AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hei, Jeg jobber som freelancer for et firma, og tidligere denne uken mottok jeg en e-post om at jeg ikke kunne få flere oppdrag fordi firmaet ønsket å prioritere nye freelancere. Jeg tenkte først at dette hørtes rimelig ut, selv om jeg syntes det var litt spesielt. Noen dager senere oppdaget jeg imidlertid at en ung kvinne hadde søkt opp mine skatteopplysninger. Da jeg undersøkte nærmere, fant jeg ut at hun er venn med en som nylig har begynt å jobbe i det samme firmaet. Dette føles langt fra tilfeldig. Personlig opplever jeg situasjonen som svært ubehagelig. Jeg forstår at skatteopplysninger er offentlige, men det virker som om informasjonen kan ha blitt brukt på en måte som påvirket mine oppdrag. Dette er spesielt bekymringsfullt fordi det virker som om personen med hensikt har unngått å bruke sitt eget navn ved søket, sannsynligvis for å skjule sammenhengen. Nå er jeg usikker på hvordan jeg bør håndtere dette. Bør jeg ta saken opp med avdelingsleder, eller la det ligge? Jeg ønsker å finne ut om dette er noe som bør adresseres internt for å sikre en profesjonell og rettferdig praksis fremover. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: b7028...7fb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Jeg spør kanskje dumt men siden jeg er «utenfor» denne industrien; på hvilken måte skal din skatt/skattelista påvirke om noen ønsker å gi deg oppdrag eller ikke? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeligper Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Du bør ta det opp med ledelsen.Ingen har noe med det du tjener å gjøre, og hvis det er tilfelle at folk skal begynne å gi deg mindre arbeid pga slikt, så må du ta det opp med ledelsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeligper Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå): Jeg spør kanskje dumt men siden jeg er «utenfor» denne industrien; på hvilken måte skal din skatt/skattelista påvirke om noen ønsker å gi deg oppdrag eller ikke? Skattelisten forteller jo hvor mye inntekt en person har hatt, for noen kan jo det gi en indikasjon på hvor mye enkelte tjener og dermed utløse sjalusi, og begrense mengde oppdrag de får. Tipper H.I tjener inntekt på sine oppdrag? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden): Jeg spør kanskje dumt men siden jeg er «utenfor» denne industrien; på hvilken måte skal din skatt/skattelista påvirke om noen ønsker å gi deg oppdrag eller ikke? Ingen dumme spørsmål. Jeg ønsker råd og tips, før jeg gjør noe videre - for all del kan jeg også ha tenkt feil her. Men, min umiddelbare tanke er dette: Skattelisten gir en indikasjon på inntekten min, og det er selskapet som delegerer oppdrag. Det er ikke noe jeg henter inn personlig selv. Jeg jobber som freelancer for et selskap, som delegerer oppdrag videre til meg og andre freelancere. Kan hende at vedkommende som søkte meg opp, ville vite hva jeg tjente og tenkte at nå ville hun begrense utdeling av oppdrag til meg? Noe jeg syns er rart, da jeg har vært en stor ressurs til selskapet og hatt en god tone med alle over lengre tid. Anonymkode: b7028...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen dumme spørsmål. Jeg ønsker råd og tips, før jeg gjør noe videre - for all del kan jeg også ha tenkt feil her. Men, min umiddelbare tanke er dette: Skattelisten gir en indikasjon på inntekten min, og det er selskapet som delegerer oppdrag. Det er ikke noe jeg henter inn personlig selv. Jeg jobber som freelancer for et selskap, som delegerer oppdrag videre til meg og andre freelancere. Kan hende at vedkommende som søkte meg opp, ville vite hva jeg tjente og tenkte at nå ville hun begrense utdeling av oppdrag til meg? Noe jeg syns er rart, da jeg har vært en stor ressurs til selskapet og hatt en god tone med alle over lengre tid. Anonymkode: b7028...7fb Hvorfor skal skattelisten din gjøre at hun ønsker å begrense oppdrag til deg? Det er hva jeg ikke skjønner… har du særdeles høy inntekt? Er det hva du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal skattelisten din gjøre at hun ønsker å begrense oppdrag til deg? Det er hva jeg ikke skjønner… har du særdeles høy inntekt? Er det hva du mener? Jeg ser at det blir vanskelig å forklare deg dette, da du er "utenfor" denne virksomheten - så jeg lar det stå med det. Jeg ønsker å få svar på hva jeg bør gjøre her, og ikke nødvendig bruke mye tid på å forklare deg dette. Beklager, men kjenner at jeg ikke er helt i form for å svare på alle slike spørsmål nå, sjekket det nettopp og ble skikkelig sjokkert. Anonymkode: b7028...7fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal skattelisten din gjøre at hun ønsker å begrense oppdrag til deg? Det er hva jeg ikke skjønner… har du særdeles høy inntekt? Er det hva du mener? Jeg har ikke særdeles høy inntekt, men "høy inntekt" er relativt. Høyt for noen, kan være lavt for andre. I tillegg har vedkommende ingen opplysninger og ytterligere forhold, om jeg jobber andre steder, har andre inntektskilder eller annet. Bare syns timingen og alt var så rar og plutselig ikke tilfeldig lengre. Anonymkode: b7028...7fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Lykkeligper skrev (11 minutter siden): Du bør ta det opp med ledelsen.Ingen har noe med det du tjener å gjøre, og hvis det er tilfelle at folk skal begynne å gi deg mindre arbeid pga slikt, så må du ta det opp med ledelsen. Jeg tenker det samme, å ringe ledelsen i morgen - noen flere tips? Anonymkode: b7028...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ser at det blir vanskelig å forklare deg dette, da du er "utenfor" denne virksomheten - så jeg lar det stå med det. Jeg ønsker å få svar på hva jeg bør gjøre her, og ikke nødvendig bruke mye tid på å forklare deg dette. Beklager, men kjenner at jeg ikke er helt i form for å svare på alle slike spørsmål nå, sjekket det nettopp og ble skikkelig sjokkert. Anonymkode: b7028...7fb Ehh… altså: hva er det du mener skattelisten skal vise som gjør at du plutselig ikke får oppdrag? Det er mitt spørsmål.. siden du mener at det er selve søket i skattelisten som har ført til det? - jeg tenker motsatt vei: noen har først bestemt at du av en eller annen grunn ikke skal få så mange oppdrag, fortalt dette til en bekjent, som deretter søker deg opp på skattelista. Endret 2 timer siden av Raven.Writingdesk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke særdeles høy inntekt, men "høy inntekt" er relativt. Høyt for noen, kan være lavt for andre. I tillegg har vedkommende ingen opplysninger og ytterligere forhold, om jeg jobber andre steder, har andre inntektskilder eller annet. Bare syns timingen og alt var så rar og plutselig ikke tilfeldig lengre. Anonymkode: b7028...7fb Okey: så du har muligens andre inntektskilder; er det noe du har «lov» til i følge kontrakten med byrået du jobber for nå ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Du kan jo snakke med ledelsen,men tviler på det hjelper Etterpå kan du sende melding til hun damen å si: hei! Såg du søkte meg opp i skattelistene, fant du noe interessant? 😂 Anonymkode: 22046...77f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei, Jeg jobber som freelancer for et firma, og tidligere denne uken mottok jeg en e-post om at jeg ikke kunne få flere oppdrag fordi firmaet ønsket å prioritere nye freelancere. Jeg tenkte først at dette hørtes rimelig ut, selv om jeg syntes det var litt spesielt. Noen dager senere oppdaget jeg imidlertid at en ung kvinne hadde søkt opp mine skatteopplysninger. Da jeg undersøkte nærmere, fant jeg ut at hun er venn med en som nylig har begynt å jobbe i det samme firmaet. Dette føles langt fra tilfeldig. Personlig opplever jeg situasjonen som svært ubehagelig. Jeg forstår at skatteopplysninger er offentlige, men det virker som om informasjonen kan ha blitt brukt på en måte som påvirket mine oppdrag. Dette er spesielt bekymringsfullt fordi det virker som om personen med hensikt har unngått å bruke sitt eget navn ved søket, sannsynligvis for å skjule sammenhengen. Nå er jeg usikker på hvordan jeg bør håndtere dette. Bør jeg ta saken opp med avdelingsleder, eller la det ligge? Jeg ønsker å finne ut om dette er noe som bør adresseres internt for å sikre en profesjonell og rettferdig praksis fremover. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: b7028...7fb Søkte kvinnen opp opplysningene i skattelistene før du fikk eposten? Vil den nye kollegaen din profitere på at du ikke får flere oppdrag+ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Raven.Writingdesk skrev (11 minutter siden): Hvorfor skal skattelisten din gjøre at hun ønsker å begrense oppdrag til deg? Det er hva jeg ikke skjønner… har du særdeles høy inntekt? Er det hva du mener? Sjalusi? Anonymkode: 17b0d...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Det er fair om firmaet du jobber for, vil kartlegge hva du tjener og hvem du ellers jobber for. Jeg synes egentlig det er rart at ikke flere arbeidsgivere gjør det. Det er absolutt relevant for jobben. Men her høres det jo mer ut som en konkurrent og/eller hennes venninne har kartlagt deg? Jeg vet ikke helt hvorfor du ut mener at dine sjefer/oppdragsgivere nødvendigvis har kartlagt deg i denne omgang. Anonymkode: f98d8...4f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Ulven skrev (2 minutter siden): Søkte kvinnen opp opplysningene i skattelistene før du fikk eposten? Vil den nye kollegaen din profitere på at du ikke får flere oppdrag+ Kanskje hun får freelance oppdragene ts ikke får 🤔 Anonymkode: 22046...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeligper Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden): Okey: så du har muligens andre inntektskilder; er det noe du har «lov» til i følge kontrakten med byrået du jobber for nå ? Om vedkommende har lov til det eller ikke, hva har det egentlig med denne tråden å gjøre? Du sporer jo helt av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjalusi? Anonymkode: 17b0d...45b Jeg måtte lese teksten på nytt; ts er leid inn i ett firma som freelance og får beskjed om at de prioriterer andre freelancere. På samme tid blir en annne freelancer ansatt og en venn av denne har søkt opp TS i skattelistene.. nei: jeg skjønner ikke hvordan sjalusi skal føre til at arbeidsgiver vil gi TS mindre oppdrag: som ts sier selv så har arbeidsgiver tjent på TS? En arbeidsgiver er sjeldent «sjalu» på egne ansatte når det er disse som genererer inntekt…? Jeg tenkte heller motsatt: at kanskje skattelisten viste at ts har lav inntekt og derfor egentlig er lite produktiv, ergo arbeidsgiver avskriver TS som ikke egnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeligper Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er fair om firmaet du jobber for, vil kartlegge hva du tjener og hvem du ellers jobber for. Jeg synes egentlig det er rart at ikke flere arbeidsgivere gjør det. Det er absolutt relevant for jobben. Men her høres det jo mer ut som en konkurrent og/eller hennes venninne har kartlagt deg? Jeg vet ikke helt hvorfor du ut mener at dine sjefer/oppdragsgivere nødvendigvis har kartlagt deg i denne omgang. Anonymkode: f98d8...4f7 Hvorfor mener du at det er fair? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er fair om firmaet du jobber for, vil kartlegge hva du tjener og hvem du ellers jobber for. Jeg synes egentlig det er rart at ikke flere arbeidsgivere gjør det. Det er absolutt relevant for jobben. Men her høres det jo mer ut som en konkurrent og/eller hennes venninne har kartlagt deg? Jeg vet ikke helt hvorfor du ut mener at dine sjefer/oppdragsgivere nødvendigvis har kartlagt deg i denne omgang. Anonymkode: f98d8...4f7 Enig. Misforsto denne delen; trodde det var arbeidsgiver som hadde søkt opp TS i skattelistene mtp at TS mener søket skal ha påvirket oppdragsgiver,. Men det er altså en venn av en ny ansatt i samme firma som i prinsippet har null makt over hvem arbeidsgiver velger å gi oppdrag til….?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå