestol. Enkelt og greit. Har du betalt for vindussete vil du nok få det. Anonymkode: 7d339...0ca
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #16 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke vindussete, ingen barnestol. Enkelt og greit. Har du betalt for vindussete vil du nok få det. Anonymkode: 7d339...0ca Har opplevd flere ganger å ikke få det, selv om jeg har betalt for det. Hvis første fly er forsinket og du blir ombudet så forsvinner jo alle reservasjoner og de putter deg der det er plass. Anonymkode: d43eb...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #17 Skrevet 20. januar 2025 Oi, ser at tråden min skapte litt engasjement 😅 Skal prøve å svare ut generelt: -Flyr veldig lite, og ser faktisk skjeldent barn de gangene jeg har flydd. Så jeg aner ikke. Har ikke hatt noe bevisst forhold til barn og bilstoler på fly. Dette er andre gang jeg skal fly med mitt barn, første gangen satt han på fanget og det føltes utrygt. -Som førstegangs mamman jeg er, er jeg opptatt av sikkerhet. Jeg trodde, helt oppriktig, at man kunne bruke småbarnsstol på fly. Det lærte jeg i kommentarfeltet her nå at man ikke kan 😅 men jeg har erfart at barnestoler i utlandet ikke er *kremt* optimale, så jeg vil ha med en egen stol å kunne bruke på destinasjonen ved taxi/leie bil. -Jeg er også opptatt av praktiske ting. Som å slippe å sjekke inn bilstolen, risikere at den blir ødelagt på veien, og måtte betale for spesialbagasje når den heller kan være i min besettelse inn på selve flyet. -Bilstol (baby stoler altså) må ha vindussete. Det ordner flyselskapet dersom det blir booket om/kansellert med nytt fly, og vi tenkte å bestille sete. -Bilstolen skal stå fast i bestemor sin bil, men av og til trenger hun baksetet til folk/ting. Da må hun ta bilstolen ut f.eks på søndagen, og sette det inn igjen før hun henter i barnehagen på mandagen. Vi ser henne ikke nødvendigvis mellom søndag og mandag, så det er viktig at bilstolen er så enkel å montere at hun klarer det selv uten hjelp. Vi ønsker også å bruke denne stolen til å reise, ettersom vår er veldig stor og klumpete. Takk for alle kommentarer, jeg har lært masse 😁 Anonymkode: 664a3...fe1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #18 Skrevet 20. januar 2025 Om fly ramler ned, dør man i hovedsak. Bilstol eller ei. Forskjellen på å sitte med belte på i flysete eller i bilsete, fremstår også minimal ved turbulens. Dermed er det mye enklere å bare sende setet i bagasje om man vil ha det med til utlandet. Britax har typisk smale seter som kan funke, om du absolutt vil drasse det ombord. Anonymkode: a2324...42b 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #19 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): -Flyr veldig lite, og ser faktisk skjeldent barn de gangene jeg har flydd. Så jeg aner ikke. Har ikke hatt noe bevisst forhold til barn og bilstoler på fly. Dette er andre gang jeg skal fly med mitt barn, første gangen satt han på fanget og det føltes utrygt. -Som førstegangs mamman jeg er, er jeg opptatt av sikkerhet. Jeg trodde, helt oppriktig, at man kunne bruke småbarnsstol på fly. Det lærte jeg i kommentarfeltet her nå at man ikke kan 😅 men jeg har erfart at barnestoler i utlandet ikke er *kremt* optimale, så jeg vil ha med en egen stol å kunne bruke på destinasjonen ved taxi/leie bil. Takk for alle kommentarer, jeg har lært masse 😁 Anonymkode: 664a3...fe1 Ville ikke tatt alt folk skriver her for god fisk altså. Mange uttaler seg bastant om ting de absolutt ikke har peiling på Jeg vet at feks mange bruker Britax Two Way på fly, den kan få sånn flyklistremerke på seg og den festes da med flyets sele fremovervendt i flyet. Det er en småbarnsstol. Anonymkode: 4013a...fa0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2025 #20 Skrevet 20. januar 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Personlig valgte vi å ta sjansen på å dra uten med 2-åring Anonymkode: 4013a...fa0 Valgte å ta sjansen 🤣 Reiser mye både i jobb og privat og har fortsatt til gode å se noen dra med et bilsete til et barn over 2 inn på flyet. Enkelte ting finner man kun på kg. Anonymkode: cfbf6...e9f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå