Gå til innhold

Hvorfor velger de fleste av yngre genrasjon bort gardiner i vinduene ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bl.a. gardiner fordi det pynter opp, og ikke blir så nakent. Dessuten drar jeg for de mot veien etter at det har blitt mørkt for å hindre innsyn. 

Jeg synes det blir mye koseligere inne med gardiner, og bytter litt på etter årstid.

Anonymkode: 92b44...bc3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over 50, og vi har ikke hatt vanlige gardiner etter at vi flytta inn for 10 år siden. Vi har liftgardiner montert inni karmen i vinduene mot vest i stua pga tv. På kjøkkenet har vi en kappe med julemotiv i desember. Folie på vinduet på badet, og varmereflekterende rullegardiner på soverommene (hovedsoverommet har vinduer mot vest og blir ekstremt varmt om sommeren). Grunnene til å droppe gardiner er bl.a at listene rundt vinduene er veldig spesielle, vi finner ingen gardiner som vi liker, og det er null innsyn (hvis noen av naboene skal se inn til oss må de ha veldig god kikkert...).

Anonymkode: 081f1...b92

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 20.42):

Har lagd merke til at i dei fleste ny boliger hvor det  bor yngre personer  er det  gardinfrie  vinduer. Tidligere var gardiner  /rulle gardiner standard i fleste vinduer for å skjerme for innsyn, og solskjerming. 

Nyere boligere er  mer issolerte, med   3-lags vinduer m/ filter som forebygger varmetap. Er den yngre genrasjon blitt mer kresne for varmetap eller den eldre genrasjon.  Den eldre genrasjon var vant til å vise nøysemd i bruk av strøm, og kun rom som var i daglig bruk var oppvarmet. 

Anonymkode: 4fad5...e58

Moten 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om jeg er yngre, jeg er 42 år. Men jeg liker ikke gardiner så veldig. Jeg liker det veldig minimalistisk. Jeg har persienner der det kommer sol inn og jeg vil bli blendet. Men jeg har ingenting der det ikke er et problem. Den siden går også ut mot min private eiendom. Altså ingen innsyn. Jeg har rullegardiner på soverom for skjerming av sol selvfølgelig. Jeg hadde lange gardiner som går ned i gulvet i min gamle bolig. I denne ville de gått ned i sofaen og det ville jo blitt stygt. Korte gardiner er utelukket for meg pga jeg liker det ikke. I min neste bolig som blir en stor enebolig tror jeg at jeg vil også gå for ingen gardiner. Det er smak og behag.

Anonymkode: 77768...e7f

AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk har blitt kaldere, mer kyniske, minimalistiske og travle. De har andre ting å tenke på en gardiner. Sånn som jobb, skole, trening, familie, livets problemer. Dessuten tar det sykt lang tid å finne rette gardiner, i riktig farge. De fleste gardiner stygge og bestemoraktige.

Satt på spissen. ;)

Jeg liker gardiner. Hatet å kjøpe, vaske, stryke og henge dem opp. Men de gjør definitivt huset mer koselig. 

Det er bare et ork.

Anonymkode: c094b...f43

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg synes gardiner er dritstygt.

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er 70 og hun har heller ingen gardiner. Det er nok bare sånn det er nå. 

Anonymkode: 77768...e7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 21.15):

Litt av en holdning !😰

Dei flestegardiner er strykefrie, og vask av gardiner gjør ein ikkje hvert år.

Til Jul er det julegardiner som blir hengt opp, og skaper en spesiell stemning i rommet. 

Nye hus har store vindusflater, og ofte godt innsyn, ogN nytter ein mye vedfyrig,og levende lys på avgjir det mye sot som legger seg på vinduer vegger , taket.  

'

Anonymkode: 4fad5...e58

Vasker ikke gardiner hvert år??? 
Vasker dem minst 2 ganger i året helst mer!

Enda en grunn til at folk ikke burde ha gardiner! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ha gardiner pga akustikk, har prøvd uten i alle hus jeg har bodd, men så mye musikk jeg hører på så funker det bare ikke uten. 

Anonymkode: 409d5...127

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har opp ned plisse for å skjerme tv når det er sol, har ellers utvendig screens. Har rullegardiner på alle soverom, har gjennomsiktige lyse gardiner på to av dem, men det er for å holde varmen ute på dagtid på sommeren uten å mørklegge rommene. Har ikke spandert utvendig solskjerming der, det kostet flesk. 

Anonymkode: 4c11e...415

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Gardiner var viktig for isolering av varme og lyd før i tiden . Med moderne vinduer er de ikke nødvendige lenger.

Anonymkode: 88bb8...482

Feil. Mulig vinduene isolerer godt nok, men det er store kalde flater. Og gardiner demper romklang!

Anonymkode: a6d4b...16a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brukerano skrev (10 timer siden):

Vasker ikke gardiner hvert år??? 
Vasker dem minst 2 ganger i året helst mer!

Enda en grunn til at folk ikke burde ha gardiner! 

Hva slags skitt er på dine gardiner da?Bruker du dem til lommetørkle når du er forkjølet eller noe?

Det som sitter i gardiner er støv og da tar man de ned og tar de med ut og rister. Holder i massevis!

Anonymkode: 1586d...f3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får mer lys inn gjennom vinduene, og mere utsikt. 

Mange sliter med astma og allergier i dag. Da anbefales det færre tekstiler hjemme som kan tiltrekke seg støv, pollen etc. 

Ellers er det sånn at moter og trender stadig er i endring. Hvor alle hadde gardiner før, fins det i dag et stort utvalg persienner, lamellgardiner, plisségardiner og utvendig solskjerming i et utall farger, eller til og med med mønster på. 
Ofte kan disse være bedre enn gardiner til å holde solen unna på varme dager, så man slipper ufrivillig badstu hjemme. 

Anonymkode: 1d353...f13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i 50 tallshus og det passer best med gardiner.  Syns bare bydelsgårder og funkishus kan tillate seg å ikke ha gardiner.  Mine er florlette og hvite og er aldri trukket for da jeg har persienner til å dekke innsyn om det trengs. 

Anonymkode: b5aa4...28a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 22.19):

De er jo vokst opp med økende overvåkning, reality-TV, og at alle legger livene sine ut på sosiale media, så kanskje de liker å være på utstilling?

Anonymkode: d8015...500

Det samme tenker jeg. Ser helt åndssvakt ut uten gardiner. At mangler her ikke gidder ‘styre’ med det, bunner i latskap. Ikke noe annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er relativt ung og kunne ikke levd uten gardiner, noe å trekke for så man får privatliv når man ønsker og trenger det😉 Er ikke så farlig for meg om andre har det eller ikke.

Anonymkode: 1f59e...fc8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg synes gardiner er kjerring, og synes det er finere å fylle dype vinduskarmer med grønne planter og pynteting

Anonymkode: 5988c...08c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man får mer lys inn gjennom vinduene, og mere utsikt. 

Mange sliter med astma og allergier i dag. Da anbefales det færre tekstiler hjemme som kan tiltrekke seg støv, pollen etc. 

Ellers er det sånn at moter og trender stadig er i endring. Hvor alle hadde gardiner før, fins det i dag et stort utvalg persienner, lamellgardiner, plisségardiner og utvendig solskjerming i et utall farger, eller til og med med mønster på. 
Ofte kan disse være bedre enn gardiner til å holde solen unna på varme dager, så man slipper ufrivillig badstu hjemme. 

Anonymkode: 1d353...f13

Hvordan vasker man disse? Ser for meg at det er mer styr og tidkrevende enn å bare putte gardiner i vaskemaskinen. 

Anonymkode: 49037...af7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for komplimentet, jeg er nesten 50 😄

Jeg synes det 1) gir et penere og mer stilrent inntrykk, 2) er mer praktisk. 3) er ikke noe vi har behov for i oppholdsrom. Har utvendige screens for solskjerming. 4) det er godt og varmt her, med to varmepumper, samt varmekabler i enkelte rom. 

Har tunge "hotellgardiner" på soverom, da jeg synes det gir en lun og fin stemning. Liftgardiner på øvrige rom der vi behøver skjerming. Ellers ingenting. 

Anonymkode: 211f2...7fd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke gardiner. Synes det er finere og lysere uten. Jeg har utvendig solskjerming på alle vinduene som jeg bruker når jeg ikke vil at noen skal se inn/når det er sol. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...