Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
For meg er dette lett i hodet, fnisete og innfallsrik, men fremdeles helt klar i hodet, og ingen tendenser til "blackout" dagen etter.

Brisen er fasen fra du begynner å bli påvirket av alkohol og fram til du blir så full at du ikke lenger har kontroll over hvor mye du drikker. (alt går bra fasen).

Tja. Tror folk er veldig forskjellige der. Jeg har vært ganske full, men likevel endt opp med å være den som tar kontroll og sørger for at alle kommer hjem i en bit.

Brisen er for meg når man engentlig ikke merker alkoholen på annet enn humøret(ikke fysisk hemmet på noen måter). Noen ganger hopper man over brisenstadiet også. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker ofte vin/øl i forbindelse med mat. Gjerne flere ganger i uka. Jeg er veldig sjelden "full", men er ofte på fester/middager med venner. Da blir det gjerne flere glass vin. Synes selv jeg har et meget avslappet forhold til alkohol og er glad i et glass vin eller tre.

Gjest Stell@
Skrevet

jeg drikker så og si aldri. vil ikke ha rynker. :)

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg drikker ikke, og det er fordi jeg har en leversykdom - vil gjerne beholde den leveren jeg har så lenge som mulig ;)

Når det gjelder andre mennesker som drikker, så har jeg ikke noe imot det, men jeg ser bare ikke vitsen i å drikke seg fra sans og samling. Jeg synes definitivt ikke det er imponerende å våkne i en grøft dagen derpå uten å huske hva som skjedde kvelden før :forvirret:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes folk flest er altfor opphengt i alkohol. Nå går det nesten ikke an å treffes på en lørdagskveld uten at det skal være alkohol inn i bildet. Jeg forstår ikke hvorfor det på død og liv er så viktig med alkohol.

Mulig det er jeg som er sær , men jeg er ikke noe særlig glad i å drikke. Et par ganger i året er mer enn nok for meg.

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Det virker som vi har et anstregt forhold til alkohol i Norge. Jeg liker måten trådstarter beskriver at forholdet til alkohol var der h*n bodde. Og mange ganger tenker jeg at det skulle vært sånn her også.

Men i Frankrike og Danmark for eksempel, er det mindre alkoholisme der egentlig?

Endret av chrizzy
Skrevet

Brisen er for meg den fasen da jeg har det mest morsomt. Trenger ikke le av alt, men praten går lett, uten at jeg nødvendigvis må ha rett i alt og jeg må snakke høyere enn alle andre. Jeg vet hva jeg gjør og har fysisk kontroll. Dog ikke nok kontroll til å kjøre bil.

Skrevet

Jeg har rast fra meg for flere år siden, og er i dag ikke spesielt glad i alkohol.

Jeg drikker når jeg føler for det og når jeg finner noe jeg liker, men hadde hatt null problem med å bli totalavholds på flekken.

Alkohol betyr svært lite for meg.

Skrevet

Jeg har aldri hatt noe behov for å "rase fra meg" når det gjelder alkohol. Når klassekamerater spydde utenfor festlokalet forsto jeg aldri hvorfor de gadd. (Etter en gang må man vel ha fattet hvorfor det skjedde????) Jeg kan ta et par glass når jeg har lyst på det, helst til god mat, men å bli sanseløs full, glemme hva man har gjort o.l. passer ikke meg.

Skrevet
Det virker som vi har et anstregt forhold til alkohol i Norge. Jeg liker måten trådstarter beskriver at forholdet til alkohol var der h*n bodde. Og mange ganger tenker jeg at det skulle vært sånn her også.

Men i Frankrike og Danmark for eksempel, er det mindre alkoholisme der egentlig?

Jeg har bodd i Frankrike i et halvt års tid. Franskmenn drikker vel kanskje ikke mindre enn nordmenn, men de har et jevnere konsum; de drikker stort sett et par glass om dagen.... Mens en nordmann tømmer i seg hele ukesforbruket i løpet av fredagen eller lørdagen. Nå sier jo "eksperter" at det er sunt med 1 - 2 glass vin om dagen. Mye antioksidanter :)

Så kan man jo spørre seg hvorfor nordmenn har et helt annet drikkemønster enn franskmenn og andre europeere. Jeg tror noe av grunnen til dette er at det pietistiske samfunnets "klamme hånd" fremdeles har et godt grep i landet vårt. Fremdeles er det noe forbudt og ulovlig og spennende knyttet til alkohol. Å ta seg et glass vin på en hverdag er, i noen miljøer, på grensen til skandale. Alkohol kan, etter mitt syn, veldig lett uskadeliggjøres ved å gjøre det til noe "normalt" og "vanlig".

Jeg fikk et lite glass vin til 15 års dagen av mine foreldre. Jeg syntes det var ganske godt, og fikk derfor etter det tilbud om et glass ved spesielle anledninger. All ære til mine foreldre, for det avmystifiserte iallefall alkohol for min del. Jeg følte aldri noe sterkt behov for grøftefylla med en flaske Senorita etter det... Ikke sikkert mine foreldres metode funker på alle tenåringer. Man må vel se de an.

Skrevet
Jeg har rast fra meg for flere år siden, og er i dag ikke spesielt glad i alkohol.

Jeg drikker når jeg føler for det og når jeg finner noe jeg liker, men hadde hatt null problem med å bli totalavholds på flekken.

Alkohol betyr svært lite for meg.

akkurat slik har jeg det også.

drakk meg gjerne full tidligere og digget det å bli brisen, drakk mye og stort sett hver helg.

det er endel år siden nå, nå drikker jeg sjelden.

mye fordi jeg ikke har noe behov eller ønske om å kjenne at jeg har drukket. jeg koser meg like gjerne med alkoholfritt, fniser likevel, danser og skravler og har det gøy selv om jeg drikker vann hele kvelden igrunnen. flørter og tuller også helt uten å være brisen.

og det deilige er at jeg slipper å være sliten, sløv eller syk dagen etterpå.

jeg kan godt ta meg en øl, har øl i kjøleskapet som jeg koser meg med innimellom.

det er ikke ofte dog, og det hadde vært null problem for meg også å bli totalavholds på flekken. det hadde ikke kostet meg noe, fordi alkohol betyr så lite for meg.

men noen nevnte drikkepress lenger oppe....

og de har helt rett, det blir faktisk ikke mindre med årene.

i jobbsammenheng har jeg opplevd ett drikkepress av en annen verden. opplever også at forhold til festing og alkohol blir tatt opp i intervjurunder, fordi det sosiale er så viktig. og det blir da oppfattet litt "skummelt" at jeg ikke drikker noe særlig. uansett om jeg blir med ut.

det er usosialt å ikke bli med ut, men drikker man ikke er det skummelt at jeg er der, for da har de jo ett edru menneske som legger merke til alt de synes er så deilig å kunne si og gjøre og skylde litt på fylla.

har også opplevd å ikke bli trodd på at jeg ikke drikker, fordi jeg jo er med, har det like gøy, danser flirer flørter og morer meg. så man kan tydeligvis ikke senke litt på "skikkeligheten" uten å være full?

klarer det fint jeg, i morsomme sammenkomster.

Skrevet

Synes nå det er litt påfallende at alle som svarer på slike tråder som dette kjenner igjen "grøftefylla", men tar selvfølgelig sterk avstand fra denne selv, og har alltis gjort det!

Enten tør ikke andre svare, kanskje dette ligger i feil forum, eller så er det noen som ikke er helt ærlige....

Skrevet
Synes nå det er litt påfallende at alle som svarer på slike tråder som dette kjenner igjen "grøftefylla", men tar selvfølgelig sterk avstand fra denne selv, og har alltis gjort det!

Det blir vel litt feil å si, da flere av svarene rett over ditt innlegg tilsier nettopp det motsatte....

Det går fint an å kjenne igjen ungdomsperioden med grøftefylla uten at man fortsatt praktiserer dette p.t.

Skrevet

nå er det øl en gang i uka. vanligvis på lørdagen. Må spare litt penger.

Hadde det ikke stått på det så skulle jeg gjerne ha tatt to-tre øl et par ganger midt i uka også.

For meg er det ikke alkoholen som gjelder. Det er selve smaken av øll. Og da aller helst AASS.

Gjest gjest1
Skrevet

Alkohol er en viktig del av mitt sosiale liv som singel og ung voksen!

Men jeg er pub-menneske, og tåler mye, og blir ikke dritings. Går gjerne ut og tar noen øl midt i uka, og i helga. Men det er alltid behersket og rolig, kanskje 7-8-9 halvlitere på en pub på det meste i helga, og så lusker jeg rolig hjem etterpå, og irriterer meg over alle fulle og rølete folkene i gatene ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Så kan man jo spørre seg hvorfor nordmenn har et helt annet drikkemønster enn franskmenn og andre europeere. Jeg tror noe av grunnen til dette er at det pietistiske samfunnets "klamme hånd" fremdeles har et godt grep i landet vårt. Fremdeles er det noe forbudt og ulovlig og spennende knyttet til alkohol.

Til orientering så har nordmenn drukket slik i ihvertfall 1000 år, lenge før både kirke og pietisme kom til landet.

Gjest -eline-
Skrevet
Men min venninne bodde et par år i Sør-Amerika- og maken til flatfyll som hun så der, hadde hun visst aldri sett :overrasket:

I England og Australia er det visstnok også vanlig å drikke mer eller mindre hver dag *åpner kjøleskapet og tar seg en øl eller fire*  ;)

Vet ikke jeg, jeg synes også at det man ser natt til lørdag på Karl Johan er motbydelig. Men tror ikke Norge er så mye verre enn andre steder.

Trodde nordmenn drakk mye før jeg kom hit til UK... Her er det faktisk verre, det er helt vanlig å dra på pub'en hver dag som det alltid har vært i UK, men problemet nå i forhold til tidligere (mye om det i media her borte...) er at folk drikker til de stuper... Det holder ikke med en øl eller to, og det er slik uansett dag omtrent. At det i tillegg florerer av dop hjelper ikke akkurat (så på nyhetene at 2% av UKs befolkning bruker eller har brukt kokain...Med tanke på at det bor over 60 mill mennesker her er tallet jævlig høyt).

Selv er jeg vokst opp på bygda hvor heimerten florerte, og har vel hatt mine runder med stupfyll. Nå drikker jeg ganske lite, men det har mer med tid å gjøre (studier 5 dager i uka og jobb de 2 andre dagene). Kan fremdeles ta meg en skikkelig fest hvor jeg blir god og brisen, liker følelsen og synes alkohol smaker godt. Tar meg gjerne en øl til maten om jeg føler for det og jeg og kjæresten deler gjerne en flaske rødvin på en helt vanlig onsdag om det passer seg.

Gjest camillo
Skrevet

Av og til har jeg utrolig lyst på enten rødvin, øl eller whisky, og da drikker jeg det.

Nå har jeg ikke drukket på kjempelenge, og drikker heller ikke når jeg er ute på byen. Ikke fordi det er noen krise, men fordi jeg ikke har så god råd, og nedprioriterer det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kommer fra mer landlige strøk, men er oppdratt av to svært så urbane og frie sjeler...

Så jeg er oppvokst med et glass rødvin til maten hver helg og som voksen når jeg bor som single kvinne liker jeg å hygge meg med et glass rødvin 2-4 ganger i uken.

Hvis det er fest plusser jeg på noen drinker (GT's o.l.) men det er ikke fest så veldig ofte.

:)

Skrevet
Til orientering så har nordmenn drukket slik i ihvertfall 1000 år, lenge før både kirke og pietisme kom til landet.

Hvis du går 1000 år tilbake, hadde vel heller ikke franskmenn drikkekultur. Men de har tydelig skjønt et eller annet underveis, de da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...