AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jeg var i 30-årslag i helgen og overhørte en som snakket om at h*n leier ut leiligheten sin en periode for å bli samboer med kjæresten. Dette gjør vedkommende svart. Jeg har aldri leid ut selv, så er ikke så kjent med dette, men ble likevel nysgjerrig - er det SÅ enkelt at man bare ikke innrapporterer utleien til Skatteetaten og forblir folkeregistrert på adressen? Jeg vet jo at mange av systemene i landet er tillitsbasert, men synes det er både rart og synd at det tilsynelatende er så lett å omgå regelverket 😳 Anonymkode: 12b7e...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden (endret) All inntekt kan unndras beskatning. Det er bare å ikke opplyse om den. Dessverre har man noen sikringsmekanismer, som A-meldingen til arbeidsgivere. I tillegg til forskuddstrekk, og at det er ulovlig for arbeidsgiver å legge til rette for skatteunndragelse. Men for utleie er det så enkelt som å ikke opplyse om det. Går kanskje bra ett år, to år, tre år? Skatteetaten er ikke dum, så de finner stort sett ut av det. Og da kommer anmeldelse for grovt skattesvik, 60% straffeskatt, og endring av skattemeldingen flere år bakover. Så det kan bli ubehagelig. Elektroniske penger er lett å spore. På et eller annet tidspunkt blir det mismatch mellom innrapportert lønn, innskudd på konto og formue. Endret 3 timer siden av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Her høres det kanskje ut som det leies ut svart for å kunne selge om samboerskapet går bra - og dermed slippe skatt på overskuddet av salget. Det er en meget risky business. Som newman skriver, så er de elektroniske sporene i dag slik at om noen ønsker å finne ut av dette, så får de det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Dette kan være skattefritt. Anonymkode: feb4a...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Hva definerer du som en periode? 3 måneder? 1 år? 5 år? Man kan vel tjene opp til en viss sum på utleie før man må skatte av det. Anonymkode: 0a622...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Det kan være så enkelt som å la være å rapportere, men det blir et helvete om det blir oppdaget. Og Skatteetaten har kontrollsystemer som kan avdekke slikt. Og for oss som har forstått at vi må bidra over skatteseddelen for å kunne nyte godt av velferdsstaten Norge med god samvittighet, så er det idiotisk å gjøre seg til kjeltring og unnasluntrer for å være gratispassasjer i velferddstaten Norge. Anonymkode: e141a...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan være så enkelt som å la være å rapportere, men det blir et helvete om det blir oppdaget. Og Skatteetaten har kontrollsystemer som kan avdekke slikt. Og for oss som har forstått at vi må bidra over skatteseddelen for å kunne nyte godt av velferdsstaten Norge med god samvittighet, så er det idiotisk å gjøre seg til kjeltring og unnasluntrer for å være gratispassasjer i velferddstaten Norge. Anonymkode: e141a...5f1 I tillegg er det jo ikke akkurat enorme summer man må betale heller. Kapitalskatt med fratrekk for stort sett alle utgifter(unntatt renter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 minutter siden #8 Del Skrevet 21 minutter siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg var i 30-årslag i helgen og overhørte en som snakket om at h*n leier ut leiligheten sin en periode for å bli samboer med kjæresten. Dette gjør vedkommende svart. Jeg har aldri leid ut selv, så er ikke så kjent med dette, men ble likevel nysgjerrig - er det SÅ enkelt at man bare ikke innrapporterer utleien til Skatteetaten og forblir folkeregistrert på adressen? Jeg vet jo at mange av systemene i landet er tillitsbasert, men synes det er både rart og synd at det tilsynelatende er så lett å omgå regelverket 😳 Anonymkode: 12b7e...3bb Hvis du leier ut gjennom et firma, f.eks husleie.no, så innrapporterer de dette for deg tror jeg. Anonymkode: 28cdd...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 minutter siden #9 Del Skrevet 16 minutter siden Blir vel påfallende om man mottar månedlige bankoverføringer på tusenvis av kroner fra samme privatperson over lengre tid? Altså, er jo ikke sikkert det oppdages av Skattetaten. Men OM det oppdages så er det jo påfallende og kommer ikke til å gå upåaktet hen. Anonymkode: e7364...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden #10 Del Skrevet 15 minutter siden takinova skrev (2 timer siden): I tillegg er det jo ikke akkurat enorme summer man må betale heller. Kapitalskatt med fratrekk for stort sett alle utgifter(unntatt renter). Hvis resultatet blir at man må skatte av overskudd ved salg (fordi man ikke har bodd der selv) så kan det bli store summer å skatte av. Anonymkode: afc53...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 14 minutter siden #11 Del Skrevet 14 minutter siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg var i 30-årslag i helgen og overhørte en som snakket om at h*n leier ut leiligheten sin en periode for å bli samboer med kjæresten. Dette gjør vedkommende svart. Jeg har aldri leid ut selv, så er ikke så kjent med dette, men ble likevel nysgjerrig - er det SÅ enkelt at man bare ikke innrapporterer utleien til Skatteetaten og forblir folkeregistrert på adressen? Jeg vet jo at mange av systemene i landet er tillitsbasert, men synes det er både rart og synd at det tilsynelatende er så lett å omgå regelverket 😳 Anonymkode: 12b7e...3bb Nysgjerrig på hvordan du egentlig trodde at dette fungerte? Å forbli folkeregistrert på en adresse kan ha sammenheng med et skattefritt salg i fremtiden. Det er ikke helt uvanlig. Skatteetaten forholder seg til informasjonen de får (fra mange ulike kilder) og har selvfølgelig masse systemer som jakter på feilinformasjon. Om ingen oppgir en inntekt så er det jo en sjanse for at det ikke blir oppdaget. Den sjansen blir jo mindre om man legger ut om det i alle sammenhenger... Vi er heldigvis ikke der at myndighetene reiser rundt for å løfte på dyner og sjekke hvem som bor hvor med hvem og hvorfor. Enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå