AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Skrevet 19. januar Har ei venninne som er 50 år, enig singel og ikke barn. Hun har eid flere leiligheter og har nå flyttet igjen. For hver gang hun flytter så øker gjelden. Nå har hun det økonomisk trang pga utgifter. Hun har en mor som sitter bra i det økonomisk og en bror som også har det bra. Hun og broren har ikke noe kontakt. Hun sier ofte at broren ikke skal arve henne hvis hun dør først. Jeg tenker at kanskje det hadde vært bedre for henne å leie da? Kan få en rimelig leilighet her vi bor og da hadde hun hatt penger å leve for også. Eller er det dumt å tenke sånn? Det er jo uansett broren som arver henne. Anonymkode: 4b419...681
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Skrevet 19. januar Hun kan skrive et testamente om hvem som skal arve henne. Uten det vil hennes foreldre først arve henne, deretter søsken. Uten testamentet går det den veien. Anonymkode: 070c7...210
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun kan skrive et testamente om hvem som skal arve henne. Uten det vil hennes foreldre først arve henne, deretter søsken. Uten testamentet går det den veien. Anonymkode: 070c7...210 Det viste jeg ikke. Så hun kan bestemme hvem som helst som skal arve? Anonymkode: 4b419...681 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Skrevet 19. januar Hun kan skrive testamente og gi arven til hvem hun vil så lenge hun ikke har egne barn. Mange velger å støtte organisasjoner også. Om det lønner seg å leie eller eie kommer an på mye (mest boligprisutviklingen) , men det er ikke gøy å sitte med lav inntekt som pensjonist mens husleia øker og øker. Så jeg skjønner godt om hun velger å leve litt mer sparsommelig nå i bytte mot trygghet senere. Å flytte ofte er derimot dyrt, så håper hun har funnet et sted hun liker og kan tenke seg å bli nå. Anonymkode: b9fc3...ee5
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det viste jeg ikke. Så hun kan bestemme hvem som helst som skal arve? Anonymkode: 4b419...681 Så lenge hun ikke har barn så kan hun testamentere til hvem hun vil. Hvis det ikke finnes testamente så går det først til foreldre så søsken. Er søsken borte så er det søskenbarn så får pengene, det stopper der og da går det til staten. Det var det jeg ble fortalt, så jeg har skrevet testament. Anonymkode: 85cc3...997
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Skrevet 19. januar En kvinne på 50 år greier da helt fint å bestemme over og ordne livet sitt og økonomien sin selv. Anonymkode: ea00e...72c 6 2
Uanonym bruker Skrevet 19. januar #7 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så lenge hun ikke har barn så kan hun testamentere til hvem hun vil. Hvis det ikke finnes testamente så går det først til foreldre så søsken. Er søsken borte så er det søskenbarn så får pengene, det stopper der og da går det til staten. Det var det jeg ble fortalt, så jeg har skrevet testament. Anonymkode: 85cc3...997 Nei, om både foreldre og søsken er borte, er det vel nevøer/nieser som får arva. Uansett kan venninna til TS testamentere bort pengene dine til hvem hun vil siden hun ikke har livsarvinger (barn, barnebarn). Når det er sagt er det vel ikke så stor forskjell på hva hun etterlater seg om det er en leid leilighet eller en eid leilighet hvor det er gjeld opp til pipa? 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Skrevet 19. januar Uanonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, om både foreldre og søsken er borte, er det vel nevøer/nieser som får arva. Uansett kan venninna til TS testamentere bort pengene dine til hvem hun vil siden hun ikke har livsarvinger (barn, barnebarn). Når det er sagt er det vel ikke så stor forskjell på hva hun etterlater seg om det er en leid leilighet eller en eid leilighet hvor det er gjeld opp til pipa? Om hun er 50 nå, så vil boligen være nedbetalt når hun er 75 selv har et helt ferskt boliglån nå. Hun kan godt leve 15 - 20 år til etter det, så det er urimelig å anta at leiligheten vil å gjeld til pipa når hun dør. Selv om lånet ikke skulle være helt nedbetalt, vil jo leiligheten ha økt i verdi i løpet av denne tiden også. Hun bør absolutt skrive testamente om hun ikke vil broren skal arve noe, men det vet hun sikkert selv også. Anonymkode: b9fc3...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Skrevet 19. januar Her er testament tingen. Broren trenger ikke å arve. Anonymkode: 109f2...44f 1
Uanonym bruker Skrevet 19. januar #10 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Om hun er 50 nå, så vil boligen være nedbetalt når hun er 75 selv har et helt ferskt boliglån nå. Hun kan godt leve 15 - 20 år til etter det, så det er urimelig å anta at leiligheten vil å gjeld til pipa når hun dør. Selv om lånet ikke skulle være helt nedbetalt, vil jo leiligheten ha økt i verdi i løpet av denne tiden også. Hun bør absolutt skrive testamente om hun ikke vil broren skal arve noe, men det vet hun sikkert selv også. Anonymkode: b9fc3...ee5 Det kommer jo selvfølgelig an på når hun dør, og ikke minst på hvor dyr leilighet hun har. Jeg har 2,5 mill i boliglån, fortsatt 25 år igjen på det, og mange har jo både tre og fire ganger så mye i lån som jeg. Men ja, løsningen her er jo absolutt å skrive testamente om hun ikke vil ha broren skal arve henne.
AnonymBruker Skrevet 19. januar #11 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det viste jeg ikke. Så hun kan bestemme hvem som helst som skal arve? Anonymkode: 4b419...681 Ja, så lenge hun ikke er gift eller ikke har barn kan hun bestemme helt selv hvem som skal arve henne. Søk opp hva som skal til for at et testamente skal være gyldig. Oppbevar det hos tingretten, så arver broren null og niks. Anonymkode: 070c7...210
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå