AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har vært sykmeldt siden sommeren 2024. Jeg jobber gradert, men fra hjemmekontor. Jeg føler på en så stor skam da dette ikke er første gang jeg er sykemeldt at jeg klarer ikke å gå inn døra på jobb. Dette fordi jeg vet jeg blir så synlig da alle får fokus på meg og jeg vet det kommer spørsmål. Jeg har mest lyst til å slutte og bare starte på nytt et annet sted med helt nye folk. Anonymkode: 821f6...823 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Det å få en ny jobb er bare å unngå problemet og bekrefte ovenfor deg selv at du har noe å skamme deg over. Du bør jobbe med din egen skamfølelse. Og tåle å være synlig og få spørsmål, det viser bare interesse og omsorg for deg. Anonymkode: dd58c...c22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Hvorfor føler du en skam for at du er syk? Det er vel ikke din feil at du er syk? Anonymkode: 684a8...b1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det å få en ny jobb er bare å unngå problemet og bekrefte ovenfor deg selv at du har noe å skamme deg over. Du bør jobbe med din egen skamfølelse. Og tåle å være synlig og få spørsmål, det viser bare interesse og omsorg for deg. Anonymkode: dd58c...c22 Ts: Det verste jeg vet er å få spørsmål om åssen det går. For ingen vil egt ha et ærlig svar og ikke kan man svare ærlig på det eller. Anonymkode: 821f6...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor føler du en skam for at du er syk? Det er vel ikke din feil at du er syk? Anonymkode: 684a8...b1a Ts: Nei så klart ikke, det er jo ikke noe jeg kan noe for. Og det er 3 gangen jeg er langtidssykmeldt av samme årsak, men denne gangen har de endelig funnet roten til problemet og jeg har fått en operasjon slik at ting på sikt vil bli bra. Det er allikevel en skamfølelse av å være syk for man blir sett ned på. Og jeg ser jo ikke syk ut. Anonymkode: 821f6...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Lag noen innøvde svar på forhånd på spørsmål du forventer å få. F.eks "Men hei, lenge siden vi har sett deg" "Hvordan går det med deg?" "Skal du være fast på kontoret nå?" Mm Ikke vær ærlig og legg ut om sykdomsbildet, svar "takk som spør, det går greit" Så biter du tenna sammen, går inn døra til din plass og later som ingen ting og svarer det du har øvd på. Det er ikke sikkert andre vier oss og vår situasjon så mye oppmerksomhet som vi tror selv. Hvis du er fortrolig med en kollega eller leder, kan du forklare situasjon og bli møtt i døra og "loset" inn. Eksponering er kuren for å møte det vi frykter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts: Nei så klart ikke, det er jo ikke noe jeg kan noe for. Og det er 3 gangen jeg er langtidssykmeldt av samme årsak, men denne gangen har de endelig funnet roten til problemet og jeg har fått en operasjon slik at ting på sikt vil bli bra. Anonymkode: 821f6...823 Da har du jo et svar til spørsmålene, TS. Anonymkode: dd58c...c22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mhmjadda Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts: Nei så klart ikke, det er jo ikke noe jeg kan noe for. Og det er 3 gangen jeg er langtidssykmeldt av samme årsak, men denne gangen har de endelig funnet roten til problemet og jeg har fått en operasjon slik at ting på sikt vil bli bra. Det er allikevel en skamfølelse av å være syk for man blir sett ned på. Og jeg ser jo ikke syk ut. Anonymkode: 821f6...823 Hæ? Skamfølelse? Når det skal sies så har jeg også kjent på hvor vanskelig det kan være å komme på jobb som langtidssykemeldt. Min løsning var å fortelle hva som var galt, og bare møte opp selv om det innimellom er litt ubehagelig. Desto lenger man venter desto verre blir det. Det er ingen skam å være syk, og min opplevelse er at ingen ser ned på meg. Det er masse oppmerksomhet og mye omsorg de gangene jeg møter opp. Du kan ikke noe for at du er syk. Riv av plasteret og møt på jobb. Hvis dere har noen arenaer som er tid avgrensede (feks et lunsjmøte hvor du vet at alle er så travle at de må gå rett etterpå så er det fint). Da får alle sett deg, og du har tatt første skritt. Bestem deg for hva du skal si til dem som spør, og øv på litt ulike varianter av det. Ubehagelig, men så er det mye lettere neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts: Det verste jeg vet er å få spørsmål om åssen det går. For ingen vil egt ha et ærlig svar og ikke kan man svare ærlig på det eller. Anonymkode: 821f6...823 Du finner frem til et svar du er komfortabel med å gi på forhånd slik at du vet hva du skal si når spørsmålet kommer. Det er lov å fortelle en hvit løgn når det gjelder grunner til sykemelding, så det gjør ikke noe om du ikke er helt ærlig. Du er redd for hva folk tenker om deg, men det kan like være hyggelige eller helt nøytrale tanker folk har. Jeg tror ærlig talt at ingen av dine kollegaer er så strenge mot deg i tankene som du er selv. Glem å skamme deg over dette. Alle kan bli syke. Det er ikke noe vi styrer selv, da gir det ingen mening med skam heller. Anonymkode: 93122...400 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Alle spør jo om det går bra. Standard høflighetsfrase det. Bare si at det går bra. Hvis noen spør noe mer så bare si "det går greit nå, og nå vil jeg bare se fremover. Jeg syns det er skikkelig godt å være tilbake. Hvordan går det med deg da, lenge siden sist. Hvordan går det med barna?" Ikke noe vits i å grue seg til å komme tilbake i jobb, det må da være utrolig deilig å endelig bli frisk. Ikke grav deg ned i et hull som faktisk ikke er der. Anonymkode: eae1a...2c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ts: Det verste jeg vet er å få spørsmål om åssen det går. For ingen vil egt ha et ærlig svar og ikke kan man svare ærlig på det eller. Anonymkode: 821f6...823 "Det går mye bedre nå, og nå vil jeg bare se fremover. Det er godt å være tilbake. Hvordan går det med deg da?" Anonymkode: eae1a...2c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ts: Det verste jeg vet er å få spørsmål om åssen det går. For ingen vil egt ha et ærlig svar og ikke kan man svare ærlig på det eller. Anonymkode: 821f6...823 "Ingen vil ha et ærlig svar?" Jeg har vært helt ærlig til alle, både når det går opp og ned, og det er veldig avvæpnende. Og hvorfor ikke bare være ærlig (så lenge det ikke oppleves privat og intimt). Bare øv på en frase da. "Nei, hva skal man si, det går sånn passe. Må nå bare stå i det. Hvordan går det med topp satsingen til sønnen din?" Anonymkode: 94dd6...268 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ts: Det verste jeg vet er å få spørsmål om åssen det går. For ingen vil egt ha et ærlig svar og ikke kan man svare ærlig på det eller. Anonymkode: 821f6...823 Det kan være lurt å ta opp dette med sjefen. Og til alle som har en syk kollega, si heller -« hyggelig å se deg!» enn å spørre hvordan det går. Anonymkode: 048f3...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "Ingen vil ha et ærlig svar?" Jeg har vært helt ærlig til alle, både når det går opp og ned, og det er veldig avvæpnende. Og hvorfor ikke bare være ærlig (så lenge det ikke oppleves privat og intimt). Bare øv på en frase da. "Nei, hva skal man si, det går sånn passe. Må nå bare stå i det. Hvordan går det med topp satsingen til sønnen din?" Anonymkode: 94dd6...268 Signerer denne. Det å grave seg ned i et imaginært hull "jeg klarer ikke å gå på jobb" fordi man ikke evner å si "det går greit, jeg vil bare se fremover nå, men hvordan går det med deg og dine?" Altså... Nordmenn er virkelig verdens skjøreste folkeslag. Anonymkode: eae1a...2c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Signerer denne. Det å grave seg ned i et imaginært hull "jeg klarer ikke å gå på jobb" fordi man ikke evner å si "det går greit, jeg vil bare se fremover nå, men hvordan går det med deg og dine?" Altså... Nordmenn er virkelig verdens skjøreste folkeslag. Anonymkode: eae1a...2c1 Det er nok ganske internasjonalt;) Er på et nettforum for min tilstand, og varianter av dette går igjen der også, både fra nord, sør, øst og vest. Anonymkode: 94dd6...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #16 Del Skrevet 41 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts: Det verste jeg vet er å få spørsmål om åssen det går. For ingen vil egt ha et ærlig svar og ikke kan man svare ærlig på det eller. Anonymkode: 821f6...823 Det går opp og ned pleier jeg å si -er kronisk syk selv. Man trenger ikke utdype det, ingen som forventer det heller. Anonymkode: ec239...9c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå