AnonymBruker Skrevet 20. januar #21 Del Skrevet 20. januar Få ham testet og hør om han kan få allergivaksine Anonymkode: 299fd...7f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #22 Del Skrevet 20. januar Jeg opplevde det samme med meg selv og husdyret vi hadde. Tok test for å få det bekreftet og sa til legen at det var uaktuelt å kvitte oss med dyrene, men at jeg skulle ta alle forhåndsregler fremover. Så fikk allergi tabletter på blå resept og gjorde om litt på rutinene hjemme. Dyret fikk ikke oppholde seg i min del av sofaen, jeg slapp unna all stell og rengjøring som innebar ekstra allergener og klær var brukt under stell av dyrene ble lagt rett i lukkede skittentøys kurver, de måtte aldri slenges rundt. Med unntak av noen få tabber gikk det fint, dyrene fikk bo livet ut hos oss, og jeg ble ikke aller verst plaget. I ettertid har allergien min blitt mye verre og jeg sliter ved nærkontakt, men for meg var det verdt det. Anonymkode: 411d0...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #23 Del Skrevet 20. januar Så leit at han reagerer på katten! Akkurat samme skjedde her da min datter var 9 år. Hun startet faktisk med å reagere på hunder som vi aldri har hatt, og etterhvert også katten som vi hadde hatt hele livet til barna. Vi startet med å ta blodprøve og den viste allergi mot hund og katt. Vi fikk allergimedisin som hun tok hver dag i tillegg til at vi støvsugde nesten hver dag, byttet sengetøy ofte og holdt katten utenfor soverommet. Hun måtte også vaske hender etter å ha kost med katten. Det gikk ganske greit. Katten måtte dessverre avlives av andre grunner året etter og vi kommer ikke til å skaffe ny katt. Allergien er en stor sorg for henne da dyr er hele livet hennes! Så det er ikke så lett som andre sier å bare kvitte seg med dyret... Men start med å gjøre noen tiltak og medisiner og se hvordan det går. Hun har også fått allergi mot hest, men hun har startet på ridning. Dette er så klart litt enklere å styre da hesten ikke bor her hjemme. Det er sikkert noen som synes det er uansvarlig av oss å la henne utsettes for det, men dette er virkelig så viktig for henne at vi gir det et forsøk. Det er vel forskjellig hvordan man reagerer, hvis hun får kraftig allergi som går utover pusten så må hun slutte. Masse lykke til! Anonymkode: 972e8...370 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #24 Del Skrevet 20. januar Kan det være noe annet? Her fikk plutselig mannen (og katten), allergisk reaksjon på kattesanden vi hadde brukt i et år. Byttet merke, så gikk det over. Vi har også sibirkatt. Mannen min er veldig allergisk for katt, men reagerer ikke på sibirkatt. Anonymkode: 40897...a7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #25 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg opplevde det samme med meg selv og husdyret vi hadde. Tok test for å få det bekreftet og sa til legen at det var uaktuelt å kvitte oss med dyrene, men at jeg skulle ta alle forhåndsregler fremover. Så fikk allergi tabletter på blå resept og gjorde om litt på rutinene hjemme. Dyret fikk ikke oppholde seg i min del av sofaen, jeg slapp unna all stell og rengjøring som innebar ekstra allergener og klær var brukt under stell av dyrene ble lagt rett i lukkede skittentøys kurver, de måtte aldri slenges rundt. Med unntak av noen få tabber gikk det fint, dyrene fikk bo livet ut hos oss, og jeg ble ikke aller verst plaget. I ettertid har allergien min blitt mye verre og jeg sliter ved nærkontakt, men for meg var det verdt det. Anonymkode: 411d0...e65 Men dette var deg selv og du er voksen. Her er det snakk om et barn på 9 år som potensielt vil bli mer og mer allergisk ved å provosere det daglig i mange mange år fremover, og som ikke selv kan sette ned foten for mamma som setter katta høyere enn barna sine. Jeg mener det er på grensa til mishandling av barn å utsette dem for det de er allergisk mot hver dag året rundt på denne måten. Nøtteallergi? Nøtter morgen, middag og kveld. Gressallergi? Sove ute på gresset uten liggeunderlag hele sommeren. Katteallergi? La oss skaffe innekatt, det går nok bra! TS, hvis du skal fore barnet med medisin for å i det hele tatt kunne bo hjemme, da er du totalt på villspor. Vil du bidra til at barnet ditt bare bli verre? Dette er fysisk omsorgssvikt ift ditt eget barns helse. Anonymkode: 08bb8...f9c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 20. januar #26 Del Skrevet 20. januar Det kommer an på graden av utslag for min del. Her har junior vist økende tegn til pelsallergi, pluss at kjæresten har pelsallergi. Men katten ryker ikke fordet. Han skal få være her til hans tid har kommet, men da blir det ikke anskaffet nytt pelsdyr. Men, så trengs ingen medisin i hverdagen heller. Hovedsakelig handler det om å ikke stikke trynet ned i kattepelsen eller katteseng/teppe, og vaske hender etter kattekos, så går det greit. Hadde det vært store utslag med mye ubehag hadde resultatet blitt omplassering av katt 💔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #27 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men dette var deg selv og du er voksen. Her er det snakk om et barn på 9 år som potensielt vil bli mer og mer allergisk ved å provosere det daglig i mange mange år fremover, og som ikke selv kan sette ned foten for mamma som setter katta høyere enn barna sine. Jeg mener det er på grensa til mishandling av barn å utsette dem for det de er allergisk mot hver dag året rundt på denne måten. Nøtteallergi? Nøtter morgen, middag og kveld. Gressallergi? Sove ute på gresset uten liggeunderlag hele sommeren. Katteallergi? La oss skaffe innekatt, det går nok bra! TS, hvis du skal fore barnet med medisin for å i det hele tatt kunne bo hjemme, da er du totalt på villspor. Vil du bidra til at barnet ditt bare bli verre? Dette er fysisk omsorgssvikt ift ditt eget barns helse. Anonymkode: 08bb8...f9c Først må de jo finne ut om det faktisk er katten barnet reagerer på. En katt er et fullverdig medlem av familien. Bare psykopater sammenligner et levende vesen med en nøtt. Anonymkode: 40897...a7b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #28 Del Skrevet 20. januar Jeg har gått på allergimedisiner hele mitt liv omtrent og det gjør også ene barnet mitt og har gjrot det siden det var tre år gammelt og fikk diagnosen astma og allergi. Så det korte svaret er ja, man kan gå på det hele livet. Anonymkode: f4918...b42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #29 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Først må de jo finne ut om det faktisk er katten barnet reagerer på. En katt er et fullverdig medlem av familien. Bare psykopater sammenligner et levende vesen med en nøtt. Anonymkode: 40897...a7b 1. ja. Og en allergitest tar en uke å få svar på - bare å bestille asap. Merkelig om TS har gjort det allerede? 2. katt er et dyr som kan omplasseres. Barns helse går foran dyr man er emosjonelt knyttet til. Sånn er dessverre verden. Man kan ikke utsette barn for å bevisst gjøre dem dårligere mtp allergi, uansett hva kilden kommer fra. Og nei, selvfølgelig kan man ikke unngå pollen på våren, men man kan faktisk fint unngå katt. Dette er en del av foreldreansvaret. Ville lurt på om de som på pur f beholder dyr på tross av at det ikke er bra har münchausens syndrom. Anonymkode: 08bb8...f9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #30 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1. ja. Og en allergitest tar en uke å få svar på - bare å bestille asap. Merkelig om TS har gjort det allerede? 2. katt er et dyr som kan omplasseres. Barns helse går foran dyr man er emosjonelt knyttet til. Sånn er dessverre verden. Man kan ikke utsette barn for å bevisst gjøre dem dårligere mtp allergi, uansett hva kilden kommer fra. Og nei, selvfølgelig kan man ikke unngå pollen på våren, men man kan faktisk fint unngå katt. Dette er en del av foreldreansvaret. Ville lurt på om de som på pur f beholder dyr på tross av at det ikke er bra har münchausens syndrom. Anonymkode: 08bb8...f9c Du tar jo helt av. La nå familien få finne ut hva ungen er allergisk for. La dem få lov til å bruke den tiden de trenger på å finne ut hva de skal gjøre med kjæledyret sitt. Et medlem av familien som de alle elsker. Ts mishandler ikke barnet sitt, eller har munchausens syndrom. Anonymkode: 40897...a7b 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #31 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 1. ja. Og en allergitest tar en uke å få svar på - bare å bestille asap. Merkelig om TS har gjort det allerede? 2. katt er et dyr som kan omplasseres. Barns helse går foran dyr man er emosjonelt knyttet til. Sånn er dessverre verden. Man kan ikke utsette barn for å bevisst gjøre dem dårligere mtp allergi, uansett hva kilden kommer fra. Og nei, selvfølgelig kan man ikke unngå pollen på våren, men man kan faktisk fint unngå katt. Dette er en del av foreldreansvaret. Ville lurt på om de som på pur f beholder dyr på tross av at det ikke er bra har münchausens syndrom. Anonymkode: 08bb8...f9c Så fullstendig idiotisk og lite gjennomtenkt kommentar. Du kan ikke være glad i dyr! Eller mennesker... Hva med å ha forståelse for at katten faktisk er et fullverdig familiemedlem og at det er ganske ille for barnet å vite at katten er død pga at en har allergi. Og det er en stor sorg å oppdage at det man kanskje elsker mest i verden tåler man ikke. Det er ikke nødvendig å hive katten ut før man vet litt mer og evt forsøker diverse tiltak. Hvis du ikke kan sette deg inn i dette er du totalt blottet for empati! Anonymkode: 972e8...370 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #32 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du tar jo helt av. La nå familien få finne ut hva ungen er allergisk for. La dem få lov til å bruke den tiden de trenger på å finne ut hva de skal gjøre med kjæledyret sitt. Et medlem av familien som de alle elsker. Ts mishandler ikke barnet sitt, eller har munchausens syndrom. Anonymkode: 40897...a7b AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Så fullstendig idiotisk og lite gjennomtenkt kommentar. Du kan ikke være glad i dyr! Eller mennesker... Hva med å ha forståelse for at katten faktisk er et fullverdig familiemedlem og at det er ganske ille for barnet å vite at katten er død pga at en har allergi. Og det er en stor sorg å oppdage at det man kanskje elsker mest i verden tåler man ikke. Det er ikke nødvendig å hive katten ut før man vet litt mer og evt forsøker diverse tiltak. Hvis du ikke kan sette deg inn i dette er du totalt blottet for empati! Anonymkode: 972e8...370 Man må jo ikke ta livet av katten, men det kan være greit å venne seg til tanken om at den ikke kan bo der om noen i familien har allergi. Katten kan omplasseres, og så kan de besøke den om til eksempel noen i familien eller noen venner vil ha den. Å si at katten har like høy verdi som et menneske er tull. Det er et dyr og barna går selvfølgelig foran. Hvis man setter dyr foran mennesker (egne barn) kan man ikke ha barn, og jeg vil vel kanskje påstå at man har en rimelig fjerne virkelighetsforståelse. Ville du beholdt en hund dersom den hele tiden knurret og bjeffet og var truende mot en lite baby? Denne katta gjør at ene barnet er konstant syk i kroppen, det er ikke bra for helsa til barnet (om det nå viser seg at barnet faktisk får påvist katteallergi - det er selvfølgelig det første man gjør som jeg også skrev over). Anonymkode: 08bb8...f9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #33 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet mitt på 9 år har vokst opp med katt hele livet. Mistenker nå at hen har plutselig har blitt allergisk, for hen nyser og klør i øyne og nese konstant! Kom brått i sommer… tenkte først pollen, men det går jo ikke over - og er aller verst når hen er hjemme…. Hen blir helt hysterisk dersom jeg hinter om at det kan være katten, og nekter å snakke om det eller la seg teste. Vi har en sibirkatt på tre år nå (som jo også skal være allergivennlig). Katten betyr ekstremt mye for oss alle, og det er nesten helt utenkelig å se for seg et liv uten katt…. Så, hva gjør vi? Er det noen allergikere som likevel velger å ha katt i huset? Kan man gå på allergimedisin for alltid (virker som at Aerius har god effekt). Anonymkode: a11e5...681 Sibirkatt ja, det testet jeg en gang...fordi den skulle være allergivennlig dro vi på besøk til en. Etter 20 min besøk prøvde mine øye å poppe ut av hodet mitt... reagerte sykt på den katterasen. Så det... Jeg har også prøvd å bo i hus med en katt (ikke min, huseier sin), som bare innimellom besøkte min leilighet. Og det var før jeg visste at jeg var allergisk mot katter, eller før jeg ble det kanskje... helt til jeg ble det. Og da har jeg sett hva å gå med allergi gjør med immunforsvaret blant annet. Og et evig liv groggy på aerius vil jeg ikke ha. Ville ikke latt ungene mine ha det sånn heller. Så vi har ikke katt eller hund til barnas store fortvilelse. Forsåvidt til min egen fortvilelse også, jeg elsker katter. Skulle SÅ gjerne hatt katt.. Men, det kan jeg jo ikke, enkelt og greit. Har erfart hvordan det går, og tror ikke det er bra å la kroppen gå konstant i reaksjonsmodus, eller i antihistaminrus. Om det kan unngås er nok det det beste. Her har vi da heller frittgående innekaniner, det er det nærmeste vi kommer dyr med litt størrelse. Kjedelig - ja!! Men noen ganger må man gjøre de rette tingene selv om det er kjedelig. Og det har barn også veldig godt av å lære. Så når ting blir kjipt, uansett årsak, så vet jeg at barna allikevel vokser på det og får med seg fornuftige skills som er nødvendige. Vi har hatt jula på sykehus... pga akutt sykdom på 8-åringen. Tro meg, en 8-åring på sykehus julaften, det er ikke stas. Når alt hun gledet seg til ikke ble noe av. Men oppi det kjipte, så er det ekstremt nyttigf livserfaring å lære seg å håndtere ting som ikke går som planlagt, å håndtere at livet er dritt pga ulike ting, det er ikke så dumt. Det vil komme godt med, for livet ER ganske hardt noen ganger. Sånn som når familiekatten må få nytt hjem, av helsemessige årsaker. Men helsa må jo gå først. Og det er oss foreldres ansvar å lære barna at slik er det faktisk. Noe annet er en bjørnetjeneste spør du meg. Men, det nytter ikke å spørre på KG for en katteelsker der en selv ikke er plaget. Helt oppriktig tror jeg uansett du ikke bryr deg om andres erfaringer, så jeg synes du skal ta denne diskusjonen med fastlegen. For hva vet jeg, jeg er ikke lege. Hvis fastlegen sier det er helt greit å sette en 9-åring på Aerius fast for resten av oppveksten for å beholde katten, så gjør dere det så lenge barnet synes det går greit selv. Tror dette er en prat det er absolutt mest fornuftig å ta med fastlegen. Letter å lytte til rådene man får antagelig. Anonymkode: 8f3ef...ffd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #34 Del Skrevet 20. januar Dette finnes det klar informasjon om på nettet, feks NAAF sine sider! Jeg mener å beholde dyr når barnet er allergisk mot dyr er omsorgsvikt Å proppe barnet fullt av allergimedisiner for å beholde dyret er omsorgssvikt. Ja, hvis man er voksen og velger dette selv, så er det en annen sak, men barnet er mindreårig og ditt ansvar. Det finnes forøvrig ingen seriøse leger som vil støtte en slik beslutning. Barnet må testes. Det er ikke hens valg. Barnet er ditt ansvar. Vær voksen. Konsekvensene av å provosere en allergi over mange år kan dessverre være store for barnet. Dyr er bare dyr. De kan omplasseres og ha et fullgodt liv. Man blir ikke frisk av allergi - bare dårligere. Medisiner skjuler symptomene men fjerner ikke allgergien. Så jo mer man utsettes for allergener , jo værre blir man. Det finnes en teori som at dersom man tilfører ørsmå mengder allergener så kan kroppen "lære seg" å takle dem. Dette kalles "allergivaksine" (heter egentlig hyposensibilisering). Dette kan fungere mot pollen fordi man kan gjøre dette i perioder hvor man ikke er eksponert mot pollen og dermed bygge opp motstandskraft. Man kan ikke tilføre denne type "vaksine" i tillegg til at man har katt gående hjemme. Dessuten er allergivaksine mot dyr veldig usikre greier og lite effektivt. Det er mot pollen man har lyktes mest. Men ingen blir "friske" av det. De bare får redusert plagene en del. Det er en utrolig kjip situasjon å havne i. Jeg er allergiker selv og har måttet ta mange kjipe valg. Dessverre er det mange som nekter å forholde seg til de kjipe realitetene og klamrer seg til halmstrå og ren fornektelse for å beholde dyrene sine. For voksne så tenker jeg man får gjøre som man vil. Men små barn har ikke denne vurderingsevnen og er avhengige av ansvarlige voksne. Ikke meningen å være dømmende. Du har all min sympati. Jeg føler bare for å være klar og tydelig. Sjekk for all del med NAAF. MEN : Det er jo ikke sikkert at det er katten hen er allergisk mot.. Anonymkode: 35c28...85a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #35 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man må jo ikke ta livet av katten, men det kan være greit å venne seg til tanken om at den ikke kan bo der om noen i familien har allergi. Katten kan omplasseres, og så kan de besøke den om til eksempel noen i familien eller noen venner vil ha den. Å si at katten har like høy verdi som et menneske er tull. Det er et dyr og barna går selvfølgelig foran. Hvis man setter dyr foran mennesker (egne barn) kan man ikke ha barn, og jeg vil vel kanskje påstå at man har en rimelig fjerne virkelighetsforståelse. Ville du beholdt en hund dersom den hele tiden knurret og bjeffet og var truende mot en lite baby? Denne katta gjør at ene barnet er konstant syk i kroppen, det er ikke bra for helsa til barnet (om det nå viser seg at barnet faktisk får påvist katteallergi - det er selvfølgelig det første man gjør som jeg også skrev over). Anonymkode: 08bb8...f9c Hvor leser du at ts setter dyret foran barnet sitt? Hvem har skrevet at dyret har like høy verdi? Katten er elsket og er et medlem av familien. Det er ikke det samme som like høy verdi som barna. Det er bare du som overdramatiserer. Anonymkode: 40897...a7b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #36 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Omplassering eller avliving av katten. Her må du vise hvem som bestemmer. Anonymkode: 406b8...a63 Nei man avliver ikke en frisk katt fordi noen i hjemmet har blitt allergisk. Anonymkode: 237ce...744 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinktulip Skrevet 20. januar #37 Del Skrevet 20. januar Jeg er allergisk mot både hund og katt og jeg har og har hatt begge dyrene hele livet. Jeg ble brått allergisk rundt slutten av 2020, nysing, snørrete, kløe i øyne osv men kun ved mye berøring osv med dyrene. Jeg er en veldig renslig person så for meg så er det ikke et veldig stort problem egentlig, går egentlig ikke på noen medisiner eller noe, blir zyrtec hvis jeg absolutt må, men det er en sjelden gang hver 3 måned. Jeg tar ''øyedråper'' (er vel mer en slags gel) hvis de klør veldig, men for meg så klør ikke øynene med mindre jeg ved uhell tar meg i øynene etter jeg har klappet dyret. Huden klør også hvis den kommer i kontakt med spytt eller lekne klør. Skyll i kaldt vann og la være å klø så går det fort over. Har lest at å skaffe en luftrenser og det å lufte huset generelt, skifte filter i varmepumper o.l, å bytte gardiner, vaske sofatepper osv, støvsuge/vaske gulv, bruke klesrull osv oftere skal kunne hjelpe med symptomene. Soverommet burde også være en allergitrygg sone, så ingen pus på soverommet til barnet, spesielt ikke i senga. Og ikke minst, pass på at katten er ren, møkkete dyr gjør allergien min mye verre enn den trenger å være. Katter vasker seg selv, men er man allergisk må man hjelpe de litt for sin egen skyld også, men absolutt ikke for ofte da de danner et fettlag som holder de varme. Personlig følger jeg ikke noen av disse rådene men jeg har ganske milde allergier, blir det for mye så trekker jeg meg unna, tar meg en god hånd og ansiktsvask + litt frisk luft så er det bedre igjen etter rundt 1-2 timer. Nå er det uaktuelt for meg å ''kvitte'' meg med dyra mine selv om jeg ble allergisk. Jeg har gjort det 1 gang; omtrent rett etter jeg fikk allergien bekreftet av fastlegen min (i starten var det ganske ille) og det var første og siste gang for å si det sånn, verste jeg har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #38 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er så lei av holdningene mange har om at mennesker er mer verdt enn dyr! Katten er en like stor del av familien som barnet, og har like stor rett til å være der. Om barnet ikke tåler katten, så får barnet flytte ut da. Det finnes fosterhjem som er klare til å ta imot barnet, og dere har rett på å besøke en gang i måneden for å holde kontakten. Anonymkode: 9730b...6f5 Ja det var jo en god holdning. Anonymkode: 406b8...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #39 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor leser du at ts setter dyret foran barnet sitt? Hvem har skrevet at dyret har like høy verdi? Katten er elsket og er et medlem av familien. Det er ikke det samme som like høy verdi som barna. Det er bare du som overdramatiserer. Anonymkode: 40897...a7b Du får lese de jeg svarte. De som hellere bortadopterer barnet enn kattepus. Anonymkode: 08bb8...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #40 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du får lese de jeg svarte. De som hellere bortadopterer barnet enn kattepus. Anonymkode: 08bb8...f9c ingen av de du svarte skriver at de heller vil bortadoptere barnet enn katten. Kanskje du skal puste litt med magen for du kaster rundt deg med påstander om omsorgssvikt? Anonymkode: 62826...a46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå