Gå til innhold

Når ble det vanlig å si «på en måte» i annenhver setning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og hva mener folk egentlig med dette utsagnet? 
Kan ikke si det høres spesielt intelligent ut å slenge på «på en måte» i slutten av setningen, uansett hva man formidler 😀 

Anonymkode: 6dd5d...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg antar det kommer frem når personer med en motsatt meningen eller syn i pågående samtalen vil fremme et poeng men tør ikke å stå for det, så de tøyser det bort ved å si «på en måte». 

Anonymkode: a61cf...661

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, jeg blir faktisk helt sprø av å høre på enkelte. Jeg studerer nå, og vi har en del framføringer. Hvis jeg hadde tatt et shot vodka for hver gang noen sa "på en måte" i løpet av en time med framføringer, hadde jeg vært dritings.

Jeg må rette kritikk mot meg selv også. Jeg bruker dessverre ordet "liksom" for mye, men prøver å forbedre meg.

Anonymkode: a8db2...60e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, jeg blir faktisk helt sprø av å høre på enkelte. Jeg studerer nå, og vi har en del framføringer. Hvis jeg hadde tatt et shot vodka for hver gang noen sa "på en måte" i løpet av en time med framføringer, hadde jeg vært dritings.

Jeg må rette kritikk mot meg selv også. Jeg bruker dessverre ordet "liksom" for mye, men prøver å forbedre meg.

Anonymkode: a8db2...60e

Haha det tror jeg på, at du hadde blitt dritings 😅 Typisk norsk med sånne hjernedøde uttrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel bare tomme fyllord som man får den uvanen å legge til. Akkurat på samme måte som mange sier "liksom" i annenhver setning. De som snakker engelsk, gjør det samme med ordet "like".

Vet ikke når det ble vanlig, men slike ting har sikkert eksistert i ulike varianter siden "tidenes morgen".

Anonymkode: 135f9...3ec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og "skjønner du"? Det er visst også på moten nå. Evt "skjønner du hva jeg mener/sier"?

Anonymkode: 5b4b2...896

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Trender. For et år siden eksploderte uttrykket "å stå i det" overalt. Nå ett år senere er det mye mindre av det. Utrykket "har behov for" har tatt av siste 3 månedene.

Anonymkode: 8e808...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slike fyllord har da alltid blitt brukt.

Anonymkode: d9de7...7ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke merket meg "på en måte", men "ikke sant". Det synes jeg høres ut som man er veldig usikker på eget utsagn. Audun Lysbakken sa det i annenhver setning. Lurte ofte på hvor rådgiverne hans var.

Også, Jammen, hør". Det sier Støre veldig mye. Tenker at det vise frustrasjon over at motparten ikke er enig. Så istedenfor å komme med gode argumenter, gjentas det en har sagt med et "Jammen, hør" foran. Meningen blir ikke mer delt av den grunn.

Anonymkode: c883e...023

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke merket meg "på en måte", men "ikke sant". Det synes jeg høres ut som man er veldig usikker på eget utsagn. Audun Lysbakken sa det i annenhver setning. Lurte ofte på hvor rådgiverne hans var.

Også, Jammen, hør". Det sier Støre veldig mye. Tenker at det vise frustrasjon over at motparten ikke er enig. Så istedenfor å komme med gode argumenter, gjentas det en har sagt med et "Jammen, hør" foran. Meningen blir ikke mer delt av den grunn.

Anonymkode: c883e...023

Sainnt ja?

Alltid brukt på trøndersk, sikkert helt fra middelalderen 😅

Anonymkode: e2efc...7a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke vanlig i min omgangskrets, men jeg har hørt det (og irritert meg over det) ved intervjuer etc. 
Tenker dette ikke er veldig vanlig, annet enn i noen miljøer/kretser... 

Anonymkode: 5d362...a85

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke vanlig i min omgangskrets, men jeg har hørt det (og irritert meg over det) ved intervjuer etc. 
Tenker dette ikke er veldig vanlig, annet enn i noen miljøer/kretser... 

Anonymkode: 5d362...a85

Jeg personlig tolker det nærmest som at personen har en IQ under 100 når vedkommende lirer av seg: «på en måte». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tyder på usikkerhet og er en såpass enorm ulempe at jeg pleier å si i fra. Det fleste tåler å få høre det.

Anonymkode: b1117...743

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

A) For å si det sånn så er det på en måte en uvane liksom, men for å si det sånn så er det liksom ikke bare å kutte ut, for da blir på en måte setningene så korte, liksom.

B) Det er en uvane. 

Anonymkode: 7f531...ed7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slike fyllord har da alltid blitt brukt.

Anonymkode: d9de7...7ba

Ja, spesielt "liksom". Husker læreren vår prøvde å få elevene til å slutte med det allerede på 80-tallet, men det brukes liksom fortsatt i omtrent hver setning, liksom.

Anonymkode: 6f477...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...