Gå til innhold

Uplanlagt gravid- tredje barn, beholde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror ikke det har så mye å si på lykke om man har to eller tre barn. Hvert barn bringer med seg masse lykke og masse stress, og sånn er jo livet uten barn også.

Vi hadde bestemt oss for to, men så kom nummer tre, og jeg tenker fortsatt relativt ofte på hvor lett alt hadde vært om vi bare hadde de to største. Samtidig er den minste det enkleste barnet av de tre. Det var først med den minste jeg fant roa i barseltida. Så mange ekstra ganger jeg har smilt og ledd i livet på grunn av den minste. De to eldste har et søsken til å vokse sammen med. Kroppen min hadde det hardt under siste graviditet, og jeg har varige mén. Sånn er livet. Det er plusser og minuser hele veien.

Anonymkode: 65696...65f

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi beholdt nr 3, og da var søskene snart 4 og 6

Anonymkode: 2c180...6b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spørre dere som beholdt; hadde dere mange til å hjelpe rundt dere og evt følte dere reellt hadde kapasitet til en til? Eller var det sånn dere frykta at lasset skulle velte?

Anonymkode: 1b64d...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk en uplanlagt nr 4, vurderte aldri abort. Så fikk 4 barn i løpet av 6 1/2 år.

Lite hjelp å få i hverdagen med besteforeldre langt unna. Mannen jobber skift og jeg har vært mye alene med dem. Selvsagt noen travle år, men ungene har vært tette og har gått godt sammen. 

Vår uplanlagte sistemann har vært den enkleste av dem alle, så har jo vært heldige!

Når de begynner på skolen og får fritidsaktiviteter så har vi gjerne samkjørt litt med andre når det har vært behov.

Det var det rette valget for oss, så må dere vurdere hva som er rett for dere! Vi er alle forskjellige!  Lykke til med valget!

Anonymkode: f633b...ccc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 9.36):

Barnet lever allerede, jeg forstår ikke hvordan mødre kan velge å ta livet av sitt eget barn bare fordi man ikke hadde planlagt å få det. Barnet er et menneske på lik linje med de andre barna. Det fortjener å få leve.

Anonymkode: b9770...cd7

Nei, det fortjener ikke å leve fordi det er avhengig av andres organer for å leve.

Er du en morder om du ikke donerer ene lungen eller nyren din? 

Hvorfor skal et foster, som ikke er menneske ennå, fortjene å leve mer enn de som trenger organer?

Selv lik har mer rettigheter i USA nå enn gravide kvinner.

Anonymkode: 6e4b8...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, det fortjener ikke å leve fordi det er avhengig av andres organer for å leve.

Er du en morder om du ikke donerer ene lungen eller nyren din? 

Hvorfor skal et foster, som ikke er menneske ennå, fortjene å leve mer enn de som trenger organer?

Selv lik har mer rettigheter i USA nå enn gravide kvinner.

Anonymkode: 6e4b8...d27

Barnet i magen fortjener det ikke mer, men like mye. Det er stor forskjell på å ikke redde noen som dør av seg selv og å velge å ta livet av et menneske. Barnet i magen er avhengig av moren sin for å leve, men moren har fortsatt organene sine. Jeg ser ikke helt hvordan organdonasjon er en god sammenligning.

Noen spurte over om jeg ønsket tilstander hvor moren ikke får livsnødvendig hjelp dersom dette kan skade fosteret. Dette er også en helt annen situasjon ettersom handlingen da gjøres for å redde moren og ikke for å drepe barnet. Dersom barnet dør er det en svært uheldig konsekvens som ikke er ønskelig. Morens liv er verdt å redde. Barnet er ikke mer verdt enn moren, begge er mennesker. Så dette er en veldig vanskelig situasjon, men også en helt annen situasjon enn der hvor moren med all sannsynlighet kommer til å overleve både graviditet og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så fint å høre disse historiene også. Som dere sier. Ulikt for alle❤️

Det spørs rett og slett hva slags barn man får. De små er forskjellige som oss alle - og en rolig baby kan bli krevende i trassalderen, mens en hylende baby kan roe seg helt ned så fort de når trassalderen. Og hvordan de blir som tenåringer er umulig å si ☺️

Anonymkode: d8a34...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnet i magen fortjener det ikke mer, men like mye. Det er stor forskjell på å ikke redde noen som dør av seg selv og å velge å ta livet av et menneske. Barnet i magen er avhengig av moren sin for å leve, men moren har fortsatt organene sine. Jeg ser ikke helt hvordan organdonasjon er en god sammenligning.

Noen spurte over om jeg ønsket tilstander hvor moren ikke får livsnødvendig hjelp dersom dette kan skade fosteret. Dette er også en helt annen situasjon ettersom handlingen da gjøres for å redde moren og ikke for å drepe barnet. Dersom barnet dør er det en svært uheldig konsekvens som ikke er ønskelig. Morens liv er verdt å redde. Barnet er ikke mer verdt enn moren, begge er mennesker. Så dette er en veldig vanskelig situasjon, men også en helt annen situasjon enn der hvor moren med all sannsynlighet kommer til å overleve både graviditet og fødsel.

Konsekvensen av holdninger som dette er dessverre i siste instans at kvinner dør fordi leger ikke tør å gi forsvarlig helsehjelp. Det begynner aldri der, det begynner med: "Barnet i magen fortjener å leve" (også det å konsekvent skrive "barnet", ikke fosteret).

Se på samfunn hvor abort er forbudt. Husker du barnehjemmene i Romania? Ser du hva som skjer i USA i dag? Abortforbud fører ikke til færre aborter, kun til farligere aborter og til uønskede barn ingen tar seg ordentlig av. Så klapp igjen med din sentimentale "barnet fortjener å leve"-retorikk og la være å legge sten til byrden for en utslitt småbarnsmamma som har blitt gravid ved et uhell og trenger å ta et rasjonelt og godt valg for sin familie. 

Anonymkode: a0b8f...783

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg beklager hvis jeg har fremstått som ufølsom rundt temaet. Det er virkelig ikke meningen, jeg har stor forståelse for at det er vanskelig å skulle se for seg et barn til når man tenkte at man var ferdig. Jeg mener likevel det jeg har sagt om at jeg tror at alle barn er en gave. Slik det står beskrevet i hovedinnlegget og i videre innlegg så tror jeg at dette barnet kommer til å få et godt liv og jeg tror også at søsknene kommer til å få glede av et søsken. Jeg ser ingen grunn til at det beste valget for familien skulle være noe annet enn å få dette nye barnet. Hun skriver selv at på papiret skal det gå bra. Hun er redd for at de ikke skal strekke til som foreldre til tre, men jeg tror at det kommer til å gå bra. Jeg tror det er bedre for barna å få et søsken enn å holde på med en ekstra aktivitet eller å dra på noen ekstra ferier i løpet av oppveksten.

Hun skriver også at hun har hatt noen tøffe år med sykdom og dødsfall i omgangskretsen. Min erfaring er at et nytt barn i familien er veldig godt for å bearbeide sorgen og gi nytt håp. Så kanskje kan det være at barnet virker positivt på psyken. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg beklager hvis jeg har fremstått som ufølsom rundt temaet. Det er virkelig ikke meningen, jeg har stor forståelse for at det er vanskelig å skulle se for seg et barn til når man tenkte at man var ferdig. Jeg mener likevel det jeg har sagt om at jeg tror at alle barn er en gave. Slik det står beskrevet i hovedinnlegget og i videre innlegg så tror jeg at dette barnet kommer til å få et godt liv og jeg tror også at søsknene kommer til å få glede av et søsken. Jeg ser ingen grunn til at det beste valget for familien skulle være noe annet enn å få dette nye barnet. Hun skriver selv at på papiret skal det gå bra. Hun er redd for at de ikke skal strekke til som foreldre til tre, men jeg tror at det kommer til å gå bra. Jeg tror det er bedre for barna å få et søsken enn å holde på med en ekstra aktivitet eller å dra på noen ekstra ferier i løpet av oppveksten.

Hun skriver også at hun har hatt noen tøffe år med sykdom og dødsfall i omgangskretsen. Min erfaring er at et nytt barn i familien er veldig godt for å bearbeide sorgen og gi nytt håp. Så kanskje kan det være at barnet virker positivt på psyken. 

Takk for reflektert svar. Gode poenger du kommer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...