Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd sammen med en mann fra et østeuropeisk land i nesten 10 år. De siste årene var veldig dårlige. Ingen kroppskontakt annet enn et lett kyss på munnen. Jeg forsøkte å prate med han om det men han bare avviste.  Han jobber stort sett hele tiden. Han har nå kjøpt leilighet i hjemlandet sitt, og sier at det er over pga kulturforskjeller. Han ønsker en husfrue som jobber i leiligheten som vi leier hele tiden. Vi bor fortsatt sammen, men han har sagt at han kan flytte ut når som helst. Jeg har valgt å bo her inntil han flytter ut av økonomiske årsaker. 

Er det så stort skille mellom norsk kultur og andre kulturer? 

Dette er sårt, men jeg prøver å løse dette med vennskap. Det er det beste tenker jeg. 

Anonymkode: ebf4b...f3c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du løse det med vennskap...?

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Øst Europa har generelt mer tradisjonelle kjønnsroller, dette gjelder begge kjønn. Var en kort periode med ei fra Polen, og merket fort at det var kulturforskjeller, det forventes i mye større grad at mannen er forsørger, og kvinnen tar mer jobb hjemme. Kjønnsrollene vi har i Skandinavia er egentlig unntaket, mye mer vanlig med mer tradisjonelle Kjønnsroller om en kommer utenfor Skandinavia

Anonymkode: 48c94...34c

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Er usikker på hva du trenger lufte her TS? Ja det er store forskjeller, både fra land til land men også innad i ulike land fra person til person. Det finnes veldig tradisjonelle verdier og kjønsroller i vårt land også, og de som ønsker dem stigmatiseres ofte av de som ikke ønsker dem - men her sier han jo at HAN ikke ønsker en partnerskapsrelasjon til deg og det må du nesten akseptere, da ville jeg ikke "bitt meg fast i vennskap" om jeg var deg fordi det hindrer deg i å gå videre for egen del også. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Makavelli skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du løse det med vennskap...?

Jeg tror at det er best praktiske og økonomisk sett for min del. Jeg forsøker ikke å være en god venn. Holder mest mulig avstand.  Jeg tror at det er bedre å gjøre det ferdig på vennskapelig måte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så var han ærlig med deg. Vær glad for det. 

• Liker 14
Skrevet

Norsk kultur og øst europeisk kultur,  er to vidt forskjellige verdier. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som lønner seg tenker jeg. Dersom det er å holde en falsk vennskapelig tone slik at ikke det blir surt og vanskelig frem til dere flytter fra hverandre så gjør du det. 

Når jeg flyttet fra min x måtte jeg la han tro at det kunne bli oss igjen. Hvis ikke hadde han lagd livet mitt til et helvete. Når jeg hadde flyttet avsluttet jeg, og det ble jævlig nok. Men gjør det som lønner seg/fungerer. 

Lykke til. 

Anonymkode: 809d3...0e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (4 minutter siden):

Så var han ærlig med deg. Vær glad for det. 

Ja. Jeg er glad for ærligheten.  Han gjorde det slutt for 3 uker siden. Nå gjelder det å finne veien videre. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Øst Europa har generelt mer tradisjonelle kjønnsroller, dette gjelder begge kjønn. Var en kort periode med ei fra Polen, og merket fort at det var kulturforskjeller, det forventes i mye større grad at mannen er forsørger, og kvinnen tar mer jobb hjemme. Kjønnsrollene vi har i Skandinavia er egentlig unntaket, mye mer vanlig med mer tradisjonelle Kjønnsroller om en kommer utenfor Skandinavia

Anonymkode: 48c94...34c

Det er mulig ulike kulturer ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mulig ulike kulturer ja. 

Dere har vært sammen i nesten 10 år, og du har ikke merket at det er kulturforskjeller? Ikke rart at det ikke gikk lenger da, nei.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Makavelli skrev (7 minutter siden):

Dere har vært sammen i nesten 10 år, og du har ikke merket at det er kulturforskjeller? Ikke rart at det ikke gikk lenger da, nei.

Jeg tenkte at det var personligheten hans, mer enn kultur. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Øst europeisk land har omtrent de samme verdier og kultur som vi hadde på 50 tallet. 

Anonymkode: fe77b...c80

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er store kulturforskjeller mellom nordmenn og øst-europeere, men ikke store nok til å utelukke et forhold når to mennesker er gjensidig interresert i hverandre. Han ønsker ikke et forhold med deg lenger. Det er essensen og alt du trenger forholde deg til. Kast han ut. Han har en leilighet i sitt hjemland han kan henge ut i. 

Anonymkode: 34ba4...c94

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenkte at det var personligheten hans, mer enn kultur. 

Så du har ikke vist noe nysgjerrighet overfor landet han kommer fra i løpet av disse årene?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er store kulturforskjeller mellom nordmenn og øst-europeere, men ikke store nok til å utelukke et forhold når to mennesker er gjensidig interresert i hverandre. Han ønsker ikke et forhold med deg lenger. Det er essensen og alt du trenger forholde deg til. Kast han ut. Han har en leilighet i sitt hjemland han kan henge ut i. 

Anonymkode: 34ba4...c94

Jeg er enig i at jeg må forholde meg til at han ønsker ikke et forhold til meg lenger, og løse resten ut fra det. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Makavelli skrev (3 minutter siden):

Så du har ikke vist noe nysgjerrighet overfor landet han kommer fra i løpet av disse årene?

Jeg har det. Men folk er ulike i det landet også. Det var ikke lett å forstå hva som er kultur og ikke. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har det. Men folk er ulike i det landet også. Det var ikke lett å forstå hva som er kultur og ikke. 

Da høres det ikke ut som du har hatt spesielt mye interesse for ham som helt menneske. Anbefaler å få deg ny partner fra en kultur du er godt kjent med da.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så rart at nesten alle skriver at Øst-Europa har helt annet kultur enn Norge, i denne tråden. Samtidig så ropes det overalt om at ukrainske flyktninger er så mye bedre til å integreres i Norge enn andre grupper, fordi Ukraina og Norge har nesten identisk kultur. Ukraina hører til Øst-Europa. Det er svært vanlig for ukrainske kvinner å kreve at mannen fullforsørger, og kvinnen tar seg av hus og barn. Hvorfor tror så mange at kulturene er helt like?

Anonymkode: ef92f...eba

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så rart at nesten alle skriver at Øst-Europa har helt annet kultur enn Norge, i denne tråden. Samtidig så ropes det overalt om at ukrainske flyktninger er så mye bedre til å integreres i Norge enn andre grupper, fordi Ukraina og Norge har nesten identisk kultur. Ukraina hører til Øst-Europa. Det er svært vanlig for ukrainske kvinner å kreve at mannen fullforsørger, og kvinnen tar seg av hus og barn. Hvorfor tror så mange at kulturene er helt like?

Anonymkode: ef92f...eba

Det var jo bare folk som ikke har peiling som mente at ukrainere skulle ha så lett for å integreres i Norge. Myten om at "hvit+kristen" automatisk er bedre enn "brun+muslim" fikk seg et kraftig skudd for baugen, gitt.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har vært positiv til norsk kultur helt frem til nå, og støttende til at du jobber, og plutselig vil han ha hjemmeværende kone?

Anonymkode: cd6d8...cbb

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...