AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Kvinner er mye sykemeldt. Norge har ikke råd. Utenlandske kvinner er mer hjemmeværende. Det er økt fokus på bærekraft. Det er økt fokus på gjenbruk. Det er økt fokus på å spise uprossesert mat/ lite prosessert mat. Det er fokus på å få flere barn. Etter covid endret holdninger seg til å være mer passive når det gjelder jobb. Mange mødre hater virkelig å gå i fulltidsjobb og vil være mer med barna sine eller ha mer tid hjemme. Det er fortsatt kvinner som jobber mest deltid. Dette blir sett på som et problem og som om de ikke forstår sitt eget beste. Utbrenthet kan vi lese on daglig. Gen Z er visstnok udugelige fordi de stiller krav. Tradwifes ble plutselig en ting. Snakket med tidligere karrierekvinner som innrømmet at det de aller helst vil, er å ha mer tid til å leve et roligere liv med mer tid på kjøkkenet. DN skriver til stadighet om mangel på likestilling i Advokatbransjen, for det er også er problem som må løses, og kvinner blir nesten fremstilt som offer for en kvinnefientlig kultur. Det er aldri slik at vi våger å stille spørsmålet « Er det kvinnene som egentlig er de smarte her som selv har valgt mer ro over penger? Er det kanskje biologi vi i større grad bør ta hensyn til? Hvilken vei går vi? Blir det mer «fritid» og mindre arbeid på alle med den teknologiske utviklingen, mye takket være Gen Z? Vil det blir et stille opprør der kvinner vil kreve tilbake hele foreldrepermisjonen som en start på flere krav? Vil flere velge ekteskap og deltid som en hybridløsning? Følger hele verden etter oss eller er det vestlige land som ligger foran ellet har tatt helt andre veier? Snakket med en jente fra Øst- Europa som mente det vi holder på med her er kvinnefientlig. Hun stile krav til menn, ikke samfunnet. Hun så på menn som lot kvinnen føde barna sine og gå på jobb for å dele den økonomiske byrden hjemme som snyltere. I hennes øyne hadde kvinnen høyere status i hennes krets og kultur. Anonymkode: faed9...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Her rører du sammen mye vås! 😅 Anonymkode: 18361...cb5 9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her rører du sammen mye vås! 😅 Anonymkode: 18361...cb5 Jeg gjør sikkert det, men hvordan vil de få ned sykefraværet blant kvinner uten å se på en sannsynlig rot til årsaken, som jeg tror er direkte koblet til familieliv? Hvordan få kvinner ut av deltidsstillinger om kvinner selv ikke vil? Hvordan få de inn i styreverv og høyt lønnede stillinger med høyt press, om de ikke vil? Og hvorfor vil de ikke? Er det da rette veien til likestilling? Anonymkode: faed9...181 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gjør sikkert det, men hvordan vil de få ned sykefraværet blant kvinner uten å se på en sannsynlig rot til årsaken, som jeg tror er direkte koblet til familieliv? Hvordan få kvinner ut av deltidsstillinger om kvinner selv ikke vil? Hvordan få de inn i styreverv og høyt lønnede stillinger med høyt press, om de ikke vil? Og hvorfor vil de ikke? Er det da rette veien til likestilling? Anonymkode: faed9...181 De fleste norske kvinner vil være økonomisk selvstendige så de slipper å være avhengige av en mann for å ha et anstendig liv. Jo takk, gjerne deltidsjobb men den må i så fall være lønnet lik min 100 % jobb, så det skjer jo ikke. Anonymkode: 6dd9a...037 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar Jeg er helt for at en person kan være hjemmeværende dersom de ønsker det, og har økonomi og mulighet til det. Å tvinge noen som ikke ønsker det er jeg imot. Anonymkode: b3448...e27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kvinner er mye sykemeldt. Norge har ikke råd. Utenlandske kvinner er mer hjemmeværende. Det er økt fokus på bærekraft. Det er økt fokus på gjenbruk. Det er økt fokus på å spise uprossesert mat/ lite prosessert mat. Det er fokus på å få flere barn. Etter covid endret holdninger seg til å være mer passive når det gjelder jobb. Mange mødre hater virkelig å gå i fulltidsjobb og vil være mer med barna sine eller ha mer tid hjemme. Det er fortsatt kvinner som jobber mest deltid. Dette blir sett på som et problem og som om de ikke forstår sitt eget beste. Utbrenthet kan vi lese on daglig. Gen Z er visstnok udugelige fordi de stiller krav. Tradwifes ble plutselig en ting. Snakket med tidligere karrierekvinner som innrømmet at det de aller helst vil, er å ha mer tid til å leve et roligere liv med mer tid på kjøkkenet. DN skriver til stadighet om mangel på likestilling i Advokatbransjen, for det er også er problem som må løses, og kvinner blir nesten fremstilt som offer for en kvinnefientlig kultur. Det er aldri slik at vi våger å stille spørsmålet « Er det kvinnene som egentlig er de smarte her som selv har valgt mer ro over penger? Er det kanskje biologi vi i større grad bør ta hensyn til? Hvilken vei går vi? Blir det mer «fritid» og mindre arbeid på alle med den teknologiske utviklingen, mye takket være Gen Z? Vil det blir et stille opprør der kvinner vil kreve tilbake hele foreldrepermisjonen som en start på flere krav? Vil flere velge ekteskap og deltid som en hybridløsning? Følger hele verden etter oss eller er det vestlige land som ligger foran ellet har tatt helt andre veier? Snakket med en jente fra Øst- Europa som mente det vi holder på med her er kvinnefientlig. Hun stile krav til menn, ikke samfunnet. Hun så på menn som lot kvinnen føde barna sine og gå på jobb for å dele den økonomiske byrden hjemme som snyltere. I hennes øyne hadde kvinnen høyere status i hennes krets og kultur. Anonymkode: faed9...181 Er du mann eller kvinne? Anonymkode: 05ecc...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vil vi få en kraftig motreaksjon og endring når det gjelder dagens samfunnsmodell? Tenker i hovedsak på feminisme i form av arbeidsliv Anonymkode: faed9...181 Det er en interessant problemstilling, og jeg tror nok fort vi kan få en vridning mot mer tid til de en er glad i, mindre stress og generelt mindre "bruk og kast" (både forbruksmessig og mellommenneskelig) på bekostning av arbeidstid. Det er i grunn påfallende hvordan en enorm produktivitetsvekst over flere tiår ikke har gitt oss mer fritid og tid med menneskene vi er glade i, men at vi snarere tvert imot ser et enormt press for å få alle inn i "hamsterhjulet". En slik, på noen måter lite menneskevennlig, utvikling tror jeg det er sannsynlig vil få en motreaksjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Tradwifes ble plutselig en ting. Snakket med tidligere karrierekvinner som innrømmet at det de aller helst vil, er å ha mer tid til å leve et roligere liv med mer tid på kjøkkenet. Anonymkode: faed9...181 Virkelig? Hva er det karrierekvinner drømmer om å bruke så mye tid til på kjøkkenet? Jeg drømmer om mye mindre jobb, men ikke fordi jeg vil bruke tiden på kjøkkenet. Jeg vil ha mer tid til å gjøre det jeg har lyst til. Hadde jeg jobbet mindre hadde nok huset fremdeles sett like rotete ut og hatt like mange hybelkaniner i krokene, for jeg hadde brukt tiden til helt andre ting enn å gjøre husarbeide eller kokkelere på kjøkkenet. Tror det gjelder de fleste kvinner og menn. Anonymkode: 7e724...f5f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Del Skrevet 19. januar gi meg en mann som er GØY å glede. så skal jeg gjerne gjøre det ... Anonymkode: 53167...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Del Skrevet 19. januar Familie tar ca halvparten av byrden med omsorg for eldre. Jeg lurer på hvor mange sønner som bidrar med dette, og hvor mange døtre og svigerdøtre. Det er fortsatt slik at eldre med kvinner som pårørende får mindre omsorg av det offentlige, fordi kvinner med den største selvfølgelighet skal ivareta eldre, og aller helst det meste som har med hus og barn å gjøre. Ikke rart kvinner blir syke, når man også vet at helsevesenet og helseforskning/medisinsk forskning gjøres på mannekroppen. Det er jo litt dumt å få beskjed om at du ikke er syk, bare fordi du har en kropp som gir andre signaler på sykdom enn de kroppene det er forsket på. Derfor fpr kvinner diffuse sykdommer uten behandlingsmuligheter, eller de får feil behandling. Gjør noe med disse tingene, og du vil få resultater på sykmeldingsstatistikken. Anonymkode: 04d06...d13 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #11 Del Skrevet 19. januar Kvinner er ikke alle helt like. Noen vil gjerne være mer hjemme, andre hater husarbeid og husmorrollen. De vil være mor og yrkesaktiv, og kjøpe vaskehjelp og bestille matkasser. Å være tradwife krever også at man har en mann som tjener nok til å forsørge familien alene. De fleste familier i dag har ikke det, de behøver to inntekter. Og den store bakdelen er jo at kvinner setter seg sjakk matt hos en mann. Hvis han blir ufør eller dør har hun et stort problem. Hvis han viser seg å være kjip eller slem, kan hun ikke skille seg. Det som hadde vært beste løsning, er å få gjort noe med boligprisene. Det hadde gitt rom for mer valgfrihet. Anonymkode: d0f32...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #12 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gjør sikkert det, men hvordan vil de få ned sykefraværet blant kvinner uten å se på en sannsynlig rot til årsaken, som jeg tror er direkte koblet til familieliv? Hvordan få kvinner ut av deltidsstillinger om kvinner selv ikke vil? Hvordan få de inn i styreverv og høyt lønnede stillinger med høyt press, om de ikke vil? Og hvorfor vil de ikke? Er det da rette veien til likestilling? Anonymkode: faed9...181 Tror du tar feil, jeg tror mye av sykefravær er knyttet til kvinnedominerte arbeidsplasser og arbeidsforhold der. ( omsorgsjobb i kommunal sektor). Lite mulighet fot tilrettelegging, mye fysisk og psykisk belastning, lav lønn og stadig menn som påstår de ikke er lønnsomme og bare koster samfunnet penger.. Men du vil vrl ar de heller skal være hjemmeværende og gjøre samne qrbridsoppgsvene gratis, siden det uansett ikke er verdiskaping i å arbeide med bsrn eller syke.. Anonymkode: 08ffe...9b2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #13 Del Skrevet 19. januar Til å ha så mange tanker i hodet på en gang, så har du et fryktelig enkelt bilde av kvinner. Hint: vi er akkurat like forskjellige som menn. Nå kan du gå og spinne rundt på dette til det kommer røyk ut av ørene dine. Anonymkode: 3fe98...0ee 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #14 Del Skrevet 19. januar Jeg er mor, og med første barnet så gikk jeg hjemme til barnet var 2 år. Det fordi vi ikke fikk barnehageplass. Og som jeg kjedet meg, jeg er virkelig ikke en husmor. Jeg elsker jobben min. Men da barna var små, så jobbet jeg nesten aldri overtid, da jeg ønsket å bruke tid med de, men jeg ville og gå på jobb hver dag. Kjenner svært få kvinner som ønsker å gå hjemme. Nå har mine barn blitt unge voksne, og ingen av de vil ha barn. Og det samme sier flere av deres venner. Så jeg tror det heller går den veien, det kommer til å bli født færre barn. Anonymkode: 70557...795 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #15 Del Skrevet 19. januar 1. Hvis menn tar 50% av det tredje skiftet så vil ting endre seg. Da vil de ikke ha tid til å jobbe så mye som de gjør nå. 2. Helsesektoren hvor jeg jobber som helsefagarbeider: den er fysisk og emosjonelt krevende. Det er den mest krevende av alle jobber jeg har hatt. Jeg har jobbet i teater, på IKEA, på callsenter og innen lakseoppdrett. Så jeg tør uttale meg. Blant annet så er en treukers turnus der man jobber hver tredje helg og da med 6 vakter den uka tung å stå i på sikt. Så kanskje turnusene må gjøres lettere. M51 Anonymkode: 793fa...2ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #16 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kvinner er mye sykemeldt. Norge har ikke råd. Utenlandske kvinner er mer hjemmeværende. Det er økt fokus på bærekraft. Det er økt fokus på gjenbruk. Det er økt fokus på å spise uprossesert mat/ lite prosessert mat. Det er fokus på å få flere barn. Etter covid endret holdninger seg til å være mer passive når det gjelder jobb. Mange mødre hater virkelig å gå i fulltidsjobb og vil være mer med barna sine eller ha mer tid hjemme. Det er fortsatt kvinner som jobber mest deltid. Dette blir sett på som et problem og som om de ikke forstår sitt eget beste. Utbrenthet kan vi lese on daglig. Gen Z er visstnok udugelige fordi de stiller krav. Tradwifes ble plutselig en ting. Snakket med tidligere karrierekvinner som innrømmet at det de aller helst vil, er å ha mer tid til å leve et roligere liv med mer tid på kjøkkenet. DN skriver til stadighet om mangel på likestilling i Advokatbransjen, for det er også er problem som må løses, og kvinner blir nesten fremstilt som offer for en kvinnefientlig kultur. Det er aldri slik at vi våger å stille spørsmålet « Er det kvinnene som egentlig er de smarte her som selv har valgt mer ro over penger? Er det kanskje biologi vi i større grad bør ta hensyn til? Hvilken vei går vi? Blir det mer «fritid» og mindre arbeid på alle med den teknologiske utviklingen, mye takket være Gen Z? Vil det blir et stille opprør der kvinner vil kreve tilbake hele foreldrepermisjonen som en start på flere krav? Vil flere velge ekteskap og deltid som en hybridløsning? Følger hele verden etter oss eller er det vestlige land som ligger foran ellet har tatt helt andre veier? Snakket med en jente fra Øst- Europa som mente det vi holder på med her er kvinnefientlig. Hun stile krav til menn, ikke samfunnet. Hun så på menn som lot kvinnen føde barna sine og gå på jobb for å dele den økonomiske byrden hjemme som snyltere. I hennes øyne hadde kvinnen høyere status i hennes krets og kultur. Anonymkode: faed9...181 Gjennom hundretusener av år har man perfeksjonert utvikling og arbeid gjennom spesialisering og at de som mestrer én ting gjør det, mens andre som mestrer andre ting gjør dét. Siste 40-års feminisering har, godt hjulpet av en innbilt "urettferdighet" hos mange kvinner, gjort at menn må droppe det de er god på og begynne å skifte bleier fordi det er "urettferdig" at bare kvinner må gjøre det. Det er selvfølgelig ikke bærekraftig på sikt at mange skal være gode på noen få ting, mens de som var gode på andre ting ikke får gjort dette fordi de skal være hjemme og skifte bleier. Man har skrotet biologien til fordel for feministisk rør, woke og "mangfold". Nå ser stadig flere at dette er en nedadgående spiral. Og heldigvis på vei til å bli endret. Anonymkode: 962ef...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #17 Del Skrevet 19. januar Dette er en viktig og interessant diskusjon. Jeg ser med bekymring på helsevesenet vårt. Leste nettopp en artikkel om at det er krise på akuttklinikken på Ullevål. Kun 5/10 plasser er besatt. Leger ønsker ikke de tøffeste jobbene. Det samme var vel i Bergen for en tid tilbake, halve avdelingen sluttet. Kan dette være et resultat av at vi utdanner for mange kvinnelige leger? Kvinner er vinnerne på skolebenken, og kommer dermed lettere inn på de tøffeste studiene. Så kommer de gjennom dem, starter i jobb. Men så får de barn. 95% av alle kvinner som får barn, vil føle på det samme: jobben blir langt mer uviktig etter du får barn. Du ønsker ikke hardkjøret som kreves av en toppstilling. Jeg er selv kvinne med høy utdanning, og kunne hatt en langt bedre jobb enn jeg har idag. Men jeg er ikke villig til å ofre familietid for det. Så istedet er jeg ledet av en ganske udugelig mann. Anonymkode: 9e6c1...ea1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #18 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er en viktig og interessant diskusjon. Jeg ser med bekymring på helsevesenet vårt. Leste nettopp en artikkel om at det er krise på akuttklinikken på Ullevål. Kun 5/10 plasser er besatt. Leger ønsker ikke de tøffeste jobbene. Det samme var vel i Bergen for en tid tilbake, halve avdelingen sluttet. Kan dette være et resultat av at vi utdanner for mange kvinnelige leger? Kvinner er vinnerne på skolebenken, og kommer dermed lettere inn på de tøffeste studiene. Så kommer de gjennom dem, starter i jobb. Men så får de barn. 95% av alle kvinner som får barn, vil føle på det samme: jobben blir langt mer uviktig etter du får barn. Du ønsker ikke hardkjøret som kreves av en toppstilling. Jeg er selv kvinne med høy utdanning, og kunne hatt en langt bedre jobb enn jeg har idag. Men jeg er ikke villig til å ofre familietid for det. Så istedet er jeg ledet av en ganske udugelig mann. Anonymkode: 9e6c1...ea1 Om det var tilfelle at de kvinnelige legene er problemet, og menn takler jobbene; Hvorfor slutter de mannlige legene da? Anonymkode: 08ffe...9b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #19 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjennom hundretusener av år har man perfeksjonert utvikling og arbeid gjennom spesialisering og at de som mestrer én ting gjør det, mens andre som mestrer andre ting gjør dét. Siste 40-års feminisering har, godt hjulpet av en innbilt "urettferdighet" hos mange kvinner, gjort at menn må droppe det de er god på og begynne å skifte bleier fordi det er "urettferdig" at bare kvinner må gjøre det. Det er selvfølgelig ikke bærekraftig på sikt at mange skal være gode på noen få ting, mens de som var gode på andre ting ikke får gjort dette fordi de skal være hjemme og skifte bleier. Man har skrotet biologien til fordel for feministisk rør, woke og "mangfold". Nå ser stadig flere at dette er en nedadgående spiral. Og heldigvis på vei til å bli endret. Anonymkode: 962ef...31e Jeg er så enig. Menn er flinke med barn, og de trengs i oppdragelse og opplæring. De er også flinke på omsorg, men med stor spredning. Der er jeg ikke i tvil om at kvinner er bedre generelt sett på å se barns behov. Kvinner snakker mye om følelser av en grunn, og hvorfor det er så skambelagt er meg et stort spørmål. De er flinkest på barn og har mye mer samvittighet når det gjelder barna. Jeg tror kvinner alltid har hatt mest makt, men ødelegger litt for seg selv ved å sloss for feil ting. Anonymkode: faed9...181 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #20 Del Skrevet 19. januar Jeg tror dette er en sunn (sic!) protest mot et arbeidsliv som holder på å bli helt spinnvilt i kravene det stiller til arbeidstakerne. OK, så skriver en mann på høyresida at vi ikke produserer nok lenger i Norge, men blant annet vi som jobber i yrkene med mest sykmelding vet veldig godt at vi blir syke av dette tempoet. Det er tilfeldigvis flest damer i de yrkene, eventuelt så har vi damer ikke funnet andre og bedre måter å protestere på fordi vi har så høye krav til oss selv. Det jeg håper er at framtidige generasjoner av kvinner finner seg sunnere jobber. Anonymkode: 2ebae...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå