Gå til innhold

Hvorfor velger de fleste av yngre genrasjon bort gardiner i vinduene ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine observasjoner på gardiner eller ikke har mer med type hus enn alder. 

Anonymkode: 9e500...506

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32. Jeg har to sett gardiner i alle vinduer i hele huset. Et sett tynne lingardiner som bare sperrer for innsyn, og et sett lystette for når migrenen setter inn. 

Anonymkode: 49037...af7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om å ha gardiner for jeg har persienner. Tenk alt edderkopper som kan hjemme seg i gardiner😅

Er 35 år om det har noe å si.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt gardiner på fem år, men vurderer tynne lingardiner nå. Det blir litt rart uten i stua. 

Anonymkode: b305c...965

AnonymBruker
Skrevet

Gardiner var viktig for isolering av varme og lyd før i tiden . Med moderne vinduer er de ikke nødvendige lenger.

Anonymkode: 88bb8...482

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gardiner et en umoderne  kjerring greie. Ikke engang min mor på 75 har gardiner i moderne leilighet. 

Anonymkode: 513aa...e83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var vel en trend som kom samtidig som det ble populært å bygge seg funkishus? Ca. 15-20 år siden kanskje? 

Så jeg tror det er en trend. 

Anonymkode: 13d8a...395

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med gardiner overalt. Jeg har ikke en eneste gardin selv. Moren min sa at huset mitt ikke var et hjem fordi jeg ikke hadde gardiner. Jeg liker ikke gardiner så derfor vil jeg ikke ha dem, rett og slett. Jeg bor på landet og har lite innsyn, så de har ingen praktisk funksjon her.

Anonymkode: d101e...f9c

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (På 19.1.2025 den 22.42):

Selv når gardinene  er trukket til side så stjeler de en god del lys , kanskje 1/4 av  lyset.

Det er grunnen til at jeg HAR gardiner. Liker lunheten ved ikke å slippe hele sola inn. 

Anonymkode: 1586d...f3c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 5.20):

Vasker ikke gardiner hvert år??? Hvor støvete er de da? Høres skittent ut! Jeg har kun gardiner på stua, de skal vekk når jeg skal pusse opp. Men jeg vasker da gardinene et par/tre ganger i året mens jeg har de. Div støv, pollen, dyrehår, fluemøkk, sot fra stearinlys og vedovn, mye mikroskopisk som setter seg i stoffet. 

Bruk gardiner du, men vask dem!

Anonymkode: 033fe...758

Selv ikke på offentlige bygg er det krav om årlig gardinvask. 

Tar de ned og rister de eller støvsuger de. 

Anonymkode: 1586d...f3c

Gjest Milla1717
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Gardiner et en umoderne  kjerring greie. Ikke engang min mor på 75 har gardiner i moderne leilighet. 

Anonymkode: 513aa...e83

Jøss 😂 tror du da burde se litt mere på hva som er trender . Umoderne er det ikke😂

AnonymBruker
Skrevet

Nye funkishus ser jo kjempeteite ut med gardiner

Anonymkode: fad17...eff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 23.42):

Gardiner får kjøpt i dei fleste utførelser og farger,og vet ikkje om noen som idag sitter å syr gardiner. 

Vi har gardiner på alle rom,og   drar dem aldri foran vinduetog  årsaken til at vi  har gardiner er fordi vi bor like inntil trafikkert veg, og ønsker ikkje å stå til utstilling for alle og enhver som går forbi huset. Er huset plassert på gateplan så må ein forvente at folk "glaner inn " 

Høst /vinter er det mørkt kl. 5 og lyst kl. 09, og på soveromet som er vendt mot vei /gate har vi skyggegardiner, og  lyset er ofte avgjørende når ein våkner.  

Anonymkode: 4fad5...e58

Vi som ikke liker polyestergardiner liker eventuelt å sy dem selv. Gardiner i naturstoffer finnes i meget begrenset fargeutvalg eller mønster. 

Jeg har ikke prioritert gardiner i alle rom siden jeg flyttet for meg selv for 30 år siden. Jeg har og har hatt gardiner i enkelte rom, men dem har jeg sydd selv slik at jeg får gardiner jeg faktisk liker og ikke bare noen som likner naboens.

Anonymkode: 91489...466

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi som ikke liker polyestergardiner liker eventuelt å sy dem selv. Gardiner i naturstoffer finnes i meget begrenset fargeutvalg eller mønster. 

Jeg har ikke prioritert gardiner i alle rom siden jeg flyttet for meg selv for 30 år siden. Jeg har og har hatt gardiner i enkelte rom, men dem har jeg sydd selv slik at jeg får gardiner jeg faktisk liker og ikke bare noen som likner naboens.

Anonymkode: 91489...466

Gardiner i  mange farger og utførelser var tradisjon  i dei fleste bolighus før,  og mange offentlige bygg, Stortinget, slottet,hoteller, syehus henger det  gardiner.  Også på dei fleste  crusieskip, hurtigruter,  etc.setter gardiner sitt preg på  interiøret. 

Tidligere så malte dei husene i forskjellige farger, men idag er  standardfargen hvitt, eller grått. så ein helst ikkje skal skille seg ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 0.27):

Spiller det egentlig noen rolle hva andre har eller ikke har? Kan man ikke bare ha det man føler for i sitt eget hjem?

Anonymkode: 0c303...704

På kvinneguiden spiller det en rolle

Anonymkode: aceaf...96d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk lyst på gardiner, og mulig det er gammeldags, men jeg finner faktisk ikke noen som passer, enda huset er fra 2017. Og så er alt beige, grått sort, hvit... Må vel få noe spesialsydd.

Anonymkode: 37778...8ca

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ha det lyst og luftig. Gardiner gir hjemmet mitt en etablert følelse som jeg ikke kan fordra. Noen gardiner er finere enn andre, men jeg liker lysinnslippet uten gardiner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 5.20):

Vasker ikke gardiner hvert år??? Hvor støvete er de da? Høres skittent ut! Jeg har kun gardiner på stua, de skal vekk når jeg skal pusse opp. Men jeg vasker da gardinene et par/tre ganger i året mens jeg har de. Div støv, pollen, dyrehår, fluemøkk, sot fra stearinlys og vedovn, mye mikroskopisk som setter seg i stoffet. 

Bruk gardiner du, men vask dem!

Anonymkode: 033fe...758

Jeg banker de og drar over med sånn støvfanger. Jeg har ikke dyr, ikke småbarn, ikke vedovn, bruker ikke stearinlys så ser ingen grunn til å vaske gardinene mange ganger i året.  Så lite støv her at det ikke engang blir hybelkaniner og jeg støvsuger/mopper ikke overalt hver uke. 

Anonymkode: 38ff7...ed4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 21.15):

Litt av en holdning !😰

Dei flestegardiner er strykefrie, og vask av gardiner gjør ein ikkje hvert år.

Til Jul er det julegardiner som blir hengt opp, og skaper en spesiell stemning i rommet. 

Nye hus har store vindusflater, og ofte godt innsyn, ogN nytter ein mye vedfyrig,og levende lys på avgjir det mye sot som legger seg på vinduer vegger , taket.  

'

Unnskyld at jeg spør, men vasker du aldri gardinene dine?! Jeg har gardiner oppe på høst, jul og vinter, og vasker gardinene hvertfall 2 ganger på de 6 mnd. 1 gang når de pakkes ned før jul for da skal julegardinene opp, og en gang når jeg pakker de ned for våren/sommeren! Julegardinene vasker jeg før jeg pakker de ned!

Jeg har ikke gardiner på vår/sommer for å slippe mer lys inn, og for å gjøre stue og kjøkken mer "åpent"..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg banker de og drar over med sånn støvfanger. Jeg har ikke dyr, ikke småbarn, ikke vedovn, bruker ikke stearinlys så ser ingen grunn til å vaske gardinene mange ganger i året.  Så lite støv her at det ikke engang blir hybelkaniner og jeg støvsuger/mopper ikke overalt hver uke. 

Anonymkode: 38ff7...ed4

Du må være den første jeg har hørt om som ikke har hybelkaniner eller støv hjemme 😅 

Til og med bestemora mi som vasker annen hver dag har støv hjemme 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...