AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Målet med dette innlegget er å høre perspektiver fra andre fedre og mødre om hvor mye alenetid som er "vanlig" for fedre å ha under permisjonstiden til mor, så jeg håper at folk kan forholde seg saklig til det, og gi sine innspill slik at jeg kan få et lite innblikk i vanene til brukerne her. Her i hus så er mor i foreldrepermisjon, mens jeg jobber fulltid dag mandag til fredag. To barn. Jeg har en fast kveld i uka der jeg trener. Dette gjennomføres i 9 av 10 tilfeller. I tillegg prøver jeg å få sett en fotballkamp med laget mitt, men disse ryker ofte. Jeg lever greit med denne ordningen. Spent på å høre hvordan andre har det! 🙂 Anonymkode: 463f3...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Kommer vel gjerne an på ungen. Min eldste var ekstremt slitsom, da hadde ingen av oss noe alenetid. Med neste hadde vi da storesøsken som også trengte oppmerksomhet. Igjen, kun alenetid ved veldig spesielle tilfeller. Men fotballkamp kan man vel se i stua uten å kalle det alenetid? Eller tenker du ut på pub? Med de neste ungene har vi hatt litt eldre storesøsken som har vært mer hjelp enn slit, da har det åpnet seg litt mer for å feks dra å trene el. Men ikke noe mer enn en gang i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden solsolsol skrev (8 minutter siden): Men fotballkamp kan man vel se i stua uten å kalle det alenetid? Eller tenker du ut på pub? Neida, drar ikke ut på pub, se den hjemme. Kona har null interesse av fotball, så da blir det å sette seg i kjellerstua for å se på dersom hun er hjemme. Ergo går alenetiden min på bekostning av vår felles tid sammen. Hvis det er på dagtid i helg, så hender jeg ser på kampen mens jeg underholder minsten (evt. passer på mens hun sover og mor gjør andre ting) og størsten leker i stua eller på rommet sitt. Han vil sjeldent se på kampen med meg (for liten til å forstå konseptet idrett på TV), men han får lov om han vil. Anonymkode: 463f3...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Hos oss får både mor og far en alenekveld hver i uka til trening/hobby/sosialt, uavhengig av hvem som er i permisjon. Men det skal helst være etter middagstid, så den som er hjemme får litt pause/avlastning før kveldskjøret begynner. I tillegg finner vi begge på ting i helgene av og til, men det er litt mer sporadisk og ikke en fast greie. Det skal sies at de første ukene etter fødsel gjorde vi det ikke slik, verken med barn nummer en eller barn nummer to. Da var det litt unntakstilstand og det var behov for "alle mann på dekk" som hovedregel, og så kunne det heller bli en spontan løpetur på far eller kveldstur ut på mor hvis vi hadde overskudd til det. Anonymkode: 044d6...9c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden Mannen startet nylig i sin del av permisjonen. Vi prøver å få trent 2-4 ganger i uka hver, men vi har hjemmegym i garasjen så "alenetid" er det ikke alltid siden eldstemann ofte tusler ut for selskap. Ellers liker mannen å snekre litt hjemmeprosjekter, men det skjer som regel etter leggetid. Ellers tar vi det meste spontant. Har ingenting fast. Blir jeg spurt av en venninne om å gå en tur eller stikke innom på kveldstid, legger vi som regel til rette for det med mindre det er sykdom inne i bildet. Det samme hvis mannen blir spurt av en kompis om å møtes. Dette kan gjerne være på dagtid også, spørs litt hva planer som er lagt. Anonymkode: bc811...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Vi er ikke i perm nå, men skal snart ha nummer to. Mannen min har ingen fast form for aktivitet, så der er det mer tilfeldig hvor mye «alenetid» han har. Det følger ofte med jobbarrangement eller noen få kompis-treff, så det er ikke veldig ofte. Men han har en jobb hvor han normalt sett ikke er hjemme før klokka er nesten 18 på en vanlig dag, så dagene er lange for meg som henter i bhg tidlig. Jeg (kvinnen) har en fast fritidsaktivitet i uka hvor jeg reiser fra huset kl 18 og er borte i noen timer, altså en dag i uka. Den tok jeg ikke opp igjen før første barn var 8 mnd, og nå når vi snart får nummer to så er jeg usikker på om jeg kommer til å returnere til aktiviteten eller ikke. Det avhenger mye av hvor god søvn barna gir oss. Både mannen min og jeg er enige om at aktiviteter etter kl 18/19, så lenge vi hadde ett barn, var uproblematisk for den andre. Men for min del så kommer ofte mannens aktiviteter slik at han ikke er hjemom etter jobb, og da er det mer stress, for da får man hele ettermiddagen og kvelden alene. Hadde han hatt en fritidsaktivitet som jeg har, så hadde jeg selvfølgelig tilrettelagt for det, men noe mer enn en fast dag i uka før barnet/barna sover, det er for mye i mine øyne. Anonymkode: 768ab...063 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Alenetid er vel luksus når man har barn som er så små? Verken jeg eller mannen hadde spesielt med alenetid. Mulig en tur på rema for oss begge, vi prioritere derimot hverandre for det å ha baby som ikke sov på 5 år tærer på forholdet så var det rolig en kveld lagde mannen mat og vi satt ned for å spise. Vi har tre barn og det har ikke vært plass til mye alenetid bortsett fra jobb. Anonymkode: 8092f...02b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Vi har bare det barnet jeg er i perm med. Alenetid er en sjeldenhet her i hus. Jeg ammer han svært ofte døgnet rundt, og trenger at mannen kan gjøre ting som å rape han, bysse og skifte bleier sånn at jeg får hvilt når jeg kan. Han kan gå og game når baby sover, men må også kunne legge det fra seg på sekundet. I begynnelsen forstod han ikke det; så da gikk jeg og la en skrikende baby ved siden av han der han satt. Nå skjønner han at baby kan ikke vente til han er ferdig med ett eller annet i spillet sitt. Anonymkode: 6761c...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Målet med dette innlegget er å høre perspektiver fra andre fedre og mødre om hvor mye alenetid som er "vanlig" for fedre å ha under permisjonstiden til mor, så jeg håper at folk kan forholde seg saklig til det, og gi sine innspill slik at jeg kan få et lite innblikk i vanene til brukerne her. Her i hus så er mor i foreldrepermisjon, mens jeg jobber fulltid dag mandag til fredag. To barn. Jeg har en fast kveld i uka der jeg trener. Dette gjennomføres i 9 av 10 tilfeller. I tillegg prøver jeg å få sett en fotballkamp med laget mitt, men disse ryker ofte. Jeg lever greit med denne ordningen. Spent på å høre hvordan andre har det! 🙂 Anonymkode: 463f3...5b4 Jeg hadde vel omtrent ikke alenetid da mor var så sliten av å ha barnet hele dagen at da jeg gikk inn døren så fikk jeg barnet i armene. Så hadde jeg barnet frem til leggetid. Men det var jo noe jeg elsket siden jeg syntes det var helt fantastisk å være med ungen Anonymkode: df895...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 59 minutter siden #10 Del Skrevet 59 minutter siden Med vår første så gikk min mann på skolen og jobbet natt, hadde han fri bygde han lego store deler av dagen. Han regnet togturen som alenetid, 1,5t hver veg daglig. Legostunden var alenetid, varierende tidsmessig. Og når han jobbet natt sov han til ca 14.30 og gikk opp i andre etg ca kl 17 for å slappe av alene til ca kl 20. Så synes i grunn han fikk mye, og det er han som definerte hva som var egentid for seg. Anonymkode: 4e8d6...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 54 minutter siden #11 Del Skrevet 54 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Målet med dette innlegget er å høre perspektiver fra andre fedre og mødre om hvor mye alenetid som er "vanlig" for fedre å ha under permisjonstiden til mor, så jeg håper at folk kan forholde seg saklig til det, og gi sine innspill slik at jeg kan få et lite innblikk i vanene til brukerne her. Her i hus så er mor i foreldrepermisjon, mens jeg jobber fulltid dag mandag til fredag. To barn. Jeg har en fast kveld i uka der jeg trener. Dette gjennomføres i 9 av 10 tilfeller. I tillegg prøver jeg å få sett en fotballkamp med laget mitt, men disse ryker ofte. Jeg lever greit med denne ordningen. Spent på å høre hvordan andre har det! 🙂 Anonymkode: 463f3...5b4 Mor i permisjon, far i full jobb. Han har ingen fast egentid, men spør innimellom om det passer at han går ut å tar en kaffe, eller ut å spiser med venner. Kanskje 1 gang hver 3. mnd 😅 Han er flink til å ta med storebror ut å finne på ting sånn at de får litt tid alene sammen, ellers bruker vi kveldene på baby, husarbeid og kjæreste tid. Vært sånn de siste 4 årene. Fotballkamp kan han se på kvelden hjemme, enten ser vi sammen eller så ser han alene. Anonymkode: aa584...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 minutter siden #12 Del Skrevet 16 minutter siden Var lettvinn babytid her, medgjørlige barn så ingen store begrensninger. Jeg hadde ikke blitt imponert over 1-ukes guttetur månedene etter fødsel, men det hadde han vett på å ikke foreslå. Helgeturer, arrangementer innen idrett/kultur eller trening var det stor frihet til. Eller gaming som ex’en drev med, gjorde fort det 1-2 timer hver kveld. Da hadde jeg jo på en måte støtte, men kan ikke huske jeg avbrøt han i gamingen noen gang. Selv måtte jeg stelle dyr et par timer hver dag og da måtte han ha babyen. Tok bare babyen med i låven en gang iblant, ble ueffektivt og iblant noe utrygt. Hadde kun dyr som hobby, ikke som gårdsbruk/næring, så det var min egentid. Med vriene babyer vil jeg tro egentid blir straks verre. Da må den som slites ut avlastes for å ikke bli smågal. Tenker at familiens velferd går foran de aller fleste sosiale egenbehov. Men, blir livet for trangt og restriktivt tærer det på forholdet, og det er jaggu nok forhold som ryker. Så viktig å være rause med hverandre. Anonymkode: b4de9...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden #13 Del Skrevet 15 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Målet med dette innlegget er å høre perspektiver fra andre fedre og mødre om hvor mye alenetid som er "vanlig" for fedre å ha under permisjonstiden til mor, så jeg håper at folk kan forholde seg saklig til det, og gi sine innspill slik at jeg kan få et lite innblikk i vanene til brukerne her. Her i hus så er mor i foreldrepermisjon, mens jeg jobber fulltid dag mandag til fredag. To barn. Jeg har en fast kveld i uka der jeg trener. Dette gjennomføres i 9 av 10 tilfeller. I tillegg prøver jeg å få sett en fotballkamp med laget mitt, men disse ryker ofte. Jeg lever greit med denne ordningen. Spent på å høre hvordan andre har det! 🙂 Anonymkode: 463f3...5b4 Pappaperm har vært skikkelig fint, og gir gode muligheter for alenetid mens barnet sover midt oå dagen. Hvis kona di har ammefri i to timer hver dag, så er det bare litt over 6 timer hver dag du behøver å være alene med babyen. En del av disse timene vil barnet sove, så det kan være en avslappende tid. Alenetid på ettermiddagen har ingen av oss fast, men én gang i måneden bruker hver av oss å møte en kompis/venninne for å dra på kino, trening osv. Mer enn dette orker vi ikke fordi vi har flere barn som vi følger opp, og vi vil gjerne ha tid til hverandre og. Nyt pappaperm! Anonymkode: cfaec...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden #14 Del Skrevet 15 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pappaperm har vært skikkelig fint, og gir gode muligheter for alenetid mens barnet sover midt oå dagen. Hvis kona di har ammefri i to timer hver dag, så er det bare litt over 6 timer hver dag du behøver å være alene med babyen. En del av disse timene vil barnet sove, så det kan være en avslappende tid. Alenetid på ettermiddagen har ingen av oss fast, men én gang i måneden bruker hver av oss å møte en kompis/venninne for å dra på kino, trening osv. Mer enn dette orker vi ikke fordi vi har flere barn som vi følger opp, og vi vil gjerne ha tid til hverandre og. Nyt pappaperm! Anonymkode: cfaec...637 Ignorer innlegget mitt. Trodde du spurte fedre om pappaperm. Anonymkode: cfaec...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå