AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Del Skrevet 20. januar Hei! Skal bli igangsatt på torsdag og lurte på om noen har noen erfaringer? Hva var grunnen din, var du moden/hvor mange cm eventuelt? Hvordan gikk det? Jeg vet at det kan ta lang tid og være veldig smertefullt i forhold til vanlig fødsel, hører alle sier det hele tiden, og nå er jeg jo livredd og gruer meg skikkelig 😭😭 Er det virkelig så forferdelig?? Jeg har 1-2 cm moden og 1 cm igjen av livmorhalsen, 39+0 på torsdag 🥺 Anonymkode: bcbc2...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #2 Del Skrevet 20. januar Jeg hadde en god opplevelse med igangsetting. Det tok totalt 48 timer fra jeg ble igangsatt til barnet var ute, men kun 6 timer aktiv fødsel. Helt overkommelig. Jeg visste at det kunne ta tid og lot meg ikke stresse av det. Ikke hør bare på skremselshistoriene. Lykke til! Anonymkode: 85388...41b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #3 Del Skrevet 20. januar Ble satt i gang med ballong, enten kom den til å falle ut eller at jeg kom tilbake dagen etter for å ta den ut. Den falt ut på kvelden hos meg. Dagen etter når jeg kom på sykehuset så tok de vannet, og senere satt meg på drypp. De tok vannet rundt kl 13-14. Barnet var ute litt etter 20. Gikk fort og greit, og det er faktisk den beste fødselsopplevelsen jeg har. Har en naturlig fødsel bak meg også, som startet med vannavgang. Varte i tre dager og var HELT JÆVLIG. masse lykke til❤️ Anonymkode: dd658...1b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde en god opplevelse med igangsetting. Det tok totalt 48 timer fra jeg ble igangsatt til barnet var ute, men kun 6 timer aktiv fødsel. Helt overkommelig. Jeg visste at det kunne ta tid og lot meg ikke stresse av det. Ikke hør bare på skremselshistoriene. Lykke til! Anonymkode: 85388...41b Dette var i uke 38 pga komplikasjoner i tidligere svangerskap. Anonymkode: 85388...41b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 20. januar #5 Del Skrevet 20. januar Jeg ble satt i gang i uke 38 grunnet svangerskapsdiabetes. Fikk ballong en søndags kveld rundt 20.00, ballongen falt ut natt til mandag rundt 04.00. Etter en sjekk kunne de tøye det til 8cm, og hadde de hatt ledig fødestue hadde dem tatt vannet. Ble liggende litt "på vent", og når det ble ledig fødestue kunne de ikke tøye til mer enn 4cm så fikk tabletter for å få i gang rier. Fikk totalt tre tabletter før dem tok vannet rundt 22.00 mandags kveld. Litt lite rier så fikk drypp, det satte fart på saker. Aktiv fødsel i fire timer omtrent, og lillesøster ble født tirsdags morgen klokken 04.27. Synes fødselen var veldig fin, ingen komplikasjoner etc. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #6 Del Skrevet 20. januar Jeg ble igangsatt dagen etter termin. Var 2 cm da. Ballongen falt ikke ut og hadde ingen effekt. Fikk modningspille etter den ble tatt ut. Vannet gikk rundt 6 timer etter og fikk utrolig vonde stormrier etterhvert. Fikk epidural og fødselen stagnerte rundt 5-7 cm. Babyen reagerte dårlig på riestimulerende og først dagen etter ble det fortgang og jeg kom.til 10 cm. Endte i hks etter 15 t aktiv fødsel. Vet ikke hvor vanlig stormrier er når det kommer til igangsetting men det var for meg det verste den tiden uten epidural. Hadde sett for meg pauser mellom riene og ikke noe sånt. Anonymkode: 7c5a4...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #7 Del Skrevet 20. januar Ble satt i gang 2 dager på overtid. Gikk veldig fort. Under et døgn fra igangsetting til hun var ute. Veldig fin opplevelse, bare positive ting å si. Anonymkode: 92beb...347 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #8 Del Skrevet 20. januar Ble satt igang med tabletter, tok 12 timer før han var ute med aktiv fødsel på 1,5 time. Var ikke et snev av moden før igangsettelsen. Syns det var veldig vondt, men vet ikke om det er mer vondt enn vanlig fødsel, da jeg ikke har noe annen fødsel å forholde meg til. Ble vakuum på slutten. Anonymkode: 2be33...962 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #9 Del Skrevet 20. januar Jeg har en positiv opplevelse med igangsettelse 😊 Ble igangsatt pga første barn var nesten 5 kg og endte i hks. Ble derfor satt i gang i uke 38 for å minimere risiko for enda et stort barn og hks. ble igangsatt med ballong på morgenen. Neste dag var det 4 cm åpning. Vannet ble så tatt, og da riene ikke startet av seg selv fikk jeg riestimulerende drypp. etter dette gikk det 6 timer og baby var ute. Det var en rask og enkel fødsel med helt overkommelige smerter 😊 Anonymkode: c4fea...b3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #10 Del Skrevet 20. januar Første barnet. Tok 30 timer. Ble igangsatt med ballong og fikk piller senere. Det er flere ting som gikk «galt» for min del og som ikke er normalen. Jeg fikk dårlig oppfølging under veis så jeg var mye redd og stresset, epidural som satt feil så i flere timer hadde jeg helt grusomme smerter på en side før det ble ledig en anestesilege som satt ny og det var ikke før da at fødselen faktisk gikk fremover. Ble komandert opp i bøyler når jeg måtte presse uten at de ga noen forklaring på hvorfor selv om jeg hadde ytret ønske om annen stilling. Slukte all lystgassen de hadde på sykehuset, var rusa som et fly og besvimte i dusjen av utmattelse. I ettertid tenker jeg at jeg var kokko som valgte å få en til, men den ble derimot en drømmefødsel. Anonymkode: 478ad...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 20. januar #11 Del Skrevet 20. januar Var vel 1-2 cm ved termin, 5 cm på dagen 11 dager pver termin. Vannet kunne tas direkte, og tross ineffektive rier/stormrietendenser og vakuum så gikk det fint og jeg har ingen kjipe eller vanskelige minner fra fødselen. Satans vondt? Jo. Men det var jo bare noen timer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Del Skrevet 20. januar Jeg ble igangsatt med andremann i uke 38, etter at jeg begynte å lekke fostervann. Da blir man satt igang etter 24 timer, om ikke fødselen starter av seg selv, pga infeksjonsfare. Jeg hadde 1 cm åpning da jeg kom inn. Fikk en tablett, og beskjed om at jeg kom til å få en til etter 5-6 timer, men innen den tid var ungen født for lenge siden. Jeg hadde 2 cm åpning og vonde rier etter et par timer, og deretter tok det halvannen time før ungen var ute og hele fødselen over. Det var ikke vondere enn min første fødsel (som også var en styrtfødsel). Men jeg fikk derimot aldri pressrier, og måtte presse ungen ut helt uten at kroppen hjalp til. Det var adskillig tynge og kjipere enn med førstemann, hvor jeg måtte holde igjen når pressriene kom.. Anonymkode: 564a2...ea0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #13 Del Skrevet 20. januar Ble satt i gang med tabletter pga vannavgang som ikke utviklet seg (riene stoppet opp under transport). Fikk stormrier og ingen pauser. Veldig vonde rier, og fikk litt blackout i den verste perioden. Rakk ikke epidural, da åpningsfasen gikk veldig raskt. Hadde veldig lang pressfase da ungen lå høyt oppe og jeg hadde heller ikke pressrier, men vet ikke om det kan være pga igangsetting eller andre faktorer. Kanskje en stressreaksjon. Men det var en grei fødsel egentlig. Tøff, men grei. Anonymkode: 2ace8...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #14 Del Skrevet 20. januar Jeg har en veldig positiv fødselserfaring med igangsettelse! Omstendighetene var litt kjipe da, ungen slutta å røre på seg og jeg var ganske bekymret der en stund. Ble satt i gang en torsdag morgen (37+1), og fikk noen «ballongrier» ganske fort, som gikk over. Så ingenting. Fikk piller fra fredag morgen (og stadige kontroller, så visste babyen hadde det fint). Klokka var akkurat bikket midnatt da ting begynte å skje, og kl 1 ble det målt 2 cm. Kl 2 ble det målt 4 cm og vannet gikk. Derfra og fram til fødsel 03.20 var det helt sinnsykt vondt, men Gud så effektivt! Rakk ikke epidural eller noe, men det gikk fint! Energinivået etter fødsel var helt nydelig sammenlignet med den naturlige fødselen noen år før, som tok 40 timer 🤭 Så mer intenst og vondt, men absolutt å foretrekke! Tar heller en sånn fødsel til enn den første 😊 Og hurra, du skal snart få møte babyen din ❤️ Anonymkode: 13b87...d76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #15 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ble satt i gang med tabletter pga vannavgang som ikke utviklet seg (riene stoppet opp under transport). Fikk stormrier og ingen pauser. Veldig vonde rier, og fikk litt blackout i den verste perioden. Rakk ikke epidural, da åpningsfasen gikk veldig raskt. Hadde veldig lang pressfase da ungen lå høyt oppe og jeg hadde heller ikke pressrier, men vet ikke om det kan være pga igangsetting eller andre faktorer. Kanskje en stressreaksjon. Men det var en grei fødsel egentlig. Tøff, men grei. Anonymkode: 2ace8...259 Vet du hvorfor du fikk tabletter og ikke ballong?❤️ Anonymkode: bcbc2...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #16 Del Skrevet 20. januar Ble igangsatt på overtid. Først ballong. Ingen effekt. Litt ballongrier, men ikke noe mer. Et døgn senere fikk jeg piller. Skjedde ikke så mye helt til det smalt og jeg fikk stormrier og helt hinsides vondt. Endte godt, men uten tvil den vondeste fødselen. Anonymkode: 5e2c9...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. januar #17 Del Skrevet 21. januar Jeg har blitt igangsatt to ganger, begge gode opplevelser. Med nr 2 var jeg så moden da jeg kom inn at jordmor bare tok vannet. Riene startet omtrent med det samme og to timer etter ble han født. Trengte aldri tabletter, drypp eller annet. Med nr 3 var det fullt på føden da jeg kom inn for igangsettelse, men jeg var umoden så jordmor satte en modningstablett og så skulle jeg vente på obsposten på ledig fødestue. Vi ventet hele dagen og først 12 timer etter ble det en ledig fødestue. Jeg hadde akkurat blitt trillet inn og to jordmødre står og diskuterer hvordan jeg skal igangsettes (drypp eller prøve å ta vannet) så går vannet av seg selv og riene kommer som kastet på meg og bare 24 minutter etter ble hun født. Kjapt og greit. Ja, det er intenst og vondt når det går så fort, men jeg tar gladelig en styrtfødsel igjen framfor en lang fødsel som jeg hadde med første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 10.55): Hei! Skal bli igangsatt på torsdag og lurte på om noen har noen erfaringer? Hva var grunnen din, var du moden/hvor mange cm eventuelt? Hvordan gikk det? Jeg vet at det kan ta lang tid og være veldig smertefullt i forhold til vanlig fødsel, hører alle sier det hele tiden, og nå er jeg jo livredd og gruer meg skikkelig 😭😭 Er det virkelig så forferdelig?? Jeg har 1-2 cm moden og 1 cm igjen av livmorhalsen, 39+0 på torsdag 🥺 Anonymkode: bcbc2...511 Grunnet var at babyen skulle opereres rett etter fødsel og legene ville ha en kontrollert dato for fødsel og operasjon slik at kirurgen var tilgjengelig. Ble igangsatt 4 dager etter termindato. Ved innsjekk ble åpningen målt til 2 cm allerede. Fødte rundt 15 timer senere. Dette var fødsel nummer to. Gikk helt likt med fødsel nr. 1 som startet naturlig. Den eneste forskjellen var at jeg kunne allerede oppholde meg på sykehuset fra før av. Anonymkode: 45435...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #19 Del Skrevet 21. januar Min første fødsel var grusom!! Den startet naturlig en uke etter termindato. Med andremann ble jeg igangsatt to uker før termindato pga. lite fostervann og opplevelsene var som natt og dag. Til tross for at jeg var helt umoden, var fødsel nr. to helt fantastisk og så lett at jeg seriøst kunne gjort det flere ganger i uka uten problem, selv om den var igangsatt. Ballongen ble satt inn på fredag, modningspillene startet jeg vel med på søndag og babyen ble født mandag morgen. Det tok jo litt tid, men jeg hadde ikke noe vondt før jeg hadde 4 cm åpning 😊 Anonymkode: e67fa...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå