AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Jeg har ikke fått dette undersøkt skikkelig da jeg er husbunden pga ME. Men har i flere år slitt med det jeg tror er krystallsyke. Stort sett har jeg fått anfall på natt, har bråvåknet av karusellsvimmelhet hvor jeg hiver tak i madrassen for å holde meg fast til det går over. Oftest så fortsetter det sånn med anfall hver dag i noen dager før det blir helt borte. Stort sett så er det om jeg snur hodet mot venstre i sengen at anfallene kommer, men også hvis jeg knekker hodet bakover/ser i taket. Nå fikk jeg disse anfallene tilbake etter covid i november, men denne gangen vil det ikke skikkelig gi seg. Jeg tror at ting har normalisert seg, jeg kan ligge på siden i senga og lese bok/scrolle på telefonen i en time eller to, og så kommer det plutselig et anfall. Alltid på venstre side. Høres dette ut som krystallsyke? Burde jeg få hjelp til å gjøre slike øvelser, hjelper de? Takknemlig for svar ❤️🩹 Anonymkode: 2d27d...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Jeg ville funnet en behandler som bruker briller som filmer øyebevegelsene dine, og finner ut av hvilke øvelser/behandling som passer for deg. jeg har hatt krystallsyke 2 ganger, jeg ble bra av øvelser jeg fant på YouTube, men nr du har hatt det av og på lenge ville jeg fått det undersøkt før du gjør noe selv. Anonymkode: d4773...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #3 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ville funnet en behandler som bruker briller som filmer øyebevegelsene dine, og finner ut av hvilke øvelser/behandling som passer for deg. jeg har hatt krystallsyke 2 ganger, jeg ble bra av øvelser jeg fant på YouTube, men nr du har hatt det av og på lenge ville jeg fått det undersøkt før du gjør noe selv. Anonymkode: d4773...049 Som sagt er det så og si umulig for meg å reise til behandler, men skal undersøke å se om noen kan komme hjem igjen hjelpe meg. Ts Anonymkode: 2d27d...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Del Skrevet 20. januar Det kan høres ut som krystallsyke, ja. Hvor lenge bruker svimmelhetsanfallene vare? Roer de seg med en gang du endrer hodestillingen igjen? Få noen til å se hvordan øynene dine ser ut når du har et anfall. Dersom de rykker bak og fram er sjansen stor for at det er krystallsyke. Men dra til lege for å få det konstatert, og de kan også hjelpe deg med øvelser for å holde det i sjakk. Anonymkode: b2e0d...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #5 Del Skrevet 20. januar Har hatt det flere ganger. Første gangen gikk jeg til fysioterapeut hvor jeg fikk øvelser for å bevege bort krystallene, andre gangen så kjente jeg det igjen og ble fortere bra for jeg la meg ikke bare i senga og syntes synd på meg pga svimmel. Jeg reiste meg opp og med i senga og snurret på hodet, gikk rundt og støttet meg til det. Som nevnt over, du har gjerne krystallsyke når øynene ikke er i ro når du har bevegd hodet. Søk behandling om du får det Sjansen for at det kommer igjen er stor, spesielt ved stress eller inaktivitet. Min oppsto bok mest pga stress og kom til en ekstrem ubeleilig tid midt i stort prosjekt på jobb. Jeg dro på jobb, beordret andre rundt til å fikse ting for meg med det vi holdt på med siden jeg var eneste med full oversikt. Anonymkode: c1cb5...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #6 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan høres ut som krystallsyke, ja. Hvor lenge bruker svimmelhetsanfallene vare? Roer de seg med en gang du endrer hodestillingen igjen? Få noen til å se hvordan øynene dine ser ut når du har et anfall. Dersom de rykker bak og fram er sjansen stor for at det er krystallsyke. Men dra til lege for å få det konstatert, og de kan også hjelpe deg med øvelser for å holde det i sjakk. Anonymkode: b2e0d...ca6 Ikke lenge, er snakk om sekunder men vet ikke eksakt hvor mange. Ja anfallet roer seg enten med en gang eller ganske raskt etter jeg endrer hodestilling. Og det med øynene har jeg aldri fått sjekket, så skal be samboeren min se i morgen. Får nok ikke til å reise til lege med det første, men håper på å få det til etterhvert 👍🏻 takk for tips! Ts Anonymkode: 2d27d...2c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #7 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har hatt det flere ganger. Første gangen gikk jeg til fysioterapeut hvor jeg fikk øvelser for å bevege bort krystallene, andre gangen så kjente jeg det igjen og ble fortere bra for jeg la meg ikke bare i senga og syntes synd på meg pga svimmel. Jeg reiste meg opp og med i senga og snurret på hodet, gikk rundt og støttet meg til det. Som nevnt over, du har gjerne krystallsyke når øynene ikke er i ro når du har bevegd hodet. Søk behandling om du får det Sjansen for at det kommer igjen er stor, spesielt ved stress eller inaktivitet. Min oppsto bok mest pga stress og kom til en ekstrem ubeleilig tid midt i stort prosjekt på jobb. Jeg dro på jobb, beordret andre rundt til å fikse ting for meg med det vi holdt på med siden jeg var eneste med full oversikt. Anonymkode: c1cb5...c94 Har ikke hørt om noen som legger seg ned og synes synd på seg selv pga krystallsyke men. Ja det er stress eller virusinfeksjoner som ser ut til å være triggere her. Ts Anonymkode: 2d27d...2c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå