Gå til innhold

Skal søke arbeidsledighets trygd

Jens

Anbefalte innlegg

Har vært i permisjon ett år, og skal nå søke om arbeidsledighets trygd, fram til jeg får barnehave plass til sønnen min. Dette tror jeg ikke han får før til høsten. Det jeg lurer på er, hva om jeg får jobb tilbud før den tid?Hva gjør jeg da med sønnen min, om jeg ikke finner dagmamma?Kan jeg takke nei, og er det saklig grunn?Vil jeg da fortsatt få dagpenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er forskjellen på dagpenger og arbeidsledighetstrygd?  :forvirret:

Det er det samme, arbeidsledighetstrygd er det gamle navnet på dagpenger. De mente det var nedverdigende og misvisende å kalle støtten arbeidsledighetstrygd, så trygden skiftet navn til dagpenger.

Jeg trodde en måtte ha vært i arbeid for å få dagpenger (og ikke permisjon), men jeg tar kanskje feil. Studenter og vernepliktige får ikke dagpenger etter endt studie eller tjeneste mens de søker jobb. Men jeg vet ikke om det stiller seg annerledes for mennesker etter endt permisjon.

Et kriterie får å få dagpenger var å være fullt jobbsøkende (var slik før i

hvertfall), så jeg tror ikke du kan si nei til for mange jobber. Når det er sagt er min erfaring at aetat ikke dumper arbeid i fanget på oss heller.

Hvordan du skal forholde deg til arbeid og barn er det kanskje lurt å snakke med en saksbehandler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Fra http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=36437

"Du mister dagpengene i åtte uker hvis du uten rimelig grunn dersom du

- unnlater å søke eller ta imot tilbud om arbeid hvor som helst i landet fra Aetat eller arbeidsgiver

- nekter å delta i, eller slutter i arbeidsmarkedstiltak

- sier opp, eller slutter i ditt arbeid

- blir avskjediget eller sagt opp fra arbeid på grunn av forhold som kan bebreides deg

Du mister dagpengene i fire uker dersom du uten rimelig grunn unnlater å møte hos Aetat etter å ha fått innkalling. Eventuell sykdom må dokumenteres med legeattest.

Vurderingen av hva som anses som “rimelig grunn” til å slutte i et arbeid, nekte å ta imot et tilbud om arbeid osv., er i praksis meget streng. Du kan ikke gå ut fra at det du selv regner som “rimelig grunn” blir godtatt. Er du i tvil, kontakt ditt lokale Aetat-kontor."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si att jeg før jeg gikk ut i permisjon jobbet i samme firma i 7 år. Sa derfor har jeg rett til dagpenger. Spørsmålet mitt er jo egentlig hva som kvalifiseres til rimelig grunn til å ikke ta imot en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde en måtte ha vært i arbeid for å få dagpenger (og ikke permisjon), men jeg tar kanskje feil. Studenter og vernepliktige får ikke dagpenger etter endt studie eller tjeneste mens de søker jobb. Men jeg vet ikke om det stiller seg annerledes for mennesker etter endt permisjon.

Det ble nye regler fra 1 juli 2005, nå regnes fødselspenger som dagpengegrunnlag i følge aetat sin brosjyre om hvem som kan få dagpenger. Ellers så ser de også på hva man har tjent året før man gikk ut i permisjon.

Befinner meg i samme situasjon som deg, Jens og er nå midt oppe i forberedelsene til å søke om dagpenger. Et skikkelig mareritt! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nye regler fra 1 juli 2005, nå regnes fødselspenger som dagpengegrunnlag i følge aetat sin brosjyre om hvem som kan få dagpenger. Ellers så ser de også på hva man har tjent året før man gikk ut i permisjon.

Befinner meg i samme situasjon som deg, Jens og er nå midt oppe i forberedelsene til å søke om dagpenger. Et skikkelig mareritt!  :tristbla:

Åh???Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for opplysningen :) Nå lærte jeg noe nytt i dag også. Det er 7 år siden jeg søkte om dagpenger for ett år, så mine kunnskaper om dette er mangelfulle nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få dagpenger skal du være reelt arbeidssøkende.

Å være reelt arbeidssøkende betyr at du skal ta en jobb om du får den, og du skal søke aktivt. Det forutsettes at du har en løsning for barnepass. For du ER ikke reel arbeidssøker dersom du ikke har planer om å ta en jobb fordi du er hjemme med ditt barn frem til høsten.

Dagpenger er for arbeidssøkende, ikke frivillig hjemmeværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å få dagpenger selv om man ikke er så aktivt arbeidssøkende som aetat ønsker. MEN de har det med å kalle deg inn på det ene og det andre hele perioden, og da er du nødt til å stille, ellers mister du retten til penger. Om du har noen du kan få til å være barnevakt for deg slike dager, og når du evt blir kallt inn til intervjuer, så hadde jeg tatt sjansen!

Men du vil miste dagpengene dersom du skulle si nei til en jobbfordi den starter for tidlig. (Men man gjør jo gjerne en avtele med en arbeidsgiver om når man skal begynne da...)

Har gått på dagpenger en ekstra mnd. uten å sende en søknad eller møte opp på innkallinger fra aetat. Hadde fått jobb, og ventet bare på at de var klare til å ta imot meg.

(Når aetat kalte meg inn forklarte jeg bare at jeg ikke kunne gjøre avtaler, for jeg måtte være tilgjengelig for min nye arbeidsgiver dersom jeg fikk muligheten til å starte før.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
. Studenter og vernepliktige får ikke dagpenger etter endt studie eller tjeneste mens de søker jobb.

min bror fikk over 8000 i dagpenger/mnd da han var ferdig med førstegangstjenesten, og han har aldri hatt jobb før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Du må være reell arbeidssøker for å kunne søke dagpenger.

Det finnes INGEN grunner som er gode nok til å takke nei til jobb. så enkelt, og så urettferdig.

"Eier" du fortsatt ei stilling der du jobba før du gikk ut i permisjon?

I så fall kan du ikke få dagpenger. Har du ulønna permisjon har du sjøl valgt å være inntektsløs.

Har du sagt opp jobben må du regne med åtte ukers karantene.

Har du derimot blitt oppsagt er karantenen to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Det jeg lurer på er, hva om jeg får jobb tilbud før den tid?Hva gjør jeg da med sønnen min, om jeg ikke finner dagmamma?

Da må du være hjemme uten penger, eller helst gjøre en reell innsats for å finne dagmamma. HVis du er aktivt jobbsøkende bør du allerede nå prøve å finne dagmamma som kan starte når du får jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_hei_*

jeg lurer på en ting, jeg har vært lærling i 2 år no, og har fått tilbud om kontrakt. dvs at det ikkje er et konkret tilbud, men sånn "snakk med han fyren så får du nok kontrakt". har ikkje lyst å gå på kontrakt 3 måneder om gangen og har egentlig lyst å flytte fra plassen. men i teorien så sier jeg ikke opp jobben min, ettersom kontrakten min snart går ut, men jeg oppsøker ikke en fortsettelse vis dere skjønner.

I tilleg så mangler jeg en karakter før jeg får skrevet ut fagbrevet mest sannsynelig og har lyst å ta denne før jeg søker etter videre jobb.

har jeg rett på dagpenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg rett på dagpenger?

Aetat ser på hva du har tjent året før. Er du over den grensa har du i utgangspunktet rett på dagpenger.

julenissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest hei igjen

takk for svar, men har et spørsmål til.

er over grensen. men ettersom at jeg tenker å melde meg opp til det ene faget faller jeg ikkje under student og mister retten min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være reell arbeidssøker for å kunne søke dagpenger.

Det finnes INGEN grunner som er gode nok til å takke nei til jobb. så enkelt, og så urettferdig.

(...)

En rimelig og god grunn til å takke nei til arbeid er helse, og det dokumenteres av en lege. Så det finnes noen gode grunner, og det skal mye til før en lege blir motsagt (trengs gjerne en annen lege til å kunne gjøre det).

(...) har et spørsmål til.

er over grensen.  men ettersom at jeg tenker å melde meg opp til det ene faget faller jeg ikkje under student og mister retten min?

Som student faller en utenfor og mister retten til dagpenger. Slik var det i hvertfall når jeg søkte om dagpenger for noen år siden.

Jeg fikk innvilget et unntak. Jeg fikk dagpenger som student ved at jeg skrev av skoletimer som arbeidstimer. Dette er ikke vanlig praksis, og ble løsningen på et spesielt tilfelle. Jeg fikk ikke nytte arbeidsformidlingen til aetat uten å ha deltatt på et møte der saksbehandler krevde å fylle ut søknad om dagpenger, og jeg oppgav at jeg var student som fulgte forelesninger allerede og planene om videre studier på søknaden. Når jeg kom inn på det videre studiet trengte jeg ikke å bruke arbeidsformidlingen deres lenger, og når aetat da prøvde å kalle tilbake søknaden og avgjørelsen om dagpenger, ble det bestemt av retten at jeg skulle beholde dagpengene ut stønadsperioden, og skrive av skoletimer som arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker også om dagpenger nå, og fikk beskjed om at fordi jeg har et barn å ta hensyn til, kan jeg takke nei til enkelte typer jobber (nattejobbing, f. eks.) - men jeg må være reelt arbeidssøkende. Altså kan man ikke takke nei til alle jobbtilbud osm dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i permisjon ett år, og skal nå søke om arbeidsledighets trygd, fram til jeg får barnehave plass til sønnen min. Dette tror jeg ikke han får før til høsten. Det jeg lurer på er, hva om jeg får jobb tilbud før den tid?Hva gjør jeg da med sønnen min, om jeg ikke finner dagmamma?Kan jeg takke nei, og er det saklig grunn?Vil jeg da fortsatt få dagpenger?

Barn er ikke noe hinder for å ta seg jobb. Du skriver under på at du skal ta jobb...derfor får du dagpenger. D får sørge for å ha en dagmamma i bakhånd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...