Gå til innhold

Ufør og daglige rutiner

Disni

Anbefalte innlegg

Hei

Har dere som uføre noen daglige rutiner?

Hvilke rutiner har du og hvorfor?

Hvis du ikke har rutiner, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 3-4 ukentlige behandlingsavtaler (faste dager, litt varierende tidspunkt) som gir uka litt rutiner og struktur. Ut over det er lite fastlagt, jeg har såpass varierende og uforutsigbar form og ditto hvilebehov at jeg må tilpasse en del etter dagsform.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Daria said:

Jeg har 3-4 ukentlige behandlingsavtaler (faste dager, litt varierende tidspunkt) som gir uka litt rutiner og struktur. Ut over det er lite fastlagt, jeg har såpass varierende og uforutsigbar form og ditto hvilebehov at jeg må tilpasse en del etter dagsform.

Ja, da har du jo litt å henge fingrene i. 
jo, dagsform forstår jeg.

jeg tenkte litt om du har noen faste rutiner som du aldri viker fra og evnt hva det kan være. 

jeg har store smerter konstant, og økende sporadisk ila dagen. 

Men noen faste har jeg. 

Mine morgenrutiner er

Stå opp 06.30

Morgenstell med ansiktsvask og munnhygiene

kle på (Ikke pysj, men sivilklær)

Lufte stua og få inn frisk luft

drikke o,6 l vann og vitaminer

morgentur 1 km og sjekke post

dusje

klokken 08.00 er jeg da klar

dagens første måltid er klokken 15.00

rutiner på ettermiddag 

lufte stua og få inn frisk luft
drikke vann 0,4 liter

gå tur 2 km

avslapningsteknikk

styrketrening gjør jeg 3-4 ganger i uka avhengig av form. Den klarer jeg ikke å få rutine på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opp 0530. Kaffe, dusj, frokost.

Resten av dagen vasker jeg f.eks klær, rydder litt, går med søppel, henter post, lager middag. Må hvile mye. Leser masse bøker 

Har jeg en god dag, så kommer jeg meg på matbutikk, baker brød, vasker et rom om gangen osv. Stort hus, så føler meg alltid litt på etterskudd. På sommeren prioriterer jeg å være mest mulig ute, i drivhus og hage.

Anonymkode: 7beb5...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Starter dagen med dusj og hudpleie. Synes det er viktig å føle den type velvære. Men noen dager er det alt jeg har kapasitet til, så da blir det ikke gjort så mye annet.

Anonymkode: a6a68...7f7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Opp 0530. Kaffe, dusj, frokost.

Resten av dagen vasker jeg f.eks klær, rydder litt, går med søppel, henter post, lager middag. Må hvile mye. Leser masse bøker 

Har jeg en god dag, så kommer jeg meg på matbutikk, baker brød, vasker et rom om gangen osv. Stort hus, så føler meg alltid litt på etterskudd. På sommeren prioriterer jeg å være mest mulig ute, i drivhus og hage.

Så bra å starte dagen tidlig..jeg har vurdert å stå opp 15 min tidligere, men usikker…..

ja, kjenner på mange oppgaver som må gjøres mellom hvile. 

Så fint med drivhus/hage hobby.

jeg har ingen hobby pr nå. Men det kommer vel etterhvert. 

Ingen som har faste møter med en organisasjon eller venner f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg våkner alt fra klokken syv og til alarmen ringer klokken ni. Kan bli liggende i sengen lenge, men står som regel opp mellom ni og ti, eller litt før når jeg våkner så tidlig som i dag. Steller og kler på meg, spiser frokost mens jeg ser på dagens episoder av diverse serier og om jeg ikke har planer glor jeg på tv til tolv. Etter det varierer det hva jeg gjør.

Men en vanlig mandag består av trening på treningssenter og hvile etter det. Middag og tv er som regel alltid fast innslag uansett hvilken dag det er. Torsdager er også treningsdag. 

Ellers går jeg på en hobbyklubb en dag i uken, jeg syr og strikker mye, er mye med en venninne og i helgene så er det virkelig helg, da gjør jeg lite.

Anonymkode: a745d...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så heldig at jeg klarer å jobbe litt, så er bare 60% ufør. De dagene jeg er på jobb, er det alt jeg klarer den dagen. Dagene jeg ikke er på jobb er det viktig med lavt tempo. Sover så lenge jeg klarer, leser litt bok, går en liten tur. Også har jeg barn som kommer hjem fra skolen, så da prøver jeg å bruke energien min på dem. 
Noen faste rutiner er hudpleie morgen og kveld, samt en yoga-økt på 15min på ettermiddagen.

Anonymkode: 75351...6f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg våkner tidlig, rundt kl. 6, men ligger noen timer i senga og hviler, leser og ser på Netflix. Kl. 9 er jeg klar for enten 1,5 times tur eller trening på SATS. Det gjør jeg 5 dager i uka. Så er det hjem og dusje og slappe av. Er I behandling 1 gang i uka og treffer i snitt 1 venninne per uke, men klarer bare 1 aktivitet per dag. Fra kl. 14 ligger jeg stort sett på sofaen og ser på tv, tar kveldsmedisiner kl. 20.20, legger meg kl. 21.30 og leser i en time før jeg prøver å sove. 

Spiser kl. 14, 17 og 20, og så litt havregryn og yoghurt eller en proteinpudding kl. 21. Jeg er avhengig av rutiner og klokkeslett for å mestre livet. 

Anonymkode: e2121...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (3 timer siden):

Så bra å starte dagen tidlig..jeg har vurdert å stå opp 15 min tidligere, men usikker…..

ja, kjenner på mange oppgaver som må gjøres mellom hvile. 

Så fint med drivhus/hage hobby.

jeg har ingen hobby pr nå. Men det kommer vel etterhvert. 

Ingen som har faste møter med en organisasjon eller venner f.eks.?

Er oppe så tidlig fordi jeg ikke klarer å sove lenge. Men det er helt ok 🙂. Hage og bøker er kjempefine hobbyer for meg. Skulle ønske jeg klarte å drive med frivillig arbeid. Vi har noen gode organisasjoner med flotte folk her. Men jeg klarer ikke å forplikte meg til faste tider og dager, så det blir for vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 4-5 faste helseavtaler i uken, av og til mer. Har normalt én fridag, men hender jeg må ha noe spesialisttimer der. 

Jeg står normalt opp i 6tiden, av og til før, men sjeldent senere. En del dager er jeg i gang i 4 tiden, og prepper da gjerne litt mat for kommende dager. 

Jeg står i hvert fall opp, gjør klart medisinene mine, og klart til frokost. Frokosten koker i mikroen mens jeg er på badet. Jeg prøver å dusje 1-2 ganger i uken så de fleste dager er det å vaske meg. Går inn på soverommet etter å ha vært på badet og ser over at medisinene stemmer, og tar de da. Tar ikke lange stunder og det stemmer normalt sett, men liker den ekstra sjekken. Spiser frokost og venter på at medisinene skal virke, samtidig som jeg har varmeputer rundt om på kroppen. Rydder opp etter frokosten fortløpende. 
Noen dager drar jeg rett ut på tur, andre dager har jeg timeavtaler tidligere og drar på det. 

Jeg går alltid en del tur i løpet av dagen, tøyer en del, hviler mye, og gjør husarbeid fortløpende. Jeg handler oftest i forbindelse med timer, og tar da også å går innom apotek eller annet i den forbindelse. 

Jeg har en haug med rutiner på ettermiddagen når jeg er mest sliten. Medisiner for kvelden legges tidlig. Jeg gjør klart for å fylle varmeputer, fikser sengen, legger klart nattøy, og annet jeg trenger for kvelden. Nettbrett og annet flyttes inn soverommet. Jeg gjør absolutt alt jeg kan gjøre klart før ettermiddagstur klart før, fordi jeg har en tendens til å snurre veldig rundt, og det vil da ta for lang tid å legge meg. Begynner medisinering for kvelden i 19-20 tiden, og den tar noen timer. Jeg gjør normalt ikke noe på kveldstid for å kunne følge medsinregimet. Er også så sliten når ettermiddagen kommer at jeg ikke orker folk eller annet da. Jeg tøyer før jeg legger meg, og har varmeputer på ekstra smertefulle steder.

Jeg må i mellom de to bolkene følge opp med mer medisiner igjennom dagen, men noen ganger tas de ute når jeg er på farten med timeavtaler. Jeg må også ta ekstra medisiner for ulikt etter et fast regime ulike dager i uken. 

Jeg gjør normalt ekstra husarbeid i løpet av helgen eller en fast dag i uken hvor jeg har mindre. Jeg går en del tur, tøyer mye, hviler enda mer, og tiden går, sånn utenom timeavtaler. Jeg er i tillegg litt frivillig, men normalt ikke på ukentlig basis. 

Anonymkode: 79ec6...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står opp 6-6.30.

Kler på meg og vasker ansiktet.

Drikker kaffe og spiser frokost.

Studerer til 11, da er det lunsj, før studier igjen et par timer.

Middag 16.30

Kveldsmat klokken 20.00

Lette fysio øvelser mellom kvelds og leggetid 

Legger meg innen 21.30 

Hadde ikke klart meg uten rutiner.

Anonymkode: d0906...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke ha faste rutiner mtp når jeg står opp og når jeg gjør hva, for jeg vet aldri når jeg klarer det. 

Men jeg står opp når kroppen klarer det, og jeg begynner hver dag med en dusj. Drikker vann med elektrolytter, og lager meg noe å spise etterpå. 
Prioriterer å gå tur og lette styrkeøvelser når det går. 
Stretching av nakke daglig. 
Pusteøvelser. 
Middag
Kvelds

Mine mål er å klare dette hver dag/så ofte som mulig, men jeg kan ikke låse meg til at det skal gjøres da og da, for det går ikke i min situasjon. Men legger meg dog til samme tid hver kveld da :) 

Anonymkode: d8caf...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke ha faste rutiner mtp når jeg står opp og når jeg gjør hva, for jeg vet aldri når jeg klarer det. 

Men jeg står opp når kroppen klarer det, og jeg begynner hver dag med en dusj. Drikker vann med elektrolytter, og lager meg noe å spise etterpå. 
Prioriterer å gå tur og lette styrkeøvelser når det går. 
Stretching av nakke daglig. 
Pusteøvelser. 
Middag
Kvelds

Mine mål er å klare dette hver dag/så ofte som mulig, men jeg kan ikke låse meg til at det skal gjøres da og da, for det går ikke i min situasjon. Men legger meg dog til samme tid hver kveld da :) 

Ja, varierende helse er kjipt.

det virker jo som om du har så god kontroll du kan ha. 

Vann med elektrolytter. Mener du litt salt i vannet? Hvor mye har du oppi?

Hvor mange skritt går du ila en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (5 timer siden):

Mine morgenrutiner er

Stå opp 06.30

Morgenstell med ansiktsvask og munnhygiene

kle på (Ikke pysj, men sivilklær)

Lufte stua og få inn frisk luft

drikke o,6 l vann og vitaminer

morgentur 1 km og sjekke post

dusje

klokken 08.00 er jeg da klar

Du kler på deg dagens klær før du har dusjet?

Anonymkode: 8ee16...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Var det infoen du fikk ut av det? 
syntes synd på deg….du leter etter feil i stedet for å fokusere på kunnskap/erfaringsdeling. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle hun gått morgentur naken...?

Jeg dusjer også senere på dagen, etter å ha gått noen km/mil i skogen. 

Anonymkode: cfa84...3d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (3 timer siden):

Ja, varierende helse er kjipt.

det virker jo som om du har så god kontroll du kan ha. 

Vann med elektrolytter. Mener du litt salt i vannet? Hvor mye har du oppi?

Hvor mange skritt går du ila en dag?

Elektrolyttblanding, det er salt, kalium, magnesium, kalsium. Bruker som regel en måleskje daglig, kjøper på helsekosten. 

Det er umulig å svare på, jeg teller ikke sånt. Noen dager går jeg 10 min, andre dager 20 min, andre dager ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg står opp og legger meg samme tid. Er ute én gang i uka- mathandling og kafé på fredager med enten venninne eller familiemedlem. Det er det. 

Husarbeid, matlaging diverse tas når jeg orker. 

Anonymkode: b3c7d...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg avskyr egentlig faste rutiner, og vil helst improvisere det meste. Bruker lister da, for å holde styr på gjøremål. Står opp sånn ca. på samme tid hver dag (har klokka på 08:00), og MÅ spise frokost for å unngå å bli uggen, men ellers tar jeg ting litt som det kommer. Jobber mye frivillig og har forskjellige verv i lokalpolitikken, så kalenderen blir ofte organisert etter det.

Anonymkode: 77b8b...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...