Gå til innhold

Folk som er veldig nasjonalistiske til "hjemlandet" sitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde en ung kollega som var født i Norge men hatet Alt med Norge. Skolen, skatten, politiet, alkoholen, datingkulturen, bekledningen, 17. Mai osv. Hun maste om dette i timesvis hver dag.

Så sendte foreldrene henne på «ferie» i hjemlandet, og etter noen få dager begynte meldingene å komme med bønn om hjelp til å komme «hjem til Norge». Før var det alltid foreldrenes hjemland som var «hjemme», og Norge var et drittland.

Hun fikk det hvert fall som hun ville, hun som hatet Norge så mye. Nå kan hun kose seg, hun er bortgiftet til en fyr hun nesten ikke klarer å snakke med fordi hun ikke kan språket i «hjemlandet» godt nok og ikke forstår kulturen der.

Nå er hun rasende fordi drittlandet Norge ikke bruker mange millioner, og risikerer andres liv, på å hente henne ut av et krigsområde som hun frivillig reiste til. 

Anonymkode: 68e62...c7e

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nordmenn kan bare klage over Norge dersom de er født og oppvokst her!

Nordmenn som emigrerer til andre land, må glemme sitt tidligere hjemland og hylle alt det nye landet gir dem. For all del ikke kritiser ditt nye land eller si noe positivt om ditt gamle moderland. Da er det bare å reise hjem! 

Nordmenn altså 🤦‍♀️ Er vi klar over hvor pinlig og korka vi framstår? 

Anonymkode: 275bd...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 9.56):

Jeg har aldri klart å forstå folk som er så nasjonalistiske til hjemlandet sitt, mens de bor i et annet land. Med dette mener jeg altså ikke at man er glad i og savner norsk natur mens man studerer i London. Jeg mener første- eller annengenerasjons innvandrere som hele tiden skal skryte av hvor bra "hjemlandet" sitt er, og hvor dårlige Norge er til sammenlikning. Spesielt merkelig er det jo med annengenerasjons innvandrere som faktisk aldri har bodd i "hjemlandet" sitt, men bare vært på ferie der. Jeg hører det ofte med personer fra Pakistan og Kosovo, men jeg har også hørt det fra helt andre land.

Hvorfor flytter man ikke bare til det landet, hvis det er så mye bedre enn Norge? De har jo kunnet dra på ferie til de samme landene, så de er trygge. Og er de for utrygge til å kunne flytte tilbake, så er vel landene strengt tatt ikke bedre enn Norge.

Noen som har tanker hvorfor folk sier slikt?

Anonymkode: 43e7b...28a

Min beste venninne gjennom barndommen var fra Kosovo. Kom til Norge som baby, sammen med familien sin. Jo eldre hun ble, jo mer fokus ble det på "verdens beste land Kosovo", samt hvor dårlig land Norge var. Norge, som altså tok imot henne og hennes familie og gav dem utdannelse og jobb. Vi klinsjet dessverre alt for ofte over denne problematikken, og til slutt tror jeg dette var med på å drive oss fra hverandre. Det ble en mitt-land-mot-ditt-land-problematikk hvor jeg ikke følte at jeg kunne sitte på min høye Norgeshest og mene så mye og mangt om hennes "hjemland". Men handling skriker høyere enn ord, og hun har jo aldri flyttet tilbake til Kosovo, selvom familien har bolig der. Så da var vel Norge bedre, da😉

Anonymkode: 8cdfd...248

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 12.06):

Ja det med maten var veldig spesielt. Han levde på ferdigpizza som han varmet i mikroen og hadde ett lass ketchup på...pannekaker kunne han ha da.

Anonymkode: 653b7...b1f

Han mente altså at maten ikke var ræva nok i Norge. Og det er jo ikke alltid så hyggelig for de som er vant med drittmat..😂

Anonymkode: e3e06...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 9.56):

Jeg har aldri klart å forstå folk som er så nasjonalistiske til hjemlandet sitt, mens de bor i et annet land. Med dette mener jeg altså ikke at man er glad i og savner norsk natur mens man studerer i London. Jeg mener første- eller annengenerasjons innvandrere som hele tiden skal skryte av hvor bra "hjemlandet" sitt er, og hvor dårlige Norge er til sammenlikning. Spesielt merkelig er det jo med annengenerasjons innvandrere som faktisk aldri har bodd i "hjemlandet" sitt, men bare vært på ferie der. Jeg hører det ofte med personer fra Pakistan og Kosovo, men jeg har også hørt det fra helt andre land.

Hvorfor flytter man ikke bare til det landet, hvis det er så mye bedre enn Norge? De har jo kunnet dra på ferie til de samme landene, så de er trygge. Og er de for utrygge til å kunne flytte tilbake, så er vel landene strengt tatt ikke bedre enn Norge.

Noen som har tanker hvorfor folk sier slikt?

Borte bra hjemme best ...allerede på 80-tallet så valfartet norske ungdommer til USA , første de gjorde det var å lete frem norsk geitost... I Norge så rører de det ikke, kun ned snakker norske bønder og subsidier .... En nordmann må veldig langt bort fra Norge for å like Norge ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette du TS snakker om, er et forsvarsmekanisme og det er sterkest hos de som ikke helt klarer å tilpasse seg i sitt nye land. Det er alltid nedgang i statusen, å flytte fra hjemmelandet, alltid. Du forlater alt det kjente, du forlater hele nettverket. Noen vil klare ta det igjen (oftest i neste generasjon dog), men noen vil aldri klare å tilpasse seg helt, ikke engang etter 20 år. Disse vil alltid lengte etter det gamle, det bedre livet. Tenk om du var en etablert lege i Pakistan men nå er du en taxisjåfør i Norge, med dårlig rygg og dårlig lønn, livet ditt var bedre i Pakistan, statusen din var høyre i Pakistan. Men istedenfor å trekke den konklusjonen som er riktige her - det er alltid vanskelig å være utlending, det er veldig vanskelig å starte fra 0 i et nytt land, og, verst av alt "jeg klarte ikke det" - de trekker konklusjonen om at "alt var bedre i Pakistan, alt er bare dårlig i Norge".  Det er en bedre forklaring for egen psyken. 

Anonymkode: fea9a...8a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette du TS snakker om, er et forsvarsmekanisme og det er sterkest hos de som ikke helt klarer å tilpasse seg i sitt nye land. Det er alltid nedgang i statusen, å flytte fra hjemmelandet, alltid. Du forlater alt det kjente, du forlater hele nettverket. Noen vil klare ta det igjen (oftest i neste generasjon dog), men noen vil aldri klare å tilpasse seg helt, ikke engang etter 20 år. Disse vil alltid lengte etter det gamle, det bedre livet. Tenk om du var en etablert lege i Pakistan men nå er du en taxisjåfør i Norge, med dårlig rygg og dårlig lønn, livet ditt var bedre i Pakistan, statusen din var høyre i Pakistan. Men istedenfor å trekke den konklusjonen som er riktige her - det er alltid vanskelig å være utlending, det er veldig vanskelig å starte fra 0 i et nytt land, og, verst av alt "jeg klarte ikke det" - de trekker konklusjonen om at "alt var bedre i Pakistan, alt er bare dårlig i Norge".  Det er en bedre forklaring for egen psyken. 

Men dette forklarer jo ikke hvorfor folk som er født i Norge holder på sånn. Jeg har hørt en del klaging (og nedsnakking av Norge) fra mennesker med slekt i Polen og Kosovo. Folka er selv født her, men mener alt er så mye bedre i slektningenes hjemland.

Anonymkode: 5e013...0b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 12.20):

Det kommer til å være mye vanskeligere å lære dette språket på VGS, enn om han hadde lært det som barn. Og selvfølgelig har han ikke vært interessert, barn forstår ikke verdien av slik. Jeg kjenner dog mange andre- og tredjegenerasjons innvandrere som er irriterte på foreldrene sine for at de ikke lærte dem språket fra hjemlandet. 

Beklager, men her mener jeg du har frarøvet barnet ditt muligheten til en uvurderlig kilde til læring...

Det du sier var en etablert dogma for bare 5-10 år siden (at man må ALLTID snakke morsmål med barna), men vi vet bedre nå. Det er ikke svart og hvit, og det er aldri svart å hvit jo. Det er ulemper og fordeler med alt, det er også ulemper med å bare snakke et annet språk hjemme med barnet. Noen barn lærer språk lett men ikke alle, og til syvende og sist, må du kunne best det språket som er hoved i landet du planlegger å bo livet ut i. Å passe sosialt inn i barnehage, i barneskole, kan ha mer positivt effekt for fremtid enn det å kunne et annet språk. For her kommer jo ulempe, du må ikke tro at et barn på 4-12, som ikke snakker samme språk på samme nivå som jevnaldrende, vil nødvendigvis trives så godt i hverdagen. Det kan også gi konsekvenser. 

Vi har nå voksne som har vokst opp i Norge med utenlandske foreldre, som snakker gebrokken norsk og ikke føler seg "hjemme" i Norge i det hele tatt, det er også en følelse som de har helt fra de kan huske seg - de har aldri passet helt inn, de kunne aldri helt være med i lek, da de ikke snakket språket, de andre barna trodde de var dumme. Jeg kjenner til eksempler der barna ikke lærte å ordentlig lese før godt oppi i barneskole, fordi språkforståelse ikke var der, og de forble overbeviste at de er bare dumme, får det ikke til, til voksen alder, og tok aldri høyre utdannelse, sliter nå i dårlig betalte jobber, og synes det er urettferdig. Og det er heller ikke bedre hvis de var flere som snakket samme språk i klassen, da holdt de seg veldig for seg selv. Disse føler seg ikke hjemme i Norge selv i voksen alder, selv etter å ha bodd her hele livet sitt. Ærlig tatt, det er ikke noe man ønsker sine barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dette forklarer jo ikke hvorfor folk som er født i Norge holder på sånn. Jeg har hørt en del klaging (og nedsnakking av Norge) fra mennesker med slekt i Polen og Kosovo. Folka er selv født her, men mener alt er så mye bedre i slektningenes hjemland.

Anonymkode: 5e013...0b2

jeg delte min melding i to, den ene om første generasjon, og den andre om andre generasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nordmenn kan bare klage over Norge dersom de er født og oppvokst her!

Nordmenn som emigrerer til andre land, må glemme sitt tidligere hjemland og hylle alt det nye landet gir dem. For all del ikke kritiser ditt nye land eller si noe positivt om ditt gamle moderland. Da er det bare å reise hjem! 

Nordmenn altså 🤦‍♀️ Er vi klar over hvor pinlig og korka vi framstår? 

Det er absolutt pinlig å se leseferdighetene dine, ja. Les HI på nytt, og prøv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 12.48):

Det er absolutt pinlig å se leseferdighetene dine, ja. Les HI på nytt, og prøv igjen.

Gjorde det. Forandrer ingenting. 

Det er vel få folkeslag i verden som setter seg høyere enn nordmenn. Det er ikke sånn at nordmenn som bor i utlandet ikke sitter der og fremelsker Norge, og "maser om hvor mye bedre Norge er". 

"Pinlig å se leseferdighetene dine"... 🤣 Om jeg var deg, hadde jeg i det minste skrevet leseforståelse.

Jeg står for det jeg skrev i mitt første innlegg. Og hele tråden her er jo et godt bevis på hvordan nordmenn ser seg selv - og innvandrere til Norge. Nordmenn tror generelt at vi og vårt land er mye bedre enn andre. Vi har et ekstremt eurosentrisk perspektiv, og det er lett å se når man leser denne tråden. 

Dessuten er det null innsikt i hvordan det er å være en flyktning, migrant eller liknende. Mest sannsynlig fordi ingen har opplevd det og mangler all evne til å forestille seg hvordan det kan være og hvordan det kan påvirke folk.

Nordmenn tar også alt "to heart" - What!? Liker du ikke regn og snø? Da kan du bare dra hjem. Klager du over manglende snøbrøyting, men er brun i huden - da kan du bare reise hjem, ditt land er jo såååå mye bedre. Klager du over å bli diskriminert - da kan du bare reise hjem. Vi har tatt deg inn og gitt deg hjelp, hvorfor så utakknemlig, du må tåle litt diskriminering, i hvert fall ikke rope opp om det. What, nevner du at dere hadde en stasleder du likte? Da kan du bare reise hjem, om du mener deres system er bedre enn vårt. Liker du ikke maten vår? Og vil importere mat fra ditt hjemland🤬 Hvorfor kom du hit da, om det er så bra der du kommer fra? Nei, sitt stille i båten! Om du ikke kan hylle Norge og alt det er, kan du like godt dra hjem der du kommer fra. For Norge! Norge er fantastisk! Og i hvert fall mye bedre enn hvor du kommer fra. Om du ikke opplever oss sånn, så er det du som er problemet. Og det er nok fordi du kommer fra en annen og dårligere kultur. For vi nordmenn, vi er fantastiske, både ute og hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Røtter, det tar tid å gro røtter. 

Anonymkode: 6b042...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man kommer hit for en trygg havn eller å suge ut at man kan av velferdsgoder, så skal man være takknemlig og ydmyk. Det er forskjell på å lengte etter maten, språket, naturen og språket som er ditt hjerte nærmest og å si at Norge er et dårlig land.

Til og med jeg, som er etnisk norsk-norsk, er ærbødig og nesten rørt av velferdssamfunnet vårt og de verdiene samfunnet vårt er bygd på. Jeg er skikkelig stolt over Norge og det vi har fått til her. 

Anonymkode: 4366a...423

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjorde det. Forandrer ingenting. 

Det er vel få folkeslag i verden som setter seg høyere enn nordmenn. Det er ikke sånn at nordmenn som bor i utlandet ikke sitter der og fremelsker Norge, og "maser om hvor mye bedre Norge er". 

"Pinlig å se leseferdighetene dine"... 🤣 Om jeg var deg, hadde jeg i det minste skrevet leseforståelse.

Jeg står for det jeg skrev i mitt første innlegg. Og hele tråden her er jo et godt bevis på hvordan nordmenn ser seg selv - og innvandrere til Norge. Nordmenn tror generelt at vi og vårt land er mye bedre enn andre. Vi har et ekstremt eurosentrisk perspektiv, og det er lett å se når man leser denne tråden. 

Dessuten er det null innsikt i hvordan det er å være en flyktning, migrant eller liknende. Mest sannsynlig fordi ingen har opplevd det og mangler all evne til å forestille seg hvordan det kan være og hvordan det kan påvirke folk.

Nordmenn tar også alt "to heart" - What!? Liker du ikke regn og snø? Da kan du bare dra hjem. Klager du over manglende snøbrøyting, men er brun i huden - da kan du bare reise hjem, ditt land er jo såååå mye bedre. Klager du over å bli diskriminert - da kan du bare reise hjem. Vi har tatt deg inn og gitt deg hjelp, hvorfor så utakknemlig, du må tåle litt diskriminering, i hvert fall ikke rope opp om det. What, nevner du at dere hadde en stasleder du likte? Da kan du bare reise hjem, om du mener deres system er bedre enn vårt. Liker du ikke maten vår? Og vil importere mat fra ditt hjemland🤬 Hvorfor kom du hit da, om det er så bra der du kommer fra? Nei, sitt stille i båten! Om du ikke kan hylle Norge og alt det er, kan du like godt dra hjem der du kommer fra. For Norge! Norge er fantastisk! Og i hvert fall mye bedre enn hvor du kommer fra. Om du ikke opplever oss sånn, så er det du som er problemet. Og det er nok fordi du kommer fra en annen og dårligere kultur. For vi nordmenn, vi er fantastiske, både ute og hjemme. 

Du klarer fortsatt ikke å lese hva jeg presiserer i HI, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 12.05):

Da kan de vel flytte tilbake? Og hvorfor kom de hit i første omgang?

Anonymkode: aaa96...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nordmenn, som er verdensmestre i å klage på eget land, blir plutselig veldig i forsvarsmodus når noen utenfra er enig med dem. Merkelige greier.

Anonymkode: 629cc...582

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nordmenn, som er verdensmestre i å klage på eget land, blir plutselig veldig i forsvarsmodus når noen utenfra er enig med dem. Merkelige greier.

Nok en person som ikke forstod HI.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nok en person som ikke forstod HI.

Ok. Kan du forklare HI? Og hva jeg skrev som gjorde at du ikke trudde jeg forstod det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Kan du forklare HI? Og hva jeg skrev som gjorde at du ikke trudde jeg forstod det?

Tråden handler om å hevde at et land er bedre enn det man aktivt velger å bo i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje off topic, men jeg er kjempeglad i landet mitt Norge - og har ingen planer om å flytte. Alt for mye skatt ja, men blir helt rørt når jeg er rundt i landet og ser hvor vakkert det er ❤️

Anonymkode: aaa96...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...