AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er nylig ufør, holder på og rydder og selger unna masse her hjemme. Har flyttet fra enebolig til leil. og har minimalt med lagringsplass. Siste par uker har jeg solgt unna masse, og dermed fått mange småsummer inn på Vipps. Tror det er snakk om 7-8000,- til sammen. Det er jo ikke snakk om svartarbeid o.l. men kan jeg få problemer?. (Er ikke ferdig ryddet her, så det blir mer🥵) Anonymkode: 82526...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Når du er ufør? Nei. Dersom du får sosialstønad etc, muligens ja. Anonymkode: 79546...e04 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Eh.. Hvorfor skulle du få problemer for det? Du må da ikke rapportere salg av ting og tang til NAV når du er ufør.. Uansett, så er det skatteetaten som er problemet i så fall, ikke nødvendigvis NAV. Anonymkode: 910ee...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Dette går helt fint, det påvirker ikke din uførestønad. Anonymkode: b6f18...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Hvis det blir veldig mange penger kan det hende banken ber om en forklaring, men du har jo dokumentasjon på salgene, så det er vel ikke noe stress. Anonymkode: 13e91...253 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Nei det får du ikke problemer for. Men du kan jo gjerne be de merke vippsen med "bruktsalg" el, så det kommer tydelig frem at det er salg og ikke "lønn". Men skattemessig er det muligens en grense for hvor mye du kan selge for i løpet av et år, men du er nok et godt stykke fra den grensa i alle fall. (Det tror jeg er 6-sifret beløp) Anonymkode: 12821...c89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eh.. Hvorfor skulle du få problemer for det? Du må da ikke rapportere salg av ting og tang til NAV når du er ufør.. Uansett, så er det skatteetaten som er problemet i så fall, ikke nødvendigvis NAV. Anonymkode: 910ee...c46 TS kan ikke vite hvorfor h*n skulle få problemer med dette, det er derfor h*n spør. Anonymkode: 9753d...10f 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruskesara1973 Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden (endret) .. Endret 2 timer siden av Ruskesara1973 Glemte å anonymisere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden 7-8 tusen er egentlig ikke så høyt, tror de skal bli bra mye penger før de stiller spørsmål med det Anonymkode: b4244...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Ruskesara1973 skrev (3 minutter siden): TS her... har kun uføre ja,ikke noe annet. Ja, er vel kanskje like mye Skatteetaten man er "redd" for. Jeg er vel generelt "redd"/engstelig for å gjøre noe galt, og få "styr/bråk" med noen etater 😰😰 Ingen problemer. Alt slikt du har hatt og brukt i privat eie, kan selges skattefritt. Anonymkode: 9753d...10f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Når man mottar sosialstønad så har NAV noe med det å gjøre, men ikke uføretrygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er nylig ufør, holder på og rydder og selger unna masse her hjemme. Har flyttet fra enebolig til leil. og har minimalt med lagringsplass. Siste par uker har jeg solgt unna masse, og dermed fått mange småsummer inn på Vipps. Tror det er snakk om 7-8000,- til sammen. Det er jo ikke snakk om svartarbeid o.l. men kan jeg få problemer?. (Er ikke ferdig ryddet her, så det blir mer🥵) Anonymkode: 82526...b84 Nei, det har ingenting med din ufør å gjøre.. Anonymkode: 28701...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Det er dette revolutt bank er til. Last ned app å registrere deg der. Du får bank kort å nav ser ikke en dritt Anonymkode: bd8e5...969 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 56 minutter siden #14 Del Skrevet 56 minutter siden (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er nylig ufør, holder på og rydder og selger unna masse her hjemme. Har flyttet fra enebolig til leil. og har minimalt med lagringsplass. Siste par uker har jeg solgt unna masse, og dermed fått mange småsummer inn på Vipps. Tror det er snakk om 7-8000,- til sammen. Det er jo ikke snakk om svartarbeid o.l. men kan jeg få problemer?. (Er ikke ferdig ryddet her, så det blir mer🥵) Anonymkode: 82526...b84 Som andre sier påvirker ikke salg av egne ting som lønn eller noe som vil påvirke uføretrygden. Du kan til og med investere i akskjer eller fond og få rimelig stor gevinst uten at det har noe å si. Men skulle slik investering bli så vellykket at du kan leve av det så blir det noe annet. Det er kun pensjonsgivende inntekt som skal medregnes ifht. eventuell avkortning av din uføretrygd. Så lenge det er snakk om at du kun får en ren kapitalinntekt så påvirker ikke dette din utbetaling. (Kilde advokatenhjelperdeg.no) På samme måte er tippe eller lottogevinst kapitalinntekt og ikke pensjonsinnbringende inntekt. Og av det jeg nevner her er det kun akskjer og fond du må skatte av om du får gevinst. Resten er skattefritt. Endret 55 minutter siden av Catch22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå