Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hunder kan ikke ha autisme, vel? Jeg er glad i dyr, men altså 😂🤭

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker henne, det ett spill hun har.

Skrevet
Kålrota skrev (På 19.9.2025 den 18.28):

Hunder har ikke autisme, nå må vi gi oss. 

Jo, det kan de ha. Synes selv hun tar lite hensyn til hundens tilstand/utfordringer/autisme.

Skrevet

Nei, de kan ikke det. Anbefaler deg å lese deg opp, kanskje snakke med en dyrlege? Menneskeliggjøring av dyr er ikke til dyras beste. 

• Liker 7
Skrevet

Hunder kan jo ha nevrologiske lidelser og problematisk atferd, mange hunder er jo vannvittig sære, men diagnosen autisme finnes ikke hos hunder. Skulle tatt seg ut om vi begynner å gå nedover de stiene med dyrene våre, herregud, jeg syns jeg ser influencerene. 

• Liker 2
Skrevet
Sammy! skrev (43 minutter siden):

Hunder kan jo ha nevrologiske lidelser og problematisk atferd, mange hunder er jo vannvittig sære, men diagnosen autisme finnes ikke hos hunder. Skulle tatt seg ut om vi begynner å gå nedover de stiene med dyrene våre, herregud, jeg syns jeg ser influencerene. 

Haha. Ja, hunder med kompleks ptsd, adhd, borderline og bipolar lidelse. Jeg orker seriøst ikke. Fint å være oppmerksom på hundens individuelle personlighet og behov, men å benytte diagnoser som er utarbeidet med utgangspunkt i mennesker og vår fungering er helt meningsløst. 

• Liker 4
Skrevet
Kålrota skrev (På 24.9.2025 den 6.32):

Nei, de kan ikke det. Anbefaler deg å lese deg opp, kanskje snakke med en dyrlege? Menneskeliggjøring av dyr er ikke til dyras beste. 

Her er det du som skal lese deg opp, ikke jeg. Du forstår jo heller ikke begrepet «menneskeliggjøring» - verken mental helse eller psykiske utfordringer/psykiatriske tilstander er forbeholdt mennesker. Å anerkjenne at andre individer enn vår egen art kan rammes av ulike tilstander, fysisk som psykisk, er ikke å menneskeliggjøre!

Diagnoser og deres tilhørende screenings er også kun et system vi har laget oss for lettere å kunne identifisere og kategorisere ulike sykdommer/tilstander. De sykdommene/tilstandene kan altså også ramme andre arter enn vår egen her i verden!

Skrevet
baremeg007 skrev (På 26.9.2025 den 7.29):

Her er det du som skal lese deg opp, ikke jeg. Du forstår jo heller ikke begrepet «menneskeliggjøring» - verken mental helse eller psykiske utfordringer/psykiatriske tilstander er forbeholdt mennesker. Å anerkjenne at andre individer enn vår egen art kan rammes av ulike tilstander, fysisk som psykisk, er ikke å menneskeliggjøre!

Diagnoser og deres tilhørende screenings er også kun et system vi har laget oss for lettere å kunne identifisere og kategorisere ulike sykdommer/tilstander. De sykdommene/tilstandene kan altså også ramme andre arter enn vår egen her i verden!

Men svært mange av disse hundene som utvikler tilstander som kan "minne" om autisme, har store atferdsvansker osv, de har jo ofte eiere som enten a) behandler hunden som en baby, altså menneskeliggjør den. Alt skal være på hundens premisser, vil den ikke klippe negler, nei vel. Vil den ikke ha på sele, nei vel. Vil den ikke inn, nei vel. And the list goes on and on. Jeg er for at vår relasjon med hundene våre skal være positiv, og et hundehold preget av tvang og makt er selvfølgelig ikke bra, men det er vi som mennesker som legger føringer om hvordan ting skal være, det er vi som bestemmer, og noen ting skal hunden gjøre, enten den liker det eller ei. Eller b) som lar hunden havne i situasjoner den ikke mestrer, der den blir overstimulert, usikker og redd, og til slutt ender opp med å være reaktiv. 

Jeg mener at de aller fleste tilfellene med problemhunder skyldes eierne.

Og la oss være ærlige, et menneske med autisme lever som oftes godt med den diagnosen. Gjør en hund? Om et menneske får kreft går de fleste av oss gledelig gjennom brutal og farlig behandling for å bli friske, men det er ikke etisk riktig at hunder får den samme behandlingen, for de forstår det ikke på samme måte som oss.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...