Gå til innhold

Hva mener du er forskjellen på " ekkelt" og " uhygienisk" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, hva mener du er forskjellen? 

Anonymkode: e65bc...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg ligger forskjellen først og fremst i om det innebærer helserisiko. Må vurderes konkret, for all del, og veldig mye (det aller meste?) som er uhygienisk er også ekkelt. Men det er mye jeg kan beskrive som ekkelt, som f.eks. konsistensen på enkelte matvarer, som på ingen måte trenger å være uhygienisk. 

Anonymkode: 90a75...5cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ekkelt er jo en subjektiv følelse hos den som har den.. Uhygienisk er jo noe som er helseskadelig.. Det trenger ikke engang å synes, for det har jo med bakterier å gjøre.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ekleste og mest uhygieniske jeg kan komme på er bæsj. Mens promp/ tarmgass er ekkelt og sannsynligvis skadelig å inhalere. 

Anonymkode: 229df...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekkelt er når kokken behandler varm mat uten å vaske henda, uhygienisk er når kokken behandler kald mat uten å vaske henda

Anonymkode: 1781c...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

For meg ligger forskjellen først og fremst i om det innebærer helserisiko. Må vurderes konkret, for all del, og veldig mye (det aller meste?) som er uhygienisk er også ekkelt. Men det er mye jeg kan beskrive som ekkelt, som f.eks. konsistensen på enkelte matvarer, som på ingen måte trenger å være uhygienisk. 

Anonymkode: 90a75...5cc

Mange sier at det er uhygienisk å ikke dusje på noen dager. Men det innebærer jo ingen helserisiko.

Anonymkode: 67ac6...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å snyte seg så det ljomer i veggene og det surkler i snørra, er ekkelt, men helt ok så lenge man vasker seg på hendene etterpå.

Å drite i å snyte seg, men heller tørke av snørra med håndbaken er uhygienisk.

Å høre tidenes diaré innenfra doen er ekkelt.

At de går rett ut uten å vaske hendene er uhygienisk.

Anonymkode: e1e33...754

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det utgjør en helserisiko eller ikke.

Ja, jeg spiser videre om katten har tatt seg en bit av maten min. Eller om jeg mister skiva raskt på eget kjøkkengulv. Det kan være ekkelt for enkelte, men uhygienisk er det ikke. 

Anonymkode: f923d...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mange sier at det er uhygienisk å ikke dusje på noen dager. Men det innebærer jo ingen helserisiko.

Begrepet brukes feil, om du leser definisjonen av uhygienisk. Det du tenker på er dårlig kropps-hygiene (droppe tannpussen før jobb - ingen helserisiko). , som kan overlappe å være uhygienisk (ikke vaske hender etter dobesøk - helserisiko). Men altså ikke er synonymer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Begrepet brukes feil, om du leser definisjonen av uhygienisk. Det du tenker på er dårlig kropps-hygiene (droppe tannpussen før jobb - ingen helserisiko). , som kan overlappe å være uhygienisk (ikke vaske hender etter dobesøk - helserisiko). Men altså ikke er synonymer. 

Ja, 'uhygienisk' brukes av mange i forbindelse med ting de ikke liker. Når det gjelder dusjing så tenker jeg at 'ekkelt' er et ord mange vil bruke. Men uhygienisk er det normalt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det med å dusje sjelden er i mange sine øyne definert som ekkelt,men uhygienisk og helsefarlig er det ikke. 

Å vaske hva som helst sammen i vaskemaskinen kan enkelte definere som ekkelt men uhygienisk er det ikke . I og med at en vaskemaskin gjør det som vaskes rent. 

Anonymkode: e65bc...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på "ekkelt" og "uhygienisk"? Det er jo to helt ulike ord, med ulike betydninger! Selv om de nok kan brukes overlappende i mange tilfeller.

"Ekkelt" kan ofte bety "ubehagelig".

Anonymkode: 3a3a4...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange skjønner ikke hva hygiene er, så synes spørsmålet er betimelig. Ser folk skrive at å ikke skifte bukser etter å ha tatt bussen er uhygienisk, eller at å ikke bruke deodorant er uhygienisk. Det er selvsagt bare tull.

Anonymkode: f6729...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekkelt = Subjektiv oppfatning av noe og/eller når man føler avsky/vemmelse. 

Uhygienisk = Kan brukes både objektivt og subjektivt. Mener det først og fremst er et faglig begrep ut fra gjeldende (hygiene)standard, men samtidig relativt da gjeldende standard er forskjellig ut fra sektor, område og sted. Feks i helsesektoren defineres hygienekrav helt annerledes enn i restaurant og grisefjøs. Kan også være subjektiv oppfatning blant private, som da kommer av oppvekst og erfaringer. 

Sånn personlig: Noen synes det er uhygienisk å spise uten å vaske hendene først. Jeg tenker det kan være ekkelt, men ikke uhygienisk. Jeg synes det er uhygienisk å ikke vaske hendene ETTER mat, men jord og skitt når man spiser er det jeg kaller herding av immunforsvar 🙈 Å ta på hestebæsj kan være ekkelt, men min personlige mening er at det er mer uhygienisk å spise middag uten å vaske seg på hendene etter man har vært på kjøpesenter, enn etter man har vært i stallen. 

Anonymkode: 4ce41...a2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ekkelt" er et mer subjektivt og "bredere" begrep. 

Uhygienisk er mer konkret, at noe ikke møter kravene til normal hygiene (men som flere påpeker er det jo ulike krav til ulike steder - strengere på sykehus enn hjemme for eksempel). 

Anonymkode: af3ff...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...