Gå til innhold

Forventninger til familietid med tenåringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 100% alene med en jente på 14 år. 

Hun har ikke spist frokost på mange år, da hun rett og slett blir kvalm av det. 

Derfor er hennes første måltid ofte lunsj. 

I helgene sover hun gjerne til ca kl 09, men blir oftest liggende i sengen til kl 12-13. 

Hun har i det siste også begynt å tilbringe det meste av tiden på rommet sitt. Henter seg mat i 13 tiden og går opp igjen. 

Jeg står opp og begynner med mitt, men synes ofte det er trist at vi ikke har felles måltider eller tid sammen i løpet av dagen. Middag spiser vi alltid sammen. 

Hva krever dere andre av deres tenåringer med tanke på felles tid som familie? 

Vi har ellers et godt forhold så det handler ikke om antipati mot meg. 

Ser at noen dager ses vi kun til middag. 

Er dette normalt eller bør jeg forvente mer tid sammen? 

Anonymkode: 53d47...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt normalt 

Anonymkode: 32620...7af

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt. Men vi har regel på ingen mat på soverommet.  Vi spiser kun middag sammen. Og evnt hvis vi har noe ekstra så sitter de med oss.

Mannen her irriterer seg og over at ungdommen sitter mye på rommet. Har pratet med flere og de sier det helt normalt.  Var mer unormalt at ungdom satt i stua hvis det ikke var for en så filmer sammen, spilte spill sammen eller noe 

Anonymkode: 366bf...cdd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14-åringen her får sove så lenge hun vil i helger og ferier. 

Hun er mest på rommet sitt. Hun er på nett, hun tegner, spiller på gitaren og gjør sitt. Det er helt normalt. 
Vi spiser også middag sammen hver dag. Har også en regel om ingen mat på rommet. Mat spises ved spisebordet. 

Jeg har skjermtid på henne. På hverdager er den 20.30. Den kan forlenges om hun spør, sier som oftest ja om hun spør. Men hun spør sjeldent. Vi pleier å se serier sammen på kvelden. Heldigvis liker vi mye av det samme. Har mange samtaler og hun er åpen så at hun er mye på rommet ser jeg på som helt normalt. 

Anonymkode: ba534...4f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I helgene sover hun gjerne til ca kl 09, men blir oftest liggende i sengen til kl 12-13. 

Hun har i det siste også begynt å tilbringe det meste av tiden på rommet sitt. Henter seg mat i 13 tiden og går opp igjen. 

Jeg står opp og begynner med mitt, men synes ofte det er trist at vi ikke har felles måltider eller tid sammen i løpet av dagen. Middag spiser vi alltid sammen. 

Hun er 14. Helt normalt. Jeg synes det er fint jeg. De styrer med sitt.  Jeg med mitt. Savner ikke tiden der du måtte  stå opp 06:00 hver helg nesten å aktivisere  barn. Jeg gjør som jeg vil. De også. De er eldre enn ditt barn,men allikevel. 

Anonymkode: 0324d...dab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi spiser oppe sammen, alltid. Er de syk kan de få noe på rommet! 

De er vant med det fra de er små, og det er koslig familietid rundt bordet. Lager alltid god frokost lørdag og søndag og spiser sammen og! Det blir som du gjør det til. Men ellers er vel ungdom forskjellig, noen liker å gjemme seg i hiet og andre kommer ut!

Anonymkode: 89316...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt normalt. Invester i ferier.  

Anonymkode: 05345...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt, bra trening for selvstendighet. Vi tvinger ikke opp i helger, men gir beskjed i god tid at vi planlegger noe felles.

Anonymkode: 810d5...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ganske normalt. Vi hadde alltid felles middag. Felles frokost kl 10 lørdag/søndag/ferier. Noen felles opplevelser, som hytteturer og sånt. Men tenåringene ville helst holde til i kjellerstua eller på rommet. Her har det aldri vært lov å ta med seg mat rundt om kring i huset, så måltider ved spisebordet.

Noen syns det var strengt at vi hadde fellesfrokost kl 10 lør/søn/ferier. Nå snakker våre voksne barn ofte om de koselige frokostene 😃

Anonymkode: 51fe5...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mat spises på kjøkken/stue, ingen mat inn på soverommet. Må stå opp før kl 10, men utover det styrer de selv. Bruker helt klart ner tidnpå venner enn familie.

Anonymkode: b4c0e...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er normalt og at vi foreldre skal være forsiktige med å bestemme over ungdommens tid. Snakk gjerne med henne om det er noen aktiviteter hun kunne tenke seg å gjøre sammen med deg, enten det er å gå tur, trene, dra på café, se film eller annet. Vi er en spillefamilie og barna våre liker heldigvis godt å spille brettspill med oss. Vi foreldre + 16-åringen avsluttet nettopp et tre timers brettspill sammen og det var koselig. Da er det også lettere å akseptere at han hele resten av dagen, med unntak av middag, kommer til å sitte på rommet sitt. Vi har gjerne felles frokost i helgene og da prøver vi å tilpasse tiden til når barna synes det er ok å stå opp. Vi bestemmer aldri når barna skal stå opp. Søvn er viktig og de skal følge sin egen døgnrytme, ikke vår. Jeg synes det er merkelig på grensen til slemt å forvente at barna skal stå opp til en tid foreldrene bestemmer. La dem sove.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok det er normalt! Jeg satt selv mye på rommet mitt da jeg var 14 år, men foreldrene mine var strenge på at vi skulle spise måltider sammen :) 

Anonymkode: bf3b1...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei huff. Så asosial var heldigvis aldri min

Anonymkode: 2e9d9...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt. Synes dog det er viktig at du som mor legger tilrette for at dere gjør noe sammen innimellom. F eks kosemat og film i sofaen, kino, brettspill, shoppingtur, harrytur, bowling, middag et sted hun liker (Mc Donalds har alltid vært poppis her selv om det ikke er min favorittmat), ferier, hyttetur.

Anonymkode: b6ee9...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...