AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har mann, to barn og vi bor i enebolig. Men det er for mye for meg, jeg har problemer med å takle livet meste parten av tiden. Og det er faktisk ingenting jeg/vi kan gjøre for at det skal bli bedre. Har nå gjemt meg under dyna etter nervøst sammenbrudd igjen! Det ene barnet har vært som et gnagsår i øret på meg i hele dag, jeg har ikke hatt energi til å lage ordentlig middag, det er rot og/eller gris i alle rom, jeg har ikke klart å dusje på flere dager, det er for kaldt inne, mannen er utslitt og det er utrolig slitsomt å være samme rom som han da, og jeg har prøvd å takle kjøkkenet. Men har prøvd å rydde der 3 ganger men ender opp med å gråte og hyperventilere å må bare gå ut derfra. Alt jeg finner på nett er BS om å fjerne/deleger oppgaver for må minimer stress, men det er ikke mulig. Men nå har mannen beordret meg til å rydde stue og kjøkken i morgen, og ta de andre rommene utover uka, så da vet jeg ikke hvordan uken går. Jeg har både tannlege, lege og PT-time til uka også, vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom alt dette og i tillegg rydde opp i huset. Jeg får bare lyst å gråte, og det er i tillegg til å hente i barnehagen, passe på at de har klær og utstyr med hver dag, lage middag og kvelds tell og legging på yngste. Om jeg er helt ærlig vil jeg bare legge igjen alt, å løpe vekk fra alt å flytte på en hybel for meg selv å aldri snakke med noen igjen! Jeg takler ikke mer, er bare på bristepunktet hele tiden! Hvordan takler normale mennesker livet, alt dette og å gå på jobb hver dag? Det undrer jeg meg virkelig over. Jeg er heldigvis ufør, eller hadde jeg garantert bare logget av for lengst! Anonymkode: bede1...301 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Ta en tur til legen, ta blodprøve og få sjekket om du mangler noe. Snakk med legen om hvordan du har det. Benytt dere av barnevakt. Kan dere betale noen til å vaske? Hvordan er det med nattesøvnen? Anonymkode: a127d...bd7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Tuller du? Har du et sammenbrudd, men blir beordret til å rydde? Dersom dette ikke er tøys må du ta kontakt med noe du kjenner og be om hjelp. Anonymkode: 16ac9...264 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Prioriter den legetime over det andre som forventes av deg (pt, tannlege og rydding kan vente) Jeg tror den timen kommer til å være ekstremt viktig for deg nå. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Noe sier meg at det er tusen ting ts ikke forteller som er relevant for å kunne gi svar. Anonymkode: 3920f...8b9 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Hvorfor hjelper ikke mannen din til da? Anonymkode: a30c8...96a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden De fleste takler å sjonglere jobb og husarbeid fordi de har partnere som hjelper til istedet for å beorde. De fleste klarer delegere, fordi de har en partner som hjelper til. De fleste kommer seg igjennom dagene fordi partneren bryr seg om de, og ikke beordrer en som allerede er utslitt til å gjøre enda mer. Jeg hadde rømt, om jeg hadde hatt en idiot av en partner. Anonymkode: 248b5...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Avlyst tannlege og PT. Hvis du har nervøse sammenbrudd så er det jo noe som ikke er som det skal være med helsen. Det må du finne ut av og der kommer legen inn i bildet. Gå på den legetimen du har, snakk ut og vær helt ærlig med legen om hvordan du har det! Det er det aller viktigste slik jeg ser det. Det finnes alltid løsninger, men slik som du har det nå så er det vanskelig for deg å prioritere. Det kan hjelpe å lage en liste over de tingene som skal gjøres. Grupper det i ting som er viktig, mindre viktig, ikke viktig. Så grupperer du igjen etter hva som haster og ikke haster. Så starter du med det som er aller viktigst og som haster. Når du har greid å gjøre det så gir du deg selv en kjempestor klapp på skulderen. Når ting er tøft så må man be om hjelp. Hvem kan du be om hjelp? Foreldre? Venner? Har du noen utenforstående å snakke med, f.eks. terapeut? Alle kommuner har et lavterskeltilbud for psykisk helse. Det bør gå an å få time på relativt kort varsel. Du kan ta kontakt selv og det er gratis. Anonymkode: 5ac9c...f4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heip Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Ta deg en tur til legen i første omgang og ta blodprøver og fortell om hvordan du har det. Har du noen som kan komme å hjelpe deg med litt husarbeid for å komme ovenpå? Evt Homestart? Ikke stress med middag, gi barna brødskiver en periode med litt egg eller grønnsaker eller noe godt de liker til du kommer deg ovenpå. Senk kravene og konsentrer deg om å prøve å slappe av og ha det hyggelig med barna en stund ❤️ klem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta en tur til legen, ta blodprøve og få sjekket om du mangler noe. Snakk med legen om hvordan du har det. Benytt dere av barnevakt. Kan dere betale noen til å vaske? Hvordan er det med nattesøvnen? Anonymkode: a127d...bd7 Har mangel på jern men tar tilskudd nå. Legen kan ikke gjøre noe med hvordan jeg har det, med mindre hun flytter inn og overtalt familien min. Det er ingen av firmaene som kommer hit vi bor, de rydder heller ikke. Sover mellom 7 - 11 timer AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor hjelper ikke mannen din til da? Anonymkode: a30c8...96a AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste takler å sjonglere jobb og husarbeid fordi de har partnere som hjelper til istedet for å beorde. De fleste klarer delegere, fordi de har en partner som hjelper til. De fleste kommer seg igjennom dagene fordi partneren bryr seg om de, og ikke beordrer en som allerede er utslitt til å gjøre enda mer. Jeg hadde rømt, om jeg hadde hatt en idiot av en partner. Anonymkode: 248b5...b6a Han hjelper til men han jobber 200% også, er vanligvis han som rydder bad og stue. Men nå etter nyttår er det mye på jobb og han har ikke like god tid. Så jeg må gjøre mer, men er allerede utbrent etter jul. Vi har ikke familie i nærheten og ingen venner heller. Det er virkelig ikke noe løsning, det er ikke bare noe jeg sier og jeg er ikke deprimert så det går ikke over sånn heller. Jeg bare sliter med at å være voksen og ha familie har for mange krav og jeg blir utmattet og frynsete! Jeg må ligge på sengen å stirre i taket i 5 timer for å takle å lage middag og legge et barn, så er det å sove å stirre i taket i 5 timer igjen. Det er ikke nok tid til å bygge opp overskuddet, når overskuddet endelig er bygget opp blir det ferie, jul, besøk osv og jeg tappes igjen. Ts Anonymkode: bede1...301 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Dette er resultatet av landet som ble for rikt. Anonymkode: 64575...956 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har mangel på jern men tar tilskudd nå. Legen kan ikke gjøre noe med hvordan jeg har det, med mindre hun flytter inn og overtalt familien min. Det er ingen av firmaene som kommer hit vi bor, de rydder heller ikke. Sover mellom 7 - 11 timer Han hjelper til men han jobber 200% også, er vanligvis han som rydder bad og stue. Men nå etter nyttår er det mye på jobb og han har ikke like god tid. Så jeg må gjøre mer, men er allerede utbrent etter jul. Vi har ikke familie i nærheten og ingen venner heller. Det er virkelig ikke noe løsning, det er ikke bare noe jeg sier og jeg er ikke deprimert så det går ikke over sånn heller. Jeg bare sliter med at å være voksen og ha familie har for mange krav og jeg blir utmattet og frynsete! Jeg må ligge på sengen å stirre i taket i 5 timer for å takle å lage middag og legge et barn, så er det å sove å stirre i taket i 5 timer igjen. Det er ikke nok tid til å bygge opp overskuddet, når overskuddet endelig er bygget opp blir det ferie, jul, besøk osv og jeg tappes igjen. Ts Anonymkode: bede1...301 Så at han jobber mye for han rett til å kommandere deg rundt som en slave som ikke engang rekker dusje? Han mener helt seriøst at det er viktigere at du rydder kjøkkenet enn at du rekker ta deg en dusj? Anonymkode: 248b5...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har mangel på jern men tar tilskudd nå. Legen kan ikke gjøre noe med hvordan jeg har det, med mindre hun flytter inn og overtalt familien min. Det er ingen av firmaene som kommer hit vi bor, de rydder heller ikke. Sover mellom 7 - 11 timer Han hjelper til men han jobber 200% også, er vanligvis han som rydder bad og stue. Men nå etter nyttår er det mye på jobb og han har ikke like god tid. Så jeg må gjøre mer, men er allerede utbrent etter jul. Vi har ikke familie i nærheten og ingen venner heller. Det er virkelig ikke noe løsning, det er ikke bare noe jeg sier og jeg er ikke deprimert så det går ikke over sånn heller. Jeg bare sliter med at å være voksen og ha familie har for mange krav og jeg blir utmattet og frynsete! Jeg må ligge på sengen å stirre i taket i 5 timer for å takle å lage middag og legge et barn, så er det å sove å stirre i taket i 5 timer igjen. Det er ikke nok tid til å bygge opp overskuddet, når overskuddet endelig er bygget opp blir det ferie, jul, besøk osv og jeg tappes igjen. Ts Anonymkode: bede1...301 Du må gå til legen og få en sykemelding, og muligens få en henvisning til samtalehjelp. Det høres ut som dere må prioritere annerledes. Hvorfor må han jobbe 200%? Når man har små barn så må man innse at man ikke kan kjøre samme linje som før. Det går ikke opp. Nå er vel begges helse, samt det å ta godt vare på barna det som bør prioriteres først og fremst. Personlig er jeg først og fremst mamma, alt annet kommer lengre bak i rekka. Anonymkode: 58627...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har mangel på jern men tar tilskudd nå. Legen kan ikke gjøre noe med hvordan jeg har det, med mindre hun flytter inn og overtalt familien min. Det er ingen av firmaene som kommer hit vi bor, de rydder heller ikke. Sover mellom 7 - 11 timer Hvor lenge har du tatt tilskudd, hadde du veldig lav jernlager? Da jeg fikk jernmangel var det ganske ille, jeg var absolutt i nedre sjiktet og på vei til å bli innlagt men klarte å snu det med tilskudd, over 100mg for dagen i flere måneder. Jeg var helt ødelagt, helt utslitt, bare lå og gråt,pga jernmangel og det tok LANG tid før det ble bedre fordi jern er noe som tar lengst tid å fylle opp. Jeg hadde null energi, null overskudd. Hadde jeg hatt hjem og familie på den tiden, hadde jeg nok strøket med. Ha forståelse for deg selv, ta den tiden det tar å få igjen kreftene. Anonymkode: 10df1...dc1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så at han jobber mye for han rett til å kommandere deg rundt som en slave som ikke engang rekker dusje? Han mener helt seriøst at det er viktigere at du rydder kjøkkenet enn at du rekker ta deg en dusj? Anonymkode: 248b5...b6a Til og med folk i hundre prosent jobb rekker å dusje i tillegg til å rydde og ta seg av barn og hjem. Anonymkode: 71f35...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han hjelper til men han jobber 200% også, er vanligvis han som rydder bad og stue. Men nå etter nyttår er det mye på jobb og han har ikke like god tid. Så jeg må gjøre mer, men er allerede utbrent etter jul. Vi har ikke familie i nærheten og ingen venner heller. Det er virkelig ikke noe løsning, det er ikke bare noe jeg sier og jeg er ikke deprimert så det går ikke over sånn heller. Anonymkode: bede1...301 Han kan ikke jobbe 200% når kona er utbrent. Det finnes som sagt løsninger, men de er i kategorien "det går ikke/kan ikke" som ofte blir avvist med en gang og som gjerne er selve grunnen til at man ble utbrent i utgangspunktet. Disse er også vanskelig å se eller ta tak i når man først er blitt syk. La det for all del være opp til legen å vurdere om du er frisk eller ikke og om det er noe legen kan gjøre for deg eller ikke. Anonymkode: 5ac9c...f4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Men nå har mannen beordret meg til å rydde stue og kjøkken i morgen, og ta de andre rommene utover uka, så da vet jeg ikke hvordan uken går. Han gjør det jo ikke akkurat noe lettere for deg..... Anonymkode: d8a8d...ed2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden Snakker av erfaring: Ble sykemeldt for 1,5 år siden da jeg var totalt utbrent. Nå er jeg på AAP og karrer meg til å jobbe 30-40% i uke fra hjemmekontor med valgfrie oppgaver. Har kun 1 barn. For at jeg skulle komme i nærheten av å friskmelde måtte dette skje; 1. Vi fikk vaskehjelp og hundelufter. Seriøst, alle oppgaver som kan betales for - sett det bort! Det er verdt hver krone! 2. Mannen skjønte alvoret og begynte å bidra 3. Mannen byttet jobb. Det nytter ikke at han skal være på jobb hele tiden. Han trengs hjemme. 4. Jeg har jobbet med meg selv. Nei, jeg trenger ikke gjøre alt for barnet hele tiden. Nå har jeg begynt å legge meg på sofaen når jeg trenger (og må). Jeg kan fint veilede barnet fra sofaen og han kan enten leke med meg på sofaen eller leke selv. Han er blitt ekspert på å hente og fikse mange ting selv. Jeg er her for han, jeg bare klarer ikke å fysisk fikse absolutt alt hele tiden! 5. Alle rydder sitt eget. Jeg skal ikke gå her som en slave og plukke opp glass og asjetter. Alle SKAL sette sitt eget rot tilbake på plass. Anonymkode: 71602...07d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden Sover du på natten? Hvis du er veldig trøtt, sliten, slapp og skjør, så kan selv små oppgaver føles overveldende. Hvis du har en to do-liste som et langt vondt år, så må du kanskje prøve å tenke én ting om gangen og i kategorier. For eksempel ta alt som har med mat først. Deretter klær. Også kan mannen støvesuge når han kommer fra jobb. Anonymkode: e1da0...b75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden Av og til kan livet vokse oss over ørene. Snakk med legen om hvordan du har det, og del det gjerne med en annen person du er trygg på. Har du f.eks. en venninne eller familie du kan snakke med, og som kan hjelpe deg med ryddinga. Det høres ut som du er veldig overveldet, og da vet man jo ikke hvor man skal begynne en gang. Håper du våger å be om en håndsrekning av noen. Klem❤️ Anonymkode: 72d5b...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå