AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #21 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ser i forrige innlegg at du har utvidet. Mener fortsatt at alt skal deles i to. Og at dere heller må dele barnetrygd.... da er det jo 50-50 Anonymkode: f2394...835 Får du barnebidrag? Ts Anonymkode: 91009...9c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #22 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vi har ikke annet enn muntlig avtale på 50/50. I realiteten er det mer 65/35. Jeg lurer ikke på om han skal/bør betale bidrag, men om det er riktig at han ikke har utgifter på barnet -utenom mat,strøm og div når hen er hos far-? Er det riktig at den som mottar barnetrygd skal stå for alle utgifter i forhold til mobil, klær osv? Ts Anonymkode: 91009...9c1 Nei, han skal dekke dette hos seg. Barnetrygden kan dere dele på 2, så har han ikke noe han skulle sagt på det. Anonymkode: 34727...b90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #23 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei jeg er mor til en tenåring, 13. Far har ny kone og barn. Han mener at barnetrygden skal dekke alt fra klær til frisør til mobil til treningsabb. Barnet er mer hos meg selv om vi i utgangspunktet har 50/50, hen et nesten alltid en-to dager ekstra hos meg, noe som er greit for både meg og far. Far betaler ikke bidrag. Han tjener ca 150000 mer enn meg. Jeg ønsker svar som er korrekte, ikke synsing og meninger. Gjerne med linker så jeg kan lese meg opp og være trygg på at det jeg sier til far kan «bevises». Det er heller ikke aktuelt å be om møte med nav da dette garantert vil ødelegge et samarbeid som jeg ønsker å holde bra. Men jeg kjenner det tærer på når alle økonomiske utgifter faller på meg siden jeg får barnetrygden, og jeg føler det ikke er riktig. Anonymkode: 91009...9c1 Dere deler vel barnetrygd? Helt vanlig med 50/50. Utenom det må far dekke alt hos seg. Du hos deg. 150.000 mer enn deg er småtteri for NAV når dere har 50/50 mtp utregning. Ellers dekker ikke barnetrygd klær,sko,mobil altså alt. Lever far i 1950 årene? Bare et par sko koster 800kr og da er nesten hele barnetrygd borte den måneden. Anonymkode: 11864...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved 50-50 fordeling får begge nå barnetrygd, begge får likt. Sats i dag 1766kr per barn. Hans ny barn trekke ikke ned eventuell bidrag og hans konas inntekt blir regnet med (samlet husholds inntekt) Anonymkode: cf063...c71 Så lenge det er delt fast bosted, ja. Hvis ikke så får den som har bosted. Anonymkode: 34f35...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #25 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere deler vel barnetrygd? Helt vanlig med 50/50. Utenom det må far dekke alt hos seg. Du hos deg. 150.000 mer enn deg er småtteri for NAV når dere har 50/50 mtp utregning. Ellers dekker ikke barnetrygd klær,sko,mobil altså alt. Lever far i 1950 årene? Bare et par sko koster 800kr og da er nesten hele barnetrygd borte den måneden. Anonymkode: 11864...7ad Barnetrygd enslig = 4282 Anonymkode: 34f35...4b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #26 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ikke annet enn muntlig avtale på 50/50. I realiteten er det mer 65/35. Jeg lurer ikke på om han skal/bør betale bidrag, men om det er riktig at han ikke har utgifter på barnet -utenom mat,strøm og div når hen er hos far-? Er det riktig at den som mottar barnetrygd skal stå for alle utgifter i forhold til mobil, klær osv? Ts Anonymkode: 91009...9c1 Hvis du endrer til delt fast må han bidra like mye, men får også halve barnetrygden. Hvis han betaler bidrag skal du stå for det meste. Hvis ikke må dere ha hvert deres. Evt ring nav å få svar på alt. Anonymkode: 34f35...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #27 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei jeg er mor til en tenåring, 13. Far har ny kone og barn. Han mener at barnetrygden skal dekke alt fra klær til frisør til mobil til treningsabb. Barnet er mer hos meg selv om vi i utgangspunktet har 50/50, hen et nesten alltid en-to dager ekstra hos meg, noe som er greit for både meg og far. Far betaler ikke bidrag. Han tjener ca 150000 mer enn meg. Jeg ønsker svar som er korrekte, ikke synsing og meninger. Gjerne med linker så jeg kan lese meg opp og være trygg på at det jeg sier til far kan «bevises». Det er heller ikke aktuelt å be om møte med nav da dette garantert vil ødelegge et samarbeid som jeg ønsker å holde bra. Men jeg kjenner det tærer på når alle økonomiske utgifter faller på meg siden jeg får barnetrygden, og jeg føler det ikke er riktig. Anonymkode: 91009...9c1 Har du sett om du finner svaret her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-03-08-4 Du har rett på utvider barnetrygd da du bor alene. Han har ikke rett på dette da han har samboer. Du kan foreslå at dere deler den ordinære barnetrygden, og f.eks. setter dette inn på en felles konto. I tillegg så må alle faste utgifter deles likt mellom dere da dere har en muntlig avtale om 50/50. Du kan sette opp hvor mye utgiftene er i løpet av en mnd også foreslå at begge setter inn halvparten av dette på kontoen som alle utgiftene blir dekket av. Så skal han få se at barnetrygden ikke dekker brøkdelen av det det koster å ha et barn. Du trenger ikke å nevne den utvidede barnetrygden, da dette er noe bare du har rett på da du er alene i husholdningen. Anonymkode: 6cb24...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #28 Del Skrevet 11 timer siden Husk også på at ved beregning av bidrag, blir det tatt med i vurderingen at han har noen å dele alle utgiftene med. La du dette inn i kalkulatoren? Det kan være du vil få mer i bidrag enn det du har kommet frem til på kalkulatoren. Anonymkode: 6cb24...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 10 timer siden #29 Del Skrevet 10 timer siden Barnetrygd og barnebidrag dekker ikke alle utgifter på et barn. Enhver som påstår det har aldri regnet på hva barn koster. Men er ikke definert nøyaktig hva de dekker, derfor blir det tidvis krangel. Særlig hvis ikke begge er enig i at utgiften skulle tas. Noe NAV nevner er ekstra store utgifter som bør avtales utenom er tannregulering, konfirmasjon og briller. Bidrag skal i teorien dekke fritidsaktiviteter, men flere idretter er langt dyrere enn at det er rimelig å si. Her koster fullt utstyr til junior over 10.000,-, det må skiftes ut på størrelse rundt annethvert år. Og flere tusen i årlig treningslisens/klubbavgift. Så det må selvfølgelig deles på utenom, urimelig av samværsforelder å si «det får du via bidraget». Der har heldigvis ikke min ex kranglet det minste. Samme med mobil, kostbare aktiviteter med venner og særlig dyre klær/sko. Da deler vi likt og vippser hverandre. Du skulle trolig hatt endel bidrag når han egentlig bare har 35% samvær. Men så lenge dere sier utad at det er 50/50 skulle du jo delt barnetrygden med han. Så du må jo vurdere hva du vil ta tak i. Men, er dønn enig i at trygd/bidrag ikke dekker alt av elektronikk, idrettsutstyr osv, det må avtales utenom. Det virker dog som dere ikke har en heelt velfungerende ordning for delte hjem, så du må velge dine kamper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå