Gå til innhold

P-jern og ferritin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge hatt lave jernlager, men har nå fått de opp til 45 ( P-ferritin) Da var jo jeg veldig fornøyd, for da ser jeg jo at det fungerer med tilskudd, selv om målet er over 100 

Men så ser jeg på blodprøvesvar nå at P-jern er på 3.6 ( ref over 9) og transferritinmetning er på 0.6. 

Legen kommenterte ikke noe på dette, er det noen som kan utdype litt? Det er jo for lavt! 

Takk! 

Anonymkode: 73b9c...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har lenge hatt lave jernlager, men har nå fått de opp til 45 ( P-ferritin) Da var jo jeg veldig fornøyd, for da ser jeg jo at det fungerer med tilskudd, selv om målet er over 100 

Men så ser jeg på blodprøvesvar nå at P-jern er på 3.6 ( ref over 9) og transferritinmetning er på 0.6. 

Legen kommenterte ikke noe på dette, er det noen som kan utdype litt? Det er jo for lavt! 

Takk! 

Dette spør du legen om. Folat er og av betydning for å få opp jernlagrene. Spør om tallet. 

Anonymkode: 10a73...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

P-jern er mengden jern som er i blodet. Ferritinin sier noe om jernnivået i kroppen. Transferrin er et protein som frakter jern i blodet. Jeg tror i hvertfall det er slik. 

Tenker at jo mer hem-jern fra mat du får i deg, og tilskudd/evnt injeksjoner, jo mer vil det balansere seg med alle tre. Vet du om det er noen grunn til at du har så lave verdier? Tarmsykdom, kraftig mens, eller for lite jern i kosten? 

Anonymkode: 993b2...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Ikke funnet noen grunn til at jern skal være så lavt. 
Det jeg egentlig lurer på er vel hva slags symptomer man kan ha ved lavt P- jern. Er det de samme som ved lav ferritin? 
For det ville forklart en god del av hvorfor jeg er så utslitt og svimmel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts her

Ikke funnet noen grunn til at jern skal være så lavt. 
Det jeg egentlig lurer på er vel hva slags symptomer man kan ha ved lavt P- jern. Er det de samme som ved lav ferritin? 
For det ville forklart en god del av hvorfor jeg er så utslitt og svimmel 

Utmattelse og svimmelhet er veldig vanlig ved for lite jern. 

Du bør jo finne ut hvorfor du har så lite jern. Spiser du kjøtt/rødt kjøtt, godt med grønnsaker/annen jernrik mat (kombinert med mat rik på c vitamin for best opptak). Drikker du kaffe - som svekker opptak av jern, slike ting. 

Er du menstruerende kvinne? Mye blødninger? 

Anonymkode: 993b2...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...