Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Marokko? Var det ikke der en norsk og dansk jente ble halshugget av islamister? Aldri hørt om thaier som halshugger turister.

Anonymkode: 1a746...5f6

Man kan ikke dømme et land basert på enkelthendelser. Da bør du i alle fall sytre langt unna Norge. 

Anonymkode: 5b45f...e69

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Marokko? Var det ikke der en norsk og dansk jente ble halshugget av islamister? Aldri hørt om thaier som halshugger turister.

Men fikk du med deg hvordan det marokkanske folket reagerte på disse drapene? Hvordan de demonstrerte i gatene, unnskyldte seg på vegne av Marokko til de rammede, forlangte strengeste straff for terroristene. Fikk du med deg noe av dette? Og synes du ikke det sier mye mer om et land og et folk enn en tragisk enkelthendelse? For hvis ikke så er det plutselig veldig mange land man bør holde seg unna, Norge inkludert. 

Anonymkode: aae55...af6

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
LeneXCII skrev (46 minutter siden):

"Jellyfish" er vel engelsk for manet..

Ja, det var det jeg også mente, men det virker så meningsløst sånn helt ut av det blå å plutselig bruke det engelske ordet på manet at jeg trodde det kanskje hadde en tilleggsbetydning.

Anonymkode: af5f7...e4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men fikk du med deg hvordan det marokkanske folket reagerte på disse drapene? Hvordan de demonstrerte i gatene, unnskyldte seg på vegne av Marokko til de rammede, forlangte strengeste straff for terroristene. Fikk du med deg noe av dette? Og synes du ikke det sier mye mer om et land og et folk enn en tragisk enkelthendelse? For hvis ikke så er det plutselig veldig mange land man bør holde seg unna, Norge inkludert. 

Men Marokko var jo blant landene som hadde flest fremmedkrigere som sluttet seg til ISIS i Syria. Forteller ikke det også noe?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 7.28):

Min mann og jeg er ulike på vurdering av risiko, som gjør det krevende ifm reiser. Jeg vil vi skal dra 10 dager til en resort på Granca i påsken, han vil reise Thailand (KOH Lanta). Vi har barn på 6 & 9 år. Jeg tenker at flyreisen er for lang, tidsforskjell, for varmt, dengue feber og farlig jellyfish. Han tenker magiske opplevelser med snorkling og klatring, flotte strender. 

han mener jeg frarøver han og barna flotte ferieminner med min overdreven redsel for ting, jeg mener han ikke forstår risikoen ved å reise til Asia med barn. 

noen som støtter min vurdering? 

Anonymkode: cc583...9dd

Dette synes jeg er hysteri, ts! Det er forskjell på å dra på tur med en ettåring og en treåring vs skolebarn på 6 og 9.  Når barna er så store som 6 og 9, takler både de og dere en flytur til Thailand og så store barn er generelt mindre utsatt for sykdom enn småbarn. Men før dere drar til mer eksotiske reisemål i Asia og Afrika, må dere jo ta de anbefalte vaksinene + oppdatere utgåtte vaksiner for dere voksne (barnevaksinene skal oppdateres hvert 10.år, men mange voksne er sløve på dette og tror at de ble vaksinert én gang for alle mot stivkrampe osv som barn). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men Marokko var jo blant landene som hadde flest fremmedkrigere som sluttet seg til ISIS i Syria. Forteller ikke det også noe?

Men nå er det ingen som har anbefalt TS å ta med seg barna til Syria. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Sverige var et av de europeiske landene som hadde flest fremmekrigere i IS. Du reiser ikke dit heller da, regner jeg med? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 7.28):

Min mann og jeg er ulike på vurdering av risiko, som gjør det krevende ifm reiser. Jeg vil vi skal dra 10 dager til en resort på Granca i påsken, han vil reise Thailand (KOH Lanta). Vi har barn på 6 & 9 år. Jeg tenker at flyreisen er for lang, tidsforskjell, for varmt, dengue feber og farlig jellyfish. Han tenker magiske opplevelser med snorkling og klatring, flotte strender. 

han mener jeg frarøver han og barna flotte ferieminner med min overdreven redsel for ting, jeg mener han ikke forstår risikoen ved å reise til Asia med barn. 

noen som støtter min vurdering? 

På granca dør man av kjedsomhet og mangel på sjarm… mye farligere enn Thailand 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her. Takk for svar alle sammen. Vi prøver oss på Thailand. Men, nå vil han bo i en strandhytte uten AC og ikke på resort. Oh man, tar aldri slutt. Blir 4 netter på resort og 4 netter i en hytte (?) på stranden (som er en del av en slags naturlig resort uten AC, basseng osv). 

myggspray blir med, jetlag er faktisk ikke farlig når jeg tenker meg om, så det bryr jeg meg ikke så mye om lengre, men jellyfish er jo dødelig.. får kjøpe heldekkende badetøy. 

takk for alle innspill! Vi skal ut på et stort eventyr (for meg hvert fall, hehe) 

Er du sikker på det er manet-sesong når dere er der, og at det er maneter der dere er? Jeg tenker kanskje du overdriver risikoen her!

Vi har akkurat kommet hjem fra Australia med en 9-åring, der det er 10 timers forskjell sammenlignet med hjemme. Han taklet både den veldig lange reisen (som jo er ganske mye lenger enn til Thailand) og jetleg helt ypperlig. Vi lastet ned en app som het Timeshifter, der kommer det opp hvordan man kan legge til rette for så lite jetleg som mulig. Anbefales!

Også vil jeg råde deg til å ikke krisemaksimere alt, men kanskje bare stole litt på mannen din? Kanskje han har reist litt mer enn deg? 

Jeg tenker Thailand er et fint reisemål som ikke er veldig risikabelt! Husk å glede deg!

Anonymkode: 53ef7...771

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men nå er det ingen som har anbefalt TS å ta med seg barna til Syria. 

Du skjønte ikke hva jeg ville. Med så mange isis-sympatisører i et land forteller det noe om hva slags folk som bor der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sverige var et av de europeiske landene som hadde flest fremmekrigere i IS. Du reiser ikke dit heller da, regner jeg med? 

Stor forskjell på 300 svensker som dro til isis kontra 3600 marokkanere..

Og kun en brøkdel av de 300 svenskene var etnisk svenske. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Takk for svar alle sammen. Vi prøver oss på Thailand. Men, nå vil han bo i en strandhytte uten AC og ikke på resort. Oh man, tar aldri slutt. Blir 4 netter på resort og 4 netter i en hytte (?) på stranden (som er en del av en slags naturlig resort uten AC, basseng osv). 

LeneXCII skrev (4 timer siden):

Akkurat AC ville jeg nok "krevd", tenger et svalt sted å trekke seg tilbake til .. 

Haha, ved manglende AC hadde jeg også satt foten ned. 😅 Men det finnes jo en mellomting mellom fancy resort og hytte uten AC.

Anonymkode: 98ee1...64b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Asia er fullt av barnefamilier på ferie. 

Anonymkode: 79a07...ab5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stor forskjell på 300 svensker som dro til isis kontra 3600 marokkanere..

Og kun en brøkdel av de 300 svenskene var etnisk svenske. 

Marokko har en befolkning på over 35 millioner, og islam er majoritetsreligionen. Sverige har en befolkning på rundt 10 millioner, og protestantisk kristendom er majoritetsreligionen, samt at ateisme står sterkt. Om noe burde egentlig 300 svensker oppleves mer dramatisk enn drøye 3000 fra Marokko. 

Og sett i forhold til folketall dro også ganske mange fra Norge, så om du er så bekymret for fremmedkrigere regner jeg med du er på flyttefot, eller at du allerede har flyttet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt :)

Ang reisemål og opplevelser og farer der er nok mannen din og min enige. Men "heldigvis" har min mann flyskrekk (ironisk nok) så da løser deg seg greit for meg som er litt pysete med tanke på å reise til eksotiske steder 😄

Forresten aldri opplevd noen kalle mannen min kjedelig eller hysterisk eller noe for denne flyskrekken, kun støtte å få. Så du får lyve på deg flyskrekk istedet for redsel for sykdom, trafikk, maneter og andre mer realistiske farer så får du nok mer støtte.

Anonymkode: e683f...1d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Marokko har en befolkning på over 35 millioner, og islam er majoritetsreligionen. Sverige har en befolkning på rundt 10 millioner, og protestantisk kristendom er majoritetsreligionen, samt at ateisme står sterkt. Om noe burde egentlig 300 svensker oppleves mer dramatisk enn drøye 3000 fra Marokko. 

Og sett i forhold til folketall dro også ganske mange fra Norge, så om du er så bekymret for fremmedkrigere regner jeg med du er på flyttefot, eller at du allerede har flyttet.

Hadde Sverige hatt 35 mill innb så hadde de hatt drøye 1000 som vervet seg til isis.. Tre ganger mindre enn fra Marokko. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det var det jeg også mente, men det virker så meningsløst sånn helt ut av det blå å plutselig bruke det engelske ordet på manet at jeg trodde det kanskje hadde en tilleggsbetydning.

Anonymkode: af5f7...e4d

Jellyfish er upålitelig og kan plutselig dukke opp i sjøen.

Anonymkode: bacb4...94a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hadde Sverige hatt 35 mill innb så hadde de hatt drøye 1000 som vervet seg til isis.. Tre ganger mindre enn fra Marokko. 

Men har du undersøkt hva Marokko har gjort med disse fremmedkrigerne etter at Isis falt da? Er de hentet hjem og går fritt, hentet hjem og straffet, eller sitter de fortsatt fast i leirene? Det sier også noe om hvordan Marokko ser på terror og ekstrem islamisme, ikke bare tallet på hvor mange som reiste. Det kan nemlig like gjerne forklares med at flere i Marokko enn Sverige lever i fattigdom, og dermed har færre muligheter i livet. Det er ofte de som radikaliseres.

Forresten vil jeg anbefale deg en flytt til Vatikanet. De sendte garantert ingen fremmedkrigere til Isis, så der er du trygg vet du. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Terror kan skje i Norge også.

Anonymkode: 478d2...af0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...