Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Etter noen år i utlandet er jeg nå kommet tilbake til Norge og opplevde et lite kultursjokk igjen. Jeg hadde visst fortrengt måten mange bruker alkohol på her. Bygdefester med medbrakt alkohol og fulle folk mellom 15 og 80 i en salig blanding, storbygater hvor fulle folk raver rundt og laller om hvor deilig fulle de føler seg.

Og på den andre siden; folk som synes alkohol er fy-fy og som aldri rører en dråpe.

Hvor jeg bodde, var det vanlig at man tok en til to øl eller vin når man gikk ut, til maten eller for å kose seg hjemme en gang i blant, og om det skjedde en gang i måneden, uka eller annenhver dag spilte forsåvidt ingen rolle. Her inne leser jeg tråder med folk som lurer på om de er helt gale om de drikker et glass vin en tirsdag, mens i andre tråder leser jeg om folk som drikker seg dritings til de grader i helgene og ikke ser noe galt i det. Å føle seg elendig neste dag virker delvis som et statussymbol.

Hva slags forhold har dere til alkohol? Hvor ofte drikker dere alkohol og i hvilke mengder?

Selv tar jeg gjerne et glass eller to når jeg har lyst på det. Det kan være en gang i uka, det kan være to ganger i uka eller det kan gå en måned eller mer mellom hver gang.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Å føle seg elendig neste dag virker delvis som et statussymbol.

Hva slags forhold har dere til alkohol? Hvor ofte drikker dere alkohol og i hvilke mengder?

Nei, man trenger ikke å komme fra utlandet for å se at nordmenns forhold til alkohol er en smule anstrngt...

Selv drikker jeg alkohol svært sjelden. Ikke fordi jeg er fanatisk avholds, men fordi jeg misliker å bli full og ikke har tid til å måtte sove bort dagen derpå pga bakrus. Jeg driver også med trening og kan ikke la en bytur ødelegge for treninga dagen etterpå. Jeg synes ikke smaken er så god at jeg må drikke alkohol, finnes gode alkoholfrie alternativer. Dessuten synes jeg ikke det blir bedre jo mer jeg drikker, derfor holder det med ett glass vin.

Det jeg opplever er at folk med en gang spør om jeg er avholdende av prinsipp hvis jeg ikke drikker den kvelden. Folk blir veldig usikre på meg, og hvordan de skal oppfatte meg som person hvis jeg ikke drikker. Har merket at drikkepresset ikke blir mindre når man er voksen.

nei, jeg drikker kun når jeg selv har lyst på det, og da drikker jeg meg aldri full. Jeg misliker min oppførsel når jeg er full, kan si ting jeg ikke mener osv. Det er mitt valg om jeg har lyst til å drikke alkohol, jeg kan være en hyggelig person selv om jeg ikke drikker. Jeg prøver å ha et helt avslappet forhold til alkohol: jeg er verken avholds eller må drikke meg full hver helg. Likevel opplever jeg stadig at andre rundt meg blir veldig usikre hvis jeg en kveld velger å ikke drikke/kun drikker et glass vin. :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Å føle seg elendig neste dag virker delvis som et statussymbol.

Glemte at jeg skulle kommentere denne også ;)

Jeg jobbet en stund på en arbeidsplass med mange unge. Der var det helt vanlig å komme bakfull på mandagen. Ble skikkelig lei av å måtte gjøre andres jobb på mandager siden de ikke viste såpass respekt å komme uthvilt og opplagt på jobb. Selv hadde jeg store søvnproblemer på den tiden pga psykiske problemer, og dette ble det aldri tatt hensyn til. Men hvis man var kul og hadde drukket seg sørpefull i helga var det helt ok å ta det rolig på mandagen :forvirret: Ikke rart jeg sluttet i den jobben etterhvert :frustrert:

Skrevet

Jeg drikker alkolhol når jeg har lyst på det. Sjelden mer enn et glass eller 2 og bare fordi jeg har lyst på det der og da. Ikke nødvendigvis fordi det er helg eller fest. Tar like gjerne et glass rødvin på en tirsdag som jeg kjører på fest.

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg irriterer meg også over denne enten/eller holdningen. Dersom man drikker vin midt i uken er man plutselig alkis, mens det er ok å drikke seg stupfull fredag og lørdag. Jeg synes det er en merkelig dobbeltmoral at folk som ikke husker hva de brukte penger og tid på i helgene og som drikker til de spyr stempler fex foreldrene mine som avhengige tipsamaniacs fordi de drikker vin/øl til middag eller kvelds hver dag.

Skrevet

Drikker ikke så veldig mye lenger, for jeg har "rast fra meg". Nå har det vel blitt ekstra lite etter at vi ble "prøvere", men jeg prøver å ikke være manisk der heller. Skal helder stoppe helt når jeg VET at det kommer en liten baby.

Tar ett glass vin eller to i ny og ne. (Ville tippe hver 3.uke eller deromkring.) Og da kan det like gjrne drikkes på en tirsdag som en lørdag.

Ellers drikker jeg nok mer når jeg er i festlig lag, og det blir jo gjerne i helgene, for da har jeg muligheten til å slappe av dagen etter hvis det ikke skulle gå så bra. Har sjelden drukket meg så full at jeg husker lite, men det har skjedd.

Hadde spesielt et tilfelle en gang jeg ikke hadde drukket på lenge, og så reiste jeg på julebord. Det gikk ordentlig dårlig, og jeg hadde det ikke gøy, hverken den dagen eller dagen etter. Det er alltid mye hyggeligere når man klarer å kontrollere hvor mye man drikker, og i tillegg ikke drikker mer enn at dagen derpå blir brukende til noe.

Skrevet

Koser meg med ett par glass vin på fredager og lørdager og det er stort sett det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg drikker nok ekstremt sjelden antagelig. Ikke fordi jeg er avholdskvinne av prinsipp. Men fordi jeg rett og slett tåler det dårlig. Magen kan fint finne på å protestere etter et glass vin. Veldig lite underholdende. Men det hender folk lurer på hva det er med meg som ikke drikker. Ikke at det plager meg, jeg er som jeg er. På den positive siden har jeg da også blitt beskrevet som "det eneste mennesket jeg kjenner som kan ha det moro uten alkohol". Tror faktisk ikke jeg har vært full mer enn et par ganger i mitt liv. Tålte nemlig alkohol bedre da jeg var ung. Men har aldri tålt mengder. Et par halvlitere med øl var en helkveld, om jeg da ikke ble så trøtt at jeg dro hjem og la meg.

Gjest Jalileh
Skrevet

Jeg drikker 1-2 ganger i mnd (cirka).

Orker ikke å drikke for mye. Det er ikke sundt, og jeg blir så utrolig fyllesyk! :tristbla:

Skrevet

Man kan helt klart ha det gøy uten å drikke ;) Jeg tåler heller ikke alkohol så bra, så det er veldig sjelden jeg tar meg noe. Jeg liker heller ikke vin og sprit, så det blir mest en kald øl en gang iblant om sommeren. Men, det er mange som reagerer på det og gnåler om det hvis jeg er ute og ikke drikker meg drita full som dem :) Hvis jeg skulle få for mye blir jeg veldig fort full, og enda dårligere i flere dager etterpå og da blir det oftest et år eller noe sånt til neste gang det skjer ;) Det frister lite med andre ord.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg synes at at jeg har et veldig avslappet forhold til alkohol. Jeg har også "rast fra meg" - så tidene hvor det var brakfylla hver helg er forbi.

Nå går det veldig i perioder. I løpet av en gjennomsnittlig måned har jeg nok vært på fest/ute to ganger, og da blir jeg gjerne litt brisen - men svært sjelden full. Utover det er det endel kvelder hvor jeg har tatt meg en øl eller to, evt. glass vin. Vi har alltid både øl og vin stående hjemme, så om vi får lyst på vin til maten/kveldskos en dag så gjør vi det - om det er tirsdag eller lørdag.

Men dette er som sagt gjennomsnittet - enkelte måneder er det mer, mens andre måneder har jeg ikke drukket noe som helst.

Hjemmefra er jeg vant med at en gjerne tar seg et glass vin flere ganger i uken. Jeg har aldri sett mine foreldre fulle, men at de tar seg et glass vin når de sitter å prater om kvelden er slett ikke uvanlig. Det synes jeg bare er hyggelig.

Endret av Titta
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er veldig enkel på drikkevaner. Drikker kun vin, men det er sjelden. Jeg kan ta et glass vin midt i uka, i helgene eller ingenting på månedsvis. Har ikke noe behov for å drikke meg full og finner fram rødvinen om jeg har lyst på, ikke fordi omgivelsene mener at man må drikke på en fredag for å ha det gøy....

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Hvordan definerer dere egentlig brisen?

Skrevet
Hvordan definerer dere egentlig brisen?

For meg er dette lett i hodet, fnisete og innfallsrik, men fremdeles helt klar i hodet, og ingen tendenser til "blackout" dagen etter.

Brisen er fasen fra du begynner å bli påvirket av alkohol og fram til du blir så full at du ikke lenger har kontroll over hvor mye du drikker. (alt går bra fasen).

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

"til du blir så full at du ikke lenger har kontroll over hvor mye du drikker. (alt går bra fasen)"

Her er det mange måteholdne! Men kanskje kan noen allikevel fortelle meg hva de synes er så forlokkende med den fasen som ble forklart over?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er helt en annen drikkekultur her til lands enn den vi har.

Selv drakk jeg mer før, nå drikker jeg sjelden, kanskje en/to ganger pr annenhver mnd

Skrevet
"til du blir så full at du ikke lenger har kontroll over hvor mye du drikker. (alt går bra fasen)"

Her er det mange måteholdne! Men kanskje kan noen allikevel fortelle meg hva de synes er så forlokkende med den fasen som ble forklart over?

Meg bekjent er det ingenting forlokkende med "alt går bra" fasen. Dette er en fase men gjerne havner i hvis man drikker litt mer enn det man tåler, eller ikke har helt kontroll på hva man tåler. Tenåringer kommer gjerne i "alt går bra" fasen etter to øl eller noe sånt.

Det som ofte er feil i Norge, er at man lærer sine egne alkoholgrenser ved å konsekvent komme i denne fasen. Det er ingen kultur for å starte sakte, og så øke på når man tåler mer... Det er gjerne alt eller ingenting.

Alikevel kommer de fleste til et punkt der de kjenner sine egne grenser, og slutter å drikke når de har blitt brisne. De fleste finner denne grensen når de nærmer seg 30, og mister den igjen når de får barn, for så å finne den igjen når de får muligheten til å drikke mer jevnt igjen.

Gjest gjest1
Skrevet
For meg er dette lett i hodet, fnisete og innfallsrik, men fremdeles helt klar i hodet, og ingen tendenser til "blackout" dagen etter.

Brisen er fasen fra du begynner å bli påvirket av alkohol og fram til du blir så full at du ikke lenger har kontroll over hvor mye du drikker. (alt går bra fasen).

Jeg er enig i første delen. Med brisen mener jeg den fasen hvor jeg begynner å merke alkoholen. Lett i hodet, fnisete og innfallsrik, men fremdeles helt klar i hodet.

Hvorfor jeg liker den fasen? Tja, en slapper av og har det morsomt. Jeg liker å bli litt fnisete og fjollete.

Når jeg har kommet hit slutter jeg stort sett å drikke - evt. roer kraftig ned. (er det snakk om en rolig kosekveld hjemme så stopper jeg før jeg kommer til brisen-stadiet)

Jeg har ikke noe behov for å bli mer påvirket enn dette - altså at jeg kommer dit hvor jeg begynner å sjangle, miste kontrollen over hva en tenker, sier og gjør og hvor det er fare for å bli dårlig dagen etter.

Gjest Gjest
Skrevet

Mitt inntrykk (og det kan selvfølgelig være feil) er at unge mennesker gjerne vil drikke for å komme i denne brisne tilstanden, fordi det gir en slags unnskyldning for å droppe en del hemninger. "Fylla tar skylda". Merket godt disse tendensene både i meg selv og venner da jeg var yngre. Jeg som var stille og sjenert kunne virke litt mer utadvendt. Men i voksen alder har jeg ikke behov for noen unnskyldning lenger. I en alder av over 40 er jeg like fnisete og fjollete uten alkohol innenbords fordi det er den jeg er og jeg har ikke lenger behov for å skjule det.

Gjest gjest1
Skrevet

Det går i perioder. Noen ganger kan jeg ta meg en øl eller to for å bli flirete/brisen (ja jeg tåler ekstremt lite) andre ganger kan jeg tømme spritflaska på høykant og ende kvelden med hue i do/bøtte.

Alt til sin tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...