Gå til innhold

Svigerinne kommer med sykt dyre gaveønsker til bursdagen sin!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal det feires hjemme hos svigerinne, eller spanderer hun overnatting og middag på dere på høyfjellshotell? I så tilfelle burde gaven gjenspeile kostnadene for å si det slik. Men det er forskjell på selskaper også, det koster ikke tusen kroner om man skal beverte 10-12 mennesker med mat, champagne og masse annet heller. Dere er jo også to personer, så det blir tusen kroner på hver. 

Anonymkode: 4de27...58a

Har da ingenting å si 

Anonymkode: fcecd...c25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Frekt å bare ønske seg dyre ting spør du meg, hadde gitt gavekort på tusen , det er mer enn vi gir

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
issoras skrev (1 time siden):

Helt normalt å gå flere sammen for å kjøpe dyr ting til rund dag. Jeg og søsknene mine spleiser alltid når en av oss har rund dag, og legger i ca 1000-1500 kroner hver. 

Kjøper ikke gaver til jul eller andre bursdager så fint å legge i litt ekstra ved rund dag. 

Det var mye penger synes jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som mange andre her skriver; gå flere sammen og spleis. Helt vanlig.

Anonymkode: ab900...41b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ber ikke om ønskeliste fra voksne.

Anonymkode: b04b8...44e

Jo. Bedre det enn å motta noe ræl som blir kastet. Eller bare blir liggende.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil mye heller spleise på en dyr gave, enn å gi en rimeligere. Så kanskje svigerinnen din har tenkt tanken. 

Bli så hysterisk som du er i HI, er i hvert fall tull. Gi det dere har råd til og ikke tenk noe mer på det.

Anonymkode: f1616...a39

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er mye bedre å ønske seg noe hun faktisk ønsker seg, enn masse vaser, vin og dill. Det er jo helt topp å gå sammen flere om en gave. Og vil tro det er det hun har tenkt også. 

Men jeg vil frarådet veldig å kjøpe gavekort, det er jo den dummeste måten å gi bort penger på. Du låser pengene til en butikk/ senter, får hun  fra flere steder står hun plutselig med litt her og litt der og har ikke råd til det hun ønsket seg noen plasser. Og i tillegg må man ofte legge til ekstra for å få brukt opp gavekortene. Gi heller rene kontanter i så fall, og bare skriv på kortet er de er øremerket ditt eller datt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere og svigermor kan gi noe felles til 2000kr?

Eller bare gi gavekort. Men da ville jeg gitt det en plass hvor hun har mulighet til å bruke det på et eller flere av ønskene sine. Feks et mer universelt som kan brukes på flere sentre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigerinne har bursdag snart, det er et rundt tall og vi er invitert til bursdagsselskap/lag. I forkant av dette har hun sendt ut en ønskeliste med DYRE gaver hun ønsker seg. For eksempel skinnveske i ekte skinn (oppgitt merke i tillegg) til 2000-3000kr, klokke med gull reim, kåpe i ull, skjerf til 2000-3000kr osv. Det er ikke en ting på lista som koster under 2000kr etter min mening. Synes det er frekt å be om så dyre gaver, vurderer å ikke dra …😣 Min mann er litt oppgitt over meg og svigermor, for det var vi som ba om den ønskelista. Han mener vi burde ha forholdt oss til opprinnelig plan, som var å gi gavekort på 1000kr…

Hva bør vi gjøre her? Holde oss til opprinnelig plan og gi det gavekortet eller kjøpe en av disse rådyre tingene. Vi har normal god økonomi og råd til å legge ut 2000-3000kr for en gave, men synes det er sure penger å betale for en (unødvendig) gave til en voksenperson som burde vært i arbeid og i stand til å kjøpe de tingene selv. 

Anonymkode: 98600...41d

Hvorfor ba du/dere om ønskeliste når dere ikke kan innfri de? 

Blir for dumt. Støtter mannen.

Anonymkode: d1d91...5f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lukter spleiselag. Ting blir dyrere og dyrere, lønninga følger ikke med, så mye som kommer selv på barns ønskelister er over maks sum man ser for seg å gi. Så her i familien så blir det ofte at 2-3 givere går sammen om å kjøpe noe som står på ønskelista. I fjor ønska min nevø seg et spesifikt legosett til rundt 1200 kr. Vi var 3 givere på den gaven. Det ble færre gaver, men i hvert fall noe som sto på lista.

Anonymkode: eb339...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kom den om bursdag også, ikke bare om bryllup.

Jeg har aldri hørt at gave skal tilsvare kuvertpris - da kan man like gjerne ta betalt for selskapet i stedet for gaver.

Når jeg og mannen har feiret runde dager, har vennegjengen som regel spleiset på en ok gave. I vår gjeng har prisen lagt på 500 kr/person. Våre feiringer har noen ganger vært hjemme og billige, andre ganger ute og dyrere, men gavene har slett ikke gjenspeilet den forskjellen.

Anonymkode: c88ce...269

Selv om du aldri har hørt om det, betyr ikke at det er ukjent. Ganske vanlig kunnskap vil jeg hevde.

TS: sier som flere - dere kan gå sammen med andre og spleise. Bare fint med ønskeliste, da kan dere gi en ordentlig gave dere vet hun vil sette pris på

Anonymkode: d03ca...537

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du skal gjøre? 
Stikke fingeren i jorden og forstå at en ønskeliste er noe man ønsker seg, men ikke alltid kan få eller bidra til å oppfylle. 
Er du vokst opp slik at alt du ønsker deg, det får du? 

Anonymkode: 76ac9...873

De fleste er vel forhåpentligvis vokst opp med ønskelister med gaver i flere prisklasser. Normal høflighet.

Anonymkode: 7746e...284

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min svigerinne har bursdag snart, det er et rundt tall og vi er invitert til bursdagsselskap/lag. I forkant av dette har hun sendt ut en ønskeliste med DYRE gaver hun ønsker seg. For eksempel skinnveske i ekte skinn (oppgitt merke i tillegg) til 2000-3000kr, klokke med gull reim, kåpe i ull, skjerf til 2000-3000kr osv. Det er ikke en ting på lista som koster under 2000kr etter min mening. Synes det er frekt å be om så dyre gaver, vurderer å ikke dra …😣 Min mann er litt oppgitt over meg og svigermor, for det var vi som ba om den ønskelista. Han mener vi burde ha forholdt oss til opprinnelig plan, som var å gi gavekort på 1000kr…

Hva bør vi gjøre her? Holde oss til opprinnelig plan og gi det gavekortet eller kjøpe en av disse rådyre tingene. Vi har normal god økonomi og råd til å legge ut 2000-3000kr for en gave, men synes det er sure penger å betale for en (unødvendig) gave til en voksenperson som burde vært i arbeid og i stand til å kjøpe de tingene selv. 

Hold dere til opprinnelig plan da! Men svigersøster er jo nær familie, hadde fint betalt 2000kr for en fin gave til en rund dag dersom vi hadde råd!

Anonymkode: dd373...5c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skal det feires hjemme hos svigerinne, eller spanderer hun overnatting og middag på dere på høyfjellshotell? I så tilfelle burde gaven gjenspeile kostnadene for å si det slik. Men det er forskjell på selskaper også, det koster ikke tusen kroner om man skal beverte 10-12 mennesker med mat, champagne og masse annet heller. Dere er jo også to personer, så det blir tusen kroner på hver. 

Anonymkode: 4de27...58a

Mulig det er noe jeg ikke forstår, men det skal da ikke være sånn at gaven gjenspeiler kostnaden for sammenkomster?! I hvert fall ikke hvis det er snakk om dyrere sammenkomster.

Det er da helt valgfritt å invitere folk, og er ikke gitt at de inviterte ville spandert på seg høyfjells hotell eller lignende slik at det burde ikke forventes at de da skal kjøpe gave for tilsvarende sum

Anonymkode: a8c44...3b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ønske er ikke en bestilling 😉

Gi penger/gavekort eller spleis med flere ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hjelpes, når du snakket om DYRE ting trodde jeg det var snakk om typ en hurtigrute-tur til 100 000,- eller en robotstøvsuger til 18 000,-. Ikke en klokke eller veske til 2000😅 Det blir ikke spesielt dyrt når dere går flere sammen. Eventuelt et gavekort på den butikken til 1000,- så har hun fått sponset halvparten. 

Anonymkode: feebf...2ec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har råd og gavekulturen i familien tilsier det, synes jeg ikke 2000 er for mye på en rund dag. Hva ligger dere på til alminnelige bursdager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Elle Melle skrev (8 minutter siden):

Hvis man har råd og gavekulturen i familien tilsier det, synes jeg ikke 2000 er for mye på en rund dag. 

Enig! 

Og det er så hyggelig å gi bort en ordentlig ting som du vet at mottaker blir glad for! Mye bedre enn masse ræl eller gavekort! 

Anonymkode: 6fcdb...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun høres noe spesiell ut, samtidig har dere bedt om ønskeliste. 

Kan ikke dere spleise med noen på den billigste tingen på listen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...