AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #21 Del Skrevet 13 timer siden Jeg MÅ ha gardiner, og de er trukket for det meste av tiden. Både for privatlivets fred, og fordi jeg ikke vil ha sollys inn. Men har merket trenden, med vinduer fra gulv til tak og uten gardiner. Kommer aldri til å følge den trenden selv, men folk må få gjøre som de vil. Anonymkode: aceaf...96d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #22 Del Skrevet 12 timer siden Daria skrev (43 minutter siden): Jeg tok ned gardinene i stua for 7-8 år siden, fordi de var slitte og falmet, med intensjoner om å sy nye - jeg måtte bare finne riktig stoff. Det tok litt tid, og så innså jeg at jeg faktisk ikke savnet å ha dem. Jeg trakk dem uansett aldri for og jeg har så store planter i vinduskarmen at gardinene egentlig var mest i veien. På soverommet har jeg både rullegardin og tynne gardiner, for å ha det mørkt om natten og fot at hele naboblokka ikke skal se meg når jeg skifter... Gardiner får kjøpt i dei fleste utførelser og farger,og vet ikkje om noen som idag sitter å syr gardiner. Vi har gardiner på alle rom,og drar dem aldri foran vinduetog årsaken til at vi har gardiner er fordi vi bor like inntil trafikkert veg, og ønsker ikkje å stå til utstilling for alle og enhver som går forbi huset. Er huset plassert på gateplan så må ein forvente at folk "glaner inn " Høst /vinter er det mørkt kl. 5 og lyst kl. 09, og på soveromet som er vendt mot vei /gate har vi skyggegardiner, og lyset er ofte avgjørende når ein våkner. Anonymkode: 4fad5...e58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 12 timer siden #23 Del Skrevet 12 timer siden Syns det ser bedre ut uten gardiner. Mer lys slipper inn, plantene blir mer synlige (er planteglad☺️) og syns gardiner er unødvendige støvsamlere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 12 timer siden #24 Del Skrevet 12 timer siden I Grosny skrev (1 time siden): Selv når gardinene er trukket til side så stjeler de en god del lys , kanskje 1/4 av lyset. Hvordan kan de stjele lys dersom de henger ved siden av vinduet? Med skinner langs hele veggen, er det lett å trekke gardinene helt fra. Gardiner har på en måte samme funksjon som spilevegger, gir et avbrekk og har en annen tekstur som gir varme og lune rom, noe som særlig trengs i enkle nordiske hjem. Enkle gardiner i f.eks. lin, er kjempefint. Etter at jeg begynte med gardiner, kan jeg ikke tenke meg et hjem uten. Forstår ikke hvorfor mange tenker på gardiner som gammeldags, det kommer helt an på gardinene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #25 Del Skrevet 12 timer siden Mye stygge gardiner. Eneste jeg bruker ville bruke gardiner til er for å skjerme mot sol med tven, men persienner eller annen solskjerming funker jo bra. Liker å få mye lys inn. Går ikke naken rundt hjemme. Ville heller ha solskjerming enn gardin på stua, men blir så mange gardiner, har flere smale vinduer. På soverom har vi utelukkende rullgardiner, På kjøkkenet kun litt øverst. Anonymkode: 38ff7...ed4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ratatosk Skrevet 12 timer siden #26 Del Skrevet 12 timer siden Har ikke gardiner fordi jeg helt oppriktig liker både innsyn og utsyn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #27 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har gardiner, men de synes ikke utenfra. De er trekt heeeelt til siden så alt lys slipper inn vinduene 👍🏼 Anonymkode: 03db1...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #28 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har aldri møtt en gardin jeg har hatt lyst på. Jeg er 40, har bodd i eget hjem i nå 25 år og har aldri sett behovet for gardiner i andre rom enn soverommet. På stua er hele den ene veggen vinduer som går nesten fra gulv til tak, sørvest vendt så sol får vi nok av men jeg ser alikevel ikke behov for solskjerming mer enn i snitt 3-4 timer i uka gjennom året. Jeg voks opp med at man skulle drive med gardiner men ser ikke poenget. De samler støv og har like lite verdi for min del som porselensfigurer og andre støvsamlere. Anonymkode: ef873...90f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #29 Del Skrevet 11 timer siden Har ikke peiling på gardiner, og dessuten ønsker jeg mest mulig naturlig lys og utsikt til alle tider. Anonymkode: 258a1...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #30 Del Skrevet 11 timer siden Spiller det egentlig noen rolle hva andre har eller ikke har? Kan man ikke bare ha det man føler for i sitt eget hjem? Anonymkode: 0c303...704 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #31 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har ikke gardiner på kjøkkenet. Har stort kjøkken. Store vinduer fra gulv til tak. Og verandadør. Gardiner blir bare i veien der. Og fint å se naturen. Har noen få gardiner på stua. Store vinduer der å. Så gardiner på soverommet. Men jeg trekker dem ikke for. Liker å få inn lyset. Hvis det er for mørkt så kan jeg sove i evigheten. Så jeg må få inn litt lys slik at jeg våkner. Anonymkode: 90ea1...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #32 Del Skrevet 11 timer siden Tror ikke det har med alder å gjøre. Jeg er over 40 og har bare hatt gardiner én gang tidlig på 2000-tallet. Det skal mye til for at jeg synes gardiner er fint, og jeg har aldri følt behov for å legge ned noen innsats i det. Anonymkode: 70358...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #33 Del Skrevet 11 timer siden Synes mange har persienner og gardiner dekt for vinduer. På kveldstid går mye turer. Å synes husene og leiligheter ser mørke og ubebodde ut. Jeg bor i høyden med mye utsikt. Der er vinduer uten gardiner. Men andre steder synes jeg det gir en mye koseligere stemning med gardiner. Anonymkode: 4f44c...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 11 timer siden #34 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har 2 sett gardiner til stua. Vinter og sommer. På soverommet bytter jeg aldri gardiner, bare vasker de og henger de opp våte ett par ganger i året. På bad og kjøkken finnes det ikke gardiner. Jeg har bad i første etg uten noe som dekker for vinduet. Kommer det noen på besøk mens jeg er på badet, så får de feitt innsyn 😜 Jeg har aldri vært en som har dille for gardiner og duker. Jeg har noen duker, men er ikke sånn at alle flater i stua må ha samme farge på dukene. Her er det hipps om happs. Jeg kastet persienner og rullegardiner for flere år siden. Ingen ser inn på soverommene i 2 etg uansett, så trenger ikke dekke for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #35 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Litt av en holdning !😰 Dei flestegardiner er strykefrie, og vask av gardiner gjør ein ikkje hvert år. Til Jul er det julegardiner som blir hengt opp, og skaper en spesiell stemning i rommet. Nye hus har store vindusflater, og ofte godt innsyn, ogN nytter ein mye vedfyrig,og levende lys på avgjir det mye sot som legger seg på vinduer vegger , taket. ' Anonymkode: 4fad5...e58 Vasker ikke gardiner hvert år??? Hvor støvete er de da? Høres skittent ut! Jeg har kun gardiner på stua, de skal vekk når jeg skal pusse opp. Men jeg vasker da gardinene et par/tre ganger i året mens jeg har de. Div støv, pollen, dyrehår, fluemøkk, sot fra stearinlys og vedovn, mye mikroskopisk som setter seg i stoffet. Bruk gardiner du, men vask dem! Anonymkode: 033fe...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 6 timer siden #36 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du hadde gardiner i omlag 40 år, men valgte å ta dem bort. Kan det tenkes at her handler det mye om en trend i tden en mer om det praktiske. Gardiner skjermer for innsyn, og gardiner skjermer møbler for falming / bleking fra Sola. Anonymkode: 4fad5...e58 Jeg valgte ikke gardiner da jeg bodde hjemme. For meg handler det om det praktiske. Vi har ikke innsyn og møblene har foreløpig ikke falmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden Tartufo skrev (7 timer siden): Hvordan kan de stjele lys dersom de henger ved siden av vinduet? Med skinner langs hele veggen, er det lett å trekke gardinene helt fra. Gardiner har på en måte samme funksjon som spilevegger, gir et avbrekk og har en annen tekstur som gir varme og lune rom, noe som særlig trengs i enkle nordiske hjem. Enkle gardiner i f.eks. lin, er kjempefint. Etter at jeg begynte med gardiner, kan jeg ikke tenke meg et hjem uten. Forstår ikke hvorfor mange tenker på gardiner som gammeldags, det kommer helt an på gardinene. Dette er nok den mest lyseffektiveløsningen hvis man har gardiner. Men det er vanlig at fratrukne gardiner kommer litt inn i lysåpningen fra vinduet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #38 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Litt av en holdning !😰 Dei flestegardiner er strykefrie, og vask av gardiner gjør ein ikkje hvert år. Til Jul er det julegardiner som blir hengt opp, og skaper en spesiell stemning i rommet. Nye hus har store vindusflater, og ofte godt innsyn, ogN nytter ein mye vedfyrig,og levende lys på avgjir det mye sot som legger seg på vinduer vegger , taket. ' Anonymkode: 4fad5...e58 Har jeg dårlige holdninger? Jeg valgte å droppe gardiner hovedsakelig fordi jeg har små vi due tog ønsker alt lys jeg kan få inn. Julegardiner er koselig. Men jeg orker ikke bruke egne gardiner en uke/måned i året. Gardiner som ikke vaskes årlig? Det synes jeg høres rart ut. Det skal ikke bli masse sot rundt i huset hvis peisen har ordentlig avtrekk. Hva har sot med valg av gardiner å gjøre egentlig? Anonymkode: 1d557...b67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #39 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er midt i 50-årene og har ikke hatt gardiner på mange herrens år. Har alltid hatet gardiner, men det var tidligere liksom noe man bare hadde. Anonymkode: 060dd...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 4 timer siden #40 Del Skrevet 4 timer siden De velger det ikke fordi det er moten nå for tiden. Jo, jeg har levd sånn jeg også for å teste det og det blir litt lysere, men personlig liker jeg forskjell på inne og ute og jeg trenger ikke all verdens lys derfra. Hvis jeg trenger lys, så trekker jeg dem fra. Går så greit at. Ikke samler de mye støv heller. Når de vaskes henges de opp fuktige etterpå og retter seg selv ut etter hvert som vinduet står på gløtt og tørker dem mens de leker i lett vind. Stryking er ikke nødvendig. Tvert i mot så skulle jeg gjerne ha kjøpt meg doble og tripple lystette gardiner som holdt sommersola ute. Min vinkel på bolig er slik at det steiker inn av de største vinduene hele tiden. Gardiner er en vidunderlig oppfinnelse og hvite varianter gjør ikke ting mørkere inne. Har flere farger, både ensfargede og mønstrede, som deler opp årets faser på en fargerik måte. Gardiner kan gjøres på en kunstnerisk måte også, så en får noe ingen andre har. Jeg liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå