AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Lurer på hvor man skal henvende seg for å vaksinere et barn på 5 år mot vannkopper. Fastlege eller Volvat? Bor i Bergen. Anonymkode: 3d135...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lurer på hvor man skal henvende seg for å vaksinere et barn på 5 år mot vannkopper. Fastlege eller Volvat? Bor i Bergen. Anonymkode: 3d135...660 https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/barnevaksinasjonsprogrammet/nar-far-barnet-tilbud-om-de-ulike-vaksinene/ Her står det informasjon om vaksinering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar Jeg vaksinerte barnet mitt på helsestasjonen. Måtte betale for vaksinen selvsagt. Så ingen vannkoker på han! Anonymkode: d1f65...a6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar TBL12 skrev (1 minutt siden): https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/barnevaksinasjonsprogrammet/nar-far-barnet-tilbud-om-de-ulike-vaksinene/ Her står det informasjon om vaksinering. Vaksine mot vannkopper er ikke en del av vaksineringsprogrammet, det er derfor jeg spør. Anonymkode: 3d135...660 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vaksinerte barnet mitt på helsestasjonen. Måtte betale for vaksinen selvsagt. Så ingen vannkoker på han! Anonymkode: d1f65...a6f Takk for svar 🙏 Hørt stråling fra vannkoker er grusom, så best med vaksine 😂 Anonymkode: 3d135...660 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Dersom barnet er over 9 mnd kan du kjøpe vaksine mot vannkopper. Dette bestiller du hos lege, eller noen steder på helsestasjonen. Bare ta kontakt lokalt og hør. Anonymkode: 7e61e...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar Hvor mye koster vaksine mot vannkopper? Jeg angrer litt på at jeg ikke vaksinerte ungene mine mot det. Jeg tror jeg vil ta vaksine mot helvetesild, skjønte at det finnes for voksne, og etter at min far fikk helvetesild med påfølgende hjernehinnebetennelse og hjernebetennelse så har jeg ikke lyst til å oppleve noe slikt selv. Anonymkode: 0b669...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar Noen som vet om det fremdeles er usikkerhet ang. vaksinens varighet? Altså hvor lenge den beskytter mot sykdom? Anonymkode: ff6cc...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Del Skrevet 19. januar På apotekets hjemmeside står pris 480,- nå + sikkert arbeid og resept. Gjør du det hos legen er det sikkert litt rimeligere. Du må nesten ta kontakt lokalt og høre. Anonymkode: 7e61e...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Del Skrevet 19. januar https://www.boots.no/prisliste Anonymkode: 7e61e...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #11 Del Skrevet 19. januar Vi gjorde det nylig på 16 åringen, mener det det kostet litt mer enn det som står her. Mulig vaksinen koster 480,- men måtte ha to doser og så kostet det ca 200 å ta den. Syns å huske at det ble ca 1500 tilsammen. Anonymkode: de7b2...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor mye koster vaksine mot vannkopper? Jeg angrer litt på at jeg ikke vaksinerte ungene mine mot det. Jeg tror jeg vil ta vaksine mot helvetesild, skjønte at det finnes for voksne, og etter at min far fikk helvetesild med påfølgende hjernehinnebetennelse og hjernebetennelse så har jeg ikke lyst til å oppleve noe slikt selv. Anonymkode: 0b669...b58 Helvetesild vaksine skal jeg ikke ha, på grunn av faren for bivirkninger i form av at vaksinen kan gi deg nettopp helvetesild. Vannkopper har jeg hatt, så ingen fare der for å få deg igjen. Men å vaksinere barn mot vannkopper er absolutt å anbefale. https://www.felleskatalogen.no/medisin/varivax-msd-613858 Kr 605,70 står det. Så helsestasjonens pris kan være verdt å undersøke. Anonymkode: 51257...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 20. januar #13 Del Skrevet 20. januar Legen her gjør det ikke på barn men viser deg til helsestasjon for selve vaksineringen. 2 doser a 600kr, en dose i pakken og dose nr to må settes etter 6 uker. Vi måtte ha ny resept for å hente ut dose to (en resept=1 dose her. Herregud for et tungvint system og det var masse styr for "ingen" visste). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #14 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen som vet om det fremdeles er usikkerhet ang. vaksinens varighet? Altså hvor lenge den beskytter mot sykdom? Anonymkode: ff6cc...e42 Ja, det er usikkert. Derfor vi heller valgte å få vannkopper. Voksne er jo de som blir hardest rammet og er også de som er sløvest med å huske påfyllingsvaksiner. Anonymkode: 7722e...c5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #15 Del Skrevet 20. januar luxifine skrev (6 timer siden): Legen her gjør det ikke på barn men viser deg til helsestasjon for selve vaksineringen. 2 doser a 600kr, en dose i pakken og dose nr to må settes etter 6 uker. Vi måtte ha ny resept for å hente ut dose to (en resept=1 dose her. Herregud for et tungvint system og det var masse styr for "ingen" visste). Tungvint ja, og enda verre når du bor på et mindre sted der tilsynelatende ingen har hørt om denne vaksinen, de må lete opp info og komme tilbake til meg og helsesykepleier nekter å sette denne vaksinen. Fastlegen er under tvil men kan nok overtales til å skrive ut resept. Vurderer å ta en bytur og få det gjort privat. Men fikk beskjed om at man trenger to doser, så da er det litt tiltak. Har en tolvåring. De er hysteriske på mye rart i USA, men akkurat når det gjelder vannkoppevaksinen, så synes jeg det er rart at de vurderte det så forskjellig. Anonymkode: 76dc2...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #16 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, det er usikkert. Derfor vi heller valgte å få vannkopper. Voksne er jo de som blir hardest rammet og er også de som er sløvest med å huske påfyllingsvaksiner. Anonymkode: 7722e...c5f Noen som vet hvor mange voksne som får vannkopper i USA (og andre land der barn vaksineres)? Vet at usikkerhet om varighet er et argument mot vaksine. Men når jeg leser i SoMe, så får jeg inntrykk av at vannkopper er nærmest utryddet "over there"? Anonymkode: 76dc2...091 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #17 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tungvint ja, og enda verre når du bor på et mindre sted der tilsynelatende ingen har hørt om denne vaksinen, de må lete opp info og komme tilbake til meg og helsesykepleier nekter å sette denne vaksinen. Fastlegen er under tvil men kan nok overtales til å skrive ut resept. Vurderer å ta en bytur og få det gjort privat. Men fikk beskjed om at man trenger to doser, så da er det litt tiltak. Har en tolvåring. De er hysteriske på mye rart i USA, men akkurat når det gjelder vannkoppevaksinen, så synes jeg det er rart at de vurderte det så forskjellig. Anonymkode: 76dc2...091 Trodde det var anbefalt å ta vaksinen om man ikke ha har hatt det når man er 12 år og at fastlege da skal skrive det på resept?? https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/varicella--og-herpes-zostervaksinasjon/?term=#indikasjoner-for-vannkoppevaksine Folkehelseinstituttet anbefaler vaksinen til følgende personer: (...) Friske, ikke-immune tenåringer og voksne, (...) FHI anbefaler den iallfall til tenåringer som ikke har hatt vannkopper. Så ville gått til fastlegen igjen og henvist til at FHI sier at når barnet fyller 13 så anbefaler de vaksine. Fastlegen kan allerede nå ta test for å se om barnet allerede er immun. Anonymkode: 33767...218 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 21. januar #18 Del Skrevet 21. januar Fastlegen kan skrive ut resept, også bestiller du time på helsestasjonen for å ta den. Da slipper du å betale for å sette den, slik som du må hos fastlegen. Det er to doser som må tas. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 24. januar #19 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 22.09): Trodde det var anbefalt å ta vaksinen om man ikke ha har hatt det når man er 12 år og at fastlege da skal skrive det på resept?? https://www.fhi.no/va/vaksinasjonshandboka/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/varicella--og-herpes-zostervaksinasjon/?term=#indikasjoner-for-vannkoppevaksine Folkehelseinstituttet anbefaler vaksinen til følgende personer: (...) Friske, ikke-immune tenåringer og voksne, (...) FHI anbefaler den iallfall til tenåringer som ikke har hatt vannkopper. Så ville gått til fastlegen igjen og henvist til at FHI sier at når barnet fyller 13 så anbefaler de vaksine. Fastlegen kan allerede nå ta test for å se om barnet allerede er immun. Anonymkode: 33767...218 Det er litt "klabb og babb" rundt anbefalingene: nå kan spedbarn vaksineres mens vi fikk beskjed at vi måtte vente til 12år. Nå er det nesten i det seneste laget. Ts: forstår hva du sier, ikke by her heller og det merkes på informasjonsstrømmen (eller manglen på sådan). Et tips: guttungen fikk vaksinedose to på skolen, satt av helsesøster. Har du først fått resepten kan du hente ut medisinen i ditt apotek og (muligens?) Avtale noe lignede med deres helsesøster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå