Gå til innhold

Vil vi få en kraftig motreaksjon og endring når det gjelder dagens samfunnsmodell? Tenker i hovedsak på feminisme i form av arbeidsliv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun så på menn som lot kvinnen føde barna sine og gå på jobb for å dele den økonomiske byrden hjemme som snyltere. I hennes øyne hadde kvinnen høyere status i hennes krets og kultur.

Hun har jo på en måte rett, for i Norge har kvinnen tatt over mange av mannens oppgaver uten at mannen har gjort tilsvarende for kvinnen. 

For femti år siden fikk fødende kvinner en uke (minst!) på sykehuset og husmorvikar hjemme da hun kom hjem igjen. Nå er det rett hjem og så fort nattevåket er nogenlunde over er det pinadø på tide å gå på jobb og mannen tar smørdelen av permisjonen. 

Det er fader ikke rart kvinner er mer sykemeldte enn menn, de har mye høyere krav, blir oftere mishandlet, flere omsorgsoppgaver, flere autoimmune sykdommer og i tillegg må de gjøre mesteparten av de jobbene menn tidligere tok. 

Løsningen er selvsagt ikke at kvinner slutter å jobbe, men at samfunnet tilrettelegges bedre for kvinner og at alle de late mennene tar seg sammen. 

Anonymkode: c4045...98d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjennom hundretusener av år har man perfeksjonert utvikling og arbeid gjennom spesialisering og at de som mestrer én ting gjør det, mens andre som mestrer andre ting gjør dét. Siste 40-års feminisering har, godt hjulpet av en innbilt "urettferdighet" hos mange kvinner, gjort at menn må droppe det de er god på og begynne å skifte bleier fordi det er "urettferdig" at bare kvinner må gjøre det. Det er selvfølgelig ikke bærekraftig på sikt at mange skal være gode på noen få ting, mens de som var gode på andre ting ikke får gjort dette fordi de skal være hjemme og skifte bleier. Man har skrotet biologien til fordel for feministisk rør, woke og "mangfold". Nå ser stadig flere at dette er en nedadgående spiral. Og heldigvis på vei til å bli endret.

Anonymkode: 962ef...31e

Nå vet ikke jeg hvor dine gener kommer fra, om du tilhører slekter der der det har vært vanlige i hundrevis av år at kvinnen kun er i huset og skifter bleier. Mine slekter er bønder og fiskere, der begge kjønn har måtte ta tak i det praktiske, for å overleve og sette mat på bordet. De samarbeidet og alle bidrog. Jeg vet ikke om noen kvinner i min slekt som ikke har måttet ta arbeid av noe slag, eller være i stand til å ta i et tak der de trengtes. 

Anonymkode: b3448...e27

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjennom hundretusener av år har man perfeksjonert utvikling og arbeid gjennom spesialisering og at de som mestrer én ting gjør det, mens andre som mestrer andre ting gjør dét. Siste 40-års feminisering har, godt hjulpet av en innbilt "urettferdighet" hos mange kvinner, gjort at menn må droppe det de er god på og begynne å skifte bleier fordi det er "urettferdig" at bare kvinner må gjøre det. Det er selvfølgelig ikke bærekraftig på sikt at mange skal være gode på noen få ting, mens de som var gode på andre ting ikke får gjort dette fordi de skal være hjemme og skifte bleier. Man har skrotet biologien til fordel for feministisk rør, woke og "mangfold". Nå ser stadig flere at dette er en nedadgående spiral. Og heldigvis på vei til å bli endret.

Anonymkode: 962ef...31e

Det å skifte bleier er ikke noe man er god til eller har talent for, det er noe man gjør fordi man må. Det samme med andre ubetalte, dritkjedelige, utakknemlige oppgaver, som å skrubbe dass eller vaske underbuksene dine. Menn klarer også disse oppgavene helt uten problemer, de krever bare et lite minimum av hjernekapasitet. Men det er klart det er praktisk å påstå at andre, visst nok mer talentfulle, skal gjøre disse drittjobbene. Tro meg, jeg også vil gjerne slippe.

Jeg har heldigvis en hjerne som klarer mer enn sånne hjernedøde oppgaver, så det hadde vært helt uaktuelt å være innelåst hjemme med de oppgavene mannen mener han er for stor og viktig til, bare fordi han har utovertiss. Heldigvis lever jeg i en del av verden der jag kan utfolde meg, gjøre det jeg har talent for og få betalt for det. Og nei, mine talenter involverer hverken bleieskift eller vask av do. 

Anonymkode: 1f60a...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det å skifte bleier er ikke noe man er god til eller har talent for, det er noe man gjør fordi man må. Det samme med andre ubetalte, dritkjedelige, utakknemlige oppgaver, som å skrubbe dass eller vaske underbuksene dine. Menn klarer også disse oppgavene helt uten problemer, de krever bare et lite minimum av hjernekapasitet. Men det er klart det er praktisk å påstå at andre, visst nok mer talentfulle, skal gjøre disse drittjobbene. Tro meg, jeg også vil gjerne slippe.

Jeg har heldigvis en hjerne som klarer mer enn sånne hjernedøde oppgaver, så det hadde vært helt uaktuelt å være innelåst hjemme med de oppgavene mannen mener han er for stor og viktig til, bare fordi han har utovertiss. Heldigvis lever jeg i en del av verden der jag kan utfolde meg, gjøre det jeg har talent for og få betalt for det. Og nei, mine talenter involverer hverken bleieskift eller vask av do. 

Anonymkode: 1f60a...7c6

Jeg tror det med bleier var et litt uheldig eksempel. Jeg har aldri hatt en mer krevende jobb enn å være hjemme i permisjon. Jeg skulle ta det på strak arm, men det gjorde jeg ikke. 

Anonymkode: faed9...181

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...