AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Hva har skjedd med menn i dagens samfunn? Vi hører utrettelig om kvinners utfordringer, men hva med menn? Gutter sakker akterut i skolen, menn topper statistikkene for selvmord, rusmisbruk og hjemløshet, og stadig flere faller utenfor både arbeidsmarked og sosiale relasjoner. Likevel er det ingen som løfter en finger – for menn skal tydeligvis bare skjerpe seg. Samfunnet har vært så opptatt av å fremme kvinners rettigheter (som selvsagt er viktig) at menns utfordringer har blitt ignorert eller avfeid. Hvis en mann våger å snakke om sine problemer, blir han møtt med hån eller beskyldt for å være en del av problemet. "Toxisk maskulinitet" har blitt et samlebegrep som gjør det umulig for menn å finne sin plass uten å bli demonisert. Hvor er tiltakene for gutter som sliter på skolen? Hvor er de nasjonale kampanjene for menns psykiske helse? Hvor er diskusjonene om menns roller i et samfunn som tydelig ikke trenger dem lenger? Svaret er klart: de finnes ikke. Fordi menn ikke er viktige nok. Denne skjeve prioriteringen er et svik. Vi kan ikke snakke om et rettferdig samfunn når halve befolkningen etterlates i grøfta. Menn trenger ikke medlidenhet – de trenger likeverd og anerkjennelse. Om samfunnet fortsetter å ignorere denne krisen, vil vi alle betale prisen. Anonymkode: 52c74...589 4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Hvem er disse mennene? Kjenner ingen menn jeg tenker er tapere. Anonymkode: fd9d5...afa 18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar Menn har alltid vært samfunnets tapere - og samfunnets vinnere. Menn er mer "ekstreme" enn kvinner. Det er mye flere menn blant de superrike og mektige, for eksempel. Men også flere blant samfunnets "underklasse". Det er ikke noe nytt. Anonymkode: e8b91...cb6 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar Bullshit. Slutt å sette menn i en offerrolle de faktisk ikke er i! Anonymkode: a8719...a97 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar TS hvor får du informasjonen din fra? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Forskning viser at de fleste ungdommer trives i hverdagen og har det bra. Det er bare et lite mindretall som faller utenfor så framstillingen din er totalt misvisende. Disse som faller utenfor blir det satt inn tiltak og tilrettelegging for i dagens skole og samfunn. Menn eier de størstedelen av rikdommen i verden og menn har generelt sett høyere formuer og mer eiendom enn kvinner. De slår kvinner i matematikk og realfag og gjør karriere der kvinner sakker akterut på grunn av lange perioder med deltid på grunn av omsorg for barn og eldre. At Tinder har ødelagt folks evne til å finne seg en partner er et riktignok et problem å løse og at kvinner er lite motiverte til å slå seg til ro føde barn er et politisk spørsmål. Det er i dag alt for dyrt å få barn. Dette er økonomiske forhold som er årsaken og ikke feminismen. Forskning viser at mange menn venter for lenge med å skulle slå seg til ro og stifte familie. Når du er godt voksen er du ikke aktuell lenger som partner for unge kvinner i fruktbar alder, så de har seg selv å skylde på. Jeg har snakket mye med eldre kvinner om hvordan livet var for dem på 50 og 60-tallet. De hadde det ikke greit. Der var så mye undertrykking og kvinnediskriminering at det var helt forferdelig. Du kan ikke klandre feminismen for å ha lettet byrden for dem og frigjort dem fra fengselet. De fleste menn nå i dag har det bra og tross kriger og litt økonomiske svingninger går samfunnet framover. Stadig flere i verden går fra fattigdom til middelklasse. Anonymkode: ffa46...7d3 6 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar Da får menn kjempe for rettighetene sine da som kvinner har måtte gjøre. Kvinner har hatt få rettigheter i hundrevis av år, og nå når noen menn har slitt litt siste ti årene så er det så forferdelig synd på menn? Kvinnehelse blir ikke tatt på alvor, vi fikk ikke lik lønn som menn før på 70 tallet, vi taper penger på fødselspermisjon, vi kan risikere å bli voldtatt og oftere utsatt for partnervold. De fleste medisiner etc er testet på menn, og vi får mer bivirkninger. Kvinner bruker ofte prevensjon som skader kroppen. Osv osv. I Afghanistan får ikke kvinner lov til å snakke offentlig, ikke få helsehjelp, blir tvangsgiftet, kan ikke jobbe eller studere, må gå i burka, blir voldtatt og utsatt for vold. Jeg synes ikke menn har veldig mye å klage over.. Anonymkode: b50be...ced 5 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar Har du vært på ferie eller? Snakkes da om dette HELE tiden. Når det gjelder psykisk helse har vi et perspektiv som inkluderer begge kjønn. Ellers brukes det ikke mer tiltak på jenter i skolen enn gutter. Faller man utenfor arbeidslivet står nav, sammen med helsetjenesten, parat til å prøve og hjelpe. Begrepet toksisk maskulinitet er bare teit, synes jeg. Jeg opplever at det er rom for å snakke om menns problemer, også her inne, så lenge man ikke i samme vending bagatelliserer eller skylder på damene. Ellers er det nok av menn som har ledd og stadig ler av og bagatelliserer damers problemer. Flere av de mener at vi må snakke om menns problemer, og ser ikke på hvilken måte de selv rævkjører deler av engasjementet for den gruppen de ønsker oppmerksomheten for. Anonymkode: d4af0...0f4 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bipolar Skrevet 21. januar #9 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.52): Forskning viser at de fleste ungdommer trives i hverdagen og har det bra. Det er bare et lite mindretall som faller utenfor så framstillingen din er totalt misvisende. Disse som faller utenfor blir det satt inn tiltak og tilrettelegging for i dagens skole og samfunn. Menn eier de størstedelen av rikdommen i verden og menn har generelt sett høyere formuer og mer eiendom enn kvinner. De slår kvinner i matematikk og realfag og gjør karriere der kvinner sakker akterut på grunn av lange perioder med deltid på grunn av omsorg for barn og eldre. At Tinder har ødelagt folks evne til å finne seg en partner er et riktignok et problem å løse og at kvinner er lite motiverte til å slå seg til ro føde barn er et politisk spørsmål. Det er i dag alt for dyrt å få barn. Dette er økonomiske forhold som er årsaken og ikke feminismen. Forskning viser at mange menn venter for lenge med å skulle slå seg til ro og stifte familie. Når du er godt voksen er du ikke aktuell lenger som partner for unge kvinner i fruktbar alder, så de har seg selv å skylde på. Jeg har snakket mye med eldre kvinner om hvordan livet var for dem på 50 og 60-tallet. De hadde det ikke greit. Der var så mye undertrykking og kvinnediskriminering at det var helt forferdelig. Du kan ikke klandre feminismen for å ha lettet byrden for dem og frigjort dem fra fengselet. De fleste menn nå i dag har det bra og tross kriger og litt økonomiske svingninger går samfunnet framover. Stadig flere i verden går fra fattigdom til middelklasse. Anonymkode: ffa46...7d3 Jenter. De vil ikke ha likestilling de vil ha herredømme. Problemet er bare at du kan ikke skrive herredømme uten herre.. 50 og 60 tallet. Hvor lenge er det siden? Den rikeste viking graven fra rundt år 1100 var TO KVINNER de fleste bevarte gravene var kvinner. Det var en spesiell hendelse som førte til at kvenner ble undertrykt fra 1200ish. Hvorfor? Se rundt deg i dag. Hva skjer i 'frigjorte' land? Alt som er grunnlaget for menneskelig befolkningsvekst er 'undertrykking' tortur' 'putt in ukvemsord'. Det var de samme tendensene da, som lot den undertrykkende bevegelsen slippe til. pga det som drev det meste på den tiden. Frykt. Nå skal det liksom være opplysning og visdom som fører til at kvinner føder sitt første barn rundt 34. på 50 og 60 tallet var det rundt 18. Feminismen har ikke lettet noen byrde. Kvinnene gikk fra å 'slave for mann og barn' Og få alt hun trengte for det. Til å jobbe for en sjef hun hater, for å betale barnehage, husleie, og matvarer. Noe 50 og 60 talls 'slavene' ikke trengte. og siden feministen klarer seg uten en mann de må 'slave med husarbeid' for. Så må de ta alt husarbeidet når de kommer hjem, like forbannet. Uten noen å dele verken utgiftene eller arbeidet med. Få det til å rime uten å være feminist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #10 Del Skrevet 21. januar https://www.hrnorge.no/aktuelt/vi-må-ha-fokus-på-mannen https://rvtssor.no/aktuelt/439/menn-har-et-ufortjent-darlig-rykte-nar-det-kommer-til-a-takle-livet/ https://www.nrk.no/norge/skogen-lund_-_-menn-diskrimineres-ogsa-i-arbeidslivet-1.14542799 Anonymkode: 36c96...f74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bipolar Skrevet 21. januar #11 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tar helt feil https://www.hrnorge.no/aktuelt/vi-må-ha-fokus-på-mannen https://rvtssor.no/aktuelt/439/menn-har-et-ufortjent-darlig-rykte-nar-det-kommer-til-a-takle-livet/ https://www.nrk.no/norge/skogen-lund_-_-menn-diskrimineres-ogsa-i-arbeidslivet-1.14542799 Det er slike som deg som gjør at dette ikke blir tatt mer seriøst. Anonymkode: 36c96...f74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #12 Del Skrevet 21. januar Ok så dere er i begge ender av skalaen, men ikke kom her å si at menn ikke får fokus i samfunnet. Du er klar over at menn tjener i snitt 13% mer enn kvinner i Norge? At det meste av forskning skjer på menn, som betyr at for eksempel kvinnesykdommer ikke får nok forskning, eller at medisiner kan gi bivirkninger på kvinner som ikke oppstår på menn? At folk er mer kritiske til karrierekvinner enn karrieremenn, ref Heidi & Howard-studien? Jeg kan fortsette lenge, men du ser poenget mitt. Anonymkode: 69502...3cb 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #13 Del Skrevet 21. januar TS har mye rett. Gutter blir plassert i ro på en stol og bedt om å være i ro. Ikke bra. Mange får diagnosen adhd, mens de egentlig trenger å få være ute. Bruke kroppen sin. Ligger mange bra videoer på nett om dette. Kvinner blir dullet med fra de blir født, mens gutter må klare seg selv. Gutter faller fra når de ikke føler tilstrekkelighet, inkludert og en del av en flokk. Ensomhet og utenforskap gjør menn sinte og deprimerte. Det er forståelig det. Her må alle faktisk skjerpe seg. Anonymkode: ebe9e...418 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #14 Del Skrevet 21. januar Er det kvinner som skal fremme og jobbe for at menn får det bedre med seg selv? Det var ikke menn som begynte å kjempe for kvinner sine rettigheter. Det var KVINNER, kvinnene har ikke ansvaret for at menn ikke står sammen å kjemper for de problemene du mener de har. Ja flest menn tar selvmord, hva skal kvinner gjør med det? Skal vi tvinge menn til å snakke? Ja, flest gutter ramler ut av vgs? Hva skal vi kvinner gjør med det? Skal vi kvinner endre skolen til å favorisere menn igjen. Kvinner har hatt like rettigheter som menn mindre enn 50 år, om menn har det så fryktelig pga dette så mye de ta frem kamplysten å jobbe for det, ikke skylde på kvinner. Sånn egentlig bunner dette i sex at menn ikke får pult som Sindre i fpu så fint sa, og dette problemet handler om at kvinner har frihet til å velge. Det skal vi ikke endre på, det er ingen rettighet for menn å ha sex. Kjemp for viktige mannesaker, ikke legg dette på kvinnen. Anonymkode: 87617...edc 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #15 Del Skrevet 21. januar Jeg opplever ikke menn som så sutrete i det virkelige liv, men skal man ta de mange trådene her inne er det ikke mye attraktivt å skulle finne seg en partner. Jeg har vært skilt i 7 år, jeg eier mitt eget hus som uten gjeld, og jeg har en jobb som i fjor gjorde at jeg hadde en årslønn på 2,7 millioner kroner. Det finnes ikke en grunn til å skaffe meg en mann som skal sutre, eller prøve å bestemme over meg, eller som skal behandle meg som ei hushjelp og mene jeg skal ta all jobben hjemme. Slik jeg har det nå har jeg vaskehjelp, jeg har noen som ordner hage og klipper plen og jeg har noen som rydder snø for meg om vinteren. Jeg har råd til å betale for disse tjeneste og jeg kan da bruke tiden min som jeg vil uten at noen skal ha en mening om det. Jeg kan ha den barneoppdragelsen jeg mener er korrekt uten at det skal bli noen konflikt fordi en stefar mener han vet bedre, jeg kan selv velge hva vi skal gjøre i ferier, jeg kan selv velge hva vi skal ha til middag og når jeg skal legge meg uten at noen skal ha en mening om det, og listen for grunner til å ikke finne seg en ny mann er uendelig lang og den ble enda lengre ved å lese denne tråden. Hvis menn er så stakkarslige som det fremstilles her så er det overhodet ikke attraktivt å tenke tanken på å finne meg en partner. Anonymkode: 8a807...1de 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #16 Del Skrevet 21. januar Kvinner har gjennom historien fått sine rettigheter og posisjon i samfunnet ved å kjempe for det. Det står menn også fritt til å gjøre. Eller tenkte du at kvinner skal gjøre dette for dere? Anonymkode: 5e156...f43 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #17 Del Skrevet 21. januar Det er ingenting som hindrer deg fra å stå på barrikadene og jobbe for egne rettigheter slik kvinner har gjort. Eller tenker du at vi kvinner skal gjøre det for dere? Så lurer jeg litt på hvilke rettigheter du i så fall føler du vil kjempe for eller mangler som mann. Grunnen til at det nok oppleves som syting er fordi klagingen er så generell og lite konkret. Dere er tydeligvis ikke vant til å ta tak i de tingene dere ønsker rydde opp i, men skylder på kvinner i stedet for å ta tak. I motsetning til hvilken kamp kvinner har gått igjennom, så har dere faktisk få ting som hindrer dere til å sette en agenda for hva dere ønsker å rette opp i. Dere har allerede alle rettigheter til å påvirke deres egne skjebne, i motsetning til hva kvinner historisk sett har hatt. Anonymkode: 34328...a06 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kvinner har gjennom historien fått sine rettigheter og posisjon i samfunnet ved å kjempe for det. Det står menn også fritt til å gjøre. Eller tenkte du at kvinner skal gjøre dette for dere? Anonymkode: 5e156...f43 Med hjelp av menn som alt satt i viktige posisjoner. Så kvinner vant ikke kampen alene. Anonymkode: aec99...909 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #19 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kvinner blir dullet med fra de blir født, mens gutter må klare seg selv. Anonymkode: ebe9e...418 Det er jo omvendt. Hvilken verden lever du i? Alle jenter jeg kjenner har måttet ta ansvar for søsken, lage mat, ha strenge krav om å kle seg anstendig, være hjemme i rimelig tid, være høflig og grei på skolen, ikke slåss og ta vare på andre. Gutter derimot. Gutter er gutter. Guttastemning. Gutteprat. Anonymkode: 30bd3...405 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #20 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS har mye rett. Gutter blir plassert i ro på en stol og bedt om å være i ro. Ikke bra. Mange får diagnosen adhd, mens de egentlig trenger å få være ute. Bruke kroppen sin. Ligger mange bra videoer på nett om dette. Kvinner blir dullet med fra de blir født, mens gutter må klare seg selv. Gutter faller fra når de ikke føler tilstrekkelighet, inkludert og en del av en flokk. Ensomhet og utenforskap gjør menn sinte og deprimerte. Det er forståelig det. Her må alle faktisk skjerpe seg. Anonymkode: ebe9e...418 Det ligger mye rart av videoer på YouTube… Gutter som må klare seg selv fra de blir født? Jenter som blir dullet med? Hva mener du her? Og på hvilken måte skal alle skjerpe seg? Anonymkode: e13c5...400 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå