Gå til innhold

Noen som har tatt NIPT test her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på hvordan et prøvesvar kan se ut. Hvor mange prosent står det gjerne på en sånn negativ vs positiv?

Ekst står det 13% sannsynlig på en negativ eller står det type 0,07%?

Og er det et svarprosent for hvert trisomi?

Anonymkode: a7c86...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk bare et brev der det sto at de ikke fant noe unormalt. Husker ikke helt ordlyden. Var typ én setning. Kasta brevet, så kan ikke finne det frem igjen for å sjekke. 

Men om de finner noe avvikende, så regner jeg med at de hadde ringt og innkalt til time. 

Anonymkode: 4ef2a...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk vite hva sjansen var for kromosomavvik. 

I følge min alder(40) var det i utgangspunktet 1 % sjanse for avvik. Etter Nipt testen falt sjansen til en halv promille, altså 1 av 2000. Jeg slappet av etter det kan du si.

Anonymkode: cae85...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk svar fra Riksen nylig. Utklipp fra brevet:

Svaret er normalt – det vil si at det ikke ble funnet tegn til trisomi 13, 18, eller 21 i fosterets arvematerial. Dette betyr at det er lite sannsynlig at fosteret har en av disse tre tilstandene. Videre invasive eller genetiske undersøkelser er ikke nødvendig.

Anonymkode: 83ab1...a66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg fikk svar fra Riksen nylig. Utklipp fra brevet:

Svaret er normalt – det vil si at det ikke ble funnet tegn til trisomi 13, 18, eller 21 i fosterets arvematerial. Dette betyr at det er lite sannsynlig at fosteret har en av disse tre tilstandene. Videre invasive eller genetiske undersøkelser er ikke nødvendig.

Det samme svaret fikk jeg.

Tror det er standardsvaret når de ikke finner noe. Kan ikke tenke meg at det er normalt med utregnede prosenter eller promiller av sannsynlighet.

Viser prøven økt sannsynlighet, blir man kontakta på telefon, fikk jeg beskjed om.

Anonymkode: 4681b...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme svaret fikk jeg.

Tror det er standardsvaret når de ikke finner noe. Kan ikke tenke meg at det er normalt med utregnede prosenter eller promiller av sannsynlighet.

Viser prøven økt sannsynlighet, blir man kontakta på telefon, fikk jeg beskjed om.

Anonymkode: 4681b...122

Takk for svar dere, mente jeg leste en her inne fikk en prosent sannsynlighet også må man selv ta valget ut i fra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk en lenke til en informasjonsvideo om NIPT før jeg kom på tidlig ultralyd. Der forklarte de det du lurer på, og "gangen" i det. Jeg oppfattet den videoen som obligatorisk før NIPT. Det var lenke i innkallingen til ultralyden. Du finner den her hvis du ikke har fått den 😊

Anonymkode: b2f89...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar dere, mente jeg leste en her inne fikk en prosent sannsynlighet også må man selv ta valget ut i fra det. 

Ulike klinikker har vel ulik kommunikasjon. Det de sa på Riksen, var at et resultat som indikerte sykdom, altså alt annet enn det jeg fikk, ville bli fulgt av enten morkakeprøve eller fostervannsprøve. Så lenge vi ønsker, selvfølgelig, man kan jo velge å bære fram barnet selv om det er forhøyet risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Man får sikkert utdypende info om det på sykehuset, om de finner avvik. Jeg har hatt komplikasjoner i begge svangerskap og da har de alltid ringt, så har vi gått gjennom detaljer i telefonsamtalen og på time senere. Da har jeg også fått eventuelle resultater/ tall skriftlig. Aldri opplevd at jeg har fått resulatene i posten først.

Anonymkode: 4ef2a...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan hende at private klinikker i Sverige/Danmark gjør det sånn, men på norske sykehus får man ikke noen prosent. 

Anonymkode: 8e216...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...