Gå til innhold

Når ble det vanlig å si «på en måte» i annenhver setning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva mener folk egentlig med dette utsagnet? 
Kan ikke si det høres spesielt intelligent ut å slenge på «på en måte» i slutten av setningen, uansett hva man formidler 😀 

Anonymkode: 6dd5d...e08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar det kommer frem når personer med en motsatt meningen eller syn i pågående samtalen vil fremme et poeng men tør ikke å stå for det, så de tøyser det bort ved å si «på en måte». 

Anonymkode: a61cf...661

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg blir faktisk helt sprø av å høre på enkelte. Jeg studerer nå, og vi har en del framføringer. Hvis jeg hadde tatt et shot vodka for hver gang noen sa "på en måte" i løpet av en time med framføringer, hadde jeg vært dritings.

Jeg må rette kritikk mot meg selv også. Jeg bruker dessverre ordet "liksom" for mye, men prøver å forbedre meg.

Anonymkode: a8db2...60e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, jeg blir faktisk helt sprø av å høre på enkelte. Jeg studerer nå, og vi har en del framføringer. Hvis jeg hadde tatt et shot vodka for hver gang noen sa "på en måte" i løpet av en time med framføringer, hadde jeg vært dritings.

Jeg må rette kritikk mot meg selv også. Jeg bruker dessverre ordet "liksom" for mye, men prøver å forbedre meg.

Anonymkode: a8db2...60e

Haha det tror jeg på, at du hadde blitt dritings 😅 Typisk norsk med sånne hjernedøde uttrykk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare tomme fyllord som man får den uvanen å legge til. Akkurat på samme måte som mange sier "liksom" i annenhver setning. De som snakker engelsk, gjør det samme med ordet "like".

Vet ikke når det ble vanlig, men slike ting har sikkert eksistert i ulike varianter siden "tidenes morgen".

Anonymkode: 135f9...3ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og "skjønner du"? Det er visst også på moten nå. Evt "skjønner du hva jeg mener/sier"?

Anonymkode: 5b4b2...896

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trender. For et år siden eksploderte uttrykket "å stå i det" overalt. Nå ett år senere er det mye mindre av det. Utrykket "har behov for" har tatt av siste 3 månedene.

Anonymkode: 8e808...7d5

AnonymBruker
Skrevet

Slike fyllord har da alltid blitt brukt.

Anonymkode: d9de7...7ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke merket meg "på en måte", men "ikke sant". Det synes jeg høres ut som man er veldig usikker på eget utsagn. Audun Lysbakken sa det i annenhver setning. Lurte ofte på hvor rådgiverne hans var.

Også, Jammen, hør". Det sier Støre veldig mye. Tenker at det vise frustrasjon over at motparten ikke er enig. Så istedenfor å komme med gode argumenter, gjentas det en har sagt med et "Jammen, hør" foran. Meningen blir ikke mer delt av den grunn.

Anonymkode: c883e...023

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke merket meg "på en måte", men "ikke sant". Det synes jeg høres ut som man er veldig usikker på eget utsagn. Audun Lysbakken sa det i annenhver setning. Lurte ofte på hvor rådgiverne hans var.

Også, Jammen, hør". Det sier Støre veldig mye. Tenker at det vise frustrasjon over at motparten ikke er enig. Så istedenfor å komme med gode argumenter, gjentas det en har sagt med et "Jammen, hør" foran. Meningen blir ikke mer delt av den grunn.

Anonymkode: c883e...023

Sainnt ja?

Alltid brukt på trøndersk, sikkert helt fra middelalderen 😅

Anonymkode: e2efc...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig i min omgangskrets, men jeg har hørt det (og irritert meg over det) ved intervjuer etc. 
Tenker dette ikke er veldig vanlig, annet enn i noen miljøer/kretser... 

Anonymkode: 5d362...a85

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke vanlig i min omgangskrets, men jeg har hørt det (og irritert meg over det) ved intervjuer etc. 
Tenker dette ikke er veldig vanlig, annet enn i noen miljøer/kretser... 

Anonymkode: 5d362...a85

Jeg personlig tolker det nærmest som at personen har en IQ under 100 når vedkommende lirer av seg: «på en måte». 

AnonymBruker
Skrevet

Det tyder på usikkerhet og er en såpass enorm ulempe at jeg pleier å si i fra. Det fleste tåler å få høre det.

Anonymkode: b1117...743

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

A) For å si det sånn så er det på en måte en uvane liksom, men for å si det sånn så er det liksom ikke bare å kutte ut, for da blir på en måte setningene så korte, liksom.

B) Det er en uvane. 

Anonymkode: 7f531...ed7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slike fyllord har da alltid blitt brukt.

Anonymkode: d9de7...7ba

Ja, spesielt "liksom". Husker læreren vår prøvde å få elevene til å slutte med det allerede på 80-tallet, men det brukes liksom fortsatt i omtrent hver setning, liksom.

Anonymkode: 6f477...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...