AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Jeg har hatt samme fastlege siden fastlegeordningen startet. Grunnet flytting måtte jeg bytte, ble for lang avstand å beholde den «gamle». Vel, da har jeg vært hos den nye, og til min forskrekkelse følte jeg at hun bagatelliserte det jeg tok opp, og jeg følte jeg ikke ble trodd. Dette har aldri skjedd meg før hos den «gamle» legen. Skal jeg gi hun en sjanse til? Og det jeg lurer mest på er, er det vanlig å bytte fastlege, noen ganger til man blir fornøyd? Anonymkode: b71b9...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Det er ikke uvanlig. Jeg har ganske god erfaring med at legelisten gir en god indikasjon. Ikke i hvert enkelt "anmeldelse," de vil jo naturligvis også være dominert av vrange pasienter, men i total score. Anonymkode: 5e942...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar Kan man ikke bare bytte fastlege 2 ganger iløpet av 1 år? Er vel 1, men om man flytter så får man 2. Anonymkode: d55fb...63c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar Helt vanlig å bytte hvis du ikke er fornøyd. Anonymkode: 3d907...a73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har hatt samme fastlege siden fastlegeordningen startet. Grunnet flytting måtte jeg bytte, ble for lang avstand å beholde den «gamle». Vel, da har jeg vært hos den nye, og til min forskrekkelse følte jeg at hun bagatelliserte det jeg tok opp, og jeg følte jeg ikke ble trodd. Dette har aldri skjedd meg før hos den «gamle» legen. Skal jeg gi hun en sjanse til? Og det jeg lurer mest på er, er det vanlig å bytte fastlege, noen ganger til man blir fornøyd? Anonymkode: b71b9...973 Jeg ville gitt henne en ny sjanse. De har det så travelt og kan vel også ha dårlige dager. Jeg sto på venteliste og nærmet meg bytte. Men så hadde jeg en time der min fastlege plutselig så meg på helt ny måte og skaffet meg riktig hjelp. Så jeg meldte meg av og beholdt henne. Anonymkode: be3b5...c99 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Som en an sier er legelisten.no et godt verktøy om man leser alle tilbakemeldingene til en lege. Der vil nesten alltid være både positive og negative tilbakemeldinger, men en samlet vurdering sier som regel litt om hva folk flest opplever problematisk, hvis der er generelle problemer. Anonymkode: 34e35...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar Jeg har satt meg på ny fastlege liste i en annen kommune. Ikke for at jeg misliker fastlegen. Men pga at min sjef som ga meg oppsigelse, jobber på sine fridager på legekontoret som sekretær. Å hennes venninne har også startet der som sekretær. Jeg går der en gang i mnd. Pga helseproblemer. Føler jeg blir ekstra observert fra sjef og venninnen. Litt sånn tiske viske om meg. Ubehagelig! Får med seg for mye informasjon om meg føler jeg. Anonymkode: 71a48...25a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har hatt samme fastlege siden fastlegeordningen startet. Grunnet flytting måtte jeg bytte, ble for lang avstand å beholde den «gamle». Vel, da har jeg vært hos den nye, og til min forskrekkelse følte jeg at hun bagatelliserte det jeg tok opp, og jeg følte jeg ikke ble trodd. Dette har aldri skjedd meg før hos den «gamle» legen. Skal jeg gi hun en sjanse til? Og det jeg lurer mest på er, er det vanlig å bytte fastlege, noen ganger til man blir fornøyd? Anonymkode: b71b9...973 Hvilken vurderinger får denne legen på legelisten.no? Noen får både positive og negative vurderinger, andre får en overvekt av det ene eller det andre. Har hun bare mindre bra vurderinger, så er nok den vektskålen tyngst. Hva du gjør må du finne ut av selv. Noen steder i landet kan man ikke bare bytte fordi der ikke er noe å bytte til. Så om du vil bytte og kan bytte får du vurdere selv. Anonymkode: 9a5eb...1bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Del Skrevet 19. januar Du har to bytter i året, dersom fastlegen slutter får du ett ekstra bytte. Så avhenger det jo av hvor mange som er ledig der du bor, ikke alle steder har flust med ledige leger å bytte mellom. Folk renner jo ned dørene hos leger med alt mulig småplukk, så hvis du innerst inne vet at du kome med noe i den kategorien ville jeg ikke tatt det så ikke opp hvordan du ble møtt. Folk er også ulike og kommuniserer ulikt, noen ganger tolker man ting feil eller ser ting som ikke er der. Ville gitt det noen sjanser til. For øvrig syns jeg legelisten er en dårlig rettesnor. Min gamle fastlege hadde toppkarakter fra alle fordi hun var så lyttende og empatisk, men faglig var hun helt ubrukelig. Jeg ble skikkelig syk da jeg gikk til henne, og hun gjorde absolutt ingenting, ingen undersøkelser og ingen behandling. Men veldig mye «jeg skjønner at du har det vondt og syns det er fælt at du ikke har det bra»-piss. Måtte til Volvat for å få behandling, og etter det byttet jeg til den som hadde ledige plasser på legekontoret. Han hadde to stjerner på legelisten, men har vist seg å være et funn av en fastlege, følger opp alt, svarer kjapt, faglig sterk, lett å snakke med, omsorgsfull på en profesjonell måte og rett og slett den perfekte fastlege. Når har ratingen steget til fire og en halv stjerne på legelisten og flere hundre i kø, men det beviser at man ikke kan legge vekt på noen bitre mennesker som er sur få ikke å ha gått det de vil av resepter og henvininger. Anonymkode: 7fee4...8a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Del Skrevet 19. januar Jeg hadde en fastlege som var litt sånn. Når jeg kom så følte jeg at jeg var til bry og tok opp unødvendig tid. Men når jeg hadde gått til henne noen ganger så ble jeg kjent med henne og førsteinntrykket endret seg. Så ville absolutt gitt ene en sjanse. Anonymkode: 4302d...224 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #11 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har satt meg på ny fastlege liste i en annen kommune. Ikke for at jeg misliker fastlegen. Men pga at min sjef som ga meg oppsigelse, jobber på sine fridager på legekontoret som sekretær. Å hennes venninne har også startet der som sekretær. Jeg går der en gang i mnd. Pga helseproblemer. Føler jeg blir ekstra observert fra sjef og venninnen. Litt sånn tiske viske om meg. Ubehagelig! Får med seg for mye informasjon om meg føler jeg. Anonymkode: 71a48...25a Jeg har også byttet pga de som jobbet på kontoret. Ekstremt mye sladder og så begynte ett familiemedlem å jobbe der og da var det nok for meg. Anonymkode: b4bd6...d28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #12 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har også byttet pga de som jobbet på kontoret. Ekstremt mye sladder og så begynte ett familiemedlem å jobbe der og da var det nok for meg. Anonymkode: b4bd6...d28 Ja, det er verst på bygda der jeg bor. Alle kjenner alle. Litt mere utvannet i store byer. Litt mere anonym da. Regnet ut at jeg totalt var til lege 24 ganger i 2024. Så da blir det ofte å være i fokus på legekontoret. Å jeg tror sekretærer vet mere enn hva vi pasienter skjønner. Anonymkode: 71a48...25a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #13 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan man ikke bare bytte fastlege 2 ganger iløpet av 1 år? Er vel 1, men om man flytter så får man 2. Anonymkode: d55fb...63c Flytting teller ikke så lenge man har endra folkeregisteradresse, da får man er ekstra bytte på kjøpet Anonymkode: c1070...7ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #14 Del Skrevet 19. januar Sjekk legelisten.no og se hva det står der. Det er helt lov til å bytte! Men jeg ville gitt det en sjanse til. Jeg har en helt super fastlege, har hatt henne i fem-seks år nå. Men en sjelden gang i ny og ne er hun mer stressa/kortere enn hun pleier. Hadde det vært første gangen jeg så henne, så kan det hende jeg ikke hadde vært så fornøyd. Men nå vet jeg at hun egentlig er super, og selv fastleger kan ha dårlige/stressende dager. Så ville aldri byttet henne nå selv om hun en sjelden gang som sagt ikke er FULLT så fin å være hos som hun er 95% av tiden! Anonymkode: 30555...d2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #15 Del Skrevet 20. januar Takk for alle innspill. Jeg sjekket legelisten, hadde fått bare 1 vurdering, og den var positiv. Og det var noen få ledige plasser igjen. Ny fastlege her i byen ifjor. Andre med ledig plass hadde både positiv og negativ vurdering, så jeg tok en sjans. Skal gjøre som flere anbefaler, å gi det en sjanse. Anonymkode: b71b9...973 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #16 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for alle innspill. Jeg sjekket legelisten, hadde fått bare 1 vurdering, og den var positiv. Og det var noen få ledige plasser igjen. Ny fastlege her i byen ifjor. Andre med ledig plass hadde både positiv og negativ vurdering, så jeg tok en sjans. Skal gjøre som flere anbefaler, å gi det en sjanse. Anonymkode: b71b9...973 Hvis man må til fastlegen for mer enn en halsbetennelse annethvert år så er relasjonsbygging en del av det. Noen ganger får man selvsagt en så dårlig opplevelse første gang på noe som er så viktig at man vet at dette går ikke. Men med de fleste mennesker så tar det tid å bli kjent og forstå hverandre, og viktig å tenke på at det kan være flere forklaringer på hvorfor legen var som hun var den dagen. Det går også an å ta det opp neste gang du har time, det er nesten den beste syretesten på helsepersonell, fordi om du tar det opp på en ryddig måte, hun blir sur, går i forsvar osv da får du mange svar. Men om hun tar imot og sier «beklager, det var mye stress den dagen, og jeg skjønner nå at det påvirka meg i kontakten med deg, det beklager jeg» eller tilsvarende, ja da får du mange svar andre veien. Lurt å gi det en sjanse i alle fall. 🙂 Anonymkode: c1070...7ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #17 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvis man må til fastlegen for mer enn en halsbetennelse annethvert år så er relasjonsbygging en del av det. Noen ganger får man selvsagt en så dårlig opplevelse første gang på noe som er så viktig at man vet at dette går ikke. Men med de fleste mennesker så tar det tid å bli kjent og forstå hverandre, og viktig å tenke på at det kan være flere forklaringer på hvorfor legen var som hun var den dagen. Det går også an å ta det opp neste gang du har time, det er nesten den beste syretesten på helsepersonell, fordi om du tar det opp på en ryddig måte, hun blir sur, går i forsvar osv da får du mange svar. Men om hun tar imot og sier «beklager, det var mye stress den dagen, og jeg skjønner nå at det påvirka meg i kontakten med deg, det beklager jeg» eller tilsvarende, ja da får du mange svar andre veien. Lurt å gi det en sjanse i alle fall. 🙂 Anonymkode: c1070...7ff Ja det er sant, takk. Det var lurt. Jeg har gått myyye til den gamle legen grunnet psykiske ting, at jeg falt ut av arbeidslivet, ble ufør, etc, så jeg går til lege for mer enn halsbetennelse. Og relasjonsbygging er da viktig. Og det var psykisk jeg gikk for nå til den nye. Jeg skal ta en time for noe fysisk nå snart, så får vi se , og håpe at første inntrykket ikke opprettholdes. Anonymkode: b71b9...973 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #18 Del Skrevet 20. januar Jeg tror man kan følge magefølelsen på dette, at man innerst inne vet om legen bør få en sjanse til, eller om man bør bytte umiddelbart. Selv har jeg gjort begge deler, den ene gangen byttet jeg omtrent før jeg var kommet ut av døra (eller, det var mannen, som var med meg, som sa at hun der går du ikke til en gang til. Jeg var enig, bare så det er klart). En annen gang ble jeg litt skeptisk etter første møte, men valgte å gi legen en sjanse til. Hun er blitt den beste fastlegen jeg overhodet har hatt, og gull verdt da jeg ble alvorlig syk. Anonymkode: 806cd...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #19 Del Skrevet 20. januar Når man bytter fastlege så skulle det vært «angrerett» innen ett eller tre legebesøk over x uker hos den nye, slik at man kunne få komme tilbake til den man byttet fra. Får ny fastlege i ny kommune fra 1.2. Og skulle gjerne ha kommet tilbake til den gamle dersom den nye gir en opplevelse ala ts sin. Anonymkode: 9a5eb...1bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #20 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja det er sant, takk. Det var lurt. Jeg har gått myyye til den gamle legen grunnet psykiske ting, at jeg falt ut av arbeidslivet, ble ufør, etc, så jeg går til lege for mer enn halsbetennelse. Og relasjonsbygging er da viktig. Og det var psykisk jeg gikk for nå til den nye. Jeg skal ta en time for noe fysisk nå snart, så får vi se , og håpe at første inntrykket ikke opprettholdes. Anonymkode: b71b9...973 ❤️ Da ville jeg absolutt gitt det litt tid, så legen får tid til å bli bedre kjent med deg. Er kroniker selv, og måtte få ny fastlege da min flyttet. Det er litt ‘sjokk’ å gå fra en fastlege en har hatt en god relasjon til og fulgt meg over år, til å plutselig havne hos en som ikke kjenner deg overhodet. Jeg tenkte på de 2-3 første timene som dating nærmest, så teit det enn høres. En føler hverandre litt på tennene? Tok opp mest helt konkrete, ufarlige ting de første gangene - som medisiner og slikt. Å hoppe rett inn i det og hjelpe med psykiske ting, eller mine komplekse problemer med en sykdom uten klare retningslinjer for behandling, så kan det nok fort være litt heavy for en helt ny lege å ta stilling til, samtidig som hun skal prøve å lære deg å kjenne. Nå har jeg fått en helt super relasjon til den nye fastlegen også, og et godt samarbeide. Anonymkode: 09b3f...71a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå