Gå til innhold

Er dette hallux valgus? (Bilde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter i perioder med smerter i den "kulen" nederst på storetåen. Går mye på betong på jobb, og ellers mye på asfalt på fritiden. Er det hallux valgus jeg har? Noen som da evt har tips til hva jeg bør gjøre for å redusere smertene? Evt noen som vet om noen gode sko som kan være verdt å prøve? På forhånd takk 🤗

20250119_134414.jpg

Anonymkode: 6ca42...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Hallux er skjev stortå. 
men uansett er smerte gjerne et varsel på over-/ feilbelastning så gode sko og/eller tilpasset såle er verdt å se på. Har dere bedriftshelsetjeneste på jobb kan du ta det opp der å få hjelp til såle eller sko dersom arbeidsmiljøet er belastende. 

Men sko med gode såler og demping, såle som støtter under foten og sko med god nok plass til tærne er bra. 

Anonymkode: c2086...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke en uttalt hallux valgus. 
ser helt normal ut.

Anonymkode: 64895...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Hallux er skjev stortå. 
men uansett er smerte gjerne et varsel på over-/ feilbelastning så gode sko og/eller tilpasset såle er verdt å se på. Har dere bedriftshelsetjeneste på jobb kan du ta det opp der å få hjelp til såle eller sko dersom arbeidsmiljøet er belastende. 

Men sko med gode såler og demping, såle som støtter under foten og sko med god nok plass til tærne er bra. 

Anonymkode: c2086...a31

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har ikke en uttalt hallux valgus. 
ser helt normal ut.

Anonymkode: 64895...b75

Takk for svar. Det verker veldig, men da er det vel bare å investere i noen bedre sko og håpe på det beste 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det plager deg så mye så dra til legen, få en henvisning til ortoped og få ordentlig hjelp. Skal du prøve ditt og datt selv så går tiden og vipps så har det gått noen år, med kanskje unødvendige smerter..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar. Det verker veldig, men da er det vel bare å investere i noen bedre sko og håpe på det beste 😊

Kan være podagra.

Anonymkode: e0fb7...e16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter i perioder med smerter i den "kulen" nederst på storetåen. Går mye på betong på jobb, og ellers mye på asfalt på fritiden. Er det hallux valgus jeg har? Noen som da evt har tips til hva jeg bør gjøre for å redusere smertene? Evt noen som vet om noen gode sko som kan være verdt å prøve? På forhånd takk 🤗

20250119_134414.jpg

Hvor skulle den eventuelt sitte? 
Her ser du noe ingen andre kan klare å se. Bruk Google.

Anonymkode: 93cbf...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

20250119_134414.jpg

En annen sak, kanskje dårlig bilde, men har du grå negler på stortåen? Da har du sopp å behandle. Ta det nå før du skal i sandaler til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ingen veldig tydelig hallux valgus. I alle fall ikke ennå. Omtrent alle har en liten "bul" på foten på det nederste stortåleddet. Men det er ikke umulig at det vil komme. 

Men det å gå mye på knallharde betonggulv og på asfalt er tøft for føttene, og sko som er brede nok er helt nødvendig. Hvis du står og går på betonggulv hele dagen er god demping også viktig. Samtidig er det også viktig å ha god fothelse, noe som blant annet  innebærer muskulatur i føttene. Den styrker man best ved å gå barbeint eller i sokkelesten. Variasjon, med andre ord.

Selv har jeg utviklet hallux valgus, og for å bremse utviklingen og forebygge smerter har jeg skaffet meg tåspredere og nattskinne. Det får man kjøpt for en rimelig penge. Det skader deg ikke å prøve, for å se om smertene lindres. 

Anonymkode: 318ca...374

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foten din ser helt normal ut. Jeg har hallux valgus og du ser det tydelig på foten/føttene mine. Storetåa går skeivt mot de andre tærne, og kulen er veldig stor. Du kan google og se bilder av hvordan det normalt sett ser ut.

Du bør gå til lege for å få vite hva som er problemet. Kanskje du feilbelaster og burde ha såler? Urinsyregikt? 

Anonymkode: 64149...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser flere foreslår urinsyregikt/podagra her. Hvis tåleddet er hovent, ømt, rødt og varmt når du har smerter, så kan det være urinsyregikt-anfall. Det er veldig vondt, i alle fall i følge samboeren min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvor skulle den eventuelt sitte? 
Her ser du noe ingen andre kan klare å se. Bruk Google.

Jeg har googlet, og det kommer opp at smerte i det leddet som henger tåen sammen med foten er hallux valgus. Jeg er litt blå på neglen etter en skade, tviler på jeg har sopp 🤔

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Biter du negler?

Anonymkode: 81b03...d49

Ikke på tærene😆 men klipper med vanlig saks, burde nok gå over til neglelakk. 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du har ingen veldig tydelig hallux valgus. I alle fall ikke ennå. Omtrent alle har en liten "bul" på foten på det nederste stortåleddet. Men det er ikke umulig at det vil komme. 

Men det å gå mye på knallharde betonggulv og på asfalt er tøft for føttene, og sko som er brede nok er helt nødvendig. Hvis du står og går på betonggulv hele dagen er god demping også viktig. Samtidig er det også viktig å ha god fothelse, noe som blant annet  innebærer muskulatur i føttene. Den styrker man best ved å gå barbeint eller i sokkelesten. Variasjon, med andre ord.

Selv har jeg utviklet hallux valgus, og for å bremse utviklingen og forebygge smerter har jeg skaffet meg tåspredere og nattskinne. Det får man kjøpt for en rimelig penge. Det skader deg ikke å prøve, for å se om smertene lindres. 

Takk for tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foten din ser helt normal ut.

Vel hallux valgus vil stortåleddet være mye mer markert, og stortåa vil være skjev. 

Sånn:

image.jpeg.b6a21ff494103cc2df91a6e0dd675f27.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (4 minutter siden):

Foten din ser helt normal ut.

Vel hallux valgus vil stortåleddet være mye mer markert, og stortåa vil være skjev. 

Sånn:

image.jpeg.b6a21ff494103cc2df91a6e0dd675f27.jpeg

Oi, den var ille. Men kanskje min er helt i startfasen😅 har ikke noe gikt tror jeg, er ikke rød eller betent i det leddet. Bare gjør vondt. Bedrer seg når jeg har ferie og går mindre. Tips til gode sko mottas med takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...