Gå til innhold

Spiser sinnsyke mengder med mat - eller er det det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt uenig. Ikke engang min mann som jobber mye og veier 90 kg spiser 4 tacolefser med innhold. 
Jeg har aldri spist en grandis alene heller. 
Det du beskriver er store mengder mat, ingen har behov for så store mengder, da er det overspising. 

Anonymkode: 93ae8...9f0

Hvis han ikke er overvektig har han tydeligvis behov for så mye mat. 

Anonymkode: 3e42b...202

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei vi spiser mye. Vi har karbonadedeig, mye grønnsaker, mye salsa, bønner osv. Vi spiser oss veldig mette hele familien. Vi begynner å fylle lefsene med grønnsaker og strør på kjøttet ganske sent i prosessen da så hver lefse inneholder jo ikke så mye kjøtt, men kjøttet er da bare en liten del av måltidet.

Anonymkode: 7cd68...a7d

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det hørtes trist ut det. 

Anonymkode: a0ec4...fe2

Høres overhodet ikke trist ut, nei.

Både smakfullt OG i henhold til kostrådene som myndighetene gir. Inntaket av rødt kjøtt burde absolutt reduseres. Det er dessuten noe primitivt over mennesker som liksom MÅ ha store mengder kjøtt til hvert måltid. Æsj.

Anonymkode: fef75...359

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en sånn som spiser mye. 

Det vil si, i løpet av et døgn spiser jeg nok ikke kjempemye, men jeg er en sånn som foretrekker to måltider om dagen. Og ja, da er de måltidene store. 

Jeg trener også en god del, og det gjør jo at jeg gjerne trenger ekstra mye mat. 

Jeg synes det er ufyselig når folk skal legge seg opp i og kommentere hvor mye jeg spiser. Spesielt siden jeg er kvinne, og det er mindre sosialt akseptert å spise mye - det er ufeminint, må vite. 

Jeg synes også det er ufint å klage over mengdene mat man må lage når man inviterer folk på besøk. Du kan ikke forvente at alle skal være småspist. 

Men altså, en hel grændis er da virkelig ikke mye for én person.. Min småspiste mann spiser også en hel grændis i ett måltid.. 

Anonymkode: e8057...a18

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ok? Vil du diskutere at folk har forskjellig appetitt? 

Anonymkode: 454d7...5f8

Snarere det at folk har forskjellig forbrenning.

Anonymkode: 8c255...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi er to voksne og to ungdommer (16 og 14). 400gram karbonadedeig holder til tacoen vår, selv om vi er ganske storspiste. Vi har mye grønt til da. 

Anonymkode: 7cd68...a7d

Vi er fem og klarer oss også med 400gr kjøttdeig/karbonadedeig. To voksne, to tenåringer og en 10-åring. Det skal da sies at 10-åringen og en av tenåringene ikke er så glad i kjøtt, så de spiser lite av det. De fyller opp med bla. ost, så her går det myyyye ost til tacoen :D Jeg (mor) spiser heller ikke så mye, vanligvis en stor tacolefse som jeg fyller godt opp med kjøtt, ost, rømme og masse grønnsaker.

Anonymkode: 16e53...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett en lett lunsj, stor middag og så kveldsmat 3t etter middag. Hvor mye mat på siste måltidet avhenger jo da av hvor aktiv jeg har vært i løpet av dagen, hva vi spiste til middag og hvor jeg er i syklusen (det påvirker appetitten). Vi spiser rødt kjøtt 1-2 ganger I uka, jeg spiser ikke kjøttpålegg. Så når vi har taco og jeg spiser 200g kjøttdeig er det kanskje eneste gangen jeg spiser rødt kjøtt den uka. Folk har ulike spisemønstre, så det er ufint å henge seg opp i at noen er sultne til måltidet som blir servert. Svigermor beregner mat som om vi er småspiste og maten er sjelden ferdig til tiden vi skal spise, så der passer jeg på at alle spiser en brødskive eller to litt før vi drar, så alle blir mette når vi er på middagsbesøk...

Endret av Summeer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men det er jo ikke normalt at vi må doble mengden mat som serveres fordi det skal være en ekstra person tilstede ved måltidet? Vi er 4 ellers, og alle spiser seg mette.

Anonymkode: b9b88...255

Det er jo helt normalt så lenge dere alle er småspiste, og han er storspist. Dere får rester på restaurant, du syns 4 tacolefser eller en grandiosa er mye for en voksen mann. 13-åringen min (jente) spiser det, og elsker restaurantmat. Hun er helt normal, og tynn, men spiser som en hest hvis hun liker middagen. 

Anonymkode: d6da8...192

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (6 minutter siden):

Jeg spiser stort sett en lett lunsj, stor middag og så kveldsmat 3t etter middag. Hvor mye mat på siste måltidet avhenger jo da av hvor aktiv jeg har vært i løpet av dagen, hva vi spiste til middag og hvor jeg er i syklusen (det påvirker appetitten). Vi spiser rødt kjøtt 1-2 ganger I uka, jeg spiser ikke kjøttpålegg, så når vi har taco og jeg spiser 200g er det kanskje eneste gangen jeg spiser rødt kjøtt den uka. Folk har ulike spisemønstre, så det er ufint å henge seg opp i at noen er sultne til måltidet som blir servert. Svigermor beregner mat som om vi er småspiste og maten er sjelden ferdig til tiden vi skal spise, så der passer jeg på at alle spiser en brødskive eller to litt før vi drar, så alle blir mette når vi er på middagsbesøk...

Hah, sliter med akkurat det samme med min svigermor.. Hun er småspist, og beregner én laksefilet på 125 g pluss 3-4 tynne agurkskiver og en rømmeklatt per person... Hjemme beregner vi 1.5 - 2 fileter pr person, og har potetbåter og en svær salat til.. 

Anonymkode: e8057...a18

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt et par slike i familien. Tynne (men aktive, da) gutter og de kunne spise enorme mengder mat. Men det var i tenårene og tidlig 20-årene. Tror enkelte gutter har slik appetitt på den alderen, men så normaliserer det seg etter hvert.

Anonymkode: 3baea...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er 7 stykker, hvorav 2 tenåringer. Mannen trener mye. Vi steker 6-700 gram kjøttdeig. Har alltid rester. Det spiser ungene til kvelds. 

Får vi besøk må vi alltid beregne mye mer.

Blir vi invitert på besøk sitter de alltid med sinnsyke rester fordi de ikke tror på meg når jeg sier det holder å beregne max 2 pakker ekstra kjøttdeig til feks taco fordi ungene også er glade i salat og grønnsaker. 

har venner og familie som spiser enorme mengder middag fordi de knapt spiser resten av døgnet

Anonymkode: cf0b8...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Helt uenig. Ikke engang min mann som jobber mye og veier 90 kg spiser 4 tacolefser med innhold. 
Jeg har aldri spist en grandis alene heller. 
Det du beskriver er store mengder mat, ingen har behov for så store mengder, da er det overspising. 

Anonymkode: 93ae8...9f0

Nei det er ikke store mengde mat 

Anonymkode: 611f7...0a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo helt sjukt og kjempe usunt. Slutter dere med overvekt?

Anonymkode: 5d0e1...089

Eh nei det er ikke helt sjukt 

Anonymkode: 611f7...0a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig. Ikke at det er noe galt i å spise 100 gram pr pers, men normal porsjonsberegning for kjøtt er jo 150-200 gram, så det er jo heller ikke noe unormalt i å spise mer. Vi har to tenåringsgutter, og bruker 6-800 kjøttdeig når vi har taco. 

Og i TS eksempel høres det jo ut som familien generelt er småspist, om det er sånn at "alle" ofte har rester etter et restaurantmåltid.

Anonymkode: 68a33...11b

Det er vel mest om det er snakk om et kjøttstykke (en biff eller noe sånt), med litt tilbehør til, ikke når det er snakk om retter med kjøttdeig der kjøttet bare er en av mange ingredienser, som taco, lasagne og så videre. I tillegg er det mest barnefamilier som svarer, og barn spiser jo mindre enn voksne og er gjerne ikke så glade i kjøtt (selv om det finnes unntak). Vi beregner heller ikke mer enn 100 g kjøtt per person til taco, selv om vi spiser ganske mye til middag.

For moro skyld kikket jeg gjennom tortilla-utvalget på Oda og sammenlignet. De varierer faktisk i vekt per lefse fra 20 g til over 60, så en lefse er ikke en lefse selv uten å regne med fyllet.

Anonymkode: f48e4...b23

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er vel mest om det er snakk om et kjøttstykke (en biff eller noe sånt), med litt tilbehør til, ikke når det er snakk om retter med kjøttdeig der kjøttet bare er en av mange ingredienser, som taco, lasagne og så videre. I tillegg er det mest barnefamilier som svarer, og barn spiser jo mindre enn voksne og er gjerne ikke så glade i kjøtt (selv om det finnes unntak). Vi beregner heller ikke mer enn 100 g kjøtt per person til taco, selv om vi spiser ganske mye til middag.

For moro skyld kikket jeg gjennom tortilla-utvalget på Oda og sammenlignet. De varierer faktisk i vekt per lefse fra 20 g til over 60, så en lefse er ikke en lefse selv uten å regne med fyllet.

Men selv om dere, og mange andre, betegner 100g kjøtt or pers til taco, og blir mett av én lefse, er det fortsatt ikke sinnsykt at en tynn 20-åring spiser fire taco lefser. Jeg spiser fire små taco lefser og flere skjell. Jeg blir ikke mett av én stor heller, hvis det er middag. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men selv om dere, og mange andre, betegner 100g kjøtt or pers til taco, og blir mett av én lefse, er det fortsatt ikke sinnsykt at en tynn 20-åring spiser fire taco lefser. Jeg spiser fire små taco lefser og flere skjell. Jeg blir ikke mett av én stor heller, hvis det er middag. 

Det er jeg enig i, jeg bare mener at det med 150 - 200 g kjøtt i normal porsjonsberegning ikke egentlig gjelder kjøttdeig til taco og sånt. Men det er absolutt ikke noe unormalt at unge menn og tenåringer spiser mye mer enn det som regnes som en standardporsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

20 år. Jobber ikke, og er litt aktiv med trening, men ikke mye.

Da bør han kanskje lære seg litt måtehold i stedet for å forvente at andre skal forsørge kostholdet hans? 

Anonymkode: 77f38...02d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
GMT800 skrev (23 timer siden):

Vet om flere slike, og alle har det til felles at de er syltynne. Virker som de kan leve jevnt på 6-7000 kalorier i døgnet uten å legge på seg et gram. Høres ut som tidenes luksusproblem, rett og slett.

Dette er mannen min. Han kan lett spise feks en stor Peppes-pizza alene. Eller 6 tacolefser med fyll. Alt som markedsføres som "familiepakning" er akkurat nok til at jeg får en normal porsjon og han spiser resten. Det er aldri rester her 😅

Anonymkode: 6094f...c52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Svigersønnen min spiser noe så vannvittig mye. På restaurant spiser han sin egen mat, restene fra kjæresten sin mat og kan godt spise av våre rester. Hjemme kan han gå rett fra middagsbordet hos sin familie til middagsbordet hos oss. Og spiser større mengder enn oss som ikke har spist en middag rett før. 
Han er tynn som en sild. Er det i det hele tatt mulig å være sulten etter å eksempelvis ha spist 4 fulle tacolefser? Eller en hel grandis? Eller er det bare kroppen hans som har vent seg til den mengden med mat? 

Vi har en ungdom i hus som er 2 år yngre og han spiser ikke sånne mengder.

Helt normal i min familie. Vi er slanke alle mann, men spiser for to. Det er dyrt og veldig slitsomt. 

Anonymkode: aac7b...e43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi (familie på fire, aktive barn på 88 og 11) har nesten alltid rester når vi lager taco med 400g Karbonadedeig. Det samme når vi lager gryteretter, lasagne el. Div kyllinggryter osv lages også stort sett av 400-450g Kylling, en laksefilet til hver osv. 

Vi har jo alltid mye tilbehør, så totallengden med mat er stor nok selv om det ikke er så mye kjøtt til hver. Hvis vi har har rent kjøtt i form at koteletter, stek eller noe sånt har vi stort sett mer kjøtt. 

Og, alle hos oss kan også spise en hel grandis hver. Hvis vi har frossenpizza så ender vi ofte opp med å steke 4 stk (ikke hvis det er BigOne riktignok) 

Normalen er stor, og alle må jo uansett få spise seg mett. Så får man heller regne han som to da når man beregner mat når han skal spise hos dere. 

Anonymkode: f3cae...914

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 20.05):

Helt normal i min familie. Vi er slanke alle mann, men spiser for to. Det er dyrt og veldig slitsomt. 

Anonymkode: aac7b...e43

Hvis det er normalt, hvorfor er det da slitsomt?

Anonymkode: 8c255...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...