Gå til innhold

Bytte av fastlege

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man bytter fastlege så skulle det vært «angrerett» innen ett eller tre legebesøk over x uker hos den nye, slik at man kunne få komme tilbake til den man byttet fra. 
Får ny fastlege i ny kommune fra 1.2. Og skulle gjerne ha kommet tilbake til den gamle dersom den nye gir en opplevelse ala ts sin. 

Anonymkode: 9a5eb...1bc

Helt enig i at en sånn ordning ville vært supert. Håper du får bedre opplevelse enn meg. Lykke til.

TS

Anonymkode: b71b9...973

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

❤️

Da ville jeg absolutt gitt det litt tid, så legen får tid til å bli bedre kjent med deg. :) 

Er kroniker selv, og måtte få ny fastlege da min flyttet. Det er litt ‘sjokk’ å gå fra en fastlege en har hatt en god relasjon til og fulgt meg over år, til å plutselig havne hos en som ikke kjenner deg overhodet.

Jeg tenkte på de 2-3 første timene som dating nærmest, så teit det enn høres. En føler hverandre litt på tennene? Tok opp mest helt konkrete, ufarlige ting de første gangene - som medisiner og slikt.

Å hoppe rett inn i det og hjelpe med psykiske ting, eller mine komplekse problemer med en sykdom uten klare retningslinjer for behandling, så kan det nok fort være litt heavy for en helt ny lege å ta stilling til, samtidig som hun skal prøve å lære deg å kjenne.

Nå har jeg fått en helt super relasjon til den nye fastlegen også, og et godt samarbeide. 

Anonymkode: 09b3f...71a

Ja det var litt sjokk. Jeg følte meg ikke trodd, at det jeg kom dit for var bagateller, også litt nedlatende. Egentlig litt ugrei måte å møte meg på. Ble aldri møtt sånn av den gamle. Men men, er  enig i det du sier, må nok gi det tid og bygge relasjonen.  Så fint at du har fått til en bra relasjon til ny lege🥰 er kanskje håp for flere. Takk for at du deler.

Anonymkode: b71b9...973

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man bytter fastlege så skulle det vært «angrerett» innen ett eller tre legebesøk over x uker hos den nye, slik at man kunne få komme tilbake til den man byttet fra. 
Får ny fastlege i ny kommune fra 1.2. Og skulle gjerne ha kommet tilbake til den gamle dersom den nye gir en opplevelse ala ts sin. 

Og legen skulle selvfølgelig hatt samme rett til å si nei takk til en pasient. Sånn at når de får enda en psykiatripasient som renner ned dørene og krever masse, så kan legen si at hun vil ikke jeg har på listen min, for det krever mer en min hverdag har tid til. Ut med deg, du får leite videre. For det er jo sannheten. Neida. Joda.

Anonymkode: 7fee4...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken indikasjon er det at en fastlege har reservert seg mot tilbakemeldinger i registeret? 

Anonymkode: 6423e...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og legen skulle selvfølgelig hatt samme rett til å si nei takk til en pasient. Sånn at når de får enda en psykiatripasient som renner ned dørene og krever masse, så kan legen si at hun vil ikke jeg har på listen min, for det krever mer en min hverdag har tid til. Ut med deg, du får leite videre. For det er jo sannheten. Neida. Joda.

Anonymkode: 7fee4...8a9

Slik var det for mange og særlig for dem med et rusproblem før fastlegeordningen kom. 
Ruspasientene visste hvor de fikk nei, og hvor de kunne prøve seg og kanskje få ja. 
Psykiatripasientene gikk trutt og fast med alle sine «smerter i hele kroppen» fikk en samtale og ble fornøyd inntil livet på nytt gav smerter i hele kroppen. De krevde lite og var fornøyd bare de fikk slippe inn noen minutter. 
Fastelegordningens prinsipp er at alle skal ha en lege å forholde seg til, pasienten velger lege ikke omvendt. Opptrer pasienten truende kan legen med loven i hånd frasi seg pasienten på listen. 

Skulle legene kunne velge pasienter, slik psykologer har kunnet i alle år, før noen satte en stopper for den praksisen og bestemte at alle henvisninger skal gå via DPS, så ville noen leger sitte med alle de enkle pasientene og andre få de ingen vil ha. Nå må alle ta litt av alt. 
og de legene som ikke vil være med på den karusellen de får spesialistene seg og velge seg inn i den retningen de ønsker. Eller gå til privatmarkedet der folk med psykiatri ofte ikke har økonomi til å renne ned dørene slik du omtaler syke mennesker md behov for å bli sett og hørt. 
Jeg undrer meg dog litt over hvilken erfaring du har og hvorfor du uttaler deg så negativt om en pasientgruppe som det du gjør, og håper dette ikke er en uttalelse fra en lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...